Erikoinen käynti yleislääkärillä
Mitä ajattelette tästä? Kävin yleislääkärillä vaihdevuosioireiden takia, ajatuksena oli keskustella ja saada resepti hormonikorvaushoitoon. Yleislääkäri halusi kuitenkin laittaa lähetteen gynekologille sekä myöskin mammografiaan, papakoe on otettu tänä keväänä julkisessa terveydenhuollossa. Ja nyt se ihmetyksen aihe: yleislääkäri halusi kuitenkin tutkia vielä rintani vastaanotolla. Ja nyt kysymykseni on: miksi? Jos kerran olen menossa vielä gynekologille ja erikseen vielä mammografiaan?! Mikä syy tähän? Jostain syystä tuli outo olo.
Kommentit (48)
Ja kysymyksessä oli tietysti komea, nuori mieslääkäri.
Unelmointi on kivaa.
Olen nainen 50 v. Tapahtui tällä viikolla ihan tosielämässä. Jospa saisi asiallisia ajatuksia/mielipiteitä tähän.
Vähän oudolta kyllä kuulostaa. Perusteliko lääkäri tuota tutkimusta mitenkään tai miksi piti sitä tarpeellisena?
Mitä oireita kerroit vaihdevuosoireiksi? Ehkä niissä oli jotain joka voi olla muutakin ja se tarkistetaan. Itse menisin suoraa gynelle vaihdevuodioireissa, en yleislääkärille.
Mitä kerroit oireistasi? Mitä sairauksia sulla aikaisemmin on ollut jos on? Onko suvussa rintasyöpää?
Vierailija kirjoitti:
Mitä oireita kerroit vaihdevuosoireiksi? Ehkä niissä oli jotain joka voi olla muutakin ja se tarkistetaan. Itse menisin suoraa gynelle vaihdevuodioireissa, en yleislääkärille.
Ainakaan julkisella ei pääse suoraan gynelle. Todennäköisesti ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vähän oudolta kyllä kuulostaa. Perusteliko lääkäri tuota tutkimusta mitenkään tai miksi piti sitä tarpeellisena?
Ei perustellut enkä kysellyt sen enempää. Menin tutkimuspöydälle ja nostin paidan ylös. 
Ap
Vierailija kirjoitti:
Todella epäsäännöllisiksi muuttuneet kuukautiset, unettomuus, kuumat aallot. Ap
Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä suvussa rintasyöpää?
Lääkäri kysyi tätä; ei ole. Ap
Mistä vi tusta esim. minä tietäisin miksi lääkäri tutkinut sun tissit. Jos et luota lääkäreihin, niin älä käy lääkärillä. Tutki itse omat tissis kotona. Tällaisia saatanan ìdiotteeja palstoilla kyselee sitä ja tätä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kerroit oireistasi? Mitä sairauksia sulla aikaisemmin on ollut jos on? Onko suvussa rintasyöpää?
Vastasin jo tuossa aiemmin tässä viestiketjussa näihin. Ihmettelin siis sitä, miksi yleislääkärin täytyi rintani tutkia, jos kuitenkin sitä ennen jo oli päättänyt laittaa lähetteen mammografiaan ja gynelle. Eikö tuo ollut siis hänen osaltaan aivan turhaa..?
On kyseenalaista tehdä lähetettä, jos ei ole tehnyt edes tehtävissä olevaa perustutkimusta vastaanotolla. Aivan vastuuntuntoinen ja asiallinen toimintatapa siis.
Vierailija kirjoitti:
Mistä vi tusta esim. minä tietäisin miksi lääkäri tutkinut sun tissit. Jos et luota lääkäreihin, niin älä käy lääkärillä. Tutki itse omat tissis kotona. Tällaisia saatanan ìdiotteeja palstoilla kyselee sitä ja tätä.
No jospa palstalla olisi joku lääkäri, joka osaisi tähän vastata? Tai joku muu, joka on kokenut vastaavaa. Kyse ei ole siitä, että en luota lääkäreihin. Tämä yksittäinen tilanne oli vaan minusta outo enkä ymmärtänyt sen merkitystä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasin jo tuossa aiemmin tässä viestiketjussa näihin. Ihmettelin siis sitä, miksi yleislääkärin täytyi rintani tutkia, jos kuitenkin sitä ennen jo oli päättänyt laittaa lähetteen mammografiaan ja gynelle. Eikö tuo ollut siis hänen osaltaan aivan turhaa..?
Rintojen tutkiminen kuuluu tuon tyyppisen vastaanoton perustutkimuksiin. Jos tekee lähetteen eteenpäin, niin lähetteeseen pitää kirjoittaa, että on tutkittu ja todettu aihetta jatkotutkimuksille. Ei perusterveydenhoidosta saa laittaa lähetettä erikoissairaanhoitoon muuten vain huvin vuoksi. Erikoissairaanhoito on monta kertaa kalliimpaa kuin perusterveydenhoito.
Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
Vierailija kirjoitti:
Pitää saada Mehiläiselle lisää laskutusta
Tuskin terkkari tekee Mehiläiseen lähetettä. Se menee oman hyvinvointialueen gynen poliklinikalle tms. julkiseen erikoissairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
On kyseenalaista tehdä lähetettä, jos ei ole tehnyt edes tehtävissä olevaa perustutkimusta vastaanotolla. Aivan vastuuntuntoinen ja asiallinen toimintatapa siis.
Rintojen tutkiminen siis tehtävissä oleva, mutta ei sisätutkimus? Tämän mukaan olisi siis pitänyt tehdä molemmat. Ap
Pitää saada Mehiläiselle lisää laskutusta