Miksi ei leikata julkisesta sektorista, vaan köyhiltä
Virkamiehet lomailevat lähes 8 viikkoa, mikä maksaa tavallisiin työläisiin verrattuna noin 1,5 miljardia vuodessa ylimääräistä. Muutenkin virkarälssiin palkat ja edut poskettomia.
Miksi näistä ei leikata, vaan aina ollaaan toimeentulotuen ja heikompien kimpussa? Samoista varoista nämä kaikki katetaan.
Kommentit (390)
Miksi köyhät eivät mene töihin ja lopeta yhteiskunnan rahoilla eläimstä? Miksi ei näy enää suomalaisia siivoamasa, takseissa, paketiten kuljetuksessa, rakennuksilla, marjoja poimimassa, maataloustöissä jne. Asiantuntijatöitä voi löytyä ulkomailta mutta Suomesta ei tällä hetkellä ellei ala yrittäjäksi. Jotenkin tuntuu että työttömänä olo on liian helppoa kun työttömyys vain kasvaa. Nykytilanne on aivan kestämätön kun sosiaaltukia maksetaa kymmeniä miljardeija euroja vuodessa. Olisi kirveellä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhät eivät mene töihin ja lopeta yhteiskunnan rahoilla eläimstä? Miksi ei näy enää suomalaisia siivoamasa, takseissa, paketiten kuljetuksessa, rakennuksilla, marjoja poimimassa, maataloustöissä jne. Asiantuntijatöitä voi löytyä ulkomailta mutta Suomesta ei tällä hetkellä ellei ala yrittäjäksi. Jotenkin tuntuu että työttömänä olo on liian helppoa kun työttömyys vain kasvaa. Nykytilanne on aivan kestämätön kun sosiaaltukia maksetaa kymmeniä miljardeija euroja vuodessa. Olisi kirveellä töitä.
Kyllä me mennään hyvinvointialueelle siivoamaan palkkatuella, jos pääsee.
Julkista sektoria voisi leikata terveydenhoidon osalta paljonkin ja tehostaa toimintaa. Terveyskeskukset voisi lopettaa kokonaan ja sairaalat yksityistää. Hoitojen hintaa voisi nostaa niin sairaaloiden toiminnasta tulisi kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä on tullut käsitys, että julkisella edes ikuisuuden työskennelleet lomailisivat 8 viikkoa?
Se on 15v työnteon jälkeen 38 päivää eli 7 viikkoa ja 3 päivää. Olisipa mukavaa, jos sen voisikin pyöristää kivasti ylöspäin 8 viikkoon, täytyypä mainita pomolle :D
Ja tosiaan suurimmassa osassa yksityisen töistä nautitaan pekkasista, jolloin lomaillaan se ihan sama 7 viikkoa vuodessa ja huom! Sen saavat kaikki jo heti ekan työvuoden jälkeen. Ei tarvitse odotella 15 vuotta niin kuin julkisella.
SUURIMMASSA osassa yksityisissä työpaikoissa EI OLE MITÄÄN PEKKASIA.
"Palkkatuki ei enää kerrytä työssäoloehtoa, paitsi tiettyjen erityisryhmien, kuten yli 60-vuotiaiden ja alentuneen työkyvyn henkilöiden osalta."
https://www.kuntaliitto.fi/blogi/2024/palkkatuki-ja-etuuskulujen-rahoit…
Vierailija kirjoitti:
"Palkkatuki ei enää kerrytä työssäoloehtoa, paitsi tiettyjen erityisryhmien, kuten yli 60-vuotiaiden ja alentuneen työkyvyn henkilöiden osalta."
https://www.kuntaliitto.fi/blogi/2024/palkkatuki-ja-etuuskulujen-rahoit…
Jos olet terve niin palkkatuki ei enää kerrytä työssäoloehtoa.
Sitä juuri on suomalainen korruptio. Kaiken maailman virkailijat pyörittää yhteiskuntaa ja keksii uusia tapoja vaatia itselleen lisää liksaa. Koskee niin lastensuojelu-sijaisperhetoimintaa kuin myös vasta anotto keskuksia. Tehotonta toimintaa, joka tähtää vain veronmaksajien lypsämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tammikuusta alkaen sut voi irtisanoa, jos saikutat liikaa tai käyt tupakalla sairaalassa.
sietääkin iritsanoa, jos tupakkitaukoa lähtee sairaalalle asti pitämään. Ainakin minun työpaikallani tuohon menisi pelkkiin matkoihinkin yhteensä puoli tuntia per käynti.
"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella. Antila uskoo, että osaltaan hoivavastuuta lisää Petteri Orpon (kok) hallituksen julkiseen talouteen kohdistamat säästöt. Taustalla on ikääntyvä väestö ja heikkenevä huoltosuhde sekä siitä johtuva julkisen talouden kestävyysvaje. "
Toisilla on vakituinen työpaikka ja 40 h viikko työtä ja pitää hoitaa lapset ja eläkkeellä olevat vanhemmat.
Minä olen työtön, isä on kuollut ja lapset aikuisia.
Tasan ei mene nallekarkit.
Vierailija kirjoitti:
Toisilla on vakituinen työpaikka ja 40 h viikko työtä ja pitää hoitaa lapset ja eläkkeellä olevat vanhemmat.
Minä olen työtön, isä on kuollut ja lapset aikuisia.
Tasan ei mene nallekarkit.
No, ehkä voisin alkaa maalaamaan kotona tauluja ja kutoa sukkia ja juoda kaffeeta ja katsoa telkkaria.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on 6000 elinkeinonjohtajaa 6000 kk palkalla.
Mitä nuo edes tekee töissä?
no johtaa elinkeinoa tietenkin pöljä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltähän säästetään koko ajan. Tosin virkamiehenä kyselen, että missähän minun 8 viikon loma, iso palkka ja edut on? Ylitöitäkään ei makseta.
"enimmillään 38 päivää lomanmääräytymisvuoden aikana."
Ja tähän päälle arkipyhät (keskimäärin 11 pv/vuosi) niin ollaan 49 päivässä, kun virkamiehillä lauantait EIVÄT KULUTA lomapäiviä kuten yksityisellä tekee tämä itse asiassa 9,8 viikkoa eli käytännössä 10 viikkoa lomaa. Verrattuna yksityiseen sektoriin 30+11 = 41 eli 6,8 vkoa lomaa. Julkisella sektorilla lomat ovat siis 44% pidemmät kuin yksityisellä.
Juu olit oikeassa kun mietit että miksi noin lyhyet lomat...
Ensinnäkään en sanonut mitään lyhyistä lomista. Toisekseen, ne on tosiaan enimmillään 15 vuoden työuran jälkeen. Ja kolmanneksi, kaikki saa arkipyhät joko vapaina tai siihen korotettuna palkkana. Esimerkiksi hoitajat saa ylityökorvaukset, hälyrahat jne. Se minua ihmetyttää, että miksi virkamiehet nostetaan tikun nokkaan, vaikka monilla muilla julkisen sektorin työntekijällä on huomattavasti paremmat lisät ja myös edut.
Odotas, kun sut irtisanotaan ja vanhempasi kuolee niin sut haukutaan palstalla sossupummiksi.
Lakkautettaan koko julkinen sketori,,, hoitajat,lääkärit,julkisten tilojen siivojat,,, köyhä kiittää, se on jämpti niih. mittää töitä eivät tee, toisin kuin YKSITYISELLÄ
Vierailija kirjoitti:
Lisääntyykö työttömyys teikä-älykön käsityksen mukaan siksi, että on vähemmän työpaikkoja vai siksi, ettei työpaikkoihin ole hakijoita?
Vierailija kirjoitti:
Odotas, kun sut irtisanotaan ja vanhempasi kuolee niin sut haukutaan palstalla sossupummiksi.
Mua haukuttiin palstalla ja nimiteltiin jo heti viikon päästä, kun isä kuoli.
Että sellasta porukkaa täällä palstoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
38 lomapäivää vaatii 15 vuoden työuran. Ole ap huoleti, kyllä julkiselle sektorillekin rantautuu yksityisen puolen tehostaminen - pitkään talossa olleet potkitaan pihalle ja otetaan kokemattomia untuvikkoja töihin ja tälle untuvikolle sälytetään viiden ihmisen työt aivan kuten yksityisellä sektorilla ja palkkaa maksetaan 1500 €/brutto/kk, tittelinä on asiantuntija. Sitten ihmetellään, kun mikään ei toimi ja asiakaspalvelun laatu on täyttä sontaa. Näin saamme aikaan ap:n ihannoiman ihanne yhteiskunnan, jossa kurjuutta jaetaan tasaisesti kaikille.
Niin, eli 40 vuoden työuralla saa 25 vuotta nauttia liki 8 viikon vuosilomista hulppeine lomaltapaluurahoineen.
Ei ainakaan meillä mitään lomaltapaluurahoja ole. Eikä joululahjoja, ei pikkujouluja, sentään osittain omakustanteinen virkistyspäivä saatiin. Ja ei, en valita, mutta ihmetyttää, että mistä tulee kuvitelma hulppeista eduista.
Edellisessä työpaikassa, missä olin määräaikaisena oli töissä nainen joka oli yli 60 ja jäämässä eläkkeelle. Hän antoi minulle neuvon, että vie isäsi syömään isänpäivänä niin saatte jutella kahdestaan kunnolla, hän vie oman isän syömään isänpäivänä.
Sanoin, että niin. En viitsinyt sanoa, että isä on kuollut.