Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pienille lapsille (eskarilaisille ja ekaluokkalaisille) on koulussa niin erikoisia ruokia tarjolla kuin joku moussaka tai uuniperunat?

Vierailija
13.08.2025 |

Ei taida maistua noin pienille noin erikoiset ruuat. On kyllä sen verran erikoisia ruokia, että ei oo meilläkään koskaan kotona valmistettu.

No uuniperunoita oon joskus syöny, mutta harvemmin tulee ite tehtyä. 

Toisaalta, onhan se hyvä että tottuu uusiin makuihin. 🤔

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tekemä trolli menisi paremmin läpi, kun uuniperunat olisi jätetty mainitsematta.

Vierailija
22/61 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin kanssa onko kouluissa oikeasti munakoisoruokia? Se on yllättävän kallista joten vaikea kuvitella että lapsille väännetään moussakaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on tavallista että kodeissa syödään eksoottisiakin ruokia. Todennäköisesti nuo ovat tavallisia ruokia lapsen näkökulmasta

No ei ainakaan meillä syödä. Ja kun lapsen kanssa katsotaan aina, että mitä ruokaa sinäkin päivänä on koulussa, ja jos on  juurikin tuollaista erikoisempaa ruokaa kuten moussaka, niin kyllä lapsi on heti että "yäk!".

Ei se ainakaan helpota uuteen kouluun ja uuteen ruokalaan tottumista jos ruokakin on jotain ihme mössöä, mistä lapsi ei tykkää. Ap

Ei paljoa tarvitse arvailla, mistä lapsi on oppinut tuon yököttelyn noille ruuille..

Vierailija
24/61 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monelle nuo on kotonakin ihan tavallisia ruokia nykyään. Meillä ei juurikaan esimerkiksi syödä semmoista perinteistä suomalaista ruokaa, kun sekä minä että mies pidetään mauttomana. Niinpä lapsetkin on pienestä asti tottuneet esim. moussakaan, tortilloihin, intialaistyyppisiin mausteisiin ruokiin, wokkeihin, erilaisiin lämpimiin kasvisruokiin...

Suomalaisiinkin ruokiin voi laittaa mausteita kotona, laitosruokailussa niinkuin valmisruuissa mausteita käytetään yleensä vähemmän että ruoka maistuisi useimmille.

Itse olen joutunut viime aikoina syömään jonkin verran valmisruokia ja yrittänyt löytää vähän eksoottisempia ja aika plattuja ovat maut oli kysy Intiasta tai Meksikosta, muka. 

Vierailija
25/61 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä erikoista uuniperunoissa on? Peruna on suunnilleen perusruoin perusruoka, mitä suomalaisessa kulttuurissa on, ja uuniperuna on aika yleinen tapa laittaa sitä.

Kuinka moni lapsi tykkää syödä kuoriperunoita?

Vierailija
26/61 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset ovat tottuneet vain einesruokiin kotona. Eivät pysty syömään kouluruokaa ollenkaan. Suolaa aivan liian vähän. Ei ole sitä kunnon einesruuan makual

Kunnat voisivat säästää. Irtisanoa kaikki keittäjät ja ruokalassa olisi rivi mikroaaltouuneja. Jokainen koululainen voisi aina valita haluamansa Saarioisen eineksen ja lämmittää mikrossa! Ei tulisi tiskiäkään lautasista!

Vierailija
27/61 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uuniperunat ja juustoinen jauhelihagratiini ovat eksoottisia ruokia, niin mitä ihmettä teillä oikein normaalisti syödään AP? Veikkaan einespizzaa...

Vierailija
28/61 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on tavallista että kodeissa syödään eksoottisiakin ruokia. Todennäköisesti nuo ovat tavallisia ruokia lapsen näkökulmasta

30 vuotta sitten koulussa tarjottiin kerran viikossa moussakaa, jota lapseni inhosi. Seurasin koulun ruokalistaa ja kotona lasta odotti heti kunnon ruoka, vaikka kävin tietysti töissä. Moussakan mättäjät koulussa saivat kunnolla syödäkseen.
En koskaan ole laittanut moussakaa, emmekä ulkomaillakaan sitä syöneet.

Vierailija
29/61 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Mannapuuro ja vitavelli, siinä koululaisten ruuat!

Vierailija
30/61 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä erikoista uuniperunoissa on? Peruna on suunnilleen perusruoin perusruoka, mitä suomalaisessa kulttuurissa on, ja uuniperuna on aika yleinen tapa laittaa sitä.

Aika monessa perheessä perunoita on syöty vain keitettynä tai muussina perinteisesti, joskus ehkä ranskanperunoina. Mutta meillä ainakin 1970-1980-luvulla sellainen uuniperuna, jossa on joku täyte, oli aivan tuntematon ruokalaji, aikuisena taisin ekan kerran syödä sellaista. Ehkä alueittainkin vaihtelee, itse olen Varsinais-Suomesta kotoisin.

En kyllä osaa sanoa milloin olen uuniperunan kohdannut mutta eihän se varsinaisesti lasten suosikki ole juuri tuon täytteen vuoksi, erilaisia aineksia sekaisin kylmässä kastikkeessa on monen lapsen mielestä hyvin epäilyttävää. Itse vierastan uuniperunoita kun harvoin saa oikeasti jauhoisesta perunasta tehtyjä. 

Vierailija
31/61 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unniperuna ei ole mikään erikoinen ruoka. Hyväähänse toki on! Moussakakin on vaan joku vihannespapumössö, ei sen kummempaa.

Vierailija
32/61 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma on kouluruoan pieni budjetti ja ravitsemussuositukset. Ei saa olla rasvaa, suolaa, mausteita... mikään ei sitten maistu miltään. Lasten mukaan heidän koulussa opettajille on tyrkyllä mausteita, mutta lapset eivät niitä saa käyttää.

Kasviproteiini valtaa alaa, ja esim kasvishernekeittopäivän haistaa kotona. Lapsilla kauheat ilmavaivat. Lihaa sisältävä hernekeitto ei ole läheskään yhtä paha kaasun tuottaja.

Vierailija
33/61 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noi ole erikoisia. Meidän lasten koulun ruokalistalta esimerkkejä parilta seuraavaalta viikolta (Compass Group):

-Kreikkalaista mifu-perunapannua

-Dahl linssicurrya

-Nahm-chim makeaa chilikastiketta tofulla

-Mifu-kasviswokkia

Lapset toki tykkää enemmän uunimakkarasta ja makaronilaatikosta, sitä ei käy kieltäminen.

Vierailija
34/61 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni lapsi tykkää syödä kuoriperunoita?

Mun lapset tykkää uuniperunoista.

Vierailija
35/61 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinneruoka tippui koulujen ruokalistalta Yksinkertainen syy, ei maistu lapsille. Ei lapset tykkää erikoisemmista ruuista, kuten rössypottu.

Enemmän maistuu uunimakkara ja nakkikastike ja sen tyyliset perusruuat. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d09ae6fd-b483-43a0-aeff-1fde62e35972

Vierailija
36/61 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunamuussi ja uuniperunat harvinaisia?

Kun olin lapsi, leivinuuniin äiti laittoi perunat kuorineen ja saatiin uuniperunoita. 

Kai koka kodissa tehdään halkaistuja uuniperunoita?  Ja uunikasviksia?

Vierailija
37/61 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30 vuotta sitten koulussa tarjottiin kerran viikossa moussakaa, jota lapseni inhosi. Seurasin koulun ruokalistaa ja kotona lasta odotti heti kunnon ruoka, vaikka kävin tietysti töissä. Moussakan mättäjät koulussa saivat kunnolla syödäkseen. En koskaan ole laittanut moussakaa, emmekä ulkomaillakaan sitä syöneet.

Koulun ruokalistat ovat kyllä olleet 6vk listoja 

Vierailija
38/61 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunamuussi ja uuniperunat harvinaisia?

Kun olin lapsi, leivinuuniin äiti laittoi perunat kuorineen ja saatiin uuniperunoita. 

Kai koka kodissa tehdään halkaistuja uuniperunoita?  Ja uunikasviksia?

Ikinä en ole tehnyt halkaistuja perunoita.

Meillä usein keitetään perunat kuorineen. Mun mies ja lapset syövät kuoretkin, itse kuorin potut ennen syömistä. En tykkää kuoren purutuntumasta.

Vierailija
39/61 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä tykkäsin, kun koulussa oli eri ruokia kuin kotona, juuri siksi, että kotona sai sitä ainaista lihakeittoa ja perunaa nakkikastikkeella jo ihan riittämiin. Meillä kävi jopa niin päin, että kouluruuan ansiosta meillä otettiin kotona kokeiluun uusia ruokia, kun pääsin ala-asteella ensimmäistä kertaa maistamaan esim. tortilloja ja spaghetti bolognesea ja halusin, että tehdään niitä kotona uudestaan.

Vierailija
40/61 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin kanssa onko kouluissa oikeasti munakoisoruokia? Se on yllättävän kallista joten vaikea kuvitella että lapsille väännetään moussakaa. 

Se einesmoska, mitä koulussa tarjotaan piiloutuu hyvin erikoisen nimen taakse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi