Teksti suruadressiin 90-vuotiaana kuolleelle
Olisiko teillä jollain sama tilanne ja olette löytäneet jonkun tekstin adressiin?
Pyydän, että ette ilkeilisi.
Kommentit (51)
Kuolema suruharsoa kohottaa
Etkä huomaa, kun tomumajasta
Sielu pesee kasvojaan
Jo valolla ja kullalla.
Vierailija kirjoitti:
Kuolema suruharsoa kohottaa
Etkä huomaa, kun tomumajasta
Sielu pesee kasvojaan
Jo valolla ja kullalla.
Tämä on aika kaunis.
- ap
Always you came for something to lend,
But like all you kicked the bucket in the end.
"Vihdoin päättyi vaellut ja alkoi ikuinen autuus"
Vierailija kirjoitti:
Adressit on kyllä niin outo tapa. Onko niitä missään muussa maassa? Ei ainakaan niissä, jotka minä tunnen hyvin.
Aika pieni vaiva, jossain valvotaan arkun äärellä yö, koristellaan hautaa tmv. Ehkä kaikissa maissa ei myöskään lueta mitään.
Lähdit niin hiljaa,
että aamu vain kuuli.
Sylissään matkalle
sinut kantoi tuuli.
Mutt sydämiimme
läpi elämän
jätit muistosi lämpimän.
Kirjoitan aina tämän saman vanhan värssyn, toimii kaikenikäisille vainajille:
"Tiet kaikki kerran kulkee luo porttein kalmiston, ja hauta meidät sulkee poveensa kolkkohon."
Tästä on uudempikin versio mutta minusta se on turhan kesy:
"Tiet kaikki kerran kulkee luo porttein kirkkomaan, ja hauta meidät sulkee kätköönsä ajallaan."
Adressi lähetetään yleensä silloin, jos ei itse mene hautajaisiin. Omaiset lukee nuo adressit muistotilaisuudessa.
Jos menee hautajaisiin, vie kukat arkulle ja lukee siinä jonkun värssyn.
Tulit, menit, lähdit ja jäit
-sydämiimme
Kaipauksella muistaen
Raatokaisen perhe
Adresseissahan on värssyt valmiina. Eihän niihin mitään omia lisäksi kirjoitella. Ja tosiaan adressi vain silloin, jollei itse mene paikalle hautajaisiin.
Kun pitkän elämän taivaltaa saa,
Voi rauhassa ikiuneen nukahtaa.
Hän liukeni pois kuin sokeripala teekupissa, hitaasti ja kaikessa rauhassa. Maailma jäi hieman vähemmän makeaksi, mutta ehkä universumi tarvitsi juuri nyt lisää teetä. Me jäämme pöydän ääreen, kuppi kädessä, kuunnellen hiljaisuutta, joka muistuttaa hänen nauruaan.
Vierailija kirjoitti:
Adresseissahan on värssyt valmiina. Eihän niihin mitään omia lisäksi kirjoitella. Ja tosiaan adressi vain silloin, jollei itse mene paikalle hautajaisiin.
Ei aina ole. Voi valita myös sellaisen, jossa on tilaa itsekirjoitetulle värssylle. Kaikki ei halua niitä kuluneita valmiiksipainettuja.
Se o ny sitte kiitos moro ja näkemii.
Ei välttämättä tarvitse sanoa mitään. Laskee arkulle (tai viereen) kukan tai kukkaset.
Sen jälkeen katsoo hetken arkkua, jonka jälkeen kääntyy lähiomaisten suuntaan ja kumartaa kevyesti.
Joskus on tapana sytyttää muistokynttilä kukkien sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä tarvitse sanoa mitään. Laskee arkulle (tai viereen) kukan tai kukkaset.
Sen jälkeen katsoo hetken arkkua, jonka jälkeen kääntyy lähiomaisten suuntaan ja kumartaa kevyesti.
Joskus on tapana sytyttää muistokynttilä kukkien sijaan.
Kukkien sytyttäminen ei ole ollenkaan suositeltavaa.
Paras olisi vainajan itsekeksimä. Voisi olla reilusti humoristinenkin.
Oliko hän kristitty? Voisi sopia esim.
Herra, kädelläsi unen painan pään,
kutsut ystäväsi lepäämään.
Käsi minut kanta uuteen elämään,
ikirauhan antaa, valoon jään.
(Virsi 517:4)
Herra on antanut meille elämän,
hänen kädessään on myös lähtömme hetki.
Herra varjelee sinun lähtemisesi ja tulemisesi
nyt ja iankaikkisesti.
Jeesus sanoo: Minä olen ylösnousemus ja elämä,
joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin.
(Joh. 11:25)
Oikeastaan voisi laittaa hyvin sä vedit. Setä oli aika originelli, kuin myös itsekin. Sinne hautajaisiin tulee kuitenkin ihmisiä, jotka eivät ymmärtäisi sitä.
- ap