Miksi pienille lapsille (eskarilaisille ja ekaluokkalaisille) on koulussa niin erikoisia ruokia tarjolla kuin joku moussaka tai uuniperunat?
Ei taida maistua noin pienille noin erikoiset ruuat. On kyllä sen verran erikoisia ruokia, että ei oo meilläkään koskaan kotona valmistettu.
No uuniperunoita oon joskus syöny, mutta harvemmin tulee ite tehtyä.
Toisaalta, onhan se hyvä että tottuu uusiin makuihin. 🤔
Kommentit (61)
Uuniperunakaan maistu yhtään millekään ilman sisälle tungettavaa mössöä.
Ja totta, useampi kaveri on töissä alakoulussa ja päiväkodissa ja kertoneet että kaikki vähänkin erikoisempi ruoka jää suurelta osalta lapsista syömättä. Mutta silti niitä vaan tyrkytetään. Parhaiten menee tyyliin perinteinen makaronilaatikko ja nakkikastike ym vastaavat.
Vierailija kirjoitti:
Perunamuussi ja uuniperunat harvinaisia?
Kun olin lapsi, leivinuuniin äiti laittoi perunat kuorineen ja saatiin uuniperunoita.
Kai koka kodissa tehdään halkaistuja uuniperunoita? Ja uunikasviksia?
Kyllä mä oon kuullut koulun vanhempainillassa paasauksen, että pitäisi olla tavallista ruokaa lapsille. Kuten ranskiksia ja nugetteja / nakkeja sekä pinaattilättyjä.
Mikä sitten kenellekin on "tavallista" ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on tavallista että kodeissa syödään eksoottisiakin ruokia. Todennäköisesti nuo ovat tavallisia ruokia lapsen näkökulmasta
No ei ainakaan meillä syödä. Ja kun lapsen kanssa katsotaan aina, että mitä ruokaa sinäkin päivänä on koulussa, ja jos on juurikin tuollaista erikoisempaa ruokaa kuten moussaka, niin kyllä lapsi on heti että "yäk!".
Ei se ainakaan helpota uuteen kouluun ja uuteen ruokalaan tottumista jos ruokakin on jotain ihme mössöä, mistä lapsi ei tykkää. Ap
No ei kannata opettaa lasta nirsoksi.Ihan normaaleja ruokia nuo...Jos kotona on kalapuikkoja ja pitsaa vaan niin tottakai lapselle ei muut kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on tavallista että kodeissa syödään eksoottisiakin ruokia. Todennäköisesti nuo ovat tavallisia ruokia lapsen näkökulmasta
Vanhusten palvelutaloissa tarjotaan hyvin eksoottisia ruokia, edesmennyt isäni ei koskisi niihin pitkällä tikullakaan. Kassahenkilö ei ymmärrä kun pyytää kahvikupposen suomeksi, koko keittiöhenkilökunta eksootista väkeä, vanhusten kärrääjistä puhumattakaan. Ip lehdessä tänään kuinka naapurimaassa tarjottiin vahukselle kissan ja koiran ruokaa🤬🥶😳kaikkeen pitää tottua🤢
Nää on nimenomaan niitä ruokia jotka meidän lapselle maistuu erityisen hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin kanssa onko kouluissa oikeasti munakoisoruokia? Se on yllättävän kallista joten vaikea kuvitella että lapsille väännetään moussakaa.
Tuskin koulun versiossa on suuria määriä munakoisoa.
Mun mielestä kreikassakin oli moussaka lähinnä perunamuussia. Jotain oli annoksen pohjalla jauhelihan tapaista. En kylmä oo monesti käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan meillä syödä. Ja kun lapsen kanssa katsotaan aina, että mitä ruokaa sinäkin päivänä on koulussa, ja jos on juurikin tuollaista erikoisempaa ruokaa kuten moussaka, niin kyllä lapsi on heti että "yäk!".
Ei se ainakaan helpota uuteen kouluun ja uuteen ruokalaan tottumista jos ruokakin on jotain ihme mössöä, mistä lapsi ei tykkää. Ap
No ei kannata opettaa lasta nirsoksi.Ihan normaaleja ruokia nuo...Jos kotona on kalapuikkoja ja pitsaa vaan niin tottakai lapselle ei muut kelpaa.
Samaa einestä siellä koulussakin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa einestä siellä koulussakin on.
Sama eines, mutta ilman suolaa ja muita mausteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsen ekaluokan opettajalta tuli pyyntö pistää reppuun evästä, kun niin moni on tosi nälkäinen jo tunti lounaan jälkeen.
Kun asiaa alettiin pohtimaan, nälkää valitti pari nirsoa prinsessaa, joille ei kouluruoka kelvannut.
Meille lapselle maistuu tortillat, jauheliharuuat pastalla (spaghetti ja jauhelihakastike tai makaronilaatikko), riisi ja kana, porkkanaruuat, pyttipannu, lasagne, makkararuuat, perunat yleensä kuoritaan jos perunaruokaa on tai muussataan.
Ikinä ei olla syöty moussakaa tai uuniperunoita kotona. Oon tainnu itekin aikuisena vaan pari kertaa syödä uuniperunoita, ja nekin vieraissa ollessani kun on tarjottu. Ap
Mitä erikoista on uuniperunoissa?
Ihan perusruokaa. Päiväkodeissakin on eksoottisempia ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Onko koulussa muka moussakkaa, munakoiso on sen verran kallista ettei sitä parillakymmenellä sentillä saa laitosruoksiluun eli perunaa on koulun moussakassa jos sitä on tarjolla.
Toinen on uuniperuna, minkä kanssa sitä syödään?
Enemmän ihmettelen kun työkaverin lapsi 11kk meni päiväkotiin ja ekana päivänä kertoivat ettei hernekeitto maistunut. Lapset tottuvat kyllä ihan millaisiin ruokiin tahansa kunhan niitä heille tarjotaan.
Ainakaan täällä omassa kaupungissa ei kouluruokana ole ollut kumpaakaan ainakaan pariinkymmeneen vuoteen. Sen ajan olen itse syönyt kouluruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelma on kouluruoan pieni budjetti ja ravitsemussuositukset. Ei saa olla rasvaa, suolaa, mausteita... mikään ei sitten maistu miltään. Lasten mukaan heidän koulussa opettajille on tyrkyllä mausteita, mutta lapset eivät niitä saa käyttää.
Kasviproteiini valtaa alaa, ja esim kasvishernekeittopäivän haistaa kotona. Lapsilla kauheat ilmavaivat. Lihaa sisältävä hernekeitto ei ole läheskään yhtä paha kaasun tuottaja.
Meinaat siis, että kun se keitto tehdään ihan samoin, liha vaan jätetään toisesta pois, niin sen puuttuminen aiheuttaa ilmavaivoja.
80-luvulla koulussa tarjottiin "mukaeltua moussakaa" eli se oli tehty perunasta. Ihan hyvää se oli, mutta ei mun mielestä voi moussakasta puhua ilman munakoisoa. Yksi mun lapsista ei syö munakoisoa inhottavan suutuntuman takia. Hän ei ole oppinut sitä syömään, vaikka on jo aikuinen. Ei kaikkiin ruokiin totu eikä se mitään haittaa. Ilman munakoisoakin pärjää kyllä. Minulle se on herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset ovat tottuneet vain einesruokiin kotona. Eivät pysty syömään kouluruokaa ollenkaan. Suolaa aivan liian vähän. Ei ole sitä kunnon einesruuan makual
Kunnat voisivat säästää. Irtisanoa kaikki keittäjät ja ruokalassa olisi rivi mikroaaltouuneja. Jokainen koululainen voisi aina valita haluamansa Saarioisen eineksen ja lämmittää mikrossa! Ei tulisi tiskiäkään lautasista!
Kouluruokailu tulisi lopettaa. Jokainen lapsi voisi lämmittää kotona pakatut eväät, niin kaikki saa mieleistään ruokaa
Lapsia kannattaa risteilyillä ja etelänlomilla opettaa syömään erilaisia ruokia. Kotonakin voi edullisesti valmistaa vähän erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelma on kouluruoan pieni budjetti ja ravitsemussuositukset. Ei saa olla rasvaa, suolaa, mausteita... mikään ei sitten maistu miltään. Lasten mukaan heidän koulussa opettajille on tyrkyllä mausteita, mutta lapset eivät niitä saa käyttää.
Kasviproteiini valtaa alaa, ja esim kasvishernekeittopäivän haistaa kotona. Lapsilla kauheat ilmavaivat. Lihaa sisältävä hernekeitto ei ole läheskään yhtä paha kaasun tuottaja.
Meinaat siis, että kun se keitto tehdään ihan samoin, liha vaan jätetään toisesta pois, niin sen puuttuminen aiheuttaa ilmavaivoja.
Olen eri, mutta samalla havainto täällä. Mistähän se mahtaa johtua? Erilainen tuotantoprosessi? Lisätäänkö jotain rasvaa keittoon?
Tuskin koulun versiossa on suuria määriä munakoisoa.