Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti: Ulkoministeri Elina Valtosen erityisavustaja etsi lastenhoitajaa ilman palkkaa

Vierailija
15.08.2025 |

Ulkoministeri Elina Valtosen erityisavustaja Matilda af Hällström (kok) julkaisi Facebook-ryhmässä ilmoituksen, jossa hän etsi hoitajaa kahdelle päiväkoti-ikäiselle lapselleen ilman mainintaa palkasta. Hän tarjosi "au pair -tyyppistä" ratkaisua, jossa työntekijä asuisi hänen luonaan, hoitaisi lapset iltaisin ja öisin, ja saisi käyttöönsä huoneen, wifin ja kodinkoneet. Tehtävä vaatii rikosrekisteriotteen, luottotiedot, kokemusta ja kärsivällisyyttä. Ilmoituksessa ei mainittu palkkaa, ja kun asiaa kysyttiin, af Hällström kieltäytyi kommentoimasta ja poisti ilmoituksen.

Kommentit (509)

Vierailija
501/509 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivisuus on elämässä kantava voima. Olen ollut siivoojana eri paikoissa. Ikinä en ole hävennyt omaa olemistani. Johtuuko sitten hyvästä itsetunnosta. Minulle on aina ollut selvää, että arvostan tekemistäni korkealle. 

Ehkä tämä on erityinen luonteenpiirre. 

Vierailija
502/509 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollekin ihan nuorelle voi olla hyvä paikka. Jos on muuttanut kauempaa pääkaupunkiseudulle. Ja haluaa yhteisön ympärille.

Joku valtiotieteen opiskelija yliopistossa, siinä saisi verkostoa. 

Itse asiassa, monille nuorille muutto omaan asuntoon vieraalle paikkakunnalle voi olla vaikea askel. 

Tuon tyyppinen ratkaisu voi olla ihan hyvä jollekin. 

Eiköhän se yhteisö muodostu juuri siitä, että olet vapaa tapaamaan muita ihmisiä tai kutsumaan heitä kotiisi. Tuossahan olet täysin sidottu madamen työaikoihin. Kuka opiskelee samalla kun kaitsee kahta vilkasta tenavaa.  Olet tosiaan kuin jostain kehitysmaasta raahattu kotiorja. 

Riippuu siitä, miten tuon duunin ottaa. Opiskella voi päiväsaikaan, ja varautua olemaan käytettävissä iltaisin. Lastenhoitoa ei varmaanka

On todella kuin orjatyö. Ilman orjan oikeutta ruokaan ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/509 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No fire, no hire.

Vierailija
504/509 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Positiivisuus on elämässä kantava voima. Olen ollut siivoojana eri paikoissa. Ikinä en ole hävennyt omaa olemistani. Johtuuko sitten hyvästä itsetunnosta. Minulle on aina ollut selvää, että arvostan tekemistäni korkealle. 

Joskus olen jossain kutsuilla sattunut tekemisiin hyvin rikkaiden ihmisten kanssa ja koulutettujen. Tyyliin 2 tutkintoa huippuyliopistoista. En ole silloinkaan hävennyt mitään olemisessani. Miksi hävetä mitään, missä ei ole hävettävää. 

Kun ei tee laitonta, rikollista tai moraalisesti väärää. 

Vierailija
505/509 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helkkarin iso vastuu vielä.

Jos on ollut pikkusisaruksia, niin lastenhoito on luontevaa. Sama, mitä yh:t tekevät joka päivä. Lapsia aamulla tarhaan ja opiskelemaan.

Yllättäen on kunnollisia nuoria naisia ja miehiä vielä. Jotka eivät juokse bileissä ja harrasta irtosuhteita. 

Ihanko oikeasti olet sitä mieltä että asuntoa vastaan pitäisi opiskelijan olla kuin yksinhuoltaja kokoomuslaisen lapsille? Tämä siis bilettämisen ja irtosuhteiden vastakohtana.

Et ole ihan terve.

Sinä taas olet epäempaattinen. Et kykene ymmärtämään erilaisuutta. 

Minusta tuo on hyvä malli reiluin sopimuksin. 

Oikeastaan palvelee kaikkia. Opiskelija saa halvan asunnon ja työn. Saa aikaa enemmän opiskeluun, kun e

Lastenhoitajalla ja myyjällä on työajat ja palkka. Tässä ei. Eli kyse ei ole työstä. Asunto on huone, ei vessaa eikä keittiötä.

Tämä on orjasopimus.

Tämä asunto on Espoossa, pitkä matka opislkupaikkoihin.

Vierailija
506/509 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olis ilmainen asuminen( asunto) ja ylöspito( ruoka jne) työn ohella, niin palkka vois olla jokin työttömyyskorvauksen tai toimeentulotuen kokoinen, eli 600e/kk. En tiedä miten menis veroa tuosta summasta.

Vierailija
507/509 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus olen jossain kutsuilla sattunut tekemisiin hyvin rikkaiden ihmisten kanssa ja koulutettujen. Tyyliin 2 tutkintoa huippuyliopistoista. En ole silloinkaan hävennyt mitään olemisessani. Miksi hävetä mitään, missä ei ole hävettävää. 

Kun ei tee laitonta, rikollista tai moraalisesti väärää. 

Tämä ihan totta. Kerran satuin ulkomailla yhdille kutsuille. Ja siellä oli miljonäärejä, monimiljonnäärejä. Jopa yksi miljardööri. Kaikki puhuivat koulutuksistaan ja harrastuksistaan. Joku kysyi minulla, että mitä teen. Olin hotellisiivojana kesätöissä. Sanoin tämän. 

Siis ihmiset pitivät tästä! Se oli jotain aitoa ja rohkeaa. Sain uusia tuttavuuksia. Olkaa ihmiset aidosti omia itsejänne! Arvostakaa työtänne! 

Vierailija
508/509 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/bcec8e16-a729-4285-917b-dcd748214…

"Ulkoministeri Elina Valtosen erityisavustaja etsi au pairia Työsuhde-etuna pesukone ja tiskikone, palkasta ei puhuttu"

Nauratti tuo tiskikoneen ja pesukoneen erikseen mainitseminen "työsuhde"-etuna. Luksus jota ei joka kodissa ole? Missä todellisuudessa tää elää?

Jep, kas kun ei sähkö ja vesi myös. Miksei hanki vain rehellisesti au pairia eikä au-pair-tyyppistä ratkaisua

Siksi ei, kun aupairille pitää maksaa. Tunneista riippuen noin 600-1500 euroa kuussa. Asumisedun päälle.

Lun kyllä että ai pairin taskuraha on vähintään 280 euroa kuussa (2024). Sehän on eräänlaista kulttuurivaihtoa, tai ainakin olisi tarkoitus olla.

Vierailija
509/509 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun muutin omilleni Tampereelle, yksinäisyys oli vaikeaa. Yhtäkkiä on kaikki illat yksin asunnossa. 

Olisin ehkä tykännyt tuontyyppisestä ratkaisusta. 

Siinä olisi ollut perhe ympärillä. 

Ei se ole perhe vaan isäntäväki orjalle.

Jos perhe on mukava. Ihmisten pitäisi oikeasti alkaa sietämään toisiaan enemmän. Mt-ongelmat vähenisi. Kuinka kuormittunut opiskelijaterveydenhoito on mt-ongelmien takia. 

Eihän tästä löydy kuin hyviä puolia, jopa kuormittunut yths saadaan purkamaan jononsa ennätystahtia kun kaikki parantuvat sillä että pääsevät palkattomiksi au paireiksi.

t. opiskelija joka sai yli puoli vuotta jonossa olleena hammashoitoajan vasta opiskelujen päättymisen jälkeen (ja ei, sitä ei voinut enää käyttää)