Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eipä tästäkään paljon puhuta. Keisarileikkauksen puudutus epäonnistuu yllättävän usein (IL)

Vierailija
17.08.2025 |

Vatsa viilletään auki useammasta kerroksesta ja tunnet kaiken. How nice! 

https://www.iltalehti.fi/raskausjalapset/a/3d9353fa-652b-43d5-82b3-f5b0…

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mut kun pelottaa synnytys enkä halua pilata alapäätäni synnyttämällä.

Molemmilta säästyy, kun ei synnytä ollenkaan. :)

Sitä paitsi... mä tykkään mun alapäästä ja haluan siitä myös nauttia. Sori siitä.

No mut kun mä haluun lapsen mutten synnyttää. Sori siitä!

Vierailija
42/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tilanteessa äiti on kuitenkin hereillä ja kykenee ilmaisemaan selväsanaisesti, jos jotain tuntuu. Jo ennen leikkauksen aloittamista on tapana varmistaa, että puudutus onnistuu. Jos ei toimii, voidaan lisätä puudutusta tai nukuttaa.

Paitsi että henkilökunta ei aina usko äitiä... 

Miten niin ei usko? Minua on operoitu hereillä ollessa ja aina sanottu, että sano heti jos tunnet jotain niin lisäämme puudutusta / kipulääkitystä.

Hieman eri tilanne jos sinä ja sun tunteet on ykkösprioriteetti vs. synnytys jossa ykkönen on yleensä vauva ja äiti se kakkonen. 

Ei se estä asianmukaista puudutusta tai nukutusta, että vauva on ykkönen

Niin no, mikä sitten on "asianmukainen". Kai se voi olla asianmukaista että äidin saamaa puudutusta viivytellään, esim. epiduraalin kohdalla äidin epätoivoisilla aneluilla ei ole merkitystä, päätös tehdään ihan muilla perusteilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tilanteessa äiti on kuitenkin hereillä ja kykenee ilmaisemaan selväsanaisesti, jos jotain tuntuu. Jo ennen leikkauksen aloittamista on tapana varmistaa, että puudutus onnistuu. Jos ei toimii, voidaan lisätä puudutusta tai nukuttaa.

Miten niin ei usko? Minua on operoitu hereillä ollessa ja aina sanottu, että sano heti jos tunnet jotain niin lisäämme puudutusta / kipulääkitystä.

Hieman eri tilanne jos sinä ja sun tunteet on ykkösprioriteetti vs. synnytys jossa ykkönen on yleensä vauva ja äiti se kakkonen. 

Ei pidä paikkaansa. Synnytyksessä (ja muutoinkin) ykkönen on aina ihminen, eli äiti, ja sikiö tulee vasta sen jälkeen.

Vierailija
44/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mut kun pelottaa synnytys enkä halua pilata alapäätäni synnyttämällä.

Molemmilta säästyy, kun ei synnytä ollenkaan. :)

Sitä paitsi... mä tykkään mun alapäästä ja haluan siitä myös nauttia. Sori siitä.

No mut kun mä haluun lapsen mutten synnyttää. Sori siitä!

Nyt ei kysytty miehiltä. 

Vierailija
45/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikea ottaa kantaa. Itselleni on tehty hätäsektio nukutuksessa, hyvin meni. Toinen sektio tehtiin suunnitellusti epiduraalissa, ei ongelmia. Kolmas sektio suunnitellusti spinaalissa, hyvin meni tämäkin. Leikkauksen alussa sanottiin että jotakin tuntuu, mutta eikipua. Tämä piti paikkansa. Tuntui, kuin joku olisi painellut vatsaa, mitta ei vähääkään kipua. Kun lapsi oli syntynyt, sain ompelun ajaksi diapamia ja heräämässä kahvia ja konjakkia. Ei jäänytkammoa, eikä paha mieli.

Vierailija
46/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö ei vaan vatsa vaan KOHTU. Käytännössä siis sukuelin silvotaan.

Sairaala on t e u r a s t a m o . Pysykää kaukana sieltä. Erityisesti jos olette synnyttämässä ettekä kuolemassa.

Jännästi mä olen sillä silvotulla sukuelimellä sit kuitenkin vielä kaksi kertaa lisääntynyt. Ja ihan elävinä ollaan sieltä ulos tultu, sekä minä että lapset.

Vierailija
47/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Synnytyksessä (ja muutoinkin) ykkönen on aina ihminen, eli äiti, ja sikiö tulee vasta sen jälkeen.

Synnytyksen ollessa käynnissä ei enää puhuta sikiöstä, se on vauva. 

Vierailija
48/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juuri näin. Minä ainakin kerron täysin rehellisesti omille tyttärille mitä kaikkea raskaus ja synnytys voi olla. Ei tulisi mieleenkään kaunistella. Ei enää, ei nykypäivänä. Naisilla on oikeus kuulla totuus ja tehdä omat ratkaisut sen pohjalta. "

Samaa mieltä. Tieto ei lisää tuskaa, vaan auttaa tekemään päätöksiä rationaalisesti, eikä minkään vaaleanpunaisen hattaraunelman värittämänä.

Se auttaa myös tunnistamaan tilanteita, jolloin kaikki ei ole hyvin. Äidit kärsii ihan liiaksi esimerkiksi synnytyksen jälkeisistä vaivoista, koska eivät tiedä, että tilanne ei olekaan normaali. Ajantasainen tieto auttaisi hakeutumaan hoitoon ajoissa. Välttyy sitten siltä katkeroitumiseltakin, kun on saanut apua.

Vierailija
49/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vaikea ottaa kantaa. Itselleni on tehty hätäsektio nukutuksessa, hyvin meni. Toinen sektio tehtiin suunnitellusti epiduraalissa, ei ongelmia. Kolmas sektio suunnitellusti spinaalissa, hyvin meni tämäkin. Leikkauksen alussa sanottiin että jotakin tuntuu, mutta eikipua. Tämä piti paikkansa. Tuntui, kuin joku olisi painellut vatsaa, mitta ei vähääkään kipua. Kun lapsi oli syntynyt, sain ompelun ajaksi diapamia ja heräämässä kahvia ja konjakkia. Ei jäänytkammoa, eikä paha mieli.

Konjakkia? Suomessa? Vuosi oli 1968?

Vierailija
50/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ompelun vuoksi annettaisiin diapamia? Ja konjakkiakaan ei ole annettu 50 vuoteen. 

Vierailija
51/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaala on t e u r a s t a m o . Pysykää kaukana sieltä. Erityisesti jos olette synnyttämässä ettekä kuolemassa.

Jännästi mä olen sillä silvotulla sukuelimellä sit kuitenkin vielä kaksi kertaa lisääntynyt. Ja ihan elävinä ollaan sieltä ulos tultu, sekä minä että lapset.

Sepä se. Kunhan selviät hengissä. Se paljonko jäi rikkinäisiä paikkoja, vaivoja tai sattuiko se, ei kiinnosta ketään. 

Vierailija
52/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ompelun vuoksi annettaisiin diapamia? Ja konjakkiakaan ei ole annettu 50 vuoteen. 

Mä en ainakaan saanu mitään diapamia tai puudutetta, kun repeämää parsittiin?

Vierailija
53/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime vuosina olemme todistaneet Venäjän määrätietoista yrittämistä vaikuttaa länsimaisten yhteiskuntien sisäisiin asioihin, ja tämä kampanja on saanut monia muotoja. Yksi huolestuttavimmista keinoista on väestömäärävalheiden levittäminen, joka on erityinen uhka suomalaiselle yhteiskunnalle. Tämä ei ole vain äärimmäistä propagandaa, vaan se on myös osa laajempaa strategiaa, joka pyrkii heikentämään Suomen yhtenäisyyttä ja tulevaisuutta.

Venäjän propagandavälineet, kuten maksetut trollit ja vaihtoehtoiset faktat, pyrkivät horjuttamaan suomalaista

Synnytyksen ongelmista keskusteleminen Venäjä-mielisten trollausta? Ymmärrätkö miten vastenmielinen väitteesi on kun tälläkin palstalla on taatusti äitejä jotka ovat ihan itse kokeneet erinäisiä raskau

Jokisella synnyttäneellä on oma totuutensa synnytyksestä. Minulla kiireellisessä sektiossa tarkistettiin puudutuksen riittävyys. Lisäksi sanottiin että kerro heti jos tulee pahoinvoiva olo, niin saat siihen heti lääkityksen. Olin ehtinyt syödä aamupalan, kun en vielä tiennyt päätyväni sektioon. Pahoinvointilääkitys toimi hämmästyttävän nopeasti 😌

Vierailija
54/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä mun anestesialääkäri uskoi kun sanoin ekan puudutteen jälkeen, että tunnen yhä. Sain lisää puudutetta enkä tuntenut viiltoja ollenkaan.

Vierailija
55/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva oli niin huonossa hapessa että minut nukutettiin vasta kun hänet saatiin ulos. Epiduraali hävisi hups vaan. Pyörryin toki ensin kivusta. Kukaan ei koskaan pahoitellut tai halunnut selventää. Ei lukenut edes epikriisissä.

Jeps koska sehän antaisi huonon kuvan tästä t e u r a s t a m o n toiminnasta.

Kai muuten tiesitte, että sektio on ihan oikeasti teurastajan kehittämä metodi? Siis ihan oikean teurastajan, jonka tarkoitus ei ole avustaa synnytyksissä vaan tappaa ja silpoa eläimiä?

Vierailija
56/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä se. Kunhan selviät hengissä. Se paljonko jäi rikkinäisiä paikkoja, vaivoja tai sattuiko se, ei kiinnosta ketään. 

Jep mutta se kiinnostaa, että 100% naisista on osallistuttava tähän palveluun JA verorahat ohjattava pharmalle! Se on tärkeintä.

Vierailija
57/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Juuri näin. Minä ainakin kerron täysin rehellisesti omille tyttärille mitä kaikkea raskaus ja synnytys voi olla. Ei tulisi mieleenkään kaunistella. Ei enää, ei nykypäivänä. Naisilla on oikeus kuulla totuus ja tehdä omat ratkaisut sen pohjalta. "

Samaa mieltä. Tieto ei lisää tuskaa, vaan auttaa tekemään päätöksiä rationaalisesti, eikä minkään vaaleanpunaisen hattaraunelman värittämänä.

Se auttaa myös tunnistamaan tilanteita, jolloin kaikki ei ole hyvin. Äidit kärsii ihan liiaksi esimerkiksi synnytyksen jälkeisistä vaivoista, koska eivät tiedä, että tilanne ei olekaan normaali. Ajantasainen tieto auttaisi hakeutumaan hoitoon ajoissa. Välttyy sitten siltä katkeroitumiseltakin, kun on saanut apua.

Kyllä vointini tarkistettiin kotiutuksen yhteydessä ja sitten oli äitiysneuvolakäyntikin. Vauvaa seurattiin myös neuvolassa ja sai siellä kysyä omasta voinnistakin, että tarvittaessa pystyi hakeutumaan lääkäriin.

Vierailija
58/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekö sinun mielestäsi oikeuttaa väkivallan ja vieläpä erittäin raa-an seksuaalisen väkivallan, että kyllähän ne arvet paranevat? Huhheijaa millaisia i diootteja tämä maa päällään kantaa, onneksi sentään silvot vaan omaa pimppalooraasi.

Vierailija
59/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva oli niin huonossa hapessa että minut nukutettiin vasta kun hänet saatiin ulos. Epiduraali hävisi hups vaan. Pyörryin toki ensin kivusta. Kukaan ei koskaan pahoitellut tai halunnut selventää. Ei lukenut edes epikriisissä.

Jeps koska sehän antaisi huonon kuvan tästä t e u r a s t a m o n toiminnasta.

Kai muuten tiesitte, että sektio on ihan oikeasti teurastajan kehittämä metodi? Siis ihan oikean teurastajan, jonka tarkoitus ei ole avustaa synnytyksissä vaan tappaa ja silpoa eläimiä?

Mikä sinun diagnoosi on? 

Vierailija
60/91 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekö sinun mielestäsi oikeuttaa väkivallan ja vieläpä erittäin raa-an seksuaalisen väkivallan, että kyllähän ne arvet paranevat? Huhheijaa millaisia i diootteja tämä maa päällään kantaa, onneksi sentään silvot vaan omaa pimppalooraasi.

Kuulosta kovin omituiselle. Oletko hakenut apua itsellesi? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi