Hoitoalan työpaikkojen ilmapiiri - En ymmärrä!
Onhan tästä nyt puhetta ollut, että hoitoalan työpaikoilla on usein huono ilmapiiri. Vähän sellainen klisee.
Mulla on nyt useita läheisiä ja ystäviä sairaanhoitajina ja lähihoitajina. Olen ollut aivan hämmästynyt kuulemastani! Siis ne jutut niistä sairaalanosastojen työilmapiiristä on ihan uskomattomia! Riitelyä, palavereissa huudetaan toiselle, paskan puhumista selän takana, aivan hirveää juoruilua, lähetellään jotain täysin asiattomia viestejä... Ja ne riitojen aiheet ovat oikeasti tällaisia: "Anu sanoi, että Liisa oli kertonut, että Maija oli väittänyt, ja mä laitoin sit sille viestin, että sä olet tuhonnut meidän välisen luottamuksen ja Kaisahan oli sanonut, että niissä bileissä silloin ois kuulunut kyl ottaa puheeksi ja nyt mä olen todella pettynyt tähän koko hommaan!"
Riitelyn, mykkäkoulun, asiattomien viestien yms selvittely kuulostaa ihan samalta kuin itse muistan olleen joskus 12-14-vuotiaana tyttöporukassa. Sen jälkeen en ole tuollaista kokenut, enkä voi käsittää, että aikuiset koulutetut ihmiset käyttäytyvät työpaikalla näin! Mä olen itse aivan toisella alalla töissä enkä rehellisesti osaa edes kuvitella, että ihmiset käyttäytyisivät tuolla tavalla omalla työpaikallani.
Kyse ei ole yhdestä hoitoalan työpaikasta, esimerkki kävisi ainakin viiteen kuulemaani juttuun. Sitten nämä fiksummat etsivät uusia töitä, koska eihän kukaan täysijärkinen voi olla tuollaisessa työpaikassa.
Mikä ihme tässä on vikana? Tajuavatko hoitajat itse, että tuo on aivan todella epänormaalia käytöstä työpaikalla?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnellinen saa olla, että on päätynyt yksityiselle fiksuun globaaliin firmaan. Egoja löytyy, mutta hekin keskittyvät vain tekemään enemmän rahaa kuin muut työkaverit ja ainakin esittävät ystävällistä, koska ilman sitä ura ei etene.
Tämä on omakin tuntuma, että ns. kovilla aloilla on oikeasti "pehmeämpi" ilmapiiri kuin siellä, mitkä pitäisi olla ihmisläheisiä aloja.
Ihmisläheisille aloille hakeutuu paljon porukkaa, joilla on halu päästä pätemään ja käyttämään valtaa haavoittuvassa asemassa oleviin. Toiset vastaavasti haluavat aidosti auttaa mutta tekevät sen täysin vääristä lähtökohdista käsin: näkemällä avun tarpeessa olevat ihmiset holhottavina, rikkinäisinä ja omaa parastaan tajuamattomina. Kun kaksi näin kieroutuneella ihmiskäsityksellä varustettua tyyppiä muodostaa merki
Tässä se on sanottu.
Mielenkiintoisin kommentti alavalinnasta oli, kun eräs n. 35-vuotias nainen sanoi työpaikastaan vanhuslaitoksessa: "Ainakaan ne vanhat hoidettavat mummot eivät ole häntä kauniimpia!"
Itse hoitajana sanoisin kyllä, että ongelmat on jossain ihan muualla kuin palkkauksessa tai arvostuksessa. Tarvitaan lisäkäsiä, joku hoitamaan tiskit, pyykit, siivoukset, joita hoitajat joutuvat oman työnsä ohessa tekemään. Jokaisen kannattaa katsoa peiliin ja miettiä omaa tapaa työskennellä. Ei kytätä toisen tapaa, joka on ehkä erilainen mutta yhtä toimiva. Käytetään se energia potilaisiin eikä valittamiseen. Tietysti hoitajissakin on mätämunia ja siihen pitäisi kiinnittää enemmän huomiota ja puuttua asioihin. Tehdä valituksia. Akkalaumassa tyhmyys tiivistyy, tulee kuppikuntia. Olen huomannut, että mieshoitajien kanssa tätä ongelmaa ei ole. Heitä vain on niin vähän. Aikani päätäni seinään lyötyäni, lähdin pois. Hyviäkin paikkoja löytyy
>20v alalla.
Liikaa aikaa?
Ensimmäinen koulutukseni on th-alalta, työskentelin muutaman vuoden tk-päivystyksessä ja ensiavussa. Ei siellä ollut koskaan tuollaista. Osastoilla sen sijaan törmäsi tällaiseen, sekä kotihoidossa, jossa työskentelin hetken aikaa. Ihan karmeaa! Nyt jo ihan toisella alalla töissä, mutta vieläkin muistelen lämmöllä sitä hyvää yhteishenkeä ja hurttia huumoria, jota viljeltiin päivystyksessä ja ensiavussa. Kenestäkään ei puhuttu pahaa.
Monissa paikoissa olen töitä tehnyt hoitajana ja aina ollut kiva meininki.