HS opettaa meille, että suomalaiset eivät edes halua suomenkielistä palvelua. Samaan aikaan jokaisen pitää opiskella pakkoruotsia, jotta
5 %:n ruotsinkielisen vähemmistön ruotsinkieliset palvelut turvataan, ja HS on yksi pahimpia pakkoruotsittajia.
Melkoinen kaksoisstandardi.
"Yli puolet suomalaisista hyväksyisi hoitoa lääkäriltä, joka vasta opettelee kieltä"
"ilman muualta tulevaa hoitohenkilöstöä ei enää selvitä."
https://www.hs.fi/tiede/art-2000011435556.html
Kommentit (46)
Suomessa on ruotsinkielisiä n. 5% väestöstä, mutta kyselytutkimuksen haastatelluista heitä on lähes 50%. Miksi?
Menee suunnilleen samassa suhteessa kuin miten paljon vähemmistöt muutenkin on yliedustettuna ihan vaan varmuuden vuoksi, ettei vaan syytetä syrjinnästä. Jokaisessa elokuvassa tai mainoksessa pitää sen takia olla kiintiöhomo, kiintiötransu, kiintiötummaihoinen ja hupsistakeikkaa kun sitten jäikin tilaa enää yhdelle valkoihoiselle suomenkieliselle heterolle.
Olen todella iloinen, ettei minun kouluaikoinani länkytetty pakkoruotsista. Tuli sitten opiskeltua ruotsia huolella kuten muitakin aineita. Keväällä sain potkut ja syyskuussa aloitan työt Ruotsissa ja ikää on yli 50. Ei tarvitse jäädä tänne työttömänä. Suomen puolella en muuten päässyt yhteenkään haastatteluun edes.
Kysely tehty taas kerran porukan parissa joka saa oman hoitonsa taatusti omalla kielellään yksityisiltä lääkäreiltä. On niin helppoo olla maailmaahalaileva kun tietää ettei se omaa maailmaa miksikään muuta.
Oikeasti en tunne ketään joka erityisemmin arvostaisi terveyskeskuksessa jotain kehno-soomi lääkäriä vaikka tuon lääkärintaidot olisikin ok. Jos lääkäri ja potilas ei vaan ymmärrä kunnolla toisiaan niin jää sellainen epävarmuus että menikö tää ihan putkeen sittenkin vai pitääkö mennä uudelleen lääkäriin kohta.
Vähän muuten sama huvittava ilmiö on eduskunnan vasureilla jotka vastustaa raivopäänä yksityislääkäreitä mutta oma työöpaikkaterveydenhoitonsa ei todellakaan ole terveyskeskusten kautta vaan ostettuna yksityisiltä :D
Esim. yksityisiä syvästi vihaava krista kiuru säntäsi tämän muksautusepisodin jälkeen suoraan yksityiselle lääkäriasemalle tarkistuttamaan kuhmunsa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ruotsinkielisiä n. 5% väestöstä, mutta kyselytutkimuksen haastatelluista heitä on lähes 50%. Miksi?
Menee suunnilleen samassa suhteessa kuin miten paljon vähemmistöt muutenkin on yliedustettuna ihan vaan varmuuden vuoksi, ettei vaan syytetä syrjinnästä. Jokaisessa elokuvassa tai mainoksessa pitää sen takia olla kiintiöhomo, kiintiötransu, kiintiötummaihoinen ja hupsistakeikkaa kun sitten jäikin tilaa enää yhdelle valkoihoiselle suomenkieliselle heterolle.
Pitäähän se juoppopervoroiston rooli jollakulla täyttää, eli sillä suomenkielisellä valkoisella miesheterolla.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ruotsinkielinen vähemmistö on yliyliedustettuna, koska esim. rahoitusta jaetaan usein niin, että on kielineutraalia rahaa, jota jaetaan kaikenkielisille. Sitten on erikseen ruotsinkielisille jaettavaa rahaa, jota ei jaeta suomenkielisille...
Vierailija kirjoitti:
Olen todella iloinen, ettei minun kouluaikoinani länkytetty pakkoruotsista. Tuli sitten opiskeltua ruotsia huolella kuten muitakin aineita. Keväällä sain potkut ja syyskuussa aloitan työt Ruotsissa ja ikää on yli 50. Ei tarvitse jäädä tänne työttömänä. Suomen puolella en muuten päässyt yhteenkään haastatteluun edes.
Ja miksi suomalaisten kaikkien pitää opetella ruotsia jos sinä päätät mennä ruotsiin töihin? Ihan samalla perusteella kaikkien on opiskeltava ala-asteelta lähtien saksaa koska minä olin aikanaan saksassa töissä. Ja kaveri oli samaan aikaan ranskassa joten pistetään pakkoranska siihen vielä lisäksi. Ja yksi tuttu myöhemmin venäjällä (kun siellä vielä oli hyväksyttävää olla) joten siitä tuli pakkovenäjäkin. Etc.
Toivottavasti suomen koululaiset on nyt vaan ahkeria kaikkien 519 uuden pakkokielensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
MInkä hel.etin takia EU-Suomessa pitää pakottaa kaikki opiskelemaan mahdollisimman tarpeetonta ruotsia eikä voi valita esim. isoja EU-kieliä sen tilalle? Selitäpä nyt tämä. Kun se viimenenkin muka-argumentti on nyt vesitetty, kun palvelut näköjään kelpaavat, vaikka lääkäri tms. ei osaa mitään kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua haittaa puhua englantia. Töissä joudun kuitenkin puhumaan päivät englantia, joten ei ravintola tai lääkäri lisäksi haittaa mitään. En kyllä Suomessa ravintolassa käy hintojen takia. Ainoastaa ulkomailla kun olen työmatkalla tulee käytyä ravintolassa syömässä. Suomessa työmatkalla syön hotellihuoneessa kaupasta ostettua.
Minua haittaa, koska ajattelen muitakin ihmisiä kuin omaa itseäni. Vaikka juuri minä satunkin osaamaan hyvin englantia on olemassa suuri joukko ihmisiä, jotka ei sillä pärjää. Näistä moni on vanhuksia, joiden ei mielestäni voi edellyttää oppivan uutta kieltä enää viimeisinä vuosinaan. Todella haluaisin että heilläkin silti olisi mahdollisuus käydä lääkärissä tai ravintolassa niin että tulee ymmärretyksi kotimaassaan äidinkielellään.
Kyllä sitä suomenkielistä palvelu aina saa, siitä pitää vain olla valmis maksamaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kysely tehty taas kerran porukan parissa joka saa oman hoitonsa taatusti omalla kielellään yksityisiltä lääkäreiltä. On niin helppoo olla maailmaahalaileva kun tietää ettei se omaa maailmaa miksikään muuta.
Oikeasti en tunne ketään joka erityisemmin arvostaisi terveyskeskuksessa jotain kehno-soomi lääkäriä vaikka tuon lääkärintaidot olisikin ok. Jos lääkäri ja potilas ei vaan ymmärrä kunnolla toisiaan niin jää sellainen epävarmuus että menikö tää ihan putkeen sittenkin vai pitääkö mennä uudelleen lääkäriin kohta.
Vähän muuten sama huvittava ilmiö on eduskunnan vasureilla jotka vastustaa raivopäänä yksityislääkäreitä mutta oma työöpaikkaterveydenhoitonsa ei todellakaan ole terveyskeskusten kautta vaan ostettuna yksityisiltä :D
Esim. yksityisiä syvästi vihaava krista kiuru säntäsi tämän muksautusepisodin jälkeen suoraan yksityiselle lääkäriasemalle tarkistuttamaan kuhmunsa.
Forumin Mehiläisen labraan olen ainakin nähnyt jonkun ministerin jonottavan, eli sieltäkö hankitaan eduskunnan terveydenhuolto?
Vierailija kirjoitti:
Kansaneudstajilla on tyääterveys ja se on kilpailutettu yksityisten palveluntarjoajien kesken. Se, onko omistava yhtiä suomalainen tai maksaako se veroja, on sivuseikka lainsäätäjille.
Hesari veti taas pohjat! Suomalainen ei kyllä mene hoonosoomilääkärille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. yksityisiä syvästi vihaava krista kiuru säntäsi tämän muksautusepisodin jälkeen suoraan yksityiselle lääkäriase
Mehiläinen on Suomessa, Ruotsissa, Saksassa, Virossa, Liettuassa, Romaniassa ja Serbiassa toimiva terveys- ja sosiaalipalveluja julkiselle sektorille ja yksityisille asiakkaille tarjoava konserni.
Yhtiön suurimmat omistajat ovat luxemburgilainen[2] CVC Capital[3] ja yhdysvaltalainen pääomasijoittaja Hellman & Friedman[4].
Ulkomailla Mehiläinen toimii BeeHealthy- ja Meliva-brändeillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInkä hel.etin takia EU-Suomessa pitää pakottaa kaikki opiskelemaan mahdollisimman tarpeetonta ruotsia eikä voi valita esim. isoja EU-kieliä sen tilalle? Selitäpä nyt tämä. Kun se viimenenkin muka-argumentti on nyt vesitetty, kun palvelut näköjään kelpaavat, vaikka lääkäri tms. ei osaa mitään kieltä.
En kannata pakolla opiskelua, mutta onneksi itse opiskelin. Suomalaisten kannattaisi osata muita pohjoismaisia kieliä, sillä Suomesta varsinkin korkeakoulutettujen työpaikat katoavat. Ne katoavat sen vuoksi, ettei sijoittajien mielestä tänne kannata investoida. Myös koulutustasoa ollaan romuttamassa joten lopputulos on karu. Muut Pohjoismaat ovat yksi hyvä vaihtoehto työllistyä.
Miten voi mennä lääkärille joka ei ymmärrä mitä sanot? Lääkärin ja potilaan välillä ei saa olla mitään kielimuuria!
Tämä. Hesari ja ylemieliset vihaa Suomea ja suomalaisuutta ja palvoo muita, myös kieliä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en hyväksy huonosti suomea osaavia lääkäreitä enkä vain englanniksi solkkaavia tarjoilijoita.
Sitten sun pitää muuttaa pois suomesta, tai ehkä tuo vielä hetken onnistuu jossain syrjäistäkin syrjemmässä maalaiskylässä?
Vitu, opetele somali. Tai läty lätise. 🐷
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä hyväksyä, mutta valitettavasti potilasturvallisuus vaaraantuu, jos henkilökunta ei osaa kommunikoida potilaan kanssa kunnolla.
Voi toimia työikäisen kielitaitoisen ihmisen kanssa, joka ymmärtää itse omasta terveydestään. Muiden kanssa ei.
Harva kielitaitoinenkaan osaa sairaanhoidon erikoissanastoa tai esimerkiksi anatomista sanastoa englanniksi niin hyvin, että osaisi kertoa oireistaan mahdollisimman tarkasti ja ymmärtää hoito-ohjeita. Vielä kun se yleensä itäeurooppalainen lääkäri itsekin puhuu tankeroenglantia.
Ja kun otetaan huomioon vielä se, että kielitaito (etenkin englannin sanavarasto) on aika lailla romahtanut koululaisilla viimeisen 20 vuoden aikana... niin eipä se nuori työikäinenkään automaattisesti tajua yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kannata pakolla opiskelua, mutta onneksi itse opiskelin. Suomalaisten kannattaisi osata muita pohjoismaisia kieliä, sillä Suomesta varsinkin korkeakoulutettujen työpai
Yksi hyvä vaihtoehto, mutta ei suinkaan ainoa. Esimerkiksi saksaa, ranskaa tai espanjaa puhuvia maita on paljon enemmän kuin ruotsia, miksi siis työllistymisen kannalta juuri Pohjoismaat olisi jotenkin muita parempi vaihtoehto? Epäilen myös hyvin vahvasti miten hyvin kouluruotsilla edes pärjäisi jossain Tanskassa tai Islannissa.
Pitäisi tehdä vastaava tutkimus ja valita vastaajat pelkästään Itä-Suomesta. Voisi prosenttiosuudet näyttää toisenlaisilta, kun kysyttäisiin "haluatko palvelua ruotsiksi?"