Kadun katkerasti sitä etten jäänyt ulkomaille 10 vuotta sitten.
Olin silloin korkeakouluharjoittelussa. Olisin voinut jatkaa työnhaun merkeissä, mutta koti-ikävä vaivasi, gradu oli vielä tekemättä ja poikaystäväkin oli Suomessa, joten palasin. Silloin oli vielä kuvitelmia, että tällä maalla on joku tulevaisuus. Nyt olen naimisissa ja vähän liian vanha aloittamaan nollasta jossain muualla. Kaikille parikymppisille sanoisin että paetkaa nyt hitto soikoon täältä vielä kun voitte.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta. Ei se ole edes paljon. Vieläkin voit lähteä.
nyt voit aloittaa sen suunnittelun ja toteutuksen.
Ap tekee saman valituksen kymmenen vuoden päästä, kuinka häntä kaduttaa, kun kymmenen vuotta sitten olisi vielä ollut mahdollisuus uudestaan lähteä ulkomailla, mutta ei lähtenyt ja nyt on jo 20 vuotta surkutellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä työssäkäyvillä on tässä maassa tulevaisuus.
Ilmeisesti olet pitkäaikaistyötön ja olisit onnellinen jossain turistirysässä kassana, tarjoilija tai tiskarina. Niitä hommia on Suomessa vähän verrattuna ulkomaihin.
Melko leppoisaa näkyy se sun työ olevan kun on aikaa soittaa poskea vauvapalstalla.
Mites itse? Ilmeisesti työtön, jolla harrastuksena posken soittaminen ja vauvapalstalla roikkuminen. Vuorotyöstä et ole tietenkään kuullut mitään. Terv. Yli 30 vuotta vuorotyötä tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä työssäkäyvillä on tässä maassa tulevaisuus.
Ilmeisesti olet pitkäaikaistyötön ja olisit onnellinen jossain turistirysässä kassana, tarjoilija tai tiskarina. Niitä hommia on Suomessa vähän verrattuna ulkomaihin.
Melko leppoisaa näkyy se sun työ olevan kun on aikaa soittaa poskea vauvapalstalla.
Mites itse? Ilmeisesti työtön, jolla harrastuksena posken soittaminen ja vauvapalstalla roikkuminen. Vuorotyöstä et ole tietenkään kuullut mitään. Terv. Yli 30 vuotta vuorotyötä tehnyt.
Meillä osa vielä kesälomallakin.
No kertokaapa nyt sitten mikä on tuo ulkomaan maan johon pitäisi muuttaa Suomesta jossa kaikki paremmin. Ainakin itsellä jenkeistä, Saksasta ja Espanjasta on kavereita muuttanut takaisin Suomeen. On todennut, että täällä asiat on paremmin. Englantiin moni on kyllä jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
No kertokaapa nyt sitten mikä on tuo ulkomaan maan johon pitäisi muuttaa Suomesta jossa kaikki paremmin. Ainakin itsellä jenkeistä, Saksasta ja Espanjasta on kavereita muuttanut takaisin Suomeen. On todennut, että täällä asiat on paremmin. Englantiin moni on kyllä jäänyt.
Oletko somali?
Vierailija kirjoitti:
Miten ruusuinen tuleivaisuus olisi ollut ulkomailla keskeneräisten suomalaisopintojen kanssa?
Mulla on ainakin ollut aika ruusuinen. Lähdin vaihtoon ulkomaille ja tein samaan syssyyn opintoihin kuuluvan työharjoittelun. Mulle tarjottiin harjoittelupaikassa vakkaripaikkaa ja gradu Suomeen jäi tekemättä. Parin vuoden kuluttua sain siirron toiseen maahan jossa vaihdoin jossain vaiheessa työpaikkaa ja kävin tekemässä koylmen vuoden komennuksen kolmannessa maassa. Sen jälkeen palasin tokaan maahan jossa asun edelleen, mulla on paikallinen puoliso, kolme lasta ja oma menestyvä yritys. Ensi kuussa tulee 30 vuotta ulkomailla asumista täyteen. Ja se gradu on edelleen tekemättä. Tosin nyt opiskelen omaksi ilokseni ja toivottavasti saan nämä opinnot valmiiksi pari vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ruusuinen tuleivaisuus olisi ollut ulkomailla keskeneräisten suomalaisopintojen kanssa?
Mulla on ainakin ollut aika ruusuinen. Lähdin vaihtoon ulkomaille ja tein samaan syssyyn opintoihin kuuluvan työharjoittelun. Mulle tarjottiin harjoittelupaikassa vakkaripaikkaa ja gradu Suomeen jäi tekemättä. Parin vuoden kuluttua sain siirron toiseen maahan jossa vaihdoin jossain vaiheessa työpaikkaa ja kävin tekemässä koylmen vuoden komennuksen kolmannessa maassa. Sen jälkeen palasin tokaan maahan jossa asun edelleen, mulla on paikallinen puoliso, kolme lasta ja oma menestyvä yritys. Ensi kuussa tulee 30 vuotta ulkomailla asumista täyteen. Ja se gradu on edelleen tekemättä. Tosin nyt opiskelen omaksi ilokseni ja toivottavasti saan nämä opinnot valmiiksi pari vuoden sisällä.
Chatgdp:llä gradu 15 minuutissa..
Ok Iigor, täältä on yhä vapaa pääsy minne vain ulkomaille.
Mitä nämä ulkomaat ovat joita tässä ketjussa mainitaan. Kaikki asuvat ulkomailla, mutta missä tarkalleen? Onko porukka päässyt luokkaa Helsingistä Tallinnaan ja elävät nyt unelmaa tai ehkä jopa Tukholmaan asti? Avatkaa nyt vähän enemmän missä asutte niin muutkin voivat lähteä sitä onnea vastaavista valtioista etsimään. Missä tarjotaan suomea puhuville loputon määrä työvaihtoehtoja ja missä elintaso on niin paljon parempaa?
Ne on nää maat joissa tulovero nolla, joissa suomalainen voi saada huikean elintason
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä ulkomaat ovat joita tässä ketjussa mainitaan. Kaikki asuvat ulkomailla, mutta missä tarkalleen? Onko porukka päässyt luokkaa Helsingistä Tallinnaan ja elävät nyt unelmaa tai ehkä jopa Tukholmaan asti? Avatkaa nyt vähän enemmän missä asutte niin muutkin voivat lähteä sitä onnea vastaavista valtioista etsimään. Missä tarjotaan suomea puhuville loputon määrä työvaihtoehtoja ja missä elintaso on niin paljon parempaa?
No itse en ainakaan ole saanut yhtäkään työvaihtoehtoa suomen kielen ansioista, sen sijaan ruotsin, ranskan ja englannin taidosta plus muusta osaamisesta on ollut hyötyä.
T: se 30 vuotta ulkomailla asunut, maat Ranska, Iso-Britannia ja USA .
Ei riitä pelkkä ulkomaille. Konkreettisesti, missä maissa on parempi asua?
Tiedän, että Suomi on paras maa. En edes unelmoi toisesta. Suomessa on hyvää työtä ja hyviä naisia. Paljon turvallisuutta. Muu maailma on paha. Suomi on Kela. Ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Ok Iigor, täältä on yhä vapaa pääsy minne vain ulkomaille.
voi että kun nää igorjutut on originellejä.
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä pelkkä ulkomaille. Konkreettisesti, missä maissa on parempi asua?
Ota selvää tietojen urkkimisen sijaan. Lähtökohtaisesti se maa jossa työikäinen koulutettu valkoihoinen saa muutakin kuin 590 euron työttömyyttä.
Taas iigorit kertoo nuorille, että Suomeen ei kannata jäädä.
Jos on ohittanut armeijaiän, ei ole niin väliä 😄
Mutta täytyy myöntää, että nykyään alkaa olla mielikuvitusta, kun enää ei ole näitä aiempia pelkkiä "Suomi on paska ja suomalaiset on paskoja, joten muuttakaa pois!"
EU oli suuri virhe Suomelle. Kaikki tuhoutui sen jälkeen, kun siihen liityttiin.
Vierailija kirjoitti:
EU oli suuri virhe Suomelle. Kaikki tuhoutui sen jälkeen, kun siihen liityttiin.
Iigori kertoi olevansa iigori.
Ei siinä mitään, mutta on se häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Taas iigorit kertoo nuorille, että Suomeen ei kannata jäädä.
Jos on ohittanut armeijaiän, ei ole niin väliä 😄
Mutta täytyy myöntää, että nykyään alkaa olla mielikuvitusta, kun enää ei ole näitä aiempia pelkkiä "Suomi on paska ja suomalaiset on paskoja, joten muuttakaa pois!"
No kerro miksi suomeen pitää jäädä jos ei ole perhettä, ei omaisuutta ei työtä? Säiden takia?
Joka Jumalan päivä tämä sama itkuvirsi hieman eri sanoin kerrottuna, kuinka Suomessa kaikki on pskaa ja ulkomailla ei muuta olekaan kuin loputonta kasvua ja vaurautta tarjolla.