Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuume nousee todella nopeasti (melkein aste tunnissa) enkä jaksa oikein enää olla jalkeilla. Äkillinen tauti, huolestuako?

Vierailija
17.08.2025 |

Ykskaks ennen ennakkovaroituksia palelin yöllä valtavasti ja lihaksia särki, sydän lievästi muljahteli. Nyt päivällä kuume nousee todella nopeasti. Yskä on raastavaa kuivaa kun yskittää mutta ei ysköksiä. Ei nuhaa.

Kuume nyt yli 38,5. Nousee koko ajan ja olo huononee.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sussa mutta vikaa ole kuin huomionhakuisuus, valehteleminen ja typerien aloitusten tekeminen. Koeta jaksaa.

Eka ja toinen pitää paikkaansa. Minusta on kiva että jonkun kanssa saan jakaa tämän ja ihmetellä. Typerä aloituskin. En kuitenkaan valehtele ja tuo Egyptin kertoja oli trolli, en minä.

Katson vielä tunnin ja jos edelleen nousee vaan niin soitan tuonne. Ap 

Hyvä ajatus, seuraile mitä tunnissa tapahtuu. Eihän tuo 38,5 ole kovin korkea kuume, vaikka on se tietysti ihan oikea kuume. Jos otit 1 gramman Panadolin, niin kyllä sen pitäisi 0,5 - 1,5 astetta tuosta laskeakin, tai ainakin hidastaa nousua. Mutta jos sinulla on jakoissa haavaumia, niin ne olisi hyvä jollain aikataululla käydä näyttämäsä terkkarissa. Tee vaikka sähköinen yhteydenotto. - sh

Kyllähän Panadol on surkea kuumelääke. Suosittelen ottamaan ibuprofeenia lisäksi. 

Jos ei 600-800mg "Buranaa" ja 1g parasetamolia helpota oloa parissa tunnissa niin on paras ottaa yhteyttä päivystykseen. Voihan se olla paikallaan käydä näytillä.

Vierailija
42/68 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sussa mutta vikaa ole kuin huomionhakuisuus, valehteleminen ja typerien aloitusten tekeminen. Koeta jaksaa.

Eka ja toinen pitää paikkaansa. Minusta on kiva että jonkun kanssa saan jakaa tämän ja ihmetellä. Typerä aloituskin. En kuitenkaan valehtele ja tuo Egyptin kertoja oli trolli, en minä.

Miten tulee ihmiselle mieleen, jos on oikeasti terveydestään huolissaan, kysellä apua ja ohjeita joiltakin vauvapalstan tuntemattomilta ihmisiltä? Tätä en vaan tule koskaan ymmärtämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

_Tuo jalkapohjassani oleva ihorikko on pyöreä ja repaleinen_

Kuulepas, minulla oli tammikuussa ihorikko sormessa joulun jäljiltä. Yhtenä aamuna kuume nousi nopeasti ja palelin kuin horkassa. Lääkäri tuli kotiin (en asu Suomessa) ja sitten lähdettiinkin ambulanssilla sairaalaan. Nopeasti etenevä sepsis (verenmyrkytys) ja 2 viikkoa meni sairaalassa tiputuksessa, kotona antibioottia kuukausi suun kautta ja nyt, elokuussa, alan olla kunnossa!

Mene tai edes soita hyvä ihminen päivystykseen! Sepsis voi olla kuolemaksi jo muutaman tunnin odottelun jälkeen.

Vierailija
44/68 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuume nousee ihan todella nopeasti etkä pysy enää jaloillasi, niin voi olla ihan mitä vaan influenssasta verenmyrkytykseen. Me ei voida tietää. Onko sinulla flunssan oireita? Oletko saanut haavan lähiaikoina? Punkin? Käsitellyt multaa? Perussairautta?

Ei ole flunssan oireita. Kaikki on mahdollista. Otin 1 g panadol hetki sitten. En jaksa kirjoittaa enää mutta luen. Ap

Ne lääkkeet kannattaa aina ottaa heti, ja ellei allergioita tms, niin yhdistelmänä parasetamoli+ibuprofeeni.

Vierailija
45/68 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita matalalla kynnyksellä 116117. Keuhkokuume voi alkaa tuolla tavalla.

Sanovat siellä vaan että ota Buranaa ja soita viikon päästä terveyskeskukseen jos kuume ei laske.

Vierailija
46/68 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet huomisaamuna elossa, tauti ei ollut kuolemaksi.

Nyt en ole ihan varma olenko. 

Silmiäkin kirvelee kun lämpö nousee niin vauhtia. No ainakin kroppa nyt taistelee kovasti. Ap

Tuo on oireista päätellen  ihan normaali influenssa. Mä lähdin kerran 3 km päähän passikuvaa otattamaan mitä mainioimmalla fiiliksellä  ja palattua oli kuumetta 38,9, eli  tunnissa yli 2 asteen nousu. 

Sä vietät nyt noin viikon pedissä. Juo paljon, lepää ja käytä ohjeen mukaan ibuprofeenia lihassärkyyn. Yleensä yskää ei tule.

Vierailija
47/68 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

_Tuo jalkapohjassani oleva ihorikko on pyöreä ja repaleinen_

Kuulepas, minulla oli tammikuussa ihorikko sormessa joulun jäljiltä. Yhtenä aamuna kuume nousi nopeasti ja palelin kuin horkassa. Lääkäri tuli kotiin (en asu Suomessa) ja sitten lähdettiinkin ambulanssilla sairaalaan. Nopeasti etenevä sepsis (verenmyrkytys) ja 2 viikkoa meni sairaalassa tiputuksessa, kotona antibioottia kuukausi suun kautta ja nyt, elokuussa, alan olla kunnossa!

Mene tai edes soita hyvä ihminen päivystykseen! Sepsis voi olla kuolemaksi jo muutaman tunnin odottelun jälkeen.

Hyi kauhee. Onneksi tuosta tokenit.

Käytännössä tämä alkoi yöllä palelulla. Aamulla herättyäni ihan ok olo, päivällä söin. Klo 6 jälkee alkoi nousemaan lämpö nopeasti. Otin lääkkeen tunti sitten. Nyt kuumetta 38,8 astetta.

Joo.. Ehkä mä soitan. Pystyn kirjoittamaan eli kyllä olen sillain ihan ok mutta ylös nousu ym on tietenkin vähän velton tuntuista ja raskasta. Nyt tullut paineen tuntua päähän. Minulla on jalat aika kuivat ja niihin sitten tullut pieniä ihorikkoja sinne tänne, minkä takia sain varmaan sen silsankin. Olen rasvannut jalkoja kosteusvoiteella paljon viime aikoina.

Soitan nyt. Ap 

Vierailija
48/68 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soita matalalla kynnyksellä 116117. Keuhkokuume voi alkaa tuolla tavalla.

Sanovat siellä vaan että ota Buranaa ja soita viikon päästä terveyskeskukseen jos kuume ei laske.

No älä soita äläkä mene. Ole mies ja kuole miehekkäästi typerään tautiin joka olisi voitu hoitaa.

Jos sepsis, niin saatat myös herätä ilman raajoja. Mieti.

Vierailija
49/68 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muistanut aloitukseen laittaa, mutta palasin 1,5 vkoa sitten Egyptistä. alan olla ihan heikkopäinen.

Av tohtori diagnosoi: viivästynyt lämpöhalvaus

Vierailija
50/68 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohtori Koira: pakottaako luita?

Vierailija
51/68 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti nouseva kuume on influenssan normaali oire ja voi olla korona tietenkin myös. Ihme uusavuttomia ihmiset nykyään.

Vierailija
52/68 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut vuosien mittaan monta tuollaista tautia. Joskus on kaikki flunssan oireetkin puuttuneet.

Vierailija
53/68 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsitkö linjoilta läpi, käskivätkö päivystykseen?

Vierailija
54/68 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tulee ihmiselle mieleen, jos on oikeasti terveydestään huolissaan, kysellä apua ja ohjeita joiltakin vauvapalstan tuntemattomilta ihmisiltä? Tätä en vaan tule koskaan ymmärtämään.

Ei ole vielä tarpeeksi huolissaan. Monilla on tosi korkea kynnys lähteä lääkäriin.

Vierailija
55/68 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on usein munuaistulehdus ja siinä kuume on nopeasti sen 40 ja ei omin jaloin enää lähde mihinkään sairaalaan. Koska virtsa avanne altistaa munuaistulehduksille itse tiedä lähteä sinne ajoissa enkä odottele alle kahden tunnin on kuume 40 

Koska tämä on toistuvaa Mulla on sairaalakassi aina valmiina. 

Mutta ap.n kuume voi olla ihan mitä vaan. Ja tämä ei todellakaan ole se paikka mistä sitä kysellään vaan 116117 ja jos panadol laskee sitä lämpöä ja ei ole muuta oiretta tai perussairautta niin, flunssaa aina liikkeellä ja perusterveen kuume yleensä hoituu kotona. Pitkittyessään tai muita erikoisia oireita niin edelleen  116117

Vierailija
56/68 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoivat, että koska olen perusterve työikäinen ihminen ja koska kuume ei ole kuitenkaan kovin korkea, niin ibuprofeenia/parasetamolia. Jos yleiskunto heikkenee kuitenkin merkittävästi, niin soitto 112. Kuume pysynyt nyt samana 38. 8 astetta. Ap 

Vierailija
57/68 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on ehdotellut influenssaa. Nyt ei kuitenkaan ole millään muotoa influenssakausi, ainakaan Suomessa.

Vierailija
58/68 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni on ehdotellut influenssaa. Nyt ei kuitenkaan ole millään muotoa influenssakausi, ainakaan Suomessa.

Jostain sekin aina alkaa. 

Vierailija
59/68 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on juuri tällä hetkellä joku tauti jonka ainoat oireet on illalla nouseva kuume, päänsärky ja lihassäryt. Jaloillaan ei jaksa olla. 

Vierailija
60/68 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoivat, että koska olen perusterve työikäinen ihminen ja koska kuume ei ole kuitenkaan kovin korkea, niin ibuprofeenia/parasetamolia. Jos yleiskunto heikkenee kuitenkin merkittävästi, niin soitto 112. Kuume pysynyt nyt samana 38. 8 astetta. Ap 

Kerroitko puhelussa siitä jalkapohjan haavaumasta?