Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasketko budjettia koskaan? Paljonko saat esim. ensi palkasta säästöön?

Vierailija
14.08.2025 |

Mulla tulee huomenna tilipäivänä säästöjä 923 euroa :)

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laske. Ikinä. En edes reissuille, säästän etukäteen mutta se menee mitä menee ja luottokortilla loput jos ei säästöt riitä.

Olen ajatellut että siirtäisin säästötilille kaiken mitä palkasta jää "yli", ennen kuin tulee uusi palkka. En vaan koskaan muista sitä tai sitten on isompi määrä laskuja, enkä siksi siirtele. Mutta heittelen kyllä välillä +/- tonnin säästötilille.

Vierailija
2/39 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tili tulee käyttötilille, niin laitan ylimääräisen toiselle tilille.

Tili 2000€, käyttötilin saldo 2500€, niin toiselle tilille siirtyy 500€ (luvut viitteellisiä).

Pakotan itseni pärjäämään palkalla.

Sitten jos jotain rahareikiä tulee, niin sitten mennään toisen tilin rahoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus tehnyt useamman kuukauden aikana tiukan budjetin ja sen perään kirjanpidon ihan kaikista menoista. Sen pohjalta minulla on tulot ja menot tiedossa suuruusluokkatasolla, ja sillä pärjää.

Vierailija
4/39 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laske. Seuraan kyllä jälkikäteen mitä on mennyt, mutta se nyt menee mitä menee. Enimmäkseen kai turhuuksiin - reissuihin, viiniin ja lauluun🤭 normaalien ruokakulujen lisäksi. Lainoja ei esim ole.

Vierailija
5/39 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On budjettiexceli (ehkä 10 kustannuslajia) ollut kuukausi- ja vuositasolla jo yli 20 vuotta. 20% nettopalkasta menee säännöllisesti säästöön 

Vierailija
6/39 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En seuraa kulujani. Periaatteena, että käyttötilillä pitää aina olla toimintatonni. Jos nyt sattuu tulemaan vaikka äkkinäinen eläinlääkärikäynti. Koska huomenna on tilipäivä, tänään maksoin ensin luottokortilla ostetut (keikkalippu, hotelli) 187,- pois ennen kuin niistä tulee edes lasku, siirsin säästötilille ylimääräiset, 1650,- (kesälomarahoista jäi ylimääräistä) ja nyt on käyttötilin saldo 1027,17. Siirrän säästötilille aina 50,- tai 100,- tasasummia, jotka on jääneet edellisestä tilistä ylimääräistä. Luottokorttia käytän aina noin, että jos sillä ostan jotain, maksan sen heti myös pois. Silloin tietysti täytyy maksu tehdä säästötililtä, jos vaikka lentolippuja tai pidempiä majoituksia, matkoja ostaa.

Vierailija
7/39 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin kiinnitän asiaan huomiota mutta pankin sovelluksesta näkee kätevästi tulot ja menot eriteltynä ja mitä on jäänyt säästöön. 

Vierailija
8/39 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tk- eläkkeestä menee suoraan 400€ rahastoon. Päälle laitan vielä tilanteen mukaan vielä 200€-300€. Tk- eläkkeellä pärjään. +50v 

Vierailija
9/39 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kovin tarkkaan. Pyrin siihen, että 3000€ riittäisi kk-menoihin, mutta tänä vuonna näyttää menneen pikemminkin 4000€/kk.

Vierailija
10/39 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt tuota jo 30 vuotta. Siitä lähtien, kun sain vakituisen työn. Etenkin kun talvet tehtiin vuorotöitä, jolloin palkka oli paljon parempi kuin kesällä, mutta kesällä oli enemmän menoja.

Olen jatkanut samojen taulukoiden täyttämistä sen jälkeenkin ihan innostuksesta taloudenpitoon ja säästämiseen.

Vierailija
11/39 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen perstuntuma on, että paljonko juokseviin kuluihin menee kuukaudessa ja paljonko menee säästöön. Ei mitään varsinaista taulukoita, mutta tulevat erityiset rahanmenot tai hankinnat otetaan huomioon.

Vierailija
12/39 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laske budjetteja. Käyttötilille jää joka kuukausi satunnaisia summia ylijäämää ja pari krt vuodessa siirrän ne isompien hankkeiden tilille.

Vierailija
13/39 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasken aina kaiken ja tarkasti. Lasken kaikki kulut vuoden alusta lähtien. Katson paljonko ne tekevät kuukaudessa.

Siirrän palkka päivänä tämän summan laskujen maksu tilille, josta kaikki laskut menevät. 

Lopusta rahasta laitan säästöön pari sataa. Sieltä säästämisen tililtä otan tarvittaessa tasoitusta elämiseen. Mutta en ota koskaan laskujen maksu tililtä. 

Isompia investointeja varten säästän etukäteen vuoden. 

Tuloistani riippumatta haluan, että minulla on vaurauden tunne. 

Vierailija
14/39 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasken aina kaiken ja tarkasti. Lasken kaikki kulut vuoden alusta lähtien. Katson paljonko ne tekevät kuukaudessa.

Siirrän palkka päivänä tämän summan laskujen maksu tilille, josta kaikki laskut menevät. 

Lopusta rahasta laitan säästöön pari sataa. Sieltä säästämisen tililtä otan tarvittaessa tasoitusta elämiseen. Mutta en ota koskaan laskujen maksu tililtä. 

Miksi niitä laskuja ei voi maksaa samalta tililtä jonne palkka tulee? Miksi pitää olla erillinen tili?

Vierailija
15/39 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä laskuja ei voi maksaa samalta tililtä jonne palkka tulee? Miksi pitää olla erillinen tili?

Mikäpä estää toisinkin päin tekemästä, kuten minä teen. Eli maksan laskut palkkatililtä ja siirrän kuukausittaisen käyttörahan toiselle tilille, josta esimerkiksi maksan kortilla kaupassa.

Vierailija
16/39 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän periaatetta "maksa ensin itsellesi". Toisin sanoen laitan säästöt sivuun heti palkkapäivänä enkä vasta jos jotain on jäänyt yli. 

Palkkapäivänä menee automaattisiirtona osakesalkkuun 1700 euroa. Muitakin automaattisiirtoja on eri tileille kuten asumistilille, josta maksan myöhemmin vastikkeen, eri pankissa olevalle taloustilille päivittäisostoksia varten, autotilille, josta hoidan auton kuluja, matkatilille, harrastustilille sekä lasten tileille kuukausirahat ja kontribuutiot lasten sijoituksiin. Esim. talous-, asumis- ja autotileille menevät summat on asetettu keskiarvona sen mukaan, mitä kyseisiin asioihin kuluu kuussa keskimäärin rahaa, ja allokoiduilla tileillä on siten aina tarpeeksi seuraaviin maksuihin. Kaikkien automaattisiirtojen jälkeen palkasta jää vielä reilu tonni käytettäväksi kaikkeen muuhun. Tämä systeemi sopii mulle hyvin, mutta ymmärrän että kaikki eivät jaksa nysvätä useiden tilien kanssa. Nämä eri tilit ovat ilmaisia joten eivät sinänsä aiheuta mitään kulujakaan. 

Vierailija
17/39 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän periaatetta "maksa ensin itsellesi". Toisin sanoen laitan säästöt sivuun heti palkkapäivänä enkä vasta jos jotain on jäänyt yli. 

Palkkapäivänä menee automaattisiirtona osakesalkkuun 1700 euroa. Muitakin automaattisiirtoja on eri tileille kuten asumistilille, josta maksan myöhemmin vastikkeen, eri pankissa olevalle taloustilille päivittäisostoksia varten, autotilille, josta hoidan auton kuluja, matkatilille, harrastustilille sekä lasten tileille kuukausirahat ja kontribuutiot lasten sijoituksiin. Esim. talous-, asumis- ja autotileille menevät summat on asetettu keskiarvona sen mukaan, mitä kyseisiin asioihin kuluu kuussa keskimäärin rahaa, ja allokoiduilla tileillä on siten aina tarpeeksi seuraaviin maksuihin. Kaikkien automaattisiirtojen jälkeen palkasta jää vielä reilu tonni käytettäväksi kaikkeen muuhun. Tämä systeemi sopii mulle hyvin, mutta ymmärrän että kaikki eivät jaksa nysvätä useiden tilien kanssa. Nämä eri tili

Mullakin on monta eri tiliä ja rakastan sitä kun näkee kaiken siististi ja näppärästi. On autotili, matkatili, joulutili, laskutili, humputtelutili, terveystili, ylijäämä jne.

Vierailija
18/39 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelaa budjetilla; laitoin vuosia sitten automaattisen rahansiirron pyörimään kuukausittain, säästötili imaisee käyttötililtä joka kuukausi 500€, jonne työn palkka ohjautuu. En osta mitään velaksi. 

Vierailija
19/39 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäpä estää toisinkin päin tekemästä, kuten minä teen. Eli maksan laskut palkkatililtä ja siirrän kuukausittaisen käyttörahan toiselle tilille, josta esimerkiksi maksan kortilla k

Näin me ollaan erilaisia. Ei sopisi mulle tuokaan, ei.

Ei turhia tilejä ja siirtoja. Yksi tili on jonne tulee palkat, sieltä maksetaan laskut ja ostokset. Säästötili vaan on erikseen, sinne menee hyviä summia muutaman kuukauden välein.

Vierailija
20/39 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Excel ollut käytössä jo n 30v ja vihko sitä ennen.

Pidin kirjaa kun olimme köyhiä ja yhä nyt kun tulot on yhteensä 140ke/v. 

Minulla on vuosibudjetti jonka päivitän palkkapäivänä. Näen heti mille kuukausille voin suunnitella isompia hankintoja, lentolippujen tilauksia (jotka teen hyvissä ajoin tarjouksista) jne

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi