Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö toimeentulotukiperheen lapsen todella ottaa opintolainaa?

Vierailija
13.08.2025 |

Heti kun täyttää 18? Tuntuu jotenkin kohtuuttomalta.

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mahdollista ettei pysty maksamaan takaisin, ellei ole työpaikkaa joskus. Kaikille sitä ei tule automaattisesti tai voi olla rajoitteita. Jos vanhempi taas ei voi maksaa takaisin, pitääkö mummon tai muun sukulaisen.

Ihan samalla viivalla muidenkin opiskelevien kanssa! Ei ole takuita että sen hyvätuloisen ja korkea työmoraalisen perheenkään nuori saa valmistuttuaan töitä mutta opintolainaa on hänkin joutunut ottamaan! 

Ihme loisimista...

Hyvätuloinen perhekin saattaa joutua konkurssiin, sairastua jne. Minäkin olin työssä ja hyvätuloinen, kun lapset oli pieniä. Sitten puoliso sairastui ja kuoli. Oma yritystoimintani joutui koronan myötä talousvaikeuksiin. Minulla on lainoja ym, omat vanhemmat sairastelee. Tämä vie voimavaroja eikä talous ole yhtään hyvä nyt, kun lapset on teinejä.

Vierailija
22/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankkikaa lapselle paljon luottotietohin merkintöjä, niin silloin ei saa opintolainaa ja voi opiskella toimeentulotuella.

Ei sillä tule olemaan sitten asuntoa, puhelinliittymää eikä vakuutuksiakaaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mahdollista ettei pysty maksamaan takaisin, ellei ole työpaikkaa joskus. Kaikille sitä ei tule automaattisesti tai voi olla rajoitteita. Jos vanhempi taas ei voi maksaa takaisin, pitääkö mummon tai muun sukulaisen.

Ihan samalla viivalla muidenkin opiskelevien kanssa! Ei ole takuita että sen hyvätuloisen ja korkea työmoraalisen perheenkään nuori saa valmistuttuaan töitä mutta opintolainaa on hänkin joutunut ottamaan! 

Ihme loisimista...

Joutuuko hyvätuloisen perheen lapsi ottamaan opintolainaa asuessaan vanhempiensa luona? Epäilen vahvasti.

Ap

Vierailija
24/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme loisimista...

Joutuuko hyvätuloisen perheen lapsi ottamaan opintolainaa asuessaan vanhempiensa luona? Epäilen vahvasti.

Ap

Mistä kateus? Miksi vertaat itseäsi hyvätuloiseen perheeseen, kun olet itse köyhä? Itse olen sairaseläkkeellä ja iloinen siitä, että myös minun lapseni voi opiskella Suomessa mitä haluaa siitä huolimatta, että en ole työelämässä tai rikas. Hän saa tukea opiskeluun ja valtion takaamaa lainaa. Hänellä on mahdollisuus pärjätä elämässä, vaikka minä en häntä pysty tukemaan. Eikö tämä ole hieno asia? 

Vierailija
25/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme loisimista...

Ap

Mistä kateus? Miksi vertaat itseäsi hyvätuloiseen perheeseen, kun olet itse köyhä? Itse olen sairaseläkkeellä ja iloinen siitä, että myös minun lapseni voi opiskell

Juurihan tuossa joku vertasi hyvätuloista köyhään. Lukutaito hukassa?

Ap

Vierailija
26/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankkikaa lapselle paljon luottotietohin merkintöjä, niin silloin ei saa opintolainaa ja voi opiskella toimeentulotuella.

Ja silti saattaa saada opintolainan.

Vierailija
27/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme loisimista...

Ap

Mistä kateus? Miksi vertaat itseäsi hyvätuloiseen perheeseen, kun olet itse köyhä? Itse olen sairaseläkkeellä ja iloinen siitä, että myös minun lapseni voi opiskell

Olet onnellinen siitä, että lapsesi valmistuu kauheat velat niskassaan? Erikoinen äiti.

Vierailija
28/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halvempaa se on maksaa valmistumisen jälkeen vaikka 2000€ ulosotot, kuin 30 000€ opintolaina.

Vierailija
29/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään noi kaikki saa ilman luottotietoja.

t. 10 vuotta luottotiedoton

Vierailija
30/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MENE TÖIHIN 😡

Vierailija
31/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiolaisen ei tarvitse.

Saman ikäisen ammattikoululaisen piti nostaa opintolaina... onko tilanne edelleen sama? 

Vierailija
32/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme loisimista...

Ap

Harva asuu kotonaan opiskellessaan. Eikä taas kotona asuessa menot juuri muutu lukiosta joten miksi pitäisi saada lisää sossutukea? 

Vierailija
33/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakea kuitenkin. Lukio-opiskeluun voi saada. Kannattaa myös mainita, jos toinen vanhempi ei maksa enää mitään ja toisaalta myös selvittää olisiko toisen vanhemman mahdollista maksaa nuorelle koulutusavustusta. 

Meillä nuori sai lukion ajalta toimeentulotukea, koska isänsä ei pystynyt osallistumaan mitenkään, sillä hän asuu tuetusti, eikä rahaa yksinkertaisesti ollut. Itse olin silloin kuntoutustuella ja nuori itse on niin sanotusti kirjolla. 

Vierailija
34/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään saa s pankista. Ei onnaa enää

Vierailija
35/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yleensä kaikki hae opintolainaa. Harvalla on tilaisuus asua kotonaan.

Vierailija
36/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä mummo maksoi kahdessa erässä lainan (2000e) takaisin. Kovasti oli pankkipalvelija (Nordea) vihaisen sävyinen, että haluatko ihan varmasti näin, kun ohjasin rahat vähennyksen suorittamiseen. Silloin korot olivat vielä yli kymmenen vuotta halvat,,,

Vierailija
37/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme loisimista...

Hyvätuloinen perhekin saattaa joutua konkurssiin, sairastua jne. Minäkin olin työssä ja hyvätuloinen, kun lapset oli pieniä. Sitten puoliso sairastui ja kuoli. Oma yritystoimintani joutui koronan myötä talousvaikeuksiin. Minulla on lainoja ym, omat vanhemmat sairastelee. Tämä vie voimavaroja eikä talous ole yhtään hyvä nyt, kun lapset on teinejä.

Kyllä mutta ap taitaa olla ns pitkän linjan tukiasiakas kun ei ymmärrä että opiskelija elättää itsensä kuten muutkin normaalit ihmiset oli koti kelagold tai vain köyhä duunariperhe tai hyvätuloinen perhe.

Itsenäinen aikuinen ihminen!

Vierailija
38/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on mahdollisuus jäädä toimeentulotuelle ja olla opiskelematta mitään velkojen tai työttömyyden pelossa. Toiset ponnistaa sieltä lähiön peränurkalta, tekee töitä opintojen ohella, nostaa lainaa. Siskoni opiskeli ensin lähihoitajaksi. Sitten teki töitä, maksoi opintovelat. Myöhemmin jatkoi yliopistoon ja teki koulun ohella koko ajan töitä.

Vanhemmat ovat hyvätuloisia, mutta eivät ole tukeneet ketään meistä lapsista ikinä taloudellisesti tai muutenkaan. Muutimme siskon kanssa kotoa jo alaikäisinä. Veli muutti myöhemmin ja alkoi käyttää huumeita. Isä on väkivaltainen alkoholisti yrittäjä. Äiti kotiäiti, joka pitää kynsin hampain kiinni kulisseista. Minä opiskelin oppisopimuksella laitoshuoltajaksi jätettyäni ensin koulut kesken ja mentyäni töihin siivoojaksi. Tähän työhön olen jäänyt. Ei kaikki hyvätuloisetkaan vanhemmat tue ja kannusta lapsiaan, vaikka ap niin luulet. Mikään pakko ei ole lasta tukea taloudellisesti.

Vierailija
39/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi muutin omilleni samassa kuussa, kun täytin 18.

Menipähän laina ainakin vain omiin menoihin eikä muiden perheenjäsenten elättämiseen.

Vierailija
40/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme loisimista...

Ap

Harva asuu kotonaan opiskellessaan. Eikä taas kotona asuessa menot juuri muutu lukiosta joten miksi pitäisi saada lisää sossutukea? 

Valtaosa 18-vuotiaista opiskelijoista asuu vielä kotona.

Ap