Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuolleen ystäväni toive

Vierailija
15.08.2025 |

Edesmennyt ystäväni oli jättänyt minulle kirjeen luettavaksi hänen poismenonsa jälkeen. Siinä esitetään erilaisia toiveita, joita tietysti päätin kunnioittaa. Muut toiveet ovat melko helposti toteutettavia, mutta sitten siinä oli sellainen että minun pitää kertoa hänen pitkäaikaiselle naisystävälleen, että hän ei koskaan oikeasti rakastanut tätä. Mietin että miten minä tämän asian sille naiselle oikein kerron. Emme tunne toisiamme ennestään. Ystäväni kyllä kertoi eläessään seurustelevansa jonkun naisen kanssa, mutta ei esitellyt meitä toisillemme. Vasta hautajaisissa tapasin kyseisen naisen, ja hän vaikutti todella mukavalta, ja suoraan sanoen huomattavasti ystävääni tasokkaammalta kaikin puolin. Koen tämän tilanteen hankalaksi ja kaipaan neuvoja. Enkä viitsi puhua asiasta ulkopuolisille, siispä anonyymi keskustelu oli ainoa vaihtoehto, vaikka en ole tällaista juurikaan harrastanut.

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tietenkään kerro, tuollainen pilaa naisen elämän lopullisesti.

Sitä minäkin pelkään. Asialla on kuitenkin toinen puoli: Se nainen ei ole ystäväni ja hänen miesystävänsä oli, ja olen tietenkin lojaali ensisijaisesti ystävääni kohtaan. En tiedä miksi ystäväni toivoi minun tekevän jotakin tuollaista, mutta oletan, että hänellä on täytynyt olla siihen omat syynsä. Hän varmastikin luotti siihen, että toteutan hänen toiveensa, ja tuntuisi pahalta jättää se tekemättä.

Ketjun aloittaja

Sinusta aletaan puhua, että olisit halunnut miehen omaksesi ja olet itse kirjoittanut kirjeen loukataksesi naista, jolle olit mustasukkainen...

Olen mies ja parisuhteessa naisen kanssa. Lisäksi käsialani on erilainen kuin ystävälläni.

Mietin, että ehkäpä naisystävä haluaisi itsekin tietää totuuden eikä elää valheessa.

Aloittaja 

Vierailija
42/96 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aivan varmasti totta, ettei ystäväsi ole koskaan rakastanut sitä naista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi antaa itsestään kontroloivan ja hallitsevan vaikutelman, jos hän todellakin haluaa pahoittaa vielä haudan takaa naisystävänsä mielen. Toivottavasti olen väärässä.

Jos kuitenkin koet olevasi vastuussa ystäväsi toiveista en ottaisi naisystävään yhtettä  niin suorasukaisesti yhden asian vuoksi,  vaan kysyisin miten hän on pärjännyt ja miten kokenut surua kaverisi kuoleman vuoksi. Jos naisystävä kuulostaa murtuneelta ja kaipaa syvästi ystävääsi ei ole järkeä kertoa totuutta. 

Loppujen lopuksi kuolema muuttaa monet asiat niille, jotka jäävät kuollutta muistelemaan. Kun mietin mieheni kuolemaa ja elämää  en koe vuosienkaan jälkeen tarvetta tietää hänestä kaikkea. Luulin, että olisi tärkeää saada penkoa hänen nuoruutensa kirjeitä ja papereita. Jaksoin lukea muutaman ja sitten poltin ne. Myös valokuvat, jolloin en ollut vielä hänen kanssaan. 

Joskus on hyvä haudata totuudetkin. Meidän elävien on pärjättävä ja aloitettava monet asiat uudelleen. Anna ystäväsi naisystävän jatkaa elämäänsä ja muistaa ystävääsi hyvällä- jos on syytä muistaa hyvällä. Eikö se ole se tärkein asia, että ystäväsi elämällä oli merkitystä naisystävän lisäksi sinulle ja toivon mukaan monille muillekin?

Vierailija
44/96 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä vastaajana nro 43, että jos ystävälläsi on ollut kuolemaan johtava vakava sairaus on myös siihen kuuluva lääkitys kova sekoittamaan ihmisten päitä. Jutut saattavat olla aika hurjia, eikä niin totuudenmukaisia kuin jos sama ihminen olisi kunnossa.  Kannattaa punnita sekin puoli asiasta, jos siihen on syytä. 

Vierailija
45/96 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän viisaita kommentteja tässä ketjussa. Ei ollenkaan tyypillistä tälle palstalle.

Vierailija
46/96 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäisin kirjeen hänelle. Ainut tapa. Outoa ettei ystävä kertonut eläissään.

Vierailija
47/96 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunne ihmisen psykologiaa tämä milleniaali yhtään, eikä kuolemaa. 

Vierailija
48/96 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sitä, miten ihminen ottaa vastaan kuoleman. Harva ryhtyy suunnittelemaan kosto-operaatioita, ja useimmat pyrkivät selvittämään keskeneräiset asiansa kasvotusten tai sitten eivät koskaan selvitä niitä.

Aika julmissa aivoissa syntynyt tämä trollaus.

Vierailija
49/96 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä minäkin pelkään. Asialla on kuitenkin toinen puoli: Se nainen ei ole ystäväni ja hänen miesystävänsä oli, ja olen tietenkin lojaali ensisijaisesti ystävääni kohtaan. En tiedä miksi ystäväni toivoi minun tekevän jotakin tuollaista, mutta oletan, että hänellä on täytynyt olla siihen omat syynsä. Hän varmastikin luotti siihen, että toteutan hänen toiveensa, ja tuntuisi pahalta jättää se tekemättä.

Ketjun aloittaja

Sinusta aletaan puhua, että olisit halunnut miehen omaksesi ja olet itse kirjoittanut kirjeen loukataksesi naista, jolle olit mustasukkainen...

Olen mies ja parisuhteessa naisen kanssa. Lisäksi käsia

Kuulosta kovin "ämmältä" ollaksesi mies. 

Vierailija
50/96 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö! 0/5

Vierailija
51/96 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ystäväsi halusi, että pääset kastamaan kärkesi hänen naisystäväänsä?

Vierailija
52/96 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ollut jo vuosia ihan sekaisin. Diagnoosina mm. harhaluuloisuushäiriö. Hänen juttuihinsa ei ole voinut luottaa enää pitkiin aikoihin. 

Vierailija
53/96 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olis toteuttanut yhtään toivetta noin mulkulle ihmisille. Pakko olla provo. 

Vierailija
54/96 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko oikeasti olemassa niin mlkku ihminen, että edes harkitsee kertovansa tuollaista surevalle? 

Et sinä sitä tiedä että kuinka paljon tämä vainajan naisystävä edes oikeasti suree. 

Vierailija
55/96 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko koko kirjeen jättämistä. Jos hän on ystäväsi, hän olisi puhunut sinulle asiasta.

Vierailija
56/96 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sitä, miten ihminen ottaa vastaan kuoleman. Harva ryhtyy suunnittelemaan kosto-operaatioita, ja useimmat pyrkivät selvittämään keskeneräiset asiansa kasvotusten tai sitten eivät koskaan selvitä niitä.

Aika julmissa aivoissa syntynyt tämä trollaus.

Ikävä kyllä ap:n kaverin kaltaisia ihmisiä on olemassa.

Vierailija
57/96 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjun aloittaja

Nimenomaan oli, ei ole enää. Kuka tervepäinen ihminen jättää tuollaisia toisen kerrottavaksi omalle puolisolleen. Jonkinlainen umpinarsisti hirviö kenties? 

Vierailija
58/96 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olipa typerä ystävä. Ei ole sinun tehtäväsi kertoa, olisi kertonut itse.

Jos tämä on  totta, eikä trolli, niin todella kummallinen toive. Mitä ihmettä se naisystävä tekee tuollaisella tiedolla toisen kuoleman jälkeen? En menisi kertomaan  ja satuttamaan  naisystävää, antaa hänen pitää kauniit muistonsa (jos niitä on).

Vierailija
59/96 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä on  totta, eikä trolli, niin todella kummallinen toive. Mitä ihmettä se naisystävä tekee tuollaisella tiedolla toisen kuoleman jälkeen? En menisi kertomaan  ja satuttamaan  naisystävää, antaa hänen pitää kauniit muistonsa (jos niitä on).

Onhan tuo mitä oleellisin tieto.

Vierailija
60/96 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo mitä oleellisin tieto.

Noin oleelliset tiedot kerrotaan ihan itse suoraan sille kohteelle, eikä jätetä sitä "ystävän" tehtäväksi. Trolleissa ja narsismissa tai psyykeen hajoamisessa toki kaikki on toisin. Myös se "totuus". 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi