Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poliisi- ja vartijaväkivalta Suomessa: Partion piti kuljettaa 26-vuotias mies päivystykseen, veivätkin 20km päähän Sipoonkorpeen ja jättivät

Vierailija
13.08.2025 |

Poliisit kuljettivat päivystykseen matkalla olleen miehen Sipoonkorven kansallispuistoon 20km päähän, ilman takkia, ilman matkakorttia, ilman rahaa ja ilman puhelinta. Sairaanhoitajan mukaan mies oli liian huonossa kunnossa otettavaksi putkaan, ja ohjeisti partion viemään nuoren miehen päivystykseen. Sen sijaan partio päättikin lähteä kymmeniä kilometrejä toiseen suuntaan Sipoonkorven kansallispuistoon, viedä miehen keskellä yötä metsään ja jättää sinne. Ulkona oli vain pari astetta lämmintä eikä miehellä ollut mitään varusteita, tai edes kunnollisia ulkoiluvaatteita. Sivulliset pelastivat hätääntyneen ja itkuisen miehen.

Meillä ei Suomessa ole käytössä omankädenoikeus, ei edes poliisilla eikä järjestyksenvalvojilla. Nuoria miehiä, ja jopa välillä naisia pahoinpidellään, ja kuolee epämääräisissä olosuhteissa poliisien ja vartijoiden käsissä. Yhteiskuntana olemme suoneet väkivallan laillisen käytön monopolin näille tahoille sillä ehdolla, että laki määrää voimankäyttöä, ei mielivalta, sadismi, viha, ärsytys, pahuus tai kiusanteko. Poliisi, tai vartija, joka itse ottaa erivapauksia lain suhteen muuttuu rikolliseksi siinä, missä kuka tahansa muu kansalainen. Itselleni tuli tästä teonkuvauksesta mieleen järjestäytyneen rikollisuuden toimintatavat. Syyttäjä kuitenkin vaatii poliiseille varsin lievää rangaistusta. Tavis voisi olla jopa tapon yrityksestä syytteessä. 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011424779.html

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkonen, tarkoittaako tämä nyt sitä, että poliisipartioita voi saada kyydin kansallispuistoon? Jos haluaa eräilemään, sieneen ja marjastamaan. 👵🏻

Vierailija
62/99 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persupollarit jälleen vauhdissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole eka kerta!

Poliisi on "ystävä"🤣

Vierailija
64/99 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monen mielestä julma, mutta minulla ei ole minkäänlaista sympatiaa häiriköiviä hörhöjä kohtaan vaikka he joutuisivat minkälaisen kaltoinkohtelun kohteeksi. Jutussa kerrotaan, että "poliisimiehen mukaan mies olisi uhannut olevansa tunnin kuluttua kadulla riehumassa". En epäile tuossa poliisin sanaa pätkääkään, sillä tuollaisiahan hörhöt ovat - eivät ne lopeta ennen kuin ne laitetaan lopettamaan tavalla tai toisella.

Vierailija
65/99 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen monen mielestä julma, mutta minulla ei ole minkäänlaista sympatiaa häiriköiviä hörhöjä kohtaan vaikka he joutuisivat minkälaisen kaltoinkohtelun kohteeksi. Jutussa kerrotaan, että "poliisimiehen mukaan mies olisi uhannut olevansa tunnin kuluttua kadulla riehumassa". En epäile tuossa poliisin sanaa pätkääkään, sillä tuollaisiahan hörhöt ovat - eivät ne lopeta ennen kuin ne laitetaan lopettamaan tavalla tai toisella.

Tietenkin poliisi sanoo noin, että pääsee tästä ilman syytettä. Häiriökäyttäytymiseen on laissa säädetty ne keinot, joilla siihen puututaan.

Poliisin se ainoa tarkoitus ja työ tässä yhteiskunnassa on valvoa ja ylläpitää lain noudattamista. Yhteiskunta ei tee mitään poliisilla, joka ei noudata lakia. 

Vierailija
66/99 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin pitäisi tehdä jokaiselle riehuvalle hörhölle. Tosin ei kuljetusta Sipooseen vaan lappiin itärajalle.

Entä ne jotka on saaneet epilepsia kohtauksen, tai vaikka aivoverenvuodon ja ovat sekavia sen takia? Metsään kuolemaan vaan, niinkö?

Hakataanko epilepsia-kohtauksessa autoja kadulla? Kaveri muuttui viattomaksi "järkyttyneeksi" vahingontekojensa jälkeen...

Mistä revit tämän väitetyn autojen hakkaamisen ja missä on sitten vastaavasti miehen saama syyte vahingonteosta? Vai omasta päästäkö keksit näitä? 

Minä katson osaan lukea... Hesarista:

Erikoissyyttäjä Tarmo Tannerin mukaan tapahtumat saivat alkunsa kello 21.18 , kun Helsingin poliisi sai tehtävän häiriökäyttäytymisen vuoksi Tanhuantielle Kontulaan. Ilmoituksen mukaan henkilö huusi siellä aggressiivisesti ja hakkasi autoja.

Nuori mies otettiin siellä kiinni, ja poliisipartio vei hänet Pasilan poliisivankilaan. Poliisi kertoi löytäneensä häneltä tyhjän lääkeruiskun.

Vierailija
67/99 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei ole eka kerta!

Poliisi on "ystävä"🤣

Poliisiin ei pidä luottaa!

Vierailija
68/99 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää. 

Asun pk-seudulla, on nähty tätä häiriökäytöstä ihan tarpeeksi. Samat tyypit jotka itkevät huonoa kohteluaan, ovat minuutti sitten uhkailleet tappavansa jonkun/riehuneet ja pelotelleet lapsia/yrittäneet tehdä rikoksen. 

Yksikään kunnon kansalainen EI JOUDU KORPEEN, sitä on turha pelätä. 

Vierailija
69/99 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin poliisi sanoo noin, että pääsee tästä ilman syytettä. Häiriökäyttäytymiseen on laissa säädetty ne keinot, joilla siihen puututaan.

Poliisin se ainoa tarkoitus ja työ tässä yhteiskunnassa on valvoa ja ylläpitää lain noudattamista. Yhteiskunta ei tee mitään poliisilla, joka ei noudata lakia. 

Aivan sama vaikka häirikkö olisi ollut hiljaa koko ajan. Poliisi on tullut alun perin paikalle häirikön häiriökäyttäymisen takia. Minulla ei ole häntä kohtaan mitään sympatiaa eikä ole suurimmalla osalla palstalaisistakaan.

Vierailija
70/99 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin pitäisi tehdä jokaiselle riehuvalle hörhölle. Tosin ei kuljetusta Sipooseen vaan lappiin itärajalle.

Entä ne jotka on saaneet epilepsia kohtauksen, tai vaikka aivoverenvuodon ja ovat sekavia sen takia? Metsään kuolemaan vaan, niinkö?

Hakataanko epilepsia-kohtauksessa autoja kadulla? Kaveri muuttui viattomaksi "järkyttyneeksi" vahingontekojensa jälkeen...

Mistä revit tämän väitetyn autojen hakkaamisen ja missä on sitten vastaavasti miehen saama syyte vahingonteosta? Vai omasta päästäkö keksit näitä? 

Minä katson osaan lukea... Hesarista:

Erikoissyyttäjä Tarmo Tannerin mukaan tapahtumat saivat alkunsa kello 21.18 , kun He

Eri jutuissa on nostettu esille eri asioita. Kuitenkaan missään median jutussa ei ole mainittuna, että tätä nuorta miestä kohtaan olisi nostettu syyte ilkivallasta. Hän oli ilmeisesti ollut vain sekavassa olotilassa. Ehkä ottanut peukkua, tai jotain muuta.

Se ei silti oikeuta poliisin toimintaa. HS jutussa kerrotaan myös tämän vanhemman poliiseista olevan pidätetty virasta rikosepäilyjen vuoksi, monikossa, eli on vissiin puuhannut jotain muutakin kuin tämän tapauksen? 

Vierailija
71/99 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikos se Lapuan liike kun viimeksi ihmisiä metsiin muilutti?

Vierailija
72/99 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisää:Kun kiinniotettu nuori mies kuuli poliisivankilalla päivystykseen menosta, hän sanoi vanhemman poliisin mukaan, että olen tunnin päästä takaisin ulkona riehumassa

Vierailija
73/99 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan sama vaikka häirikkö olisi ollut hiljaa

Melko innokkaasti puhut nyt muiden suulla. Ollaankohan luettu nyt sama aloitus ja samaa ketjua? Kun ei vaikuta olevan valtaosan sympatiat näiden poliisien puolella, kuten sinä väität.

Vastustat siis Suomen lakia, sen noudattamista ja sitä että virkavallan tulisi toimia lain puitteissa. Eli toisin sanoen kannatat anarkiaa. Mikäpä siinä. 

Ratkaisu Suomen huumeongelmaan ja mielenterveysongelmiin tuskin on se, että poliisi omankädenoikeudella muiluttaa jokaisen sekavalta vaikuttavan kansalaisen hoitoon toimittamisen sijaan. 

Vierailija
74/99 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun sympatiat eivät liity mitenkään siihen keskusteluun saako poliisi rikkoa lakia vai ei.

Vierailija
75/99 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lisää:Kun kiinniotettu nuori mies kuuli poliisivankilalla päivystykseen menosta, hän sanoi vanhemman poliisin mukaan, että olen tunnin päästä takaisin ulkona riehumassa

Niin. Sanoi poliisin mukaan. 

Vierailija
76/99 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitit pöllivät jatkuvasti lähikaupasta kaikkea ilman mitään seuraamuksia vaikka uhkailevat henkilökuntaa. Joskus näköjään seurauksia on.

Vierailija
77/99 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien virka pitäisi päättää.

Vierailija
78/99 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitit pöllivät jatkuvasti lähikaupasta kaikkea ilman mitään seuraamuksia vaikka uhkailevat henkilökuntaa. Joskus näköjään seurauksia on.

No tässä tapauksessa ei ollut kyse epäillystä myymälävarkaudesta. Eikä sekään oikeuttaisi tätä poliisin toimintaa.

Vierailija
79/99 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että olis hienoa asua hesoissa.

Vierailija
80/99 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sanotaan että Suomessa poliisiin voi luottaa. 😂😂Samaa kastia kuin on lottovoitto syntyä Suomeen. Mikään maa ei ole täydellinen, ei edes Suomi.