Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eipä tästäkään paljon puhuta. Keisarileikkauksen puudutus epäonnistuu yllättävän usein (IL)

Vierailija
17.08.2025 |

Vatsa viilletään auki useammasta kerroksesta ja tunnet kaiken. How nice! 

https://www.iltalehti.fi/raskausjalapset/a/3d9353fa-652b-43d5-82b3-f5b0…

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö ei vaan vatsa vaan KOHTU. Käytännössä siis sukuelin silvotaan.

Sairaala on t e u r a s t a m o . Pysykää kaukana sieltä. Erityisesti jos olette synnyttämässä ettekä kuolemassa.

Jännästi mä olen sillä silvotulla sukuelimellä sit kuitenkin vielä kaksi kertaa lisääntynyt. Ja ihan elävinä ollaan sieltä ulos tultu, sekä minä että lapset.

Sekö sinun mielestäsi oikeuttaa väkivallan ja vieläpä erittäin raa-an seksuaalisen väkivallan, että kyllähän ne arvet paranevat? Huhheijaa millaisia i diootteja tämä maa päällään kantaa, onneksi sentään silvot vaan omaa pimppalooraasi.

Kuulosta kovin omituiselle. Oletko hakenut apua itsellesi? 

Miksi hakisin apua itslleni? En minä huumaa, r aiskaa ja silvo synnyttäviä naisia. 

Vierailija
62/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä tilanteessa äiti on kuitenkin hereillä ja kykenee ilmaisemaan selväsanaisesti, jos jotain tuntuu. Jo ennen leikkauksen aloittamista on tapana varmistaa, että puudutus onnistuu. Jos ei toimii, voidaan lisätä puudutusta tai nukuttaa.

Jos on hätäsektio niin ei kysellä tai odoteta. Yhden tällaisen tiedän, oli kiire, ei puudutus kerinnyt vaikuttamaan. 

Ja "ilmaisemaan selväsanaisesti"... jos on tosi kovissa kivuissa, niin puhuminenkin voi olla mahdotonta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tilanteessa äiti on kuitenkin hereillä ja kykenee ilmaisemaan selväsanaisesti, jos jotain tuntuu. Jo ennen leikkauksen aloittamista on tapana varmistaa, että puudutus onnistuu. Jos ei toimii, voidaan lisätä puudutusta tai nukuttaa.

Onko tämä oikeasti mahdollista esim. hätäsektiossa?

HÄtäsektiossa ei ikinä ehditä puuduttaa vaan nukutetaan.

Vierailija
64/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kiireellisessä sektiossa ja hereillä. Spinaalipuudutus.

Älä sekoita kiireellistä sektiota ja hätäsektiota! Kiireellisessä on aikaa 30min puuduttaa ja antaa puudutteen tehota. Hätäsektiossa on aikaa n 2min ja aina nukutetaan.

Vierailija
65/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä sekoita kiireellistä sektiota ja hätäsektiota! Kiireellisessä on aikaa 30min puuduttaa ja antaa puudutteen tehota. Hätäsektiossa on aikaa n 2min ja aina nukutetaan.

Kiireellinen muutui hädäksi. Ei nukutettu vaikka puudutus hävisi. Joten aina ei.

Vierailija
66/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että henkilökunta ei aina usko äitiä... 

Miten niin ei usko? Minua on operoitu hereillä ollessa ja aina sanottu, että sano heti jos tunnet jotain niin lisäämme puudutusta / kipulääkitystä.

Hieman eri tilanne jos sinä ja sun tunteet on ykkösprioriteetti vs. synnytys jossa ykkönen on yleensä vauva ja äiti se kakkonen. 

Ei pidä paikkaansa. Synnytyksessä (ja muutoinkin) ykkönen on aina ihminen, eli äiti, ja sikiö tulee vasta sen jälkeen

Millä komptenssilla väität näin? Vahvalla mutulla, vai sillä että "niin pitäisi olla"? Todella moni nainen kokee olevansa jo neuvolasta lähtien pelkkä vauvan-kasvu-alusta, ja kaikki tehdään vauva ykkösenä. Ihan kaikki. 

Saatika sitten synnytyksessä. Todella moni nainen kuvailee jääneensä ihan sivurooliin, koska VAUVA. Nainen tulee todellakin kakkosena. Hänen kipua, hätää, pelkoa ei edes ehdi huomioida kun kaiken keskiössä on se VAUVA. Se on jotenkin ihan järjenvastainen asetelma, että synnytyksessä itse synnyttäjä on toissijainen, mutta niin se kovin usein menee. Etenkin jos on jotain menossa pieleen. Silloin kaikki keskittyy vauvan selviämiseen - mitäpä siitä jos äiti vaikka leikataan auki ilman puudutusta. 

Vierailija
67/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö ei vaan vatsa vaan KOHTU. Käytännössä siis sukuelin silvotaan.

Sairaala on t e u r a s t a m o . Pysykää kaukana sieltä. Erityisesti jos olette synnyttämässä ettekä kuolemassa.

Jännästi mä olen sillä silvotulla sukuelimellä sit kuitenkin vielä kaksi kertaa lisääntynyt. Ja ihan elävinä ollaan sieltä ulos tultu, sekä minä että lapset.

Ai jännästi. No kai se nyt tikataan kasaan, mitä jännää siinä on että kudos korjautuu. 

Vierailija
68/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hätäsektiossa ei kai puuduteta vaan nukutetaan, se on nopeampaa.

Vierailija
69/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pelkäsin, ettei puudutus olisi riittävä. Sanoin jotain, että antakaa nyt vielä varmuuden vuoksi vähän enemmän ennen kuin aloitatte leikkaamaan. Vastasivat, että ollaan jo leikattu ja vauva tulee rinnallesi just nyt. Eli en tuntenut yhtään mitään, sektio oli varmuudella helpompi ja kivottomampi kuin alatiesynnytys. 

Vierailija
70/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiireellinen muutui hädäksi. Ei nukutettu vaikka puudutus hävisi. Joten aina ei.

Niin, eli kyseessä oli hätäsektio jossa ei ehditä odottaa puudutusta vaan nukutetaan.

Vierailija
71/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hätäsektiossa nukutetaan aina. 

Vierailija
72/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kerrota sitäkään, että välilihan puuduttaminen saattaa myös olla onnistumatta. Tai että jälkisupistukset kestää viikkoja, on vauva vauvalta voimakkaammat ja sattuvat ihan sikana. Tai että jos maito ei ota heruakseen niin siihen on olemassa nenäsuihke, on täysin turha stressata siitä, lähteekö heruminen liikkeelle vai ei ja ehtiikö vauva kuivua ennen sitä.

Miksei elämää tehdä edes vähän helpommaksi tuoreille äideille?

Vierailija
73/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi loppua puudutus haavan sulkemisen kohdalla ja sanoin kyllä, että nyt alkaa tunto palailla. Ei toimenpiteitä. Hetken päästä anestesialääkäri (kai) huolestui verenpaineesta ja sit olikin melkeen jo taju kankaalla. Kiputuntemus piti kuvailla asteikolla 1-10 ja sanoin 11. Jotain kipulääkettä laittoivat tippaan sitten. Se kipu oli kyllä kamalaa. Tuon jälkeen olen ollut kiitollinen, että ihmiselle on suotu tajunnan menetys, kun kipu yltyy tarpeeksi. 

Vierailija
74/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hätäsektiossa ei puuduteta, suoraa nukutukseen.

Vierailija
75/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti: kolmen sektion jälkeen valitsisin edelleen sektion ja lapsen, joka ei jumitu synnytyskanavaan ja vaurioidu hapenpuutteen takia. Sektio on vain leikkaus, siinä on leikkauksen riskit, mutta en ole kuullut kenestäkään, joka on joutunut sektion jälkeen korjausleikkaukseen. Alatiesynnytyksen jälkeen korjausleikkaus alkaa olla normi, ei poikkeus. Ei tietenkään heti, mutta ulosteenpidätyskyvyttömyys ajaa monet hakemaan apua luonnollisen synnytyksen jälkeen alle kolmessa vuodessa.

Vierailija
76/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen pitää olla ammattitaitoa?

Vierailija
77/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän lööppihakuisuutta? Itsellä neljä sektiota läpikäytynä ja jokainen meni 100% nappiin ja onnellisesti puudutuksia myöten. En myöskään tiedä ketään, jolla olisi homma jotenkin epäonnistunut. Älkää nyt kaikkea pelätkö.

Ennemmin otan jälleen sektion kuin yhtään alatiesynnytystä. Ei sitä kannata pelätä. Terkuin onnellinen mamma 

Vierailija
78/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että henkilökunta ei aina usko äitiä... 

Miten niin ei usko? Minua on operoitu hereillä ollessa ja aina sanottu, että sano heti jos tunnet jotain niin lisäämme puudutusta / kipulääkitystä.

Hieman eri tilanne jos sinä ja sun tunteet on ykkösprioriteetti vs. synnytys jossa ykkönen on yleensä vauva ja äiti se kakkonen. 

Ei pidä paikkaansa. Sy

Kokee? Kyllä minä olin siellä synnytyksessä ihan sen vauvan takia. Vauva taas oli tulossa, koska sitä toivottiin. Ei tullut mitkään prioriteetit mieleen siinä vaiheessa. 

Vierailija
79/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hätäsektio tehdään vain nukutuksessa.

Vierailija
80/91 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hätäsektio tehdään vain nukutuksessa.

Kuusi kertaa yhdellä sivulla tämä sama kommentti. Pitäiskö vielä kerran postata tuo? 

Entä kun anestesialääkäri ei ole heti käytettävissä, varattu muualla? Tehdäänkö hätäsektio silloinkin nukutuksessa, kun nukkumatti ensin vapautuu? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän