Anu kertoo Ozempic-kokemuksistaan. Uskallatko tämän luettuasi enää käyttää Ozempicia?
Ozempicin haitoista on paljon kuultu. Nykyisin näkee yhä enemmän ihmisiä, joilla on "ozempic-kasvot" ym. Kenties kannattaisi kuitenkin laihduttaa ruokavaliolla...
Kommentit (69)
Aloitin Ozempicin käytön reilu vuosi sitten ja olen pudottanut jo 30 kiloa. En väitä, että tie olisi ollut helppo, mutta mikään ei voita sitä tunnetta, kun saa oman terveytensä takaisin. Verenpaine on normalisoitunut, verensokeri pysyy hallinnassa ja jaksan liikkua ihan eri tavalla kuin ennen. Kaikki arjen pienet asiat, joihin ennen väsyi, ovat nykyään paljon kevyempiä.
Haluan myös sanoa, etten ole ollut tässä yksin. Mun painonhallintaa seuraa lääkäri, jolta saan reseptit ja neuvoja https://medilux.fi/ozempic/ On helpottavaa, kun voi saada ohjeet ja tuen turvallisesti lääkäriltä, eikä tarvitse jäädä yksin arpomaan, mikä on oikein tai väärin. Mun mielestä tämä on ollut paras päätös pitkään aikaan.
On totta, että lääkkeellä voi olla haittoja, ja se ei sovi kaikille. Mutta mun kohdalla hyödyt ovat olleet paljon suuremmat kuin haitat. En ole kokenut mitään vakavaa sivuvaikutusta, ja esimerkiksi puheet ozempic-kasvoista eivät mun kohdalla ole pitäneet paikkaansa. Painonpudotus näkyy kasvoissa, mutta se on mun mielestä vain luonnollista, kun laihtuu näin paljon. Tärkeintä mulle on se, että terveysriskit lihavuudesta ovat pienentyneet huomattavasti.
Ozempicissa on se hassua, että diabeetikot on käyttäneet sitä jo kauan ennen kuin sitä alettiin myymään myös laihduttajille. Ja nyt vouhkataan "sivuvaikutuksista" joista suurin osa liittyy liian nopeaan laihtumiseen. Toisin sanoen oma syy.
Kyllä uskallan. Mulla nyt jo kolmas kerta kun aloitin Ozempicin. Näyttää siltä että joudun sitä käyttämään loppuelämäni.
10kk ozempic hoitoa diabetekseen takana. Ylipainoa alussa 25kg. Painoa pudonnut 9kg. Ei sivuvaikutuksia. Lääkäri nosti annoksen 2mg ja sitä nyt 3vko takana. Olo erittäin hyvä. Onko muita, joilla annostus 2mg vko. Itse pistän 1mg kahdesti viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Aikuistyypin diabetekseen määrättiin Ozempic ja lähti hyvin käyntiin. En huomannut mitään erikoista tai poikkeavaa aloittaessani. Pikkuhiljaa alkoi verensokeri aamulla olla 5-6 välillä ja diabeteshoitaja ilmoitti että hoitovaste lääkkeelle on erinomainen, samalla sain lopettaa insuliinin piikityksen, Ozempicin lisäksi on Synjardy-metformiini 2x vrk. Paino pn pudonnut noin18 kg. Nyt verensokeri mittaus 1x viikko, ja em. lukema säilynyt. Ruokailu on sinänsä muuttunut että pitää syödä useammin mutta vähemmän. Nk. "Ozempik-kasvoja" tms en ole havainnut mutta kun olen 67v niin ei väliä.
Sinullahan se annettiin sairauden hoitoon. Eikä niin, ettei ole kakkostyypin diabetesta ja haluat vain laihtua.
Samoin itselläni on Mysimba, mutta ei laihdutukseen vaan korjaamaan niitä asioita, mihin lääke vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
10kk ozempic hoitoa diabetekseen takana. Ylipainoa alussa 25kg. Painoa pudonnut 9kg. Ei sivuvaikutuksia. Lääkäri nosti annoksen 2mg ja sitä nyt 3vko takana. Olo erittäin hyvä. Onko muita, joilla annostus 2mg vko. Itse pistän 1mg kahdesti viikossa.
Mulla on 2 mg / viikko annostus. Olen pistänyt samana päivänä tuon. Olen miettinyt, että seuraavan kerran kun käy lääkärillä, niin pitää kysyä että onko parempi pistää kerralla tuo koko setti vai pistää pari kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Uskallan käyttää, kun on pakko. Käytän sitä diabeteslääkkeenä, ja kuulun niihin, jotka ei ozempicilla mainittavasti laihdu. Diabetes kuitenkin tuhoaa elimistön, ja ozempicilla saan todella hyvän hoitotasapainon. Joten ei auta kuin käyttää sitä.
Etkö saanut hyvään hoitotasapainoon perinteisemmällä lääkityksellä? Minulla metformiini toimii hyvin liikunnan ja ruokavalion kanssa. Pärjäsin 15 vuotta pelkällä liikunnalla ja ruokavaliolla.
Lähipiirissä eräs keskivartalolihava tuon kävi yksityislääkäriltä kinuamassa itselleen. Ei ole tehnyt yhtään minkäänlaisia muutoksia ruokavaliossaan tai liikkumisessaan ja ihmettelee kun ei tämä ihmelääke ole kuin pari kiloa tiputtanut usean kuukauden piikittämisen jälkeen. Vähän ihmetyttää, miten viitsii itseensä kallista lääkettä piikittää vaikka minkäänlaista aitoa pyrkimystä tervehtymiseen ei ole.
Kyllä tuosta varmaan joillekin on hyötyä oikein käytettynä ja ammattilaisten ohjeistamana, mutta onhan tämä kaiken medikalisoituminen vähän huolestuttava ilmiö. Pienellä vaivalla saisi täysin saman hyödyn ilman mahdollisia haittavaikutuksia.
Hypertriglyseridemia on yksi haimatulehduksen syy. Se johtuu, kuten nimikin sanoo, korkeista veren rasva- ja troglyseridiarvoista. Sen saa helposti myös paljon lihaa ja kanamunia sisältävällä ketogeenisella ruokavaliolla. Veren rasva-arvot voivat olla tapissa jo ennen dieettiä. Laihtuminen on tavallaan kannibalismia ja osalla triglyseridiarvot nousevat nopeasti laihtuessa. Liha- ja munapitoisella ketogeenisella dieetillä saavat nuoretkin aikuiset haimatulehduksia, mikäli heillä ovat veren rasva-arvot jo sopivasti koholla ennen dieetin aloittamista. Äärimmäiset dieetit vaativat aina todella tarkkaa seurantaa ja labrakokeita.