sisätutkimus rv32 ja kipuilu sen jälkeen
Olen nyt rv 31+6 ja odotan kolmatta lastani. Aika hankala raskaus ollut ja levossa olen ollut supistelun takia rv24 asti. Eilen kävin äitipolilla ja lääkäri teki sisätutkimuksen, se sattui niin älyttömästi, että joutui lopettamaan kesken. Tilanne oli hyvä supisteluista huolimatta, cervix hiukan pehmeä 3cm suljettu. Mutta eilisen päivän ja tän päivän aikana alapäässä, iha tuolla sisuksissa vihlova ja viiltävä kipu, vastaavanlaista, kun teki sisätutkimuksen. Sattuu ihan älyttömästi. Vihlontaa on tuolla kohdunsuun tienoilla ollut aikasemminkin satunnaisesti, mutta nyt sattuu todella. Myös peräaukossa painetta välillä ja veskissä oon istunu kiitettävästi. Tämä ihme " tyhjennys" alkoi kyllä jo maanantaina.. eikä hajua mitä se on.
Mutta, onko teillä muilla sattunut normaali sisätutkimus? Sehän ei saa sattua, eikä mulla ikinä aikasemmin ole sattunutkaan. Viime raskaudessa loppuvaiheessa terkka iha tarkotuksella ronklas alapäätä, jotta kypsyttäs paikkoja nopeemmin, ja se sattui. Olin melkei eile varma, että veret irtoaa, ku teki sen, mut ilmeisesti ei.
Kiitos, jos joku kommentoi.
Kommentit (3)
Eilen juuri olin lääkärissä, nyt rv 32+5 ja ei ollut hellävaraisin lääkäri ollenkaan... Varsinkin kun tunnusteli sormella kohdunsuuta niin sattui reippaasti, ihan kuin ekan synnytyksessä kun tunnustelivat paljon olin auki. Mutta mulla kipuilu jatkui vain jokusen tunnin lievänä lääkärikäynnin jälkeen. Mulle tuli mieleen että minkälainen se emätintulehdus sitten on...? Olen ymmärtänyt että se tekisi paikat hyvinkin herkäksi, mutta olisihan se lääkäri sen huomannut, vai???
Toivottavasti pääset pian kivuista eroon, kannattaa kyllä soitella jonnekin, en uskoisi olevan ihan normaalitila lääkärikäynnin jälkeen!
suko81
Kiitos vastauksista.
Lääkäri oli kyllä aika normaali, ei hellävarainen, mutta ei ronskikaan..ja sellasiakin olen tavannut.
Vihlonnat jatkuu edelleen, mutta ei niin voimakkaina. Välillä pöntöllä istuessa tuntuu, että ei kärsi pissata, kun vihloo tuskaseen, mutta helpottaa, kun nousee.
Tuo suolen " tyhjennys" on jatkunut maanantaista asti. En suko vatsataudiksi, koska ei koske mahaan, ällötä tai ole muissa perheenjäsenissä. Pähkäilen, josko ois vaan ahdasta tuolla, että vatsa tyhjentää syötyään välittömästi ylimääräsen.. en keksi muutakaan.
Mä tässä seurailen tilannetta, jos yhtään pahentuu, otan yhteyttä suoraan äitpolille.. tuntuu että neuvolaan on turha soitella tollasista, ainakin mun neuvolaan. Ja ensi keskiviikkona on loppuraskauden lääkärikäynti, niin sanompa siellä sitten asiasta viimeistään.
Kyllä mulla raskauden loppuvaiheessa on sisätutkimus ottanut kipeää, ei kylläkään ihan sietämättömän. Supistukset on myös lisääntynyt tutkimuksen jälkeen.
Eilen juuri lääkärineuvolassa lääkäri sanoi, että turhan takia sisätutkimusta ei koskaan kannata tehdä, koska se aina provosoi tilannetta kohdunsuulla. Eli varmaan kipuja voi olla jälkeenpäin, mutta missä se normaalin raja taas menee, sitä en osaa sanoa. Mulla tuo vessassa hyppääminen ja painon tunne on kyllä tiennyt jo synnytystä, joten jos tuo tunne jatkuu, niin sun viikoilla kannattaa varmaan ottaa neuvolaan yhteys.
popz (rv 26 + 2)