Okei, pakastepusseja, minigrip-pusseja eikä muovikelmua saa laittaa muovinkeräykseen, rikkoontunutta juomalasia ei lasinkeräykseen
Entä kaupan pakasteiden muovipussit? Metallihaarukan, jossa muovi- tai puukahva voi laittaa metallinkeräykseen. Mutta jos astiaan kertyy liikaa sinne kuulumatonta jätettä, joutuu taloyhtiö tilaamaan koko astialle tyhjennyksen sekajätteenä. Nesteitä ei saa laittaa sekajätteeseen, paitsi poikkeuksena ruokaöljyt lajitellaan muovipulloon pullotettuna sekajätteeseen.
Tuntuu, ettei nämä säännöt millään ole enää maalaisjärjellä pääteltävissä. Samalla taloyhtiö on kieltänyt nestemäisten elintarvikkeiden kaatamisen viemäriin. Minne laitat esim pilaantuneen kiisselin?
Kommentit (345)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muovinkeräykseen menee muovipakkaukset. Ei muovilelut, kauhat eikä muukaan muovitavara.
Lasinkeräykseen lasipullot ja lasipurkit.
Joo mutta tämä, että itse kaupasta ostetut muovipakkaukset, kuten pakastuspussit ja kelmut eivät siis jostain syystä kelpaa muovinkeräykseen.
Niin, ne ovat erilaista muovia.
Tääkin on maailman simppelein asia, että muoviPAKKAUKSET muovinkeräykseen. Minigrip-pussien pakkaus siis muovinkeräykseen (pussi, missä pussit on), mutta itse minigrip-pussit sekajätteeseen.
Ihmiset tekee itse tahallaan tästäkin liian vaikeaa, "no kun muovia sekin on, miksei kelpaa, onpa vaikeaa". No ei ole. Hyvin yksinkertaiset ohjeet, mutta niistäkin pitää saivarrella.
Entä jos ostat myyjäisistä minigrip-pussiin pakattuja keksejä, mitä häh? Onko se sitten pakkaus?
Ei ole tuotantolaitoksen pakkaus, vaan joku on pikku kätösin pakannut ne kotona keittiössä. Minigrip pussi siis sekajätteeseen.
Ei ole vaikeaa.
Lajitteluun lasin osalta VAIN pakkauslasia. Ei muuta. Helppoa. Lämpökestäväksi käsitelty lasi ei sula samassa lämpötilassa kuin pakkauslasi, ja aiheuttaa lasimassaan pahimmassa tapauksessa klinppejä.
Muovi keräykseen VAIN muovipakkauksia. Helppoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muovinkeräykseen menee muovipakkaukset. Ei muovilelut, kauhat eikä muukaan muovitavara.
Joo mutta tämä, että itse kaupasta ostetut muovipakkaukset, kuten pakastuspussit ja kelmut eivät siis jostain syystä kelpaa muovinkeräykseen.
Tääkin on maailman simppelein asia, että muoviPAKKAUKSET muovinkeräykseen. Minigrip-pussien pakkaus siis muovinkeräykseen (pussi, missä pussit on), mutta itse minigrip-pussit sekajätteeseen.
Ihmiset tekee itse tahallaan tästäkin liian vaikeaa, "no kun muovia sekin on, miksei kelpaa, onpa vaikeaa". No ei ole. Hyvin yksinkertaiset ohjeet, mutta niistäkin pitää saivarrella.
Miten on mahdollista, että ne ovat eri muovia ja miksi ne ovat eri muovia? Eikö meidän pitäisi tähdätä kuitenkin siihen, että suurin osa, jos ei kaikki muovi, on kierrätettävissä?
Miksi poistettiin esim ne muovipillit, mutta pakastepussit ja elmukelmu saa jäädä, vaikka niitä ei voi edes kierrättää?
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä muovia nykyään sit saa laittaa muovin keräykseen?
sAlusta asti sinne on saanut laittaa pakkaumuovin, pois lukien harvinainen PVC.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä muovia nykyään sit saa laittaa muovin keräykseen?
sAlusta asti sinne on saanut laittaa pakkaumuovin, pois lukien harvinainen PVC.
Saa laittaa myös PVC:n.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikeaa.
Lajitteluun lasin osalta VAIN pakkauslasia. Ei muuta. Helppoa. Lämpökestäväksi käsitelty lasi ei sula samassa lämpötilassa kuin pakkauslasi, ja aiheuttaa lasimassaan pahimmassa tapauksessa klinppejä.
No kun tavalliset juomalasit eivät ole lämpökäsiteltyjä, ne hajoaa jos kaadat niihin kiehuvaa vettä.
Luulin itsekin pitkään, että vain lämpökestäväksi käsitelty lasi ei kelpaa kierrätykseen, mutta eilen oli lehdessä, ja joku linkkasi tähän ketjuun myös kierrätysohjeen, ettei edes tavallisia juomalaseja saa laittaa lasinkeräykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pudottaa lasin taloyhtiön säiliöön, se menee joka kerralla rikki. Ei se ehjää lasia ole. Muussa keräyksessä tietysti vaaditaan ehjä lasi. Osa voi olla hillossa jos lasipurkki.
Öööh? Eli rikkonainen lasi ei kelpaa, mutta ehjä kelpaa?
No ei. Lasinkeräykseen ei käy juomalasit, maljakot ym, olipa ehjiä tai rikkonaisia. Koska ne ovat e r i l a i s t a, ei kierrätettävää lasia! Miten tuo voi olla niin vaikea ymmärtää?! Lasipurkit (hillo, krkku ym) ja lasipullot ovat erilaista, kierrätettävää lasia.
Älkää lajitelko, jos ette halua. Ei tarvitse kuitenkaan esittää vähä-älyistä ja valittaa, miten kaikki on niin hankalaa.
Ei ole lainkaan hankalaa. Lukee paikkakunnan ohjeet ja toimii niiden mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikeaa.
No kun tavalliset juomalasit eivät ole lämpökäsiteltyjä, ne hajoaa jos kaadat niihin kiehuvaa vettä.
Luulin itsekin pitkään, että vain lämpökestäväksi käsitelty lasi ei kelpaa kierrätykseen, mutta eilen oli lehdessä, ja joku linkkasi tähän ketjuun myös kierrätysohjeen, ettei edes tavallisia juomalaseja saa laittaa lasinkeräykseen.
Miten sinä näin luulit, vaikka lasinkierrätysohjeissa selkeästi kerrotaan, ettei juomalasi kuulu lasinkeräysastiaan?
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvin saa nesteet imeytettyä sanomalehtipaperiin.
Ei meille rule ainakaan mitään sanomalehtiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ost
Voi luoja, juuri tätä saivartelua tarkoitan, ihan naurettavaa tehdä itsestään tahallaan typerä.
Kippaa se kiisseli vessanpönttöön.
Jotkut ne jaksaa välittää tälläisestä. Kaikki vaan sekajätteisiin niin ei tarvitse pohtia.
Juomalasiasialla ei tarvitse päätään vaivata, kun laittaa keräysastiaan vain sitä pakkauslasia. Se, että lasi hajoaa kuumasta vedestä ei vielä tarkoita, että se sulaa tasalaatuiseksi massaksi samassa ajassa ja lämpötilassa kuin pelkkä pakkauslasi.
Ja yleisesti: Jos esim. eri muovilaatujen kierrätettävyys ja keräyksen toimintaperiaatteet noin kiinnostavat, niin asiaa voi vaikka opiskella. Muuten laittaa sinne muovinkeräykseen VAIN ne muovipakkaukset.
Pakkausmuovi. Pakkauslasi.
Ainoa syy siihen, miksi noihin ei saa laittaa muuta kuin pakkauksia. Joita kaupoista on ostettu. Et ne maksavat osan kierrätyksestä.
Ei ne siellä lajittelukeskuksessa huomaa yhtä pakastepussia.
Ohjeet on vaikeat, jos ne ohjeet ottaa kopioidusta uutisesta. Kiisseli menee biojätteeseen. Tai vessanpönttöön.
Pitäisi kehittää lajitteluäppi. Mihin reikäset kalsarit? Mihin kuten kellastamat bokserit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista, että ne ovat eri muovia ja miksi ne ovat eri muovia? Eikö meidän pitäisi tähdätä kuitenkin siihen, että suurin osa, jos ei kaikki muovi, on kierrätettävissä?
Miksi poistettiin esim ne muovipillit, mutta pakastepussit ja elmukelmu saa jäädä, vaikka niitä ei voi edes kierrättää?
Tutustu käsitteeseen tuottajavastuu.
"Tuottajavastuullisella yrityksellä on velvollisuus järjestää tuotteidensa pakkausten jätehuolto"
Kyseessä ei siis ole mikään yleishyödyllinen muovinkeräys vaan yritysten lakisääteinen velvoite. Siksi se koskee vain myytävien tuotteiden muovipakkauksia siitäkin huolimatta, että rullassa ostettavat pakastepussit ovat samaa muovia.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku vielä antaa esimerkin pakkauslasista?
Hillopurkit, pestopurkit, suolakurkkupurkit yms. Lasipurkit lasinkeräykseen, kannet metalliin. Onko muka näin vaikeaa?
🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ostat myyjäisistä minigrip-pussiin pakattuja keksejä, mitä häh? Onko se sitten pakkaus?
Todennäköisesti ei ole.
"Pakkausten tuottajavastuu koskee kaikkia ammattimaisesti toimivia yrityksiä, jotka saattavat Suomen markkinoille pakkauksia."
Mutta arvaapa mitä. Sinä voit laittaa sen minigrip-pussisi muovinkeräykseen ihan vapaasti, kukaan ei tule tarkistamaan mitä teet. Saat sinäkin sitten mielenrauhan näiltä pohdinnoiltasi.
Vierailija kirjoitti:
Älkää lajitelko, jos ette halua. Ei tarvitse kuitenkaan esittää vähä-älyistä ja valittaa, miten kaikki on niin hankalaa.
Ei ole lainkaan hankalaa. Lukee paikkakunnan ohjeet ja toimii niiden mukaisesti.
Roskan roskiin heittämistä varten ei minun mielestäni pitäisi joutua kaivamaan netistä ohjetta ja lukemaan ohjeita. Valtaosa ihmisistä ei varmasti näin teekään ja sitten valitetaan jälleen lehtien yleisönosastolla ja nettipalstoilla, miten ihmiset lajittelee väärin.
Tässäkin ketjussa lällätellään, että on aivovammaista ja tyhmää olla olematta perillä näistä jatkuvasti muuttuvista ohjeista ja tajuamatta logiikkaa niiden takana. Esim biojätepusseja ei enää pitäisi käyttää ja ketjussa väännetään nytkin PVC-muovista, tai millä perusteella muovi kelpaa, tai ei kelpaa kierrätykseen. Kuitenkin tässä yhteiskunnassa on kaikenlaisia ihmisiä ja oikeasti kierrätyksen pitäisi olla niin yksinkertaista, helppoa ja kansantajuista, että kuka vaan, missä vaan kehitysasteella, tai terveydentilassa pystyisi kierrättämään ilman erillisten ohjeiden kaivamista. Nykyisellään se asia ei niin ole.