Koirien ulkoilutusta hautausmailla
Kävin omaistemme haudalla ja vastaan tuli nainen koiran kanssa. Hoitaessani hautaa, penkillä istui pariskunta koiran kanssa hilpeästi keskustellen.
Eikö koiria voisi ulkoiluttaa jossakin muualla, kuin hautausmailla ?
Olen koiraihminen, mutta ei tulisi mieleenikään ulkoiluttaa koiriamme hautausmaalla.
Ymmärrän, että sitä ei ole kielletty, mutta eivätkö koiran nämä ulkoiluttajat voisi ajatella vähän muitakin kuin itseänsä ?
Onneksi näitä on harvassa ja suurin osa koiran omistajista ulkoiluttaa koiriansa muualla, muutenhan hautausmaat olisivat kuin koirapuistoja.
Kommentit (79)
Kuulostaa kyllä erikoiselta, jos vain ulkoiluttamassa ovat olleet. Omistan koiran, mutta en ikinä menisi lenkille hautuumaalle, se on sulaa järjettömyyttä ellei ole selkeä ohikulkureitti tyyliin vain pääväylää pitkin nopeasti. Rakastan koiria ja omani on tärkeä perheenjäsen, mutta mielestäni koirat eivät kuulu joka paikkaan. Näitä on esim.helteiset juottoloiden terassit, hautausmailla "pyöriminen" ja esim. ihmistungoksessa torilla pyöriminen. Monesti näkee ahdistuneita koiria ihmispaljoudessa, monet myös jäävät jalkoihin. Meni vähän ohi aiheen nyt, mutta miettikäämme ihmiset toisiamme ja eläimiämme sekä mikä hyviin tapoihin kuuluvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiran omistajien itsekkyydellä ei ole mitään rajaa.
Sun ilkeydellä ei ole mitään rajaa. Pelkäätkö, että koira löytää jotain minkä jemmasit hautuumaalle?
Kerropa nyt perusteellisesti, miksi on ilkeyttä tuomita koirien - erityisesti kuseskelevien - vienti hautausmaalle? Mikä perustavanlaatuinen tarve on viedä tällainen koira hautausmaalle?
Vierailija kirjoitti:
Loukkaavaa tosiaan kusettaa koiriaan surevien ihmisten hautausmailla . Hyi.
Olen täysin samaa mieltä. Ehkä näillä tyypeillä ei ole omaisia haudattuna hautausmaalle, joissa ulkoiluttavat koiriaan. Itse kunnioitan vainajia, enkä mölise hautausmaalla, saatikka ulkoiluta koiriani.
Vierailija kirjoitti:
Ei häiritse mua, sehän on vain puisto. Enemmän häiritsee narkit, jotka käy piikittämässä ja juopot, jotka käy siellä panemassa Pirjoa.
Minua häiritsee kun koirat ruikkii mihin sattuu...Eihän sinunkaan omasen hautakiveen voi poikani kusta. 😬
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä erikoiselta, jos vain ulkoiluttamassa ovat olleet. Omistan koiran, mutta en ikinä menisi lenkille hautuumaalle, se on sulaa järjettömyyttä ellei ole selkeä ohikulkureitti tyyliin vain pääväylää pitkin nopeasti. Rakastan koiria ja omani on tärkeä perheenjäsen, mutta mielestäni koirat eivät kuulu joka paikkaan. Näitä on esim.helteiset juottoloiden terassit, hautausmailla "pyöriminen" ja esim. ihmistungoksessa torilla pyöriminen. Monesti näkee ahdistuneita koiria ihmispaljoudessa, monet myös jäävät jalkoihin. Meni vähän ohi aiheen nyt, mutta miettikäämme ihmiset toisiamme ja eläimiämme sekä mikä hyviin tapoihin kuuluvaa.
viimeistään koronan koirabuumin myötä ilmestyi katukuvaan ja varmaan sinne hautausmaallekin runsaasti koiranomistajia, jolta puuttuu kaikenlainen maalais/kaupunkilaisjärki, on vain minä ja koira ja muut sopeutukoot. Suuri poru siitäkin ettei koiran kanssa pääse ruokakauppaan, no nykyään moneen jo pääsee( sille koiralle tekee oikeasti hyvää opetella myös yksinoloa). Itselläni on yli 20v ollut koiria ja en tiedä tuleeko nykyisen jälkeen uutta. Yhtenä syynä täysin tollot koiranulkoiluttajat ainakin kaupungissa. Samaa ongelmaa ei ollut vielä reilu 5v sitten vaan valtaosa osasi kunnioittaa muiden tilaa. Eli tämän valossa en yhtään ihmettele jos nykyään hautausmaita pidetään koirapuistoina. Varsinaisissakin koirapuistoissa meno on sen verran holtitonta etten omaa koiraan sinne enää vie.
Koirat eivät kuulu hautausmaalle, sillä ne eivät malta olla kusematta haudoille jotka koira on käynyt merkkaamassa. Hautausmaan työntekijät tekevät työtään haudoilla joiden istutukset ja kiveykset ovat koirankusen kastelemia ja syövyttämiä.
Keräämättä jätetyt koiranpaskat tarttuvat työntekijöiden kengänpohjiin.
Jotkut koiranomistajat päästävät koiransa hautausmaalla irti.
Hietaniemessä on tänä kesänä pystetty koiran kusettamisen kieltäviä kylttejä hautaistutusten varapenkkeihin ja hiekkakasoihin joita käytetään hautakortteleiden hoitoon. Jokaisella portilla on kyltti jossa muistutetaan koiranomistajia vastuusta.
Ei ole tainnut yksikään vainaja vielä valittaa koirista, vaikka olisi ollut niille eläessään allerginen!
Vierailija kirjoitti:
Ei häiritse mua, sehän on vain puisto. Enemmän häiritsee narkit, jotka käy piikittämässä ja juopot, jotka käy siellä panemassa Pirjoa.
Hautausmaa ei ole VAIN puisto. Se on kuolleiden ihmisten viimeinen leposija.
Maasta on saattanut nousta luita, joita koirat sitten kanniskelee. Ei sopivaa
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tainnut yksikään vainaja vielä valittaa koirista, vaikka olisi ollut niille eläessään allerginen!
Koiranomistajalla on vain pissaa päässä näköjään.
Suomen järjestyslaki ei estä koiran viemistä hautausmaalle. Monet seurakunnat kuitenkin suosittelevat, ettei koiria vietäisi hautausmaalle esimerkiksi sen vuoksi, että routa nostaa siellä pintaan luita, joista koirat voivat innostua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsee kun koirat ruikkii mihin sattuu...Eihän sinunkaan omasen hautakiveen voi poikani kusta. 😬
Kiitos vinkistä. Jos näät että koira ruikasee kenen tahansa hatakiveen , niin käy sanomassa että kun poistut niin kuten sun omasen hautakiveen. 🤣🤣🤣🤣🤣
Meidän koira paskantaa äitisi haudalle, jos hän haluaa. Mene töihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiranomistajalla on vain pissaa päässä näköjään.
En ole koskaan omistanut koiraa, pissapää!
Monelta koiran omistajaltakin on läheisiä kuollut... Monen koiran entinen emäntä tai isäntä saattaa olla haudattuna. Tietenkään koiria ei saa pissattaa/kakattaa/haukuttaa hautausmailla, mutta häiriötön käväisy asia erikseen.
Hautausmaa ei ole kielletty koirilta, mutta omistajan tulee huolehtia, etteivät koirat tee tarpeitaan sinne, eivätkä koirat aiheuta häiriötä muille.
Itse olen joutunut ottamaan koirat mukaan hautuumaalle, kun olen reissussa käyneet ohiajaessa sukulaisen haudalla. Koiria ei ole voinut jättää autoon esim. helteen vuoksi. Olen varuiksi ensin käyttänyt koirat tarpeillaan muualla ja sitten pitänyt ne lyhyessä hihnassa ja kurissa haudalla käynnin ajan ja varonut, että ne eivät esim. kävele kenenkään haudan päältä, pääse nuuskimaan ohikulkijoita tms.
Näin pidettynä minusta ihan asiallista, mutta itsekään en hyväksy, että koiraa kävelytetään ihan normaalisti, jopa fleksissä hautuumaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä. Jos näät että koira ruikasee kenen tahansa hatakiveen , niin käy sanomassa että kun poistut niin kuten sun omasen hautakiveen. 🤣🤣🤣🤣🤣
Täytyypä ottaa käyttöön.
Niin siis mikä oli ongelma? Se penkillä keskusteleva pariskunta, koska mukana oli koira? Mainitset itsekin, että koirien ulkoilua hautausmailla ei ole kielletty, mikä siis hiertää? Jätösten korjaamatta jättäminen on sitten jo ihan eri keskustelu, ja siitähän ei ilmeisesti ollut tässäkään kyse?