Koirien ulkoilutusta hautausmailla
Kävin omaistemme haudalla ja vastaan tuli nainen koiran kanssa. Hoitaessani hautaa, penkillä istui pariskunta koiran kanssa hilpeästi keskustellen.
Eikö koiria voisi ulkoiluttaa jossakin muualla, kuin hautausmailla ?
Olen koiraihminen, mutta ei tulisi mieleenikään ulkoiluttaa koiriamme hautausmaalla.
Ymmärrän, että sitä ei ole kielletty, mutta eivätkö koiran nämä ulkoiluttajat voisi ajatella vähän muitakin kuin itseänsä ?
Onneksi näitä on harvassa ja suurin osa koiran omistajista ulkoiluttaa koiriansa muualla, muutenhan hautausmaat olisivat kuin koirapuistoja.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei häiritse mua, sehän on vain puisto. Enemmän häiritsee narkit, jotka käy piikittämässä ja juopot, jotka käy siellä panemassa Pirjoa.
Minua häiritsee kun koirat ruikkii mihin sattuu...Eihän sinunkaan omasen hautakiveen voi poikani kusta. 😬
Kiitos vinkistä. Jos näät että koira ruikasee kenen tahansa hatakiveen , niin käy sanomassa että kun poistut niin kuten sun omasen hautakiveen. 🤣🤣🤣🤣🤣
Hyvä vinkki pitää kamra puhelimessa valmiina ottaa kuva kusevasta koirasta ja omistajasta.
On eri asia ulkoiluttaa koiraa kuin ottaa koira mukaansa minne meneekin! Se, että näet koiran omistajansa mukana EI OLE yhtä kuin koiran pissatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mine vien koirani hautausmaalle, mutta en anna sen pissata enkä paskoa mihinkään, vaan se kävelee visusti vieressäni. Se koira oli miehelleni todella rakas hänen yhä eläessään joten käymme yhdessä mieheni haudalla.
Olen kyllä nähnyt niitäkin jotka antavat koiransa pissata hautausmaalle, ei riitä ymmärrystä heille, kerran olen karjaissut että älä anna sen tänne kusta. Ukko vaan pyöritteli silmiään ja jatkoi matkaansa koiransa kanssa.
Miten pystyt kontrolloimaan koirasi pissan tarvetta? Ja tarvetta merkitä reviirejä?
En mitenkään, eikä kukaan muukaan.
Ihmiset koirineen on nykyään monesti aivan kuutamolla. Tulevat kirkollisiin tilaisuuksiin koirat mukanaan, ja kysyvät voiko piskin ottaa kirkkoon. Kun kuulevat kieltävän vastauksen, ihmettelevät, että mitäs nyt, kun piskille tulee hiki autossa. Sitten joku seurueesta jää piskin kanssa kirkon pihaan tai hautuumaalle piskiä viihdyttämään. Konfirmaatio tai siunaustilaisuus jää kakkoseksi. En kestä.
Ihan niinkuin niitä kuolleita kiinnostaisi ja haittaisi, jos koira kävelee hautausmaalla. Ihan taas tekemällä tehty ongelma tämäkin. Joku voi pitää tärkeänä mennä sen koiran kanssa haudalle, koska saa siitä lohtua surun keskellä. Ei hautausmaa nyt kuitenkaan mikään sellainen paikka ole, että sinne saa mennä surua suorittamaan vaan tietyn kaavan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä seurakuntaan ja kerro sinne huolesi. Monilla hautausmailla on koirakielto. (Meilläkin on, mutta ainakaan toisella hautausmaalla koirakieltomerkki ei ole paikallaan, ja siellä käy sitten koiria jonkin verran...)
Mutta mitä tulee tuohon hilpeästi jutteluun, se ei ole mitenkään kiellettyä hautausmaalla. Ja monethan käyvät koiran kanssa kastelemassa tai haudoilla muuten. Hautausmaalla saa myös kävellä ja ulkoilla muuten vain.
Hautausmaat ovat yleisiä alueita ja sinne saa viedä koiria kytkettynä, seurakunta ei voi sitä kieltää.
Kyse oli nyt koirista, ei kenenkään juttelusta hautausmaalla, heillä oli siis koira mukana, mikäli et ymmärtänyt tekstiäni
Olisko sulla jotain lähdettä tuolle, että ei voi kieltää? Koirakielto taitaa olla tavallisempaa kuin se, että koirat ov
"Vuonna 2003 voimaan tulleessa järjestyslaissa hautausmaa määritellään yleiseksi paikaksi, jonne koiran saa viedä kytkettynä. Aiemmin voimassa olivat hautausmaan järjestyssäännöt vuodelta 1988. Niissä todettiin, ettei koiria tai muita lemmikkieläimiä saa tuoda hautausmaalle."
Voiko hautakiveen laittaa tekstin, että haudalleni on koirilla sallittu tarpeiden tekeminen?
Ai että koira käy haudalla muistamassa edesmennyttä isäntäänsä. Jo on aikoihin eletty! Tämä on taas sitä eläinten käytöksen inhimillistämistä. Koira on eläin, eikä ymmärrä hautausmaasta ja isännän haudasta yhtään mitään sen suurempaa merkitystä kuin, että siellä on teitä, ruohoa, kiviä ja kukkia sekä niin hyviä pissapaikkoja.
Jospa siellä on koira haudattuna!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mine vien koirani hautausmaalle, mutta en anna sen pissata enkä paskoa mihinkään, vaan se kävelee visusti vieressäni. Se koira oli miehelleni todella rakas hänen yhä eläessään joten käymme yhdessä mieheni haudalla.
Olen kyllä nähnyt niitäkin jotka antavat koiransa pissata hautausmaalle, ei riitä ymmärrystä heille, kerran olen karjaissut että älä anna sen tänne kusta. Ukko vaan pyöritteli silmiään ja jatkoi matkaansa koiransa kanssa.
Miten pystyt kontrolloimaan koirasi pissan tarvetta? Ja tarvetta merkitä reviirejä?
sulla ei taida olla koiraa? uroskoira ei pissaa lyhyessä hihnassa jos sitä ei päästä tolpan tai johonkin luo, tarvitsevat siis pääsääntöisesti paikan jota vastaan nostaa jalkaa. Osa koiranomistajista toki kokee tämän kamalaksi koiran rajoittamiseksi jos se vaikka laitetaan kulkemaan lyhyessä hihnassa vaikka se 100 metrin pätkä kun mennään sellaisessa paikassa mihin ei saa merkata. Toki riittävästi näkee niitä koiranomistajia jotka antaa koiransa merkata jokaisen rapun nurkkaan, auton renkaisiin tms. Järkevä koiranomistaja ei näin tee.
Vierailija kirjoitti:
Ai että koira käy haudalla muistamassa edesmennyttä isäntäänsä. Jo on aikoihin eletty! Tämä on taas sitä eläinten käytöksen inhimillistämistä. Koira on eläin, eikä ymmärrä hautausmaasta ja isännän haudasta yhtään mitään sen suurempaa merkitystä kuin, että siellä on teitä, ruohoa, kiviä ja kukkia sekä niin hyviä pissapaikkoja.
Ei se kuollutkaan ymmärrä, jos koira kävelee sen haudan ohi. Mutta sille surua kokevalle ihmiselle voikin olla tärkeää mennä sen hautausmaan läpi koiran kanssa. Se voi olla erittäinkin tärkeää ja sinulta ei siihen lupaa kysytä miten kukakin asioitaan käsittelee.
Vierailija kirjoitti:
Koiraihmiset on niin yksinkertaisia. Mutta kun mun koira pahoittaa mielensä! 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narttukoiralla ei ole tarvetta merkkailuun. Minun koirani osaa myös komennon ei sekä kehotukset pisulle ja kakalle. Eli sitä voi kehottaa käymään tarpeillaan esimerkiksi ennen kuin ollaan lähdössä vaikka autolla ja sitä voi kieltää tekemästä sellaista, mitä ei saa tehdä, kuten tarpeitaan sellaiseen paikkaan mikä ei ole sopiva, haukkumasta, riehumasta sopimattomissa tilanteissa, mikäli jostain syystä moiseen intoutuu. Eikä silti tulisi mieleenikään viedä sitä hautausmaalle.
Rakit pois hautausmailta! Ne vaan paskoo ja kusee joka paikkaan.
Minua huvittaa hautausmaan portin kyltti: "Koirien asiointi hautausmaalla kielletty." Se kuulostaa siltä kuin koira kävisi jossakin virastossa asioimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti, leikattu koira, pissatus ennen hautausmaalle menoa, hihna siellä lyhyelle ja käsky "sivu" niin koira pysyy siinä sivulla. Käskystä "vapaa" ja hihnan löysäämisestä tietää että nyt voi mennä ja nuuskia, ja sitä käskyä en anan hautausmaalla.
Vierailija kirjoitti:
On eri asia ulkoiluttaa koiraa kuin ottaa koira mukaansa minne meneekin! Se, että näet koiran omistajansa mukana EI OLE yhtä kuin koiran pissatus.
Tutt hautausmaan työntekijä kertoi huomauttaneensa koiranomistajalle että voisitko olla kusettamatta koiraasi haudalla, koska tämä on hänen TYÖPAIKKANSA, mutta koiranomistaja sanoi ettei se koira kuse, se vain nostaa jalkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiraihmiset on niin yksinkertaisia. Mutta kun mun koira pahoittaa mielensä! 😂
Koirani ei käy muistamassa isäntäänsä, se ei sitä tiedosta että mieheni siellä makaa mullassa, minä käyn muistamassa miestäni ja koska koira oli hänelle rakas niin tiedän että mieheni olisi onnellinen siitä että otan sen mukaan.
Olette tosi ilkeitä ja kylmiä ihmisiä. heti haukkumassa ja solvaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan niinkuin niitä kuolleita kiinnostaisi ja haittaisi, jos koira kävelee hautausmaalla. Ihan taas tekemällä tehty ongelma tämäkin. Joku voi pitää tärkeänä mennä sen koiran kanssa haudalle, koska saa siitä lohtua surun keskellä. Ei hautausmaa nyt kuitenkaan mikään sellainen paikka ole, että sinne saa mennä surua suorittamaan vaan tietyn kaavan mukaan.
Haista sinä koirasi paska ja kusi myös. Me elävät olemme vastuussa hautausmaasta. Minä tulen ja väännän tortun sinun lapsesi haudalle. Onko ok?