TOUKOKUULAISILLE torstaita
Hei, tulin nopeasti poikkeamaan. Yököt olivat jo käyneet jakamassa huoneessa kuria ja järjestystä kun sairaalahuumori kukkii ja kolme muuta on ihan pöhinöissä lääkkeistä ja meno sen mukaista. Minutkin komensivat nukkumaan.
Pääsen ehkäpä huomenna kotiin joten kirjoittelen silloin enemmän. Voin kohtuullisesti ja vauva erittäin hyvin. Kiitos lämpimistä ajatuksista ja voimia murheisille.
Kommentit (31)
pikanen kurkkaus!
Luin niin kauan noita edellisten päivien juttuja, että alkoi hiukoa.
Tsemppiä sairaalaan murmelille (?) ja onneks arvot oli kohallaan miragella ja... tsempit muillekin, jotka oli kohdannu ikäviä juttuja.
Sairaalan hlökunta on oman kokemukseni mukaan ainakin naikkarilla ollut mukavaa, mutta tosi hirveitä kokemuksia on esim. vks:sta. Siksipä ehkä tuo synnytyskään ei nyt pelota.. Mutta tuntuu, että joillakin valkoasuisilla on ihan karmea tarve päteä ja alistaa: kuinka usein kuulin aikoinaan homeasunnossa asuessamme ja oireita valittaessani arvauskeskuksen lääkäriltä " miks sä tänne tulit?" , " ihmetteletkö sitten oloasi?" , " en nyt oikeen ymmärrä miksi sä oot täälä" ... ja tosiaan, homeestahan silloinen jatkuva oireilu ei voinut mitenkään johtua, vaan päästä. Yksi lkr ehdotti jopa jatkuvaa lämpöilyä normaalilämmökseni. *silmien pyöritystä* Että täällä ainakin tiedetään, miltä tuntuu hoitohenkilökunnan huono kohtelu. Tsemppiä ja yrittäkää pitää puolenne!
VATSAKIVUISTA ja HUONOSTA OLOSTA:
olen ollut vatsataudissa, jota kuulemma useita variaatioita liikenteessä. Valittelin nimittäin neuvolassa mahani olevan kuralla ja epäm. etovaa oloa. Vatsa oli joko ihan pinkeä ja kova (eikä auttanut sammakkomiehen muljahtelut ja karatepotkut kyllä yhtään, kun riehaantui aina kun maha kurisi) tai sitten istuin vessassa. Jano oli koko ajan, samoin nälkä. Ja aina kun söi, maha tuli kipeäksi ja huono olokin saattoi palata. Mahakivut saivat aikaan suppareita, jotka menivät levolla ohi. Ja torkkujen välillä oli energiaa ihan mielettömästi, moppasin sitten varovasti lattiat. Nyt on makkari hoitopöytää ja pinnasänkyä vaille valmis - ja pimentäviä verhoja.
Eilen oli ekaa kertaa kovempi supistus, johon liittyi menkkamaista kipua. Muutenkin ottaa välillä ikävästi kipeetä, kun tuntuu, että masukki häärää jotain alapäässä. Niinkuin papa-kokeen ottaminen. Olettasin edelleen johtuvan polyypista, joka ei onneksi ole vuodellut, vaikka kuulemma saattaa vuodella sitten, kun kohdunsuulla alkaa tapahtua... Mutta olen maininnut suppareista, ja niistä ei vielä ainakaan ole tarvinnut huolestua, kun eivät ole olleet säännöllisiä.
Niin, ja varasin ajan Naikkarin perheosastolle valmennukseen. :) Ööh.. nyt tekee mansikkajädeä niin kovaa mieli, että lopetan tähän.
sammakkoinen rv 33+1
aamusella pinoa luin, mutten ehtinyt kirjottamaan, kun meillä kaksi vihaista nuhaista ampiaista täällä...kokoajan toistensa niskassa ja jompikumpi huutaa kokoajan. Jipii, tähän vielä vauva niin... ;) Ei vaan, ihania lapsia nuo muuten on, nyt vaan kipeinä kärttysiä olleet. Toivottavasti menee pian ohi ja päästään pääsiäisestäkin nauttimaan, miehelläkin kokonaiset 3päivää putkeen vapaata! WAU!!
Onnipapusen puolesta mäkin täällä jännännyt...saa nähdä kauanko vielä menee, onko jo lähipäivinä lähtö kuitenkin kun noin jo supistaa vai kiusaako vaan...onneksi sullakin viikkoja jo niin hyvin että ei hätää vaikka lähtö jo koittaisikin :) Onnea matkaan jos tosi toimet alkaa!! Ajatelkaa, kohta saadaan alkaa päivittään pinoa..." toukojen vauvat" :))
Ite otan kyllä sairaalaan jotkut lököhousut ja paidan. Ekan vuorokauden kyllä kun vuotoa on PALJON, niin kuljen kyllä sairaalakaavuissa, koska ohi vuotoja tulee kuitenkin. mutta aina seuraavana päivänä olen jo kiskonut omat vaatteet päiväksi päälle, jotenkin piristää omaa mieltä :) mulle tulee sairaalakuteissa aina jotenkin tosi sairas ja nuutunut olo.
Joku kyseli ennustaako vauvan alas laskeutuminen lähestyvää synnytystä...noh, ei ainakaan mun kohdalla. Mulla jo jokusen aikaa ollut tosi alhaalla vauva, lääkärikin nyt tiistaina sanoi olevan tosi alhaalla. Pää tuntuu siis alakautta tunnusteltaessakin. Kyseli mun supistuksista ja muista, meinasi kai kanssa että jos syntyisi piankin, mutta niin mulla edellinenkin laskeutu jo varhain tosi alas ja päivän meni silti yli...et sillei.. ;)
Joo, mun piti vaan käydä tässä. Muu perhe nukkuu, mies tuli töistä ja meni kanssa hetkeks lasten kanssa lepäämään. Ruokaa pitäis alkaa laittamaan, ennen kuin tuolta herää nälkäinen lauma lahkeeseen roikkumaan :))
Mitä muuten laitatte pääsiäisenä ruuaksi? Kiva olis tehdä jotain " parempaa" , mutta ei mitään kovin suuritöistä tai mega-rasvasta, kun miehen treenikausi käynnissä eikä innostu kovin voissa pyöritellyistä ja kermalla kuorruteista ruuista ;)
Ida-Antonia 35+2
250g makaronia, 1 liha- ja 1 kasvisliemikuutio
2prk tonnikalaa öljyssä (tai toinen vedessä)
1 pieni kiinankaali
2 tomaattia
1 tuorekurkku
2 suolakurkkua
pakastepaprikasuikaleita
keittokinkkuviipaleita
1. Keitä makaronit al dente liemikuutioiden kera. Valuta ja pane kulhoon.
2. Kaada tonnikalaöljy makaronien joukkoon, sekoita ja jäähdytä.
3. Suikaloi kiinankaali ja kasvikset, ja sekoita makaronien joukkoon.
4. Lisää pakastepaprikat maun mukaan.
5. Lisää tonnikala ja kuutioitu kinkku.
6. Tarjoa sinappisen tai Thousend Island -kastikkeen kera. Lisänä maistuvat halkaistut keitetyt kananmunat ja patonki.
Meille tulee siis vieraita, joten tuota salaattia aion tarjota huomenna päivällä. Illalla pizzaa. Tuo määrä salaattia meni meillä 2 päivää uutena vuotena, eli 4 ihmistä ainakin syö napansa täyteen.
Pakastepaprikoita on Pirkalla, käytän hunajaisen kanankin kanssa, kun tulee iloisen väristä ja halvempaa kuin ostaa erikseen välillä huonolaatuisiakin tuoreita paprikoita. Salaatin ne kivasti jäähdyttävät ja pitävät mehukkaana, jos tekee edellisenä iltana tai salaattia jää yli. Nyt tietty tulin ajatelleeksi taas, että mitenköhän listeriariski, kun salaattiin menevät kypsentämättä...
sammakkoinen taas
omasta kokemuksesta voin sanoa, että OYS:n synnyttäjien vastaanottoon ottavat mieluusti vain synnyttämään tulevia. Eli jos on jotain muuta (mistä senkin aina tietää mistä on kyse???), niin sitten ohjaavat yhteispäivystykseen. Sekin on OYS:ssä, mutta veikkaan, että jonot on aika makoisat...
Itse kävin viime viikonloppuna yksityisellä lääkäriasemalla, kun olin yskinyt joko kylkiluuhuni murtuman, tai pahan revähtymän. Eivät alkaneet kuvaamaan, koska olen raskaana, ja koska lopputulos ei vakuta hoitoon. Sain sitten pitkäkestoisen puudutuksen kylkeeni. Se ei auttanut mitään, ja olin sunnuntai-iltana niin kipeä kun lihakset menivät oikein kunnolla kramppiin, että mies soitti synnyttäjien vastaanottoon ja kysyi tullaanko sinne, vai mitä tehdään. Neuvoivat vaan menemään yhteispäivystykseen kun ei ole synnytyksestä kysymys. Ja olin siis kivusta ihan shokissa, henkikään ei kunnolla kulkenut ja kylmää hikeä pukkasi.
No, se yö meni sitten panacodin, saunan ja lämpimien suihkujen avulla, en oikeasti kyennyt lähtemään mihinkään jonottamaan, itkua vaan väänsin kun sattui niin kovasti. Ja aamuun mennessä kipukin oli vähentynyt jonkin verran. Kävin maanantaina uudestaan yksityisellä saamassa puudutusta, ja tällä kertaa se tehosi. Oi sitä onnea ja autuutta!!! Ei se kaikkea kipua pois vienyt, mutta kuitenkin sen pahimman terän, ja sain jo vähän nukuttuakin.
Summa summarum: jos epäilet virtsatietulehdusta, menisin sinuna joko yksityiselle (esim. Mehiläinen), tai yhteispäivystykseen. Voit tietenkin soittaa synnärille ja kysyä, mitä mieltä siellä ovat.
Tsemppiä!!!
Olipas [b]Onnipapusella[/b] jo aika paikka¿ Onneksi supistukset kuitenkin loppuivat, saa vauveli olla masun turvassa vielä jonkin aikaa!
[b]Omaa napaa[/b] tähän heti... Aamulla kävelin urheasti tytön kanssa läheiseen leikkipuistoon, matkaa jotain alle kilometri. Olimme siellä jonkun vajaat pari tuntia ja nostelin siinä tyttöä keinuun, istuin hiekkalaatikon reunalla jne. Jossain vaiheessa alkoi tuntua tosi kipeältä tuolla lonkissa, alaselässä sekä häpyluussa. Kun sitten piti lähteä kotiin, niin kipu oli jo tosi kova ja kävely erittäin vaivalloista. Ei ole se matka ole ikinä niin pitkältä tuntunut ja itkua tuhersin kun työnsin rattaita kohti kotia. Nyt ei sitten ole toivoakaan, että pystyisi kävelemään tai edes jalkaa liikauttamaan ilman kipua. Kovettumissupistuksia tulee liikkuessa ja kumarrellessa myös mutta ei ole erityisen kipeää. Luihin ja selkään vaan sattuu niin, että tähtiä näkyy. Auttaiskohan sellainen kaurapussi? Ei ole kotona, niin täytyis varmaan ostaa.
[b]Omat vaatteet synnärille[/b] Mä en aio ottaa mitään muuta kuin yhdet tai kahdet mukavat sukat. Ne sairaalan sukat ei pysy mulla jaloissa ja mulla on kylmät varpaat tosi herkästi. Muuten olen niissä sairaalan vaatteissa kun niitä vaihtelee puhtaisiin niin huolettomasti. Mä viimeksi puin sekä niitä pyjamia että yöpukumekkoja. Ne sairaalan alushousut olivat just ok, kun niitä tuli vaihdeltua niin usein.
[b] Pääsiäisruoka-asiaa[/b].. Me tehdään tänä vuonna sellainen naudan uunipaisti uunijuuresten kera. Mausteeksi yrttejä ja rosèpippuria. Karitsanpaistia meillä oli uutenavuonna, joten ei sitä nyt. Sitten mä teen mango-kääretortun ja pinaatti-fetapiiraan. Sen piiraan taikina ei kyllä ole kevyt kun se on sellainen tyypillinen ranskalaisen piiraan pohja (vehnäjauhoja, margariinia ja keltuainen + vesi).
[b]Laskeutumisesta[/b] Mulla on maha roikkunut jo pitkään tosi alhaalla. Pää on tuntunut alakautta tunnusteltaessa lääkärikäynneillä jo monet viikot¿ Eikä mitään ennakko-odotuksia, että tulis aiemmin..
Mä en taaskaan muista pitikö jollekin vielä jotain kommentoida..
Gandalfiina rv 36+0
Vihdoin koneella taas! =) Netti piti meillä aueta jo maanantaina, mutta tänään vasta sit toimi. Luin äsken tämän päivän pinon läpi, edelliset sit myöhemmin.
Mä mietinki tässä viikon aikana että ihan varmasti joku on synnyttäny.. =) No, onnipapusella ei kai kaukana ole.. Ihan hullua, tosiaan että me alettas jo poksahteleen..
pikku-tyyppi: tehis on parasta, mitä telkkarista tulee.. Tosin en yhtää muista, miten se loppu. Mut ihan sama, pakko kattoo vaikka kuinka pahaa tekis.. =)
Synnärille otettavista vaatteista olitte jutellu.. Mä en ota mitään, mutta Oyssissä suosittelevat ottavan omat läpyskät mukaan.
Meillä siis muutto nyt ohi, hengissä on selvitty.. =) Tänään kävin täällä ekan kerran neuvolas, oli ihan mukavan olonen täti siellä. Kun näki, että edellinen synnytys oli imukupilla, niin sanoi heti että sähän sitten menet vielä ultraan! JEEEEEE! Mä olin niiin ilahtunu, on nimittäin jääny aikamoinen pelko siitä synnytyksestä.. Kahen viikon päästä se ultra ois, sillon viikkoja 37 ja jotain.
Pääsiäinen kuluu tässä kotosalla, tänään mun veli tulee pariks päiväks ja sitten mennään meillä kotona käymään lauantaina. Mies päivystää, joten ei mitään isoja voi suunnitella.
Plussien kera oikein mukavaa pääsiäistä!
+ NETTI (niin oli muuten jollain muullaki)
+ pääsiäinen
+ se ultra
miitu rv 35+4
Meillä on tosiaan se tietokone rikki ja nyt vasta pääsin taas nettikahvilaan katsomaan teitä! Nyt sitten olen lukenut kolmen päivän kirjoitukset enkä muista yhtään mitään mistään.. No, laitanpa nyt jotain.
Meinas tulla pissi housuun jännityksestä, kun luin OP:n suppareista. Älä nyt ystävä-rakas ihan vielä poksu!
TAMPERELAISET: Kiitos taas kaikille oikein kivasta illasta! Olin taas niiiiin iloisella mielellä, kun sai istua ja höpöttää sellaisten ihmisten kanssa, jotka on samassa tilanteessa. Koitetaan nyt vielä pitää kiinni siitä 17.pvän treffeistä (OP käsilläseisontaan!!). Joko on tullut mieleen paikkaideoita? Miten olisi esim Coyote? Siitä olisi lyhyt matka Stockalle, jos joku haluaa ruokailun jälkeen mennä suklaaostoksille, hihih!
MURMELI oli joutunut sairaalaan. Tsemppiä ja kovasti jaksamista!!
MIRAGE ja IDA-ANTONIA: Toivottavasti vointi on parempi eikä ole mitään hätää!
MARTINAlla taisi olla koko poppoo flunssassa; auringonpaistetta sinne kovasti ja parempaa vointia!
ALMIS oli taas joutunut käymään sairaalassa. Ikäviä ihmisiä, kun kohtelevat noin! Luulisi tietävän, että tuollaiset jutut ei tunnu muutenkaan hyvältä saatika sitten, kun olet raskaana ja huolissasi lapsen hyvinvoinnista! Kiukuksi pistää!
ÄITE82: Mulle ainakin suositeltiin neuvolassa, että kannattaa ottaa omia alushousuja mukaan!
Mies sitten lähti laivakeikoille viideksi päiväksi. Itku tuli, vaikka olen kyllä tottunut noihin reissuihin. Nyt jotenkin pelotti jäädä yksin, kun aika alkaa käydä vähiin. Onneksi tämä on viimeinen laivapesti piiiiiiiitkään aikaan.
Eilen oli myös ensimmäinen synnytysvalmennus TAYSissa. Ihme meininki noissa valmennuksissa! Miksi asioista (kivut, oksentelu, vauvan mahdollinen kuolema jne) pitää tehdä niin kauhea numero!? Onhan ne nyt ihan normaaleja synnytykseen kuuluvia juttuja, jotka tiedämme. Eihän sinne kukaan luule huviretkelle menevänsä?! Ehkä olen vaan yliherkkä mutta pistää kiukuksi, kun tuntuu, että koetetaan pelotella. Kukaan ei muista sanoa, että suurin osa synnytyksistä menee ilman suuria ongelmia!
Oma napa voi hyvin. Vauva on liikkunut tosi ahkerasti pari päivää. Luulen, että oikea kylki on sisäpuolelta mustelmilla, kun koko ajan tulee monoa.. Toivottavasti ei vaan tuo epeli koita kääntyä, kun niin puljaa!
+Vauva on eloisa
+mies osti ennen lähtöään kaapin täyteen herkkuja
+ostin Greyn anatomian 1.tuotantokauden ajankuluksi
Voikaahan tyttäret hyvin, koitan tulla taas huomenna kaupunkiin, jotta pääsen katsomaan kuulumisianne!
Jansku 34+5
Mullahan oli viime viikolla 111cm napapiiri, nyt mittasin ja tulos oli 107cm, eli tosi alhalla kaveri on.
Supparit on tosiaan nyt loppuneet kokonaan, painontunne pysynyt alapäässä ja pyllyssä.
Muuten olo ok.
Mulla ei nyt muistu mitään mieleen, mistä ollut puhetta, anteeksi kovasti!
OP kera masusen.
..että onko Onnipapusesta kuulunut. Hyvä että supparit loppuivat ja kaikki nyt suht hyvin:) Tuo oli ilmeisesti sitä tulevaan valmistelemista! Sinulle ja meille kaikille jotka oli täällä ihan hädässä:)
Mama2006: Mulle sanottiin neuvolasta, että jos on joku ns. " normaalivaiva" kuten just se pissatulehdus mitä mulla epäiltiin, niin mennä päivystykseen vain. Mikäli on puolestaan joku raskauteen liittyvä, kuten verenpaineen nousu, supparit tms.. niin sitten synnärille. Eiköhän ne sieltä päivystyksestä ohjaa sitten synnärille, jos siltä tuntuu.. Toivottavasti ei sulla kuitenkaan oo mitään!!!!
Täällä oli mahatautilaisiakin joukossa.. Mullakin taitaa olla se.. En tiedä. Piti kysyä neuvolasta onko tää vaarallista/tavallista kun varmaan jonkun pari viikkoa on ollut maha ihan löysällä.. Nyt täytyy jo vähintään 4-5 kertaa päivässä käydä " räjäyttämässä varpusparvi" .. En sitten muistanut ja huomennahan se on jo kiinni. Täytyy taistella ensi viikkoon. Toisaalta mua ei haittaa kun ollut sitä peräpukamavaivaa, ja se on nyt ripuliajan pysynytkin poissa. Mutta onhan tuo vähän outoa!
Toivottavasti kukaan ei syönyt mämmiä lukiessaan mun tekstejä;)
Kaikkea tekin joudutte kestämään:) Oon niin mielissään kun haettiin ne matkikset (ihanat!) ja sain ommeltua pinnasuojankin valmiiksi. No joo..lähdempäs kattomaan salkkareita.
Terkuin Mirage 34+6
Jansku - Sää olit siis eilen valmennuksessa? Jänskä juttu, ku mää kyselin aikoja niin mulle tarjottiin vain 3.4. aikaa (ja toinen 10.4.). Liekö niin paljon porukkaa menossa sit synnyttään, että ollu pakko pitää useampi valmennus. No, ei siis nähty siellä, mutta tulen mielelläni seuraavaan trelaisten tapaamiseen jos vaan kynnelle kykenen. Ja miksikäs en.. Tosta valmennuksesta vielä, meille sen piti Pauliina (?), sellanen nuori oikein mukava tyttö ja mulle jäi tosi hyvä maku koko hommasta.
Mää oon vaan laiskotellu koko päivän, en oo saanu oikein mitään järkevää aikaseksi. Oisin kyllä silittäny vauvan pestyt lakanat ku ne oli niin järkyn ryppyset mutta en löytäny silityslautaa. Ilmeisesti se on jääny muuttokuormasta Vantaalle..
Mutta nyt kattomaan salkkareita.. Tehis jää tänään väliin ku pitää hakea ukko töistä..
Unelm@
Muksut nukkuu ja mieskin, minä se nyt en sitten saa unta... Kummallista näin kipeenä. Luulen että asiaan vaikuttaa se että sain tossa jokin aika sitten tekstiviestinä kuvan pari tuntia vanhasta tyttövauvasta, josta on nyt sitten tullut meidän lasten uusin pikkuserkku:) Ihanaa ja itku meinaa tulla onnesta:) Pieni oli kuin mikäkin, voi vitsit ettei jaksa ootella enää sitä oman nyytin saamista.
Vauva leikattiin siis perätilan takia ja tällä äidillä oli puudutus levinny keuhkoihin asti ja joutu jotain happea vetelee ja muutenkin nyt sitten olee heräämössä pidempään. MItenhän yleistä tollainenkin on? Minä kun pelkään kuin mitäkin siihen sektioon joutumista kun vauva on vielä perätilassa.... Hitto jos tollastakin tapahtuu ihan suunnitelluissa leikkauksissa. Kauheeta jos keuhkotkin puutuu...... Ja taas sain yhden paniikin lisää, vielä olis viikko murehdittava näitä ennekuin pääsee kunnon tutkimuksiin.
Kauanko on muuten kestäny kutsu äitipolille siihen synnytystapa arviointiin ku neuvolasta on lähteny lähete?? Hitsit että mua nyt jännää kun vauva on selvästi perätilassa, nyt oikein kääntynyt kunnolla... Tähän asti ollut perätilassa ja hieman poikittain.. Nyt potkut tuntuu vaan tonne alavatsaan.
pääsiäisen viettoon ei kuulu kummempaa.. Huomenna viedään muksut hoitoon ja mies menee kotiteollisuuden keikalle ja varmaan siitä sitten jatkoille. MÄ menen kaverille istumaan iltaa ja sitten vaan kotiin nauttimaan hiljaisuudesta:) Jospa huomenna vietäs kuitenkin sen verran aikaisemmin et kerkeis siivoomaan ja käymään vaik syömässä ihan kahdestaan.
Mä en ota myöskään sairaalaan mitään omaa vaatetta,muuta kuin ehkä alushousuja. Muuten meinaan hengailla ihan niissä sairaalan kuteissa. Ei ne mitenkään ahdistanu viimekskään ja eipähän tarvii kenenkään pyykätä verisiä vaatteita..Sitä nyt kun aina pääsee jostain valahtamaan.
Eipä se taida kovinkaan kaukana Onnipapusen lähtö olla kun noin on ollut jo kipeetä:) Nyt sun täytyy joka välissä käydä ilmottamas ittestäs,muuten me yli-innokkaat netti kaverit ruvetaan intoilee ekasta toukokuisesta:)
Meillä mies otti eilen ihan ilman sanomista, niin pinnasängyn varastosta, pesi ja kokos... En tiiä missä kuumehöyryissä se oikein oli. MÄ olin ajatellu noita hommia ruveta hoitamaan vast ku 37 vk on täys, mut tälle tuli joku ihme kohtaus. Mä vaan kattelin vierestä sen touhuja ja ihmettelin:) Tais sillekkin iskeä vihdoin ja viimein tajuntaan että se vauva tulee kohta ja näillä herkillä supistuksilla siihen ei välttämättä montaa viikkoa mene...
martina 35+3