Unohtakaa Purran budjettiesitys, hiljaisuudessa etenevä hallituksen velkajarruhanke on huomattavasti tuhoisampi!
Kaikessa hiljaisuudessa Suomen talouspolitiikan rajat ollaan lukitsemassa hyvin tiukasti. Jos lakiesitys menee läpi, vuodesta 2031 eteenpäin tarjolla on vain äärimmäisen aggressiivista sopeuttamista.
Lakiesityksessä asetettaisiin 40 prosentin katto Suomen julkiselle velkasuhteelle. Tällä hetkellä velkasuhde on yli 80 prosenttia. Vuodesta 2031 alkaen velkasuhteen tulisi myös laskea vähintään yhdellä prosenttiyksiköllä vuodessa, kunnes velkakatto saavutetaan.
- Käytännössä tarkoittaa sitä, että finanssipolitiikan pitää olla jatkuvasti kiristävää. Herää vahvasti kysymys, onko tätä mahdollista saavuttaa, koska se tarkoittaa ihan valtavaa ja loputonta, lohdutonta sopeuttamista, Holappa tiivistää.
Ahokas kutsuu velkajarruesitystä peräti mielenvikaiseksi.
-Tämä on suurin virhe, joka Suomen talouspolitiikassa tullaan eurojäsenyyden jälkeen tekemään, Holappa sanoo.
Jaksossa nostetaan esiin, että 40 prosentin velkasuhde on täysin utopistinen tavoite. Siksi velkajarruesitys tarkoittaisi käytännössä päättymätöntä talouskuria.
https://www.ku.fi/artikkeli/5197961-unohtakaa-purran-budjettiesitys-hil…
Asiasta ei saa keskustella. Sinimusta hallitus tuhoaa Suomen.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Kas, ullatus mistä aviisista juttu oli ja ketä haastateltiin.
Itse olen toivonut jo usean vuoden ajan että meillä olisi ollut velkakatto/velkajarru velanoton hillitsemiseksi.Se on sitten toinen asia miksi valtio on niin kaistapäisen (KU:ssa siteerattujen asiantuntijoiden kielenkäyttöä mukaille) asin tehnyt että sisällyttää ARAn kustannukset valtionvelkaan, vaikka käytännössä ei sinne kuulu.
Kokoomusmedia vaikenee hankkeestä täysin. Miksi? Suurin Suomen taloutta koskeva päätös ikinä ja yksikään poliitikko ei suutansa saa auki, toimittajat on vaiennettu ja tuttuun tapaan hallitus pyyhkii lausunnoilla ja faktoilla peppua. Tämä uudistus on vain tehtävä, ei ole muuta vaihtoehtoa. Näitä uudistuksia nyt vain pitä tehdä.
Orpo ehdotti velkakattoa lakiin - asiantuntijoiden mukaan maailmalta löytyy lähinnä huonoja esimerkkejä
Kun Suomi ei kyekene edes nykyistä 60% velkatasoa alittamaan, kuinka ihmeessä joku 40% onnistuisi? Missä todellisuudessa kokoomus (EK) elää oikein?
Hilipatihippan halitulijallaa
rahat ennen käytettiin
Koreasti tallaa
mut leikkaa budjettii
Kas, ullatus mistä aviisista juttu oli ja ketä haastateltiin.
Itse olen toivonut jo usean vuoden ajan että meillä olisi ollut velkakatto/velkajarru velanoton hillitsemiseksi.
Se on sitten toinen asia miksi valtio on niin kaistapäisen (KU:ssa siteerattujen asiantuntijoiden kielenkäyttöä mukaille) asin tehnyt että sisällyttää ARAn kustannukset valtionvelkaan, vaikka käytännössä ei sinne kuulu.