Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Jesajan kirjassa puhutaan tulevasta ikuisesta liitosta kun sellainen solmittiin jo Siinaissa?

Vierailija
17.08.2025 |

Osaako kukaan kertoa?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko tarkentaa missä kohtaa?

Jesaja 61:7-8.

Katso kohdasta noin 47 minuutin kohdalta. Musta tässä on hyvin kerrottu, siinä juuri tuo kohta on mainittu

Vierailija
22/26 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittoja on kai useampia? Abrahamin liitto.. Löytyyhän näistä paljon hyvää opetusta. Voisiko sanoa että Raamattu on rakkauskirje? Jumala on Isä, Jeesus on Poika, Jumala lähetti Poikansa ensin kosimaan, sitten Poika meni valmistamaan morsiamelleen (seurakunnalle, eli uskoville jotka vastasivat tahdon) huonetta, ja sitten kun Isä sanoo, lähtee Poika hakemaan morsiamensa (uskovien tempaus ja uskossa kuolleiden ylösnousemus).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinailla tehty liitto oli tarkoitettu ikuiseksi, mutta Jumala totesi

he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.

Niin Jumala antoi lupauksen uudesta liitosta: 

"Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,

en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta."

Uusi liitto asettiin Jeesuksen ruumiin uhrilla: Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan. Uusi liitto on tarkoittettu, ei ainoastaan juutalaisille kuten Siinailla tehty liitto, vaan kaikille kansoille ja kaikiille ihmisille.

Uuteen liitton astutaan uskon kautta.

Vierailija
24/26 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän Jumala peru liittoaan jos toinen osapuoli peruu.

Vierailija
25/26 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heprealaiskirje 8:13 vissiin todetaan tuo että uusi liitto (Jeesuksen veressä) kumoaa vanhan liiton?

Vierailija
26/26 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heprealaiskirje 8:13 vissiin todetaan tuo että uusi liitto (Jeesuksen veressä) kumoaa vanhan liiton?

Ei oikeastaan vaan täyttää sen kokonaiseksi. Vanha liitto oli vähän kuin ennakkomaksu, uusi liitto sitten täydellinen maksu.