Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki vain hokee, että ekaluokkalaisen pitää jo osata itse. Mutta entä kun ei osaa?

Vierailija
14.08.2025 |

Joka puolelta, koulultakin ja eskarista ja kaikkialta saa koko ajan kuulla mitä kaikkea ekaluokkalaisen lapsen pitää jo osata itse ja mistä selvitä yksin itse. Entä jos ei kuitenkaan osaa eikä selviä? Vaikka asioita harjoiteltu pitkään ja huolella? Kun otan asia puheeksi open kanssa niin ope vain kuittaa, että no kyllä pitää jo selvitä näistä itsenäisesti. Mitä se hyödyttää että toistellaan matraa, että pitää ja pitää. Kun ei vain selviä. Ei vaikka miten opettaisin ja vaatisin. Lapsikin vain itkee, että ei hän pysty vaikka yrittää.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienryhmäpaikat on kyllä tosi kiven alla nykyään, ja ehkä ihan hyvä niin. Ehkä siellä on jotain tarkkaavaisuuden pulmaa tms. taustalla tai sit vaan hän kehittyy vähän hitaammin. Mulla toinen lapsista on vähän erityinen, ja jotain asioita jumpataan enemmän ja pidempään kuin muiden kanssa, mutta sellaista se elämä on, että me ei kaikki olla standardimuottiin valettuja. Koulussa ollaan kyllä välillä ihan käsittämättömän typeriä erityislasten suhteen (oon itsekin ope ja silti tätä mieltä), oon omaakin lasta opettavalle erityisopettajalle joskus vähän tuiskahtanut, kun ope on antanut ymmärtää, että jos vain harjoiteltaisiin kotona, joku asia alkaisi sujua. LOL. Ikään kuin kaikki lapset toimisivat automaattisesti, kun niille vaan sanoo.

Vierailija
22/78 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ne kaikesta kaiken tietävät lässyttää ja kokemuksesta sanon, että etenkin opettaja jos sattuu olemaan täys *********..

Älä välitä. En välittänyt minäkään. Lapseni ei ollut valmis kaikkeen ja minä äitinä tiesin kyllä milloin oli valmis mihinkin. Niin tiedät sinäkin.

Saatoin lasta kouluun aina kolmosluokalle asti. Tästäkös opettaja teki kauhean ongelman ja jokaisessa tapaamisessa mainitsi vaikka ei kuulunut hänelle pätkääkään saatanko vai en. Lapsen turvallisuus oli minulle tärkeämpää kuin tämän opettajan mielipiteet.

Lapsesta tuli myöhemmin hyvin pärjäävä siitä huolimatta, että kehtasinkin saattaa niin pitkään !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro esimerkkejä mitä ei osaa.

Pukeutua ilman että joku muistuttaa mitä pitää pukea ja missä järjestyksessä. Kulkea yksin kouluun  (1 km matka). Muistaa ottaa reppua kouluun tai sieltä kotiin ilman että joku muistuttaa. Kantaa tarjottimella koulun ruokalassa lounas lautanen ja muki. Laittaa takin vetoketjua kiinni. Jne. Ap

Lähtee siis ilman reppua kouluun? Ei ota lautasta tai mukia tarjottimelle? Hmh  nuo vaikuttaa oudoilta kun lapsihan matkii  aina mitä muut lapset tekee. Pukeminen on taas eri juttu, jopa teini ei pysty aina pysty siihen 

Lähtisi aina ilman reppua kouluun ellen muistuttaisi. Pihalta jouduttu välillä kääntymään takaisin ja hakemaan reppu kun en muistuttanut. Sama koululta lähtiessä. Ottaa tarjottimelle lautasen ja mukin mutta ei saa kannettua sitä. Ap

Vierailija
24/78 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse tosi-huolehtiva äiti tyyppi? Sekin voi vaikuttaa kun lapsi oppii että äiti huolehtii ja yhtäkkiä pitäisi tehdä itsekin jotain. Tuohon asiaan auttaa luottaminen lapseen ja pieni vetäytyminen helikopterivanhemmuudesta, lapsessahan ei ole mitään vikaa, siinä tapauksessa. 

Vierailija
25/78 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ne kaikesta kaiken tietävät lässyttää ja kokemuksesta sanon, että etenkin opettaja jos sattuu olemaan täys *********..

Älä välitä. En välittänyt minäkään. Lapseni ei ollut valmis kaikkeen ja minä äitinä tiesin kyllä milloin oli valmis mihinkin. Niin tiedät sinäkin.

Saatoin lasta kouluun aina kolmosluokalle asti. Tästäkös opettaja teki kauhean ongelman ja jokaisessa tapaamisessa mainitsi vaikka ei kuulunut hänelle pätkääkään saatanko vai en. Lapsen turvallisuus oli minulle tärkeämpää kuin tämän opettajan mielipiteet.

Lapsesta tuli myöhemmin hyvin pärjäävä siitä huolimatta, että kehtasinkin saattaa niin pitkään !

Meilläpäin olisi pidetty huonona vanhempana jos ei ainakin ekaluokalla hakenut ja vienyt lasta kouluun. Pyörällä ei mitään asiaa kouluun tai sieltä pois ilman aikuista neljänteen luokkaan saakka.

Vierailija
26/78 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pukeutua ilman että joku muistuttaa mitä pitää pukea ja missä järjestyksessä. Kulkea yksin kouluun  (1 km matka). Muistaa ottaa reppua kouluun tai sieltä kotiin ilman että joku muistuttaa. Kantaa tarjottimella koulun ruokalassa lounas lautanen ja muki. Laittaa takin vetoketjua kiinni. Jne. Ap

Lähtee siis ilman reppua kouluun? Ei ota lautasta tai mukia tarjottimelle? Hmh  nuo vaikuttaa oudoilta kun lapsihan matkii  aina mitä muut lapset tekee. Pukeminen on taas eri juttu, jopa teini ei pysty aina pysty siihen 

Lähtisi aina ilman reppua kouluun ellen muistuttaisi. Pihalta jouduttu välillä kääntymään takaisin ja hakemaan reppu kun en muistuttanut. Sama koululta lähtiessä. Ottaa tarjotti

Pudottaa tarjottimen? Sitten on kyllä jo fyysisiä rajoitteita 

Vierailija
27/78 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta repusta huolehtimisesta muistuttelua jatkat niin kauan kuin tarve vaatii.

Tekisin lapsen kanssa jotain tasapainoa vahvistavia harjoitteita joka päivä sekä käden ja silmän yhteistyötä tukevia harjoitteita. Pallon heittelyä, kiinni ottoa esimerkiksi. Näillä saisi vahvistettua motoriikkaa.

Vierailija
28/78 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsesta tuli myöhemmin hyvin pärjäävä siitä huolimatta, että kehtasinkin saattaa niin pitkään. 

Työttömille tuommonen on mahdollista muttei meille taviksille työssäkäyville. Puhelinsoitto on saanut riittää 

Vierailija
29/78 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläpäin olisi pidetty huonona vanhempana jos ei ainakin ekaluokalla hakenut ja vienyt lasta kouluun. Pyörällä ei mitään asiaa kouluun tai sieltä pois ilman aikuista neljänteen luokkaan saakka.

Meillä ensimmäisenä koulupäivänä saattoi kaikkien lasten vanhemmat, mutta siitä eteen päin 3-4 äitiä enää saattoi. Muistan kuinka nämä pienet ekaluokkalaiset monesti turvautui minuun koulumatkalla, kun hain omaani. Kuka pelkäsi ukkosta ja keltä oli avaimet hukassa.. monesti myös kysyttiin pääseekö meille kun heillä ei ole ketään kotona. Osa käveli vain samaa matkaa ja jutusteli juttujaan minulle. Kyllä se vain niin on, että 6-7 vuotias on vielä hyvin pieni.

Vierailija
30/78 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse tosi-huolehtiva äiti tyyppi? Sekin voi vaikuttaa kun lapsi oppii että äiti huolehtii ja yhtäkkiä pitäisi tehdä itsekin jotain. Tuohon asiaan auttaa luottaminen lapseen ja pieni vetäytyminen helikopterivanhemmuudesta, lapsessahan ei ole mitään vikaa, siinä tapauksessa. 

Tuli mieleen vanhemmat, jotka suihkuttelivat lapsen vielä kouluikäisenä niin, että lapsi seisoo x-asennossa.

Tai jos lapsella on jano, niin pillipullo on hetkessä kiikutettu huulille. 

Vanhemman täytyy antaa lapsen tehdä itse.

Vierailija
31/78 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaa kyllä siis jo lukea, laskea ja jonkun verran eglantia ym mutta ei osaa tuollaisia käytännön asioita ei osaa vaikka niitä treenattu kotona, päiväkodissa ja eskarissa piiiiiitkään ja hartaasti. Ja nyt koko kesäkin joka päivä. Ap

Ystävän autisti lapsi osasi myös lukea, laskea ja vaatimalla vaati, että puhutaan aina englanniksi, vaikka perhe oli supisuomalainen. Oli oppinut englantia katsomalla englanninkielisiä piirrettyjä. Perusasioissa, kuten se pukeminen ja muistaminen, oli sitten ongelmia niin paljon, että diagnoosi tuli jo ennen ekaluokkaa.

Vierailija
32/78 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni koulussa on paljon ulkomaalaisten perheiden lapsia (ei ns. ma muja, ei Afrikasta eikä lähi-idästä vaan muualta). Monet saattaa lapsensa vielä neljännelläkin.

Vierailija
33/78 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaa kyllä siis jo lukea, laskea ja jonkun verran eglantia ym mutta ei osaa tuollaisia käytännön asioita ei osaa vaikka niitä treenattu kotona, päiväkodissa ja eskarissa piiiiiitkään ja hartaasti. Ja nyt koko kesäkin joka päivä. Ap

Ystävän autisti lapsi osasi myös lukea, laskea ja vaatimalla vaati, että puhutaan aina englanniksi, vaikka perhe oli supisuomalainen. Oli oppinut englantia katsomalla englanninkielisiä piirrettyjä. Perusasioissa, kuten se pukeminen ja muistaminen, oli sitten ongelmia niin paljon, että diagnoosi tuli jo ennen ekaluokkaa.

Vaikka ap:n lapsi myöhemmin saisikin jonkin diagnoosin, silti kuntoutus ja tuki on harjoittelua, harjoittelua ja harjoittelua. Tukemista niissä asioissa, joista ei vielä selviä ja pieniä askelia uusien taitojen kartuttamiseksi. Pikku hiljaa, vertaamatta muihin.

Vierailija
34/78 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi vaan, mutta kuulostaa aika uskomattomalta. Silloin kun itse menin ekalla luokalle, niin kyllä kaikki osasivat nuo asiat. Jo lasten välinen sosiaalinen paine piti huolen siitä, että perusasiat osattiin ja opeteltiin ja omasta osaamisesta oltiin ylpeitä. Olisi ollut tosi noloa kavereiden edessä, jos opettaja olisi laittanut minulle takin vetoketjun kiinni tai sitonut kengännauhani. Muistan hyvin ne tuntemukset ja sen asenneilmapiirin, joka itse asiassa motivoi ihan hyvälläkin tavalla itsenäistymiseen.

Vierailija
35/78 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien lasten (poikien) kanssa vaikeinta oli juuri tuo repusta huolehtiminen. Reppu kyllä lähti aamuisin ja tuli kotiin mutta välillä kirjat eivät. Vaatteitakin jäi  koululle ja välillä reppu oli unohtunut pelikentän reunalle. Kotiavaimen kanssa opin että se piti laittaa hihnalla kiinni reppuun jotta ei häviäisi. Kaikki meni lopulta hyvin, Luojan kiitos. Suomessa ei panosteta työssäkäyvien ekaluokkalaisen iltapäiviin eikä kesäloman aikaiseen hoitoon, huh huh että selvittiin! 

Vierailija
36/78 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vasta neljäs-viidesluokkalaisena alkoi kykenemään kaikkiin noihin. Selvinnyt myös, että on pientä erityisyyttä, varsinkin add, joka vaikuttaa. (Sekä hirmuisen vilkas mielikuvitus, jonka vuoksi saattoi pelätä yksinollessaan aivan hassuja asioita. Ei kuitenkaan älyssä mitään vikaa. Tutkittu on aika perusteellisesti.) Ei kaikki lapset vaan pysty ekaluokkalaisina tai edes toka-kolmasluokkalaisena.

Meillä oli onneksi mahdollisuus järjestää siten, että joku saattoi pitkään ja senkin jälkeen joku oli kotona kouluun lähtiessä ja tullessa. Mutta kyllä hän itse alkoi pärjäämään, kun kypsyi. Eikä jäänyt pelkoja, kun ei jouduttu liian aikaisin  pärjäämään itsekseen, vaan pystyi omassa tahdissaan etenemään.

Vierailija
37/78 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole viel koulukypsä. Kannattaa odottaa vuosi ja opetella asioita.

Vierailija
38/78 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajia on moneksi. Ekaluokkalaisilla voi olla liki vuosi ikäeroa. Älä välitä, älä lasta painosta.

Vierailija
39/78 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi vaan, mutta kuulostaa aika uskomattomalta. Silloin kun itse menin ekalla luokalle, niin kyllä kaikki osasivat nuo asiat. Jo lasten välinen sosiaalinen paine piti huolen siitä, että perusasiat osattiin ja opeteltiin ja omasta osaamisesta oltiin ylpeitä. Olisi ollut tosi noloa kavereiden edessä, jos opettaja olisi laittanut minulle takin vetoketjun kiinni tai sitonut kengännauhani. Muistan hyvin ne tuntemukset ja sen asenneilmapiirin, joka itse asiassa motivoi ihan hyvälläkin tava

Onneksi nykyään on tarjolla hyviä kenkiä, joiden nauhoja ei tarvitse solmia, niin ei tule tästäkään ongelmaa. Nimimerkillä "Olen valinnut taisteluni".

Toi on jännä, miten eri lailla voi tekstin lukea. Mä tulkitsin ap:n kuvauksen niin, että lapsi kyllä teknisesti osaa pukea, mutta se pukeutumisen prosessi alkkareista lippikseen ja kenkiin ei etene ilman ohjausta. Tähän tosiaan varmasti auttaa vaikka kuvakorttisarja. Onhan Papunet jo tuttu ap:lle?

Jos lapsen kehitys huolestuttaa oikeasti, niin perheneuvolaan voi olla yhteydessä. Täällä ainakin sinne hakeudutaan vanhemman yhteydenoton kautta, eli ei tarvitse jäädä odottelemaan, että asiat etenevät jotain "virallista reittiä".

Vierailija
40/78 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia, ettei osaa vielä takin vetskaria laittaa ja kaikkia remeleitä, hienomotoriikan kehittyminen vaatii aikaa ja lapset kehittyvät tässä huomattavankin eri tahtiin. Ja ettei osaa kulkea vielä kouluun, sekin normaalia. Vastahan koulu on alkanut ja tähän asti hän on ollut päiväkotilainen, joka ei ole saanut edes yksin liikenteessä liikkua. Ekaluokkalaisia on jäänyt autojen alle, Risto-Matti Ratiankin poika esim. ekana koulupäivänään, joten pienellä olisi hyvä olla saattaja. Tarjotinta ei tarvitse kantaa, sano lapselle että kantaa pelkän lautasen ja hakee mukin ja haarukan sitten erikseen.

Oman lapseni koulussa todella monella toinen vanhemmista tuli aamulla auttamaan riisumisessa ja poislähtiessä pukeutumisessa. Itse vein ja hain lapseni koulusta vielä kolmannellakin luokalla, ennen kuin vähitellen oppi itse kulkemaan (matka liki 2km, useita vaarallisia tienylityksiä). Toki kaikilla ei ole tähän mahdollisuutta, mutta ihan normaalia on, ettei heti osaa. Pääsetkö itse tai pääsisikö toinen vanhempi, isovanhempi/naapurin mummo tms. auttamaan ensimmäisen vuoden ajan tai ainakin tämän syksyn ajan näissä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi