Lasketko budjettia koskaan? Paljonko saat esim. ensi palkasta säästöön?
Mulla tulee huomenna tilipäivänä säästöjä 923 euroa :)
Kommentit (39)
Olen nyt 8kk seurannut menojani ja minulla säästyy 800-1200€ kuukaudessa ylimääräistä, jos en ostele turhia.
En pidä kirjaa. Säästän tilipäivänä 800 Euroa. Siitä 300 rahastoon ja 500 hömpötystilille. Hömpötystililtä maksan sitten kaksi matkaa vuodessa. Lisäksi käytän matkoihin toki lomarahoja yms.
Tonni säästöön ja lopuilla elän kuukauden. Palkkaa tulee noin 2000e. Lomarahat ja muut isommat lisät menee myös säästöön.
En, asetan vaan itselle realistisen säästötavoitteen vuoden alussa. Lähes aina on tainnut mennä lopulta yli sen.
Siirrän joka kuussa taloustilille 1500e (kaikki laskut, ruoka jne päivittäiset menot). Ns hupitilille tulee palkka, ja taloussiirron jälkeen jätän sinne 2000e. Sieltä menee muut kulut kuten shoppailu, matkat jne ei pakolliset. Loput menee säästöön/sijoituksiin. Keskimäärin tämä on luokkaa 50% palkkatulosta.
Tiedän kuitenkin suunnilleen mitä mihinkin menee, kun elämä näkee suoraan pankista.
Joskus laskeskelin ja huomasin että ei mitään ylimääräistä jää koskaan joten turhaa hommaa kun sen tietää muutenkin.
Lasken joka päivä. Joka ikinen. Tilipäivänä maksan laskut, lasken paljonko jää per päivä. Aluksi se näyttää ihan hyvältä, mutta sitten tulee lasten retkieväitä, hajonnut laturi, kaverisynttäreitä, liian pienet kengät. Jne jne jne, joka päivä jotain. Ja joka kuukausi ollaan tilanteessa, jolloin viimeisen viikon aikana joutuu miettimään, ollaanko esim. ilman shampoota vai tiskiainetta.
Ja ydinperhe, käydään töissä. Lapsia "vain" kolme.
En tee budjettia, mutta minulla on tarkka kirjanpito menoista. Joka kuukausi palkasta jää 2800 e säästöön. Joskus enemmän. Hankinnat rahoitan puukaupoilla.
Käytän 50-30-20 budjettia jonka päivitän kerran vuodessa. Tilipäivänä kummankin palkasta siirretään puolet taloustilille. Sieltä maksetaan kaikki asumisen ja liikkumisen kulut, vakuutukset, jäsenmaksut ja ruoka sekä taloustavarat.
Säästötilille menee 20% ja lopuilla kumpikin voi tehdä mitä haluaa.
Kaikki menee niin ei tarvi tehdä.
Ehkä vuoden välein päivitän budjetin sen hetkisen tiedon mukaan taakse päin toteutumista seuraten. Säästöön ei jää mitään ja haluan vain tietää mihin raha menee ja paljonko köyhdyn.
Aiemmin pidin luvut excelissä, vaan alkoi mennä niin överiksi se säästämisen kyttääminen, että lopetin sen. En edelleenkään tuhlaa ja säästöön jää joka kk, mutta mitään tavoitetta en enää aseta. Överistä esimerkkinä kerrottakoon, että en raskinut ostaa edes uusia alushousuja, vaikka entisissä oli reikiä siellä täällä.
Tottakai budjetoidaan. Meille ei riitä jälkikäteen tietää mihin raha meni, vaan tietoisesti ja tarkasti päättää etukäteen, mihin sen kuuluu mennä. Hömpötyksistä ja ylellisyyksistäkin nauttii eniten, kun tietää että niihin menevä raha ei ole yhtään mistään pois, kun kaikki on suunniteltu.
En todellakaan budjetoi, enkä seuraa. Ollaan niin kauan eletty sairauden vuoksi hyvin tiukilla rahallisesti että nyt kun on hyvä tilanne, emme stressaa. Rahaa tulee ja rahaa menee ja niin kuuluukin.
Minä maksan talon ym laskut sitä mukaa kun niitä tulee, omalta tililtäni. Mies maksaa talon lainan ja omat laskunsa omalta tililtään. Mies ei säästä, minä säästän. Nytkin kun palkka tuli, siirsin edelliseltä kuulta jäljellä olevat rahat säästöön. Kesäkuussa tehtiin reissu johon meni säästötililtäni 4000 euroa, ne olen jo melkein saanut takaisin säästettyä. Eli hyvä tilanne on.
Olen budjetoinut loppuelämäni rahat. En usko enää työllistyväni ja elinaikaa on hyvällä tuurilla 15 vuotta. Tuloina on toimeentulotuki, yleistuki tai takuueläke. Lisäksi on käteisenä säästöjä 800€ kuukaudelle.
Mulla on tiedossa paljonko pakollisten kulujen jälkeen jää rahaa, kuinka paljon se on viikkotasolla. Laitan pienen summan rahastoihin ja säästötilille palkasta, mutta viimevuodet ovat olleet sellaisia, että lopulta kaikki on mennyt, mitä on tullut ja vielä vähän enemmän. Säästöt on syöty ja luottokorttivelkaa on kovin vaikea saada maksettua pois.
No kohta lapset lähtevät kotoa ja kulut pienenee sitä myötä ja ehkä palkkatasokin edes vähän kirii kiinni hintojen nousua. Jos ei muu auta, niin pitää vaihtaa pienempään asuntoon.
Eihän tämä taloudellisesti fiksuinta ole, mutta valitsisin silti edelleen saman lopputuloksen: lasten teinivuosien jälkeen kädessä on vain velkaa. Ehdin vielä olle olla työelämässä 10 vuotta kerryttämässä säästöjä vanhuuden varalle.
En varsinaisesti budjetoi, enkä laske mihin rahat menevät tuoteryhmittäin, mutta olen tuollaisen seurannan tehnyt kauan sitten.
Minulla on jo vuosikymmeniä sitten avattu excel-taulukko jossa on pankkitilkohtaisesti tulossa olevat rahasuoritukset, tiedossa olevat laskut sitä mukaan kuin niitä tilahtelee ja jonne merkkaan joka ikisen korttimaksun ja vertaan tietysti lukuja säännöllisesti pankin tilitapahtumiin. Vanhentuneet historiatiedot poistan kun taulukko kasvaa tarpeettoman suureksi, nyt siellä on vain vuoden 2012 jälkeiset tapahtumat.
Meillä, yhdessä puolisoni kanssa, jää nyt kaikkien menojen jälkeen säästöön kuukausittain keskimäärin noin 2500e.
Palkasta jää 600 euroa säästöön. Joskus olin ihan rahaton ja ei ollut ruokaa niin aloin säästämään ja olen nykyään todella tarkka mihin käytän rahaa. Kuljen fillarilla ja luovuin autosta myin sen koska siihen meni paljon rahaakin. Olen 40 tonnia onnistunut säästämään vuosien aikana.
En yleensä laske. Laitan vaan säästöön automaattisesti osan palkasta. Jos käyttötilille rupee kertymään ylimääräistä laitan lisää säästöön / rahastoon / osakkeisiin.
Onni on säännölliset tulot näinä aikoina.
Noista säästöistä sitten maksellaan rempat ja krempat jos tulee tarvetta. Lomamatkat yms menee käyttövaroista. Ei säästöistä.
Vähän. Seksiäkään ei saa näin köyhä mies.