Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erikoinen käynti yleislääkärillä

Vierailija
16.08.2025 |

Mitä ajattelette tästä? Kävin yleislääkärillä vaihdevuosioireiden takia, ajatuksena oli keskustella ja saada resepti hormonikorvaushoitoon. Yleislääkäri halusi kuitenkin laittaa lähetteen gynekologille sekä myöskin mammografiaan, papakoe on otettu tänä keväänä julkisessa terveydenhuollossa. Ja nyt se ihmetyksen aihe: yleislääkäri halusi kuitenkin tutkia vielä rintani vastaanotolla. Ja nyt kysymykseni on: miksi? Jos kerran olen menossa vielä gynekologille ja erikseen vielä mammografiaan?! Mikä syy tähän? Jostain syystä tuli outo olo.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän oudolta kyllä kuulostaa. Perusteliko lääkäri tuota tutkimusta mitenkään tai miksi piti sitä tarpeellisena?

Ei perustellut enkä kysellyt sen enempää. Menin tutkimuspöydälle ja nostin paidan ylös. 

Ap

Halusi nähdä ryntääsi.

Tämänhän ap halusi kuulla. Mikään asiallinen vastaus ei olekaan kelvannut.

Vierailija
42/48 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jonotin vaihdevuosioireiden vuoksi 7kk lääkäriaikaa terveyskeskukseen. Työterveys ei hoida ja en pysty maksamaan yksityisen gynekologin 300€ laskua, joten eipä auttanut kuin odottaa. Pääsin nyt lopulta heinäkuun lopussa lääkäriin.

Oireina lihas- ja nivelsäryt ja -kivut, joiden takia olen nyt joutunut lopettamaan lenkkeilyn, limakalvojen, korvakäytävien, silmien ja ihon kuivuus (olen saanut paikallisestrogeeniä limakalvojen hoitoon jo yli vuoden, mutta se ei enää auta), runsas hikoilu ja pistävän hajuinen hiki (ennen en ole hikoillut, eikä ole haissut), vuotoja nykyisin n.2-3viikon välein, todella kipeät ja aristavat rinnat n. 2 viikkoa kuukaudessa, jatkuva ärtyneisyys ja suoranainen vitutus.

Tk lääkäri teki sisätutkimuksen, otti papakokeen ja papilloomaviruskokeen, ultrasi munasarjat ja kohdun, sekä tutki rinnat. Laittoi lähetteen laajoihin verikokeisiin ja sanoi, että olen liian nuori vaihdevuosiin (täytän 48 vuotta syksyllä) sain uuden soittoajan ensi kuulle. Omakannassa lukee nyt käynnin jälkeen, että voidaan harkita paikallisestrogeeniä hoidoksi. Ainut vaan, että olen jo kahdenlaista käyttänyt yli vuoden ja tämänkin kerroin vastaanotolla.

Pitää kuulemma käydä myös mammografiassa, vaikka rintojen tutkimisessa ei löytynyt mitään.  Mammografiaan en saa kuitenkaan lähetettä, koska olen alle 50v. Eli jos menisin yksityiselle, tarvitsisin ensin lääkäriajan, jolla lääkäri kirjoittaa lähetteen ja sitten menisin siihen mammografia. Yhteensäkään nämä maksavat n. 500€, joten en ole menossa, kun ei ole varaa.

No ensi kuussa on soittoaika tuolle samaiselle lääkärille, mutta en ole kovinkaan toiveikas hoidon suhteen. Verikokeissa kaikki arvot raja-arvojen sisällä, joten pelkkien oireiden mukaan tuskin hoidetaan. Hoitoa saadakseen pitää kai odottaa, että olen riittävän vanha lääkärin mielestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti olet vähän "vanhempi", etkä enää  ihan nuori ja edellisestä käynnistä on jo aikaa. Nyt panostetaan ennaltaehkäisyyn, joka viime kädessä on edullisempaa hoitaa, kuin jos jokin sairaus on edennyt pitkälle.

Tuo rintojen tutkinta minusta ei ole mitään ihmeellistä, koska silloin saadaan laajempi alue, kuin mammografiassa. 

Vierailija
44/48 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laakäri tutki tuntuuko kyhmyjä rinnoissa ja sinä heti ajattelet ahdisteluksi. Häpeäisit. 

Vierailija
45/48 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ToimVierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kerroit oireistasi? Mitä sairauksia sulla aikaisemmin on ollut jos on? Onko suvussa rintasyöpää? 

Vastasin jo tuossa aiemmin tässä viestiketjussa näihin. Ihmettelin siis sitä, miksi yleislääkärin täytyi rintani tutkia, jos kuitenkin sitä ennen jo oli päättänyt laittaa lähetteen mammografiaan ja gynelle. Eikö tuo ollut siis hänen osaltaan aivan turhaa..?

Rintojen tutkiminen kuuluu tuon tyyppisen vastaanoton perustutkimuksiin. Jos tekee lähetteen eteenpäin, niin lähetteeseen pitää kirjoittaa, että on tutkittu ja todettu aihetta jatkotutkimuksille. Ei perusterveydenhoidosta saa laittaa lähetettä erikoissairaanhoitoon muuten vain huvin vuoksi. Erikoissairaanhoito on monta kertaa kalliimpaa kuin perusterveydenhoito. 

Nuori mieskääkäri ehkä ajattelee, että tämäkin on tehtävä, pitää siitä tai ei, kun kuuluu protokollaan. Jos jättäisi tekemättä osan tutkimukseen kuuluvista toimenpiteistä, siitä voisi tulla isokin ongelma, jos myöhemmin todettaisi rintasyöpä tms. 

Vierailija
46/48 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun lääkäri on tehnyt aina tutkimuksen vaikka on jo sanonut, että kirjoittaa lähetteen.

Vierailija
47/48 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet viisikymppinen, niin miksi lähete mammografiaan, jos ei ole mitään erityistä syytä pikaiseen sinne pääsemiseen? Ilmaiset mammografiaseulonnathan alkavat sinä vuonna kun täyttää tuon 50 v.

Vierailija
48/48 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme jankkaamista, ennenkuin olet käynyt tutkimuksissa kaikissa. Rintojen tutkiminen kuuluu lähetteen tekevälle lääkärille ja mitä ihmeellistä tuossa  on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän