Okei, pakastepusseja, minigrip-pusseja eikä muovikelmua saa laittaa muovinkeräykseen, rikkoontunutta juomalasia ei lasinkeräykseen
Entä kaupan pakasteiden muovipussit? Metallihaarukan, jossa muovi- tai puukahva voi laittaa metallinkeräykseen. Mutta jos astiaan kertyy liikaa sinne kuulumatonta jätettä, joutuu taloyhtiö tilaamaan koko astialle tyhjennyksen sekajätteenä. Nesteitä ei saa laittaa sekajätteeseen, paitsi poikkeuksena ruokaöljyt lajitellaan muovipulloon pullotettuna sekajätteeseen.
Tuntuu, ettei nämä säännöt millään ole enää maalaisjärjellä pääteltävissä. Samalla taloyhtiö on kieltänyt nestemäisten elintarvikkeiden kaatamisen viemäriin. Minne laitat esim pilaantuneen kiisselin?
Kommentit (345)
Vierailija kirjoitti:
OK, siis noita muovipusseja ei saa laittaa muovinkeräykseen, ne on varmaan eri laatuisia muoveja, mutta toi että rikkinäistä juomalasia ei saa laittaa lasinkeräykseen, mikä \/|tun logiikka siinä nyt on??
Jos minä tipautan vanhan juomalasin lasin keräys astiaan niin melko todennäköisesti se menee siinä rikki, mutta jos siis onkin jo kotona keittiössä mennyt mainittu kuppi/juomalasi nurin ja särkynyt niin silloin sitä ei saa laittaa lasin keräykseen?? Älkää nyt viittikö...
Juomalasit, lasivuoat, ikkunalasi ja peililasi ovat erilaista lasia kuin pullot ja purkit. Niitä ei voida hyödyntää samalla tavoin kuin lasipulloja ja -purkkeja, ja siksi ne eivät käy lasinkeräykseen.
Olisi suotavaa, että sinäkin oppisit lukemaan lajitteluohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muovinkeräykseen menee muovipakkaukset. Ei muovilelut, kauhat eikä muukaan muovitavara.
Lasinkeräykseen lasipullot ja lasipurkit.
Joo mutta tämä, että itse kaupasta ostetut muovipakkaukset, kuten pakastuspussit ja kelmut eivät siis jostain syystä kelpaa muovinkeräykseen.
Hatarasti muistan lukeneeni jostain, että tässä on syynä se, ettei se keräysmuoveja jatkokäsittelevä taho saa rahaa noista, vaan ainoastaan tuotepakkausten käsittelystä. Juttu oli jommassakummassa iltajulkaisussa, mutta siitä on jo jonkin verran aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis luin hiljattain uutisen, että vaan 20% kerätystä kierrätysmuovista Suomessa menee itse asiassa kierrätykseen. Loput 80% poltetaan sen muun sekajätteen mukana:
Eli lajitellaan muovit muovinkeräysastiaan, josta ne otetaan kyytiin ja kipataan samaan uuniin palamaan sekajätteen kanssa? Ja tästä maksetaan erikseen jätteenhoitokuluja ja isompia vuokria?
Muovinkeräys on ollut olemassa jo vaikka kuinka monta vuotta. Ihan järkyttävää, että vaan 20% menee kierrätykseen! Tai itse asiassa vähemmän, kun tuossa uutisessa lukee, että YLI 80% poltetaan sekajätteen mukana.
Niin, siis siksi, että ihmiset eivät lajittele muovia riittävästi, vaan tunkevat sitä sekajätteeseen, jolloin se menee sinne sekajätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muovinkeräysastiat pitäisi nimetä uudestaan pestyjen jugurttipurkkien keräysastiaksi.
Musta on kanssa kauhea ajatus tuhlata puhdasta vettä roskien pesemiseen. Kun todennäköisesti nehän täytyy pestä ja liottaa kemikaaleissa siellä laitoksella kumminkin, kun ei ne astiassa puhtaitakaan ole.
Uusi ohjeistus muoville on, että riittää, jos ne pyyhkäisee puhtaaksi vaikka talouspaperilla. Itse huuhtelen, koska en ole joka päivä yksin asuvana viemässä roskia, enkä halua roskien haisevan kotona.
Kuulostaa ekologiselta käyttää talouspaperia roskien puhdistamiseen 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää lajitelko, jos ette halua. Ei tarvitse kuitenkaan esittää vähä-älyistä ja valittaa, miten kaikki on niin hankalaa.
Ei ole lainkaan hankalaa. Lukee paikkakunnan ohjeet ja toimii niiden mukaisesti.
Roskan roskiin heittämistä varten ei minun mielestäni pitäisi joutua kaivamaan netistä ohjetta ja lukemaan ohjeita. Valtaosa ihmisistä ei varmasti näin teekään ja sitten valitetaan jälleen lehtien yleisönosastolla ja nettipalstoilla, miten ihmiset lajittelee väärin.
Tässäkin ketjussa lällätellään, että on aivovammaista ja tyhmää olla olematta perillä näistä jatkuvasti muuttuvista ohjeista ja tajuamatta logiikkaa niiden takana. Esim biojätepusseja ei enää pitäisi käyttää ja ketjussa väännetään nytkin PVC-muovista, tai millä perusteella muovi kelpaa, tai ei kelpaa kierrätykseen. Kuitenkin tässä yhteiskunnassa on kaikenlaisia ihmi
Jättää lajittelematta jos ei osaa ohjeita lukea ja niiden mukaan toimia. Ei se sen kummempaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Eikös nesteet kuulu laittaa suljettavaan astiaan tai ne pitää imeyttää esim. talouspaperiin?
Onko se nyt sitten kuinka kestävää kehitystä että käytät rullan talouspaperia sen kiisselin imemiseen.
Eiköhän sen kiisselin voi kaataa siivilän läpi viemäriin. Siiviläroskat sitten bioon vaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikös nesteet kuulu laittaa suljettavaan astiaan tai ne pitää imeyttää esim. talouspaperiin?
Onko se nyt sitten kuinka kestävää kehitystä että käytät rullan talouspaperia sen kiisselin imemiseen.
Kiisseliset paperit voi laittaa biojätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OK, siis noita muovipusseja ei saa laittaa muovinkeräykseen, ne on varmaan eri laatuisia muoveja, mutta toi että rikkinäistä juomalasia ei saa laittaa lasinkeräykseen, mikä \/|tun logiikka siinä nyt on??
Jos minä tipautan vanhan juomalasin lasin keräys astiaan niin melko todennäköisesti se menee siinä rikki, mutta jos siis onkin jo kotona keittiössä mennyt mainittu kuppi/juomalasi nurin ja särkynyt niin silloin sitä ei saa laittaa lasin keräykseen?? Älkää nyt viittikö...
Juomalasit, lasivuoat, ikkunalasi ja peililasi ovat erilaista lasia kuin pullot ja purkit. Niitä ei voida hyödyntää samalla tavoin kuin lasipulloja ja -purkkeja, ja siksi ne eivät käy lasinkeräykseen.
Olisi suotavaa, että sinäkin oppisit lukemaan lajitteluohjeita.
Mulla nekin menee sekajätteeseen, ok-talo alueella ei ole erillistä lasinkeräystä. Niin kaikki muutkin tekevät
Kierrätän kaiken sekajätteeseen. Vain biojätteet laitan biojätekeräykseen.
Olen laittanut pari vanhaa puupöytääkin sekajätteeseen, pieniksi pilkottuina ja jätesäkissä. Nehän menevät poltettaviksi. Myös vanhan puuarkun hajotin sekajätteeseen.
Minusta oli outoa, että huonekasveja ei saanut jonkun ohjeistuksen mukaan laittaa biojätteeseen. Hankin sen vuoksi kompostin jonne laittanut kuolleet huonekasvit. Tulee hyvää multaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis luin hiljattain uutisen, että vaan 20% kerätystä kierrätysmuovista Suomessa menee itse asiassa kierrätykseen. Loput 80% poltetaan sen muun sekajätteen mukana:
Eli lajitellaan muovit muovinkeräysastiaan, josta ne otetaan kyytiin ja kipataan samaan uuniin palamaan sekajätteen kanssa? Ja tästä maksetaan erikseen jätteenhoitokuluja ja isompia vuokria?
Muovinkeräys on ollut olemassa jo vaikka kuinka monta vuotta. Ihan järkyttävää, että vaan 20% menee kierrätykseen! Tai itse asiassa vähemmän, kun tuossa uutisessa lukee, että YLI 80% poltetaan sekajätteen mukana.
Niin, siis siksi, että ihmiset eivät lajittele muovia riittävästi, vaan tunkevat sitä sekajätteeseen, jolloin se menee sinne sekajätteeseen.
Eikä ole, vaan siksi, että sitä muovia on liikaa. Sitä on niin paljon, ettei meillä ole kapasiteettia käsitellä sitä kaikkea. Esim Jämsässä on kokonainen vuori muovi- ja kiertotalousjätettä, jota ei ole saatu prosessoitua ja josta on tulossa miljoonalasku veronmaksajille. Suomesta kuljetetaan jätemuovia myös ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli outoa, että huonekasveja ei saanut jonkun ohjeistuksen mukaan laittaa biojätteeseen. Hankin sen vuoksi kompostin jonne laittanut kuolleet huonekasvit. Tulee hyvää multaa.
Niin minkä ohjeistuksen? Viherkasvit nimittäin lajitellaan multineen biojätteeseen.
Muovia ei siis saa kaittaa muoviin, eikä lasia lasiin. WTF?
"Mulla nekin menee sekajätteeseen, ok-talo alueella ei ole erillistä lasinkeräystä. Niin kaikki muutkin tekevät"
Eivät tee. Kauppojen lähellä on keräys pisteitä, minne metalli, lasi jne on helppo palauttaa kaupassa käynnin yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
"Mulla nekin menee sekajätteeseen, ok-talo alueella ei ole erillistä lasinkeräystä. Niin kaikki muutkin tekevät"
Eivät tee. Kauppojen lähellä on keräys pisteitä, minne metalli, lasi jne on helppo palauttaa kaupassa käynnin yhteydessä.
keräyspisteitä*
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä muovia nykyään sit saa laittaa muovin keräykseen?
Eikä lasia lasinkeräykseen.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ohjeet vaihtelee alueittain, riippuen siitä millainen on jätteenkäsittely. Ei ole mitään yksiä ohjeita, jotka kattaisi koko maan.
Voi luoja!
Kuluttajajätteen lajittelu ja erilliskeräys ovat pääosin tåysin turhaa näpertelyä ja jopa ympäristöä rasittavaa. Valitettavasti vain poliitikkojen ja kukkahattutätien on helpointa moraaliposeerata yksinkertaisissa alhaisella älykkyysosamäärällä ymmärrettävissä olevissa aiheissa.
Parasta olisi laittaa kaikki suoraan jätevoimalaan poltettavaksi ja erottaa sitten metallit yms. tuhkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muovinkeräysastiat pitäisi nimetä uudestaan pestyjen jugurttipurkkien keräysastiaksi.
Musta on kanssa kauhea ajatus tuhlata puhdasta vettä roskien pesemiseen. Kun todennäköisesti nehän täytyy pestä ja liottaa kemikaaleissa siellä laitoksella kumminkin, kun ei ne astiassa puhtaitakaan ole.
Taisi olla niin, että tonni kotitalouksien muovijätettä vaatii 3 kuutiota lämmintä vettä pesuun. Lämmittämisen lisäksi se vesi täytyy tietysti vielä puhdistaa. Tuloksena on huonolaatuista sekalaatuista "kierrätysmuovia", joka ei kelpaa oikeastaan mihinkään järkevään käyttöön.
Minigrip-pussit voi laittaa muovinkeräykseen vaikka täällä muuta väitetäänkin.