Millainen on " vaikea keskenmeno" ?
Näin tuttavani ja kuulumisia kysellessä selvisi, että hän on ollut useita kuukausia sairaslomalla vaikean keskenmenon vuoksi. Voiko keskenmeno olla niin vaikea, että tarvitsee pitkän sairasloman? Itselläni on ollut kaksi (ilmeisesti " helppoa" ) keskenmenoa. En tarkoita kysymystä millään pahalla, ihmettelen vain. En ole niin läheinen tuttava, että olisin kehdannut tarkemmin tiedustella.
Kommentit (7)
että kuollut vauva syntyy alateitse. Synnytys käynnistetään. Jos tähän päälle tulee vielä jotain komplikaatioita... Ja pelkästään henkiseen toipumiseen voi mennä kuukausia.
Se on jo mun mielestä vaikea keskenmeno.
Ja usein komplikaatiot vielä lisäävät riskiä uusiin komplikaatioihin ja lopputuloksena on melkoinen soppa.
että olin viikon tiputuksessa ja lopulta laskettiin tunteja, kauan voidaan vielä odottaa äidin terveyttä uhkaamatta keskenmenon käynnistymistä :( . Meni sitten itsekseen kesken ts. " synnyttämällä" vaikka pieni olikin vielä tooosi pieni.
Kyseessä siis tulehdus, joka levisi kohtuun ja verenmyrkytysvaara (joka siis hengenvaarallinen äidillekin).
Kaavinta. Hemoglobiinini kotiutuessa alle 100.
Fyysinen rankkuus ei kuitenkaan ollut mitään henkisen rinnalla. Olin 3 kk poissa töistä diagnoosilla " traumaperäinen stressireaktio" .
henkisesti km teki todella vaikeaksi että vauvaa oli odotettu vuosia ja hoidoilla alkuun saatu (vaikka meillä jo yksi lapsi on!).
Erityisen vaikeaa oli tieto siitä, että vauvanalku olisi ollut terve. Bakteeritulehdus levisi minusta!!
Ensimmäinen tapahtui toisella raskauskolmanneksella ja toinen ensimmäisellä. Ensimmäinen kokemus oli kyllä todella raskas ja vaikea, ns. keskeytynyt keskenmeno. Loppujen lopuksi jouduin kaavintaan, kun ensin olin vuotanut runsaasti ja " synnyttänyt" sikiön itsekseni. Fyysisesti toivuin suht nopeasti,mutta henkisesti toipuminen vei todella kauan. Jos olisin ollut silloin työelämässä olisin takuulla tarvinnut useamman viikon sairaslomaa.
Toinen keskenmeno oli " helppo" , kuin runsaat kuukautiset ilman kummempia kipuja.
Joten kyllä keskenmenoissa voi olla samallakin ihmisellä suuria eroja!
oikeus arvostella ja mitätöidä toisten suruja?