Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitoalan työpaikkojen ilmapiiri - En ymmärrä!

Vierailija
18.08.2025 |

Onhan tästä nyt puhetta ollut, että hoitoalan työpaikoilla on usein huono ilmapiiri. Vähän sellainen klisee.

Mulla on nyt useita läheisiä ja ystäviä sairaanhoitajina ja lähihoitajina. Olen ollut aivan hämmästynyt kuulemastani! Siis ne jutut niistä sairaalanosastojen työilmapiiristä on ihan uskomattomia! Riitelyä, palavereissa huudetaan toiselle, paskan puhumista selän takana, aivan hirveää juoruilua, lähetellään jotain täysin asiattomia viestejä... Ja ne riitojen aiheet ovat oikeasti tällaisia: "Anu sanoi, että Liisa oli kertonut, että Maija oli väittänyt, ja mä laitoin sit sille viestin, että sä olet tuhonnut meidän välisen luottamuksen ja Kaisahan oli sanonut, että niissä bileissä silloin ois kuulunut kyl ottaa puheeksi ja nyt mä olen todella pettynyt tähän koko hommaan!"

Riitelyn, mykkäkoulun, asiattomien viestien yms selvittely kuulostaa ihan samalta kuin itse muistan olleen joskus 12-14-vuotiaana tyttöporukassa. Sen jälkeen en ole tuollaista kokenut, enkä voi käsittää, että aikuiset koulutetut ihmiset käyttäytyvät työpaikalla näin! Mä olen itse aivan toisella alalla töissä enkä rehellisesti osaa edes kuvitella, että ihmiset käyttäytyisivät tuolla tavalla omalla työpaikallani. 

Kyse ei ole yhdestä hoitoalan työpaikasta, esimerkki kävisi ainakin viiteen kuulemaani juttuun. Sitten nämä fiksummat etsivät uusia töitä, koska eihän kukaan täysijärkinen voi olla tuollaisessa työpaikassa. 

Mikä ihme tässä on vikana? Tajuavatko hoitajat itse, että tuo on aivan todella epänormaalia käytöstä työpaikalla?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

... naisena et ymmärrä ...

Vierailija
22/44 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin hassua ajatella, että on hoitoalan työpaikkoja. Tehdään töitä ihmisten hyvinvoinnin eteen ja ammattilaisia. Silti ilmapiiri voi muuttua huonoksi ja ilmeisesti monessa paikassa onkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnellinen saa olla, että on päätynyt yksityiselle fiksuun globaaliin firmaan. Egoja löytyy, mutta hekin keskittyvät vain tekemään enemmän rahaa kuin muut työkaverit ja ainakin esittävät ystävällistä, koska ilman sitä ura ei etene. 

Tämä on omakin tuntuma, että ns. kovilla aloilla on oikeasti "pehmeämpi" ilmapiiri kuin siellä, mitkä pitäisi olla ihmisläheisiä aloja.

Ihmisläheisille aloille hakeutuu paljon porukkaa, joilla on halu päästä pätemään ja käyttämään valtaa haavoittuvassa asemassa oleviin. Toiset vastaavasti haluavat aidosti auttaa mutta tekevät sen täysin vääristä lähtökohdista käsin: näkemällä avun tarpeessa olevat ihmiset holhottavina, rikkinäisinä ja omaa parastaan tajuamattomina. Kun kaksi näin kieroutuneella ihmiskäsityksellä varustettua tyyppiä muodostaa merkittävän osan työyhteisöstä, ei ihme, että niiden henki on mitä on. Pomottajat ja holhoajat kun eivät näe työkavereitaan tasavertaisina kollegoina. 

Tämä! Ja nuo kaksi tyyppiä elävät jonkinlaisessa symbioosissa. Pomottajat suojelevat holhoajia ja antavat näiden kohdella kaikkia potilaita kuin vammaisia tai pikkulapsia. Holhoajat puolestaan suojelevat pomottajia, jotka alistavat ja nöyryyttävät potilaita (ja normaaleita työkavereita). Normaalit vaihtavat alaa tai vähintäänkin työpaikkaa tai uupuvat. 

Vierailija
24/44 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitohenkilöstön kannattaisi kyllä katsoa itseään peiliin josko omasta asenteesta työtänsä kohtaan ja omasta käytöksestä työyhteisössä eikä työsta itsestään löytyisi se syy siihen ettei hoitoala ala ole kovin hyvässä huudossa? Ainainen  tyytymättömyys, valitus ja kiukuttelu tekee tekee työilmapiiristä raskaan ja työenergiaa syövän siksi siellä ei enää viihdy edes se Sari sairaanhoitaja joka rakastaa työtään ja on ylpeä  amnatistaan ja osaamisestaan eikä haluaisi työn raskauden aiheuttamista haasteista huolimatta muuta työtä tehdäkään.

On näitä asiallisia aikuisia hoitajia paljonkin. Jäävät vain ulisijoiden varjoon.

Nämä asialliset hoitajat täytyisi tuoda sieltä varjosta valoon ja siirtää ne pahimnat ulisijat jonnekin taka-alalle mistä eivät pääse helposti myrkyttämään työilmapiiriä ja häiritsemään muiden työrauhaa.

Vierailija
25/44 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen eri alalla mutta täysin sama meno. Ei kiinnosta mitä mieltä ovat minusta töissä enkä osallistu yhtään mihinkään illanviettoon tai muuhun. Teen työni ja se riittää. 

Naisvaltainen paikka? Oman kokemuksen perusteella myös täysin miesvaltainen voi olla samanlainen. Parhaita ovat ne paikat, joissa on sekä miehiä että naisia. Vähemmän keskinäistä juoruilua.

Tämä on täysin totta. Sekä täysin naisvaltaiset että miesvaltaiset työyhteisöt ovat persiistä. Parhaita ovat ne missä on molempia sukupuolia niin että kumpaakaan ei ole enempää kuin 75%

Vierailija
26/44 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näitä arvostuksen puutetta itkeviä on joka nurkassa matalapalkka-aloilla.

Itsekin pienituloinen mutta sen olen äkännyt että tuo vaikerrus ei nosta minua tippaakaan, ainoastaan ärsyttää. Ja antaa mahdollisuuksia draamailuun ja kiukutteluun mitä kartan muissa (kollegat) kuin ruttoa.

Surullista että jo yksi typerä draamaqueen saa pilattua työpaikan fiiliksiä uhriutumisellaan kun kaikki eivät toimi täsmälleen hänen sääntöjensä mukaan. 

Olen lähihoitaja ja peruspalkka 2930. En miellä kyllä matalapalkka- alaksi. 

Vierailija
27/44 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut hoitoalalla sairaanhoitajana ainakin viidessä eri työpaikassa, eri puolilla Suomea. Minulla ei ole ollut ikinä mitään ongelmaa ilmapiirien kanssa. Rehellisesti, siellä on aina muutamia tyyppejä, jotka luovat draamaa ja nokittelevat keskenään, mutta niistä kun jää ulkopuolelle, saa olla ihan rauhassa. Huonoin esimieskin mitä minulla on ollut, oli ihan muulla alalla, arvostetussa työpaikassa. Hoitoalalla esimiesten kanssa asiat ovat hoituneet ihan asiallisesti ja normaalisti, ei ongelmia. Jos joku hoitaja valittaa työpaikasta toiseen hoitoalan ilmapiiriongelmista, silloin on kyllä syytä katsoa peiliin, valitettavasti.

Vierailija
28/44 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen eri alalla mutta täysin sama meno. Ei kiinnosta mitä mieltä ovat minusta töissä enkä osallistu yhtään mihinkään illanviettoon tai muuhun. Teen työni ja se riittää. 

Naisvaltainen paikka? Oman kokemuksen perusteella myös täysin miesvaltainen voi olla samanlainen. Parhaita ovat ne paikat, joissa on sekä miehiä että naisia. Vähemmän keskinäistä juoruilua.

Tämä on täysin totta. Sekä täysin naisvaltaiset että miesvaltaiset työyhteisöt ovat persiistä. Parhaita ovat ne missä on molempia sukupuolia niin että kumpaakaan ei ole enempää kuin 75%

Eli 75% naisia ja 75% miehiä. Sehän tekee yhteensä 150% ihmisiä. 😀

Vierailija
29/44 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitohenkilöstön kannattaisi kyllä katsoa itseään peiliin josko omasta asenteesta työtänsä kohtaan ja omasta käytöksestä työyhteisössä eikä työsta itsestään löytyisi se syy siihen ettei hoitoala ala ole kovin hyvässä huudossa? Ainainen  tyytymättömyys, valitus ja kiukuttelu tekee tekee työilmapiiristä raskaan ja työenergiaa syövän siksi siellä ei enää viihdy edes se Sari sairaanhoitaja joka rakastaa työtään ja on ylpeä  amnatistaan ja osaamisestaan eikä haluaisi työn raskauden aiheuttamista haasteista huolimatta muuta työtä tehdäkään.

On näitä asiallisia aikuisia hoitajia paljonkin. Jäävät vain ulisijoiden varjoon.

Nämä asialliset hoitajat täytyisi tuoda sieltä varjosta valoon ja siirtää ne pahimnat ulisijat jonnekin taka-alalle mistä eivät pääse helposti myrkyttäm

Ei onnistu. Ensinnäkin, he haluavat vain tehdä työnsä asiallisesti eivätkä sekaantua muitten sählinkiin. Toiseksi, jos heitä nostettaisiin esiin, alkaisi rajaton heihin kohdistuva kiusaaminen ja he lähtisivät pois. Häiriköt, luonnevikaiset ja itsetunnottomat pitää valtaa klikeillään. 

Koulutukseen pitäisi valita toisenlaisia tyyppejä.  Mutta alan maine on niin huono, ettei sellaisia hakeudu. 

Ihmetyttää kyllä, miksi näitä "häirikköjä" on niin paljon. Lähihoitajaopinnoista tulevat ei myöskään kaikki osaa kunnolla edes lukea, saati ymmärtää laajempia kokonaisuuksia.

Vierailija
30/44 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ollut hoitoalalla sairaanhoitajana ainakin viidessä eri työpaikassa, eri puolilla Suomea. Minulla ei ole ollut ikinä mitään ongelmaa ilmapiirien kanssa. Rehellisesti, siellä on aina muutamia tyyppejä, jotka luovat draamaa ja nokittelevat keskenään, mutta niistä kun jää ulkopuolelle, saa olla ihan rauhassa. Huonoin esimieskin mitä minulla on ollut, oli ihan muulla alalla, arvostetussa työpaikassa. Hoitoalalla esimiesten kanssa asiat ovat hoituneet ihan asiallisesti ja normaalisti, ei ongelmia. Jos joku hoitaja valittaa työpaikasta toiseen hoitoalan ilmapiiriongelmista, silloin on kyllä syytä katsoa peiliin, valitettavasti.

Voi myös olla, että kaikki asialliset hoitajat eivät jaksa työskennellä ilmapiirissä, jota hallitsee muutaman työkaverin jatkuva häiriköinti.

Vaikka itse onnistuisi jäämään sen ulkopuolelle, ei se silti mukavaa ole. Vaihtamalla ehkä uskoo löytävänsä paremman paikan. Tuskin löytää.

Outoa, etteivät esihenkilöt saa näitä ilmapiirin myrkyttäjiä kuriin. Tosin eihän kiusaamiseen missään kyetä puuttumaan tehokkaasti.

Vierailija
31/44 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli 75% naisia ja 75% miehiä. Sehän tekee yhteensä 150% ihmisiä. 😀

Voitko oikeasti olla näin ymmärtämätön? Toivottavasti et ole hoitaja ja huolehdi lääkelaskemisesta. Mietipä uudelleen, mitä edellinen viesti oikeasti tarkoittaa.

Vierailija
32/44 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se on sosionomeissa, koska sosionomi ja sairaanhoitaja aloina houkuttaa narsisteja.

Vierailija
33/44 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen kuullut ja paljon. Ei hoitoalan rakenteelliset ongelmat ratkea rahalla. Perehdytys on huonoa, työntekijät juoruilee ja jopa huutaa uusille. Alan hierarkia on käsittämätöntä. Uudet lääkärit ovat eri asenteella verrattuna vanhempiin, mutta esimerkiksi hoitajilla ja lääkäreillä on usein eri taukotilat. Opiskelijoita ei oteta syömään aina hoitajien tilaan. Miettikää mistä se arvostus lähtee, kun jo opiskelijoille näytetään "oma paikka".

Olen itse töissä organisaatiossa, jossa olisi suuri riski hierarkialle, mutta meillä viettää aikaa samassa paikassa niin johtajat kuin "alemmat" työntekijät. Hierarkia on todella matala. Lisäksi yksi ongelma on se, että usein sairaanhoitaja tms nousee esihenkilöksi. Voi olla, että esihenkilöllä on hyvä substanssiosaaminen, mutta se ei riitä. Pitää olla myös hyvät esihenkilötaidot. 

Vierailija
34/44 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen mitä joskus ihmettelen on hoitoalan jatkuva valitus arvostuksen puutteesta. Olen aivan eri alalla, enkä muista yhtään artikkelia, jossa olisi kirjoitettu arvostuksesta mun alaani kohtaan. Eikä puheissakaan tule sellaista vastaan. Pääasiassa julkisuudessa ja yksityisissä keskusteluissa aika naureskellaan vaan mokia, mitä joku alallani on tehnyt tai jotain muuta vastaavaa.

En silti ole koskaan kuullut tai lukenut kenenkään alallani valittavan arvostuksen puutteetta. Keskitytään hoitamaan omat hommamme, eikä murehdita sitä mitä muut puhuvat. Kollegat osaavat arvostaa (ja joskus haukkuvatkin), ja se riittää. Koirat haukkuu, mutta karavaani kulkee.

Hoitoakaa sen sijaan jokainen tuntemani arvostaa tavalla tai toisella. Satunnaisesti julkisuudessakin on artikkeleja, joissa siitä kirjoitetaan arvostavaan sävyyn. (Ja ansaitusti mielestäni.)

Eli voisiko hoitoalalla olla isoin ongelma

Juuri tämä on hyvä esimerkki! Puhuin arvostuksesta ja vastauksessa on "parempi palkkaus ja paljon muutakin".

Helpottaisi, kun nämä toiveet olisi selkeitä. Halutaanko siis:

A) arvostusta? (keneltä, missä ja miten tämä ilmenee)

B) palkkaa? 

Vai 

C) muuta, mitä?

Ja ei, nuo kolme eivät ole sama asia. Vaatimukset eivät etene minnekään, jos pyynnöt ovat epämääräisiä ja vähän kaikkea ja niitä ei osata jäsennellä.

Vierailija
35/44 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä asialliset hoitajat täytyisi tuoda sieltä varjosta valoon ja siirtää ne pahimnat ulisijat jonnekin t

Taidetaan sittenkin asettaa liian löysälle lähihoitajakoulutukseen valittavien soveltuvuus ihmisläheiseen palvelutuöhön hoitoalalle ja myös soveltuvuus ryhmässä toimimiseen.

Vierailija
36/44 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on lähihoitaja (sekä kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto löytyy). Hän on todistanut, miten jotkut ammattilaiset käyttäytyy huonosti. On niitä, jotka ei sovi alalle yhtään. Ei voi kertoa kaikkea, koska vaitiolovelvollisuus. 

Vierailija
37/44 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisia pomoina, naisia työntekijöinä. 

Vierailija
38/44 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi - ja lastenhoitajilla."

https://yle.fi/a/74-20145910

Vierailija
39/44 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea lasten ruokiin ei saa, jos omistaa kesämökin. 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001951186.html

Vierailija
40/44 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvaltainen ala... Siinä selitys 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi