Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä apua ihan mahdottomalle teinille (ja minulle)? Ihan oikeaa ja kunnollista apua, palikkatesteistä ja tunnekorteista ei ole apua

Vierailija
14.08.2025 |

Isä asuu kanssamme, hän ei puutu lapsen riehumiseen ja minun simputukseen. Tiedän että oma syyni, olen kestänyt hänen isäänsä yli kaikkien jaksamisen äärirajojen miehen mahdolliseen eroon liittyvien uhkailujen takia. Omasta taustastani sen verran, että olen väkivaltaisten alkoholistivanhempien lapsi. Omassa lapsuudessani minun tunteillani, kivullani eikä oman kehoni koskemattomuudella ollut mitään väliä aikuisille. Rajojani rikottiin jo silloin enkä aikuisuudessa ole osannut asettaa rajoja muille. Lapsi lyö, sylkee, tönii ja simputtaa kaikin mahdollisin tavoin. Omaa mielenterveyttä kun olen yrittänyt hoidattaa, on kehotettu syömään mielialalääkkeitä jotta kestän olla kotona kun en erotakaan pysty. Mistä apua tilanteeseen? Lapsi ei tutkimusten mukaan ole nepsy tai ainakaan tehdyissä seuloissa ei ole löytynyt tätä. 

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheestänne puuttuu rakkaus. Sen myötä puuttuu kyky keskustella siten, että toinen kuuntelee oikeasti. Teini tarvitsee tukea ja ymmärrystä. Muistatko, miten epävarmaa kaaosta elämä oli kun olit itse 15-25 vuotias? Ei ole elämänkokemusta, mihin pohjata päätöksiä ja jos tuossa tilanteessa jää yksin ilman vanhempien ihmisten tukea ja neuvoja, se tuntuu katastrofilta. Väkivaltainen hyökkäys on silloin ainoa keino puolustautua omassa lapsen kokemattomassa mielessä. Hän taistelee pitääkseen minuutensa ehjänä. Tilanteenne on vakava. Nyt keskity vain ajamaan lapsen etua äläkä mieti sinun tai miehesi tunteita. Teidän aikanne on jo ollut, mutta lapsella on kaikki edessä.

Hakekaa kiireesti apua.

Samaa mieltä. Lapsesi täytyy pysäyttää. Sinun takiasi ja myös ulkopuolisten. Kun ei osaa käyttäytyä, niin on vain ajan kysy

Ap:n vika se ei ole - hän on tehnyt oman roolinsa hoivaavana äitinä. Mutta ansaitsee nyt ehkä sapattivapaan ja eläkkeen siitä, eli vapautuksen väkivaltaisesta miehestä ja tämän välinpitämättömästä isästä. 

#ällöäitimyytti 

Vierailija
42/51 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh, piti sitten mennä paneskelemaan se lapsi vaikka et pysty vastaamaan edes itsestäsi. 

Tämä! Vaikka vähän karkeasti ilmaistu. Minä päätin pistää ketjun poikki. Pärjään nyt edes itseni kanssa ja oken kunnollinen ja koulutettu veronmaksaja. Olen vela ja syystä, kun kerran nykyisin voi valita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan on kaksi vaihtoehtoa.  Joko häivyt turvakotiin ja lapsi jää isän vastuulle tai teet ensin lasun, jotta lapsi saa apua, viimeisenä vaihtoehtona otetaan huostaan, ja lähdet sitten turvakotiin.

Vierailija
44/51 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh, piti sitten mennä paneskelemaan se lapsi vaikka et pysty vastaamaan edes itsestäsi. 

Tämä! Vaikka vähän karkeasti ilmaistu. Minä päätin pistää ketjun poikki. Pärjään nyt edes itseni kanssa ja oken kunnollinen ja koulutettu veronmaksaja. Olen vela ja syystä, kun kerran nykyisin voi valita.

Kasvoin päihde- ja väkivaltaperheessä ja olen joka päivä kiitollinen siitä ettei sitä vahinkoa tapahtunut, eli mulle on käynyt helvetin hyvä tuuri, enkä ota kunniaa lapsettomuudestani itselleni.  Ei siinä paljon ehkäisy ollut mielessä kun 13 vuotiaana eka kertaa joku itseäsi puolet vanhempi sanoi rakastavansa ja siitä se ralli sitten lähti. 

Vierailija
45/51 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on sanottu, että mä en voi ikinä saada niin pyyteetöntä rakkautta kuin omalta lapselle, että jään valintani takia tässä elämässä ihmisenä kokonaan vaille jotain. Aloitus on oivallinen esimerkki miten käy kun tehdään se lapsi rakastaamaan siinä toivossa, että lapsi rakastaa aikuisen ehjäksi. 

Vierailija
46/51 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on sanottu, että mä en voi ikinä saada niin pyyteetöntä rakkautta kuin omalta lapselle, että jään valintani takia tässä elämässä ihmisenä kokonaan vaille jotain. Aloitus on oivallinen esimerkki miten käy kun tehdään se lapsi rakastaamaan siinä toivossa, että lapsi rakastaa aikuisen ehjäksi. 

Kun on ensin ryssinyt itse ihan huolella, jonkun muun pitäisi tehdä taikojaan? 

Vierailija
47/51 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni isä kommunikoi passiivis-aggressiivisesti. Olin tuulen huminaa tai ilmaa. Välttämättömät kotityöt samoin. Minun puheeni, pyyntöni ja ratkaisuehdotukseni samoin. Erosimme. Lapsi tästä mallista oppineena kävelee yli ja vähät välittää mistään. Tietää, ettei lapsia tässä maailmassa selkäsaunoteta, joten viisveisaa tiskeistä, pyykeistä, jopa kotioven jättää selälleen, kun lähtee kotoa. Ei tule tyhjän pesän syndroomaa, kun hän täysi-ikäistyy ja lähtee. Ammattiauttajia on vuosia tässäkin vaivattu ja lopulta nostivat kädet pystyyn ja myönsivät, että tuo lapsi kulkee ja tekee kuten tykkää, eikä siihen voi vaikuttaa.

Jaa. No sitten netti poikki ja päälle vain tilanteissa, joissa todella tarvitset sitä itse. Koeta toimia esim. töissä mahdollisimman paljon, jotta ei tarvitse laittaa seinään moneen iltaan. Kaikki ostokanavat poikki heti ilman muuta. Ostat vain terveellistä ruokaa, ei mitään herkkuja tms. koskaan. Viikkorahoista tai vastaavista ei tietenkään puhettakaan.

Puheet on juteltu ja teitä asuu kodissa kaksi toisilleen vihamielistä ihmistä. Jos on niin iso, että osaa ovesta yksin ulos lähteä, on niin iso, että ymmärtää tekojensa seurauksia. Lakkaa puhumasta ja pyytelemästä. Ruokaa tehdään sinun aikataulujen mukaan, syököön koulussa. Kova kovaa vastaan, mutta eihän sinusta ole, kun voi sitten sen tulee niin paha mieli.

Vierailija
48/51 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanottuna itse harkitsisin eroa, jos puolisoni vain katsoisi päältä sellaisia tilanteita.

Ihan totta suoraan sanottuna ihan harkitsisit?? Minä suoraan sanottuna olisin ottanut eron, jos puolisoni ei olisi tukenut minua lasten kasvatuksessa siitä päivästä lähtien kun laitokselta kotiin tulivat. Oli itsestään selvää, että kasvatuksessa on tietyt säännöt ja ensimmäinen niistä on, että kaikkia kohdellaan kunnioittavasti ja väkivaltaa ei hyväksytä missään tilanteessa.

Jessus.

Kyllä tässä ongelma on, että lapsi on kasvatettu ajattelemaan, että aplla ei ole edes ihmisarvoa. Ja jostain syystä hän itsekin ajattelee, että ei voi erota. Kyllä Suomessa voi.

Vierailija
49/51 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheestänne puuttuu rakkaus. Sen myötä puuttuu kyky keskustella siten, että toinen kuuntelee oikeasti. Teini tarvitsee tukea ja ymmärrystä. Muistatko, miten epävarmaa kaaosta elämä oli kun olit itse 15-25 vuotias? Ei ole elämänkokemusta, mihin pohjata päätöksiä ja jos tuossa tilanteessa jää yksin ilman vanhempien ihmisten tukea ja neuvoja, se tuntuu katastrofilta. Väkivaltainen hyökkäys on silloin ainoa keino puolustautua omassa lapsen kokemattomassa mielessä. Hän taistelee pitääkseen minuutensa ehjänä. Tilanteenne on vakava. Nyt keskity vain ajamaan lapsen etua äläkä mieti sinun tai miehesi tunteita. Teidän aikanne on jo ollut, mutta lapsella on kaikki edessä.

Hakekaa kiireesti apua.

Mietin myös, että eihän pohjasyy mikään kurin puute ole. Jos vanhempi on tasapainoinen ja rakastava, mutta vähän löperö kurinpitäjä, ei lapset ala päälle syljeskelemään. Lapsi elää sairaiden ihmisten kanssa, sitä ei nyt millään kurilla poisteta. Tee itse lastensuojeluilmoitus, jotta lapsi saa avun. Sitten pelastat ja hoidat itsesi.

Vierailija
50/51 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä lapsi kotiin, lähde itse turvakotiin ja tee lastensuojeluilmoitus.

Oon ihan tosissani.

Vierailija
51/51 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on rikosilmoituksen paikka.