Miehellä työreissu, jätti kodin kaaokseen
Mies lähtee huomenna aikaisin aamulla työreissulle, mulle jää kolmen lapsen, työn ja arjen pyörittäminen. Mies oli vapaalla tänään, yhden päiväkoti-ikäisen lapsen kanssa kotona.
Hän teki ruokaa päivällä, mutta söi kaiken itse, eli muulle perheelle ei ollut mitään, kun tulimme alkuillasta kotiin harrastusten jälkeen. Pyykkitelineessä on ollut kuivat pyykit pari päivää, tiskikone on täynnä puhtaita astioita ja lavuaarissa likaisia astioita, keittiön ja kylppärin roskikset ovat täynnä, pyykkikorit ovat täynnä ja tänään kaupassa käydessään hän osti jostain syystä vain 1/3 kauppalistasta.
Mainittakoon, että hän tapaa olla hyvin nopea tyhjäämään tiskikoneen, kun se on pessyt valmiiksi ja roskapussit lähtee aina päivittäin sen mukaan, joka illalla lähtee lenkille tai salille. Tänään mies lähti lenkille ja saunoi sen päälle kolmen kaljan kera. Onneksi ehti sen kuitenkin suorittaa, asiat tärkeysjärjestykseen luonnollisesti.
Eikä ole muuten eka kerta, kun koti jätetään aivan pommiksi juuri ennen miehen työmatkaa. Mikähän tässäkin on homman nimi? Muuten tapaa olla niin tarkka, että roskat viedään, riskit ei makaa altaassa ja pesee myös pyykkiä vapaapäivinä ym.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteen pelisäännöistä kannattaisi keskustella jo siinä vaiheessa, kun tapailusuhde alkaa muuttua yhdessä asumiseksi. Muuten voi käydä niin kuin ap:lle nyt kävi ja näyttää käyneen joillekin muillekin Vauva av:ssa.
Mutta onneksi voi käydä päinvastoinkin. Hyvä esimerkki sopuisasta parisuhteesta on tapaus, josta pari vuotta sitten edesmennyt mummoni usein kertoi.
Mummon lapsuudenkodin lähistöllä eleli uusperhe, jossa oli pariskunta, miehen lapsia, naisen lapsia ja yksi yhteinenkin tenava. Tämän perheen äiti (äitipuoli) keitteli usein suuressa kattilassa keittoa.
Mummo kertoi, että keittoa syömään saivat tulla he naapurin mukulatkin perheen lasten lisäksi. Keitto oli ihan kelvollista, varsinkin silloiset sodanjälkeiset olosuhteet huomioon ottaen.
Siinä talon liepeillä liikkui paljon kulkukissoja ja kerran se nainen lipsautti, että niitä hän loukuilla pyydysti ja niistä hän ne keittonsa keitti. Mummo sa
Kotitöitä voi myös rationalisoida niin, että kenenkään taakka ei kasva kohtuuttomaksi. Eikö sitä keittoa esimerkiksi voisi tehdä kerralla suuremman annoksen ja pakastaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleekohan mies ajatelleeksi, mikä työmäärä sinulle jää hänen työmatkansa ajaksi? Ehkä ei käsitä, että todella hoidat lapset ja kodin oman työsi lisäksi. Ikävää joka tapauksessa.
Mutta kannustan miehen työmatkan aikana menemään siitä, mistä aita on matalin. Valmisruokaa kehiin tai ostokset robotilla kotiin. Siivous minimiin. Lasten kanssa työpäivän jälkeen ulkoilua, saa kulutettua leikkipuistossa energiaa, eivätkä ole sotkemassa kotona.
Eihän tämä arvon mammalle sovi vaan pihakivetkin pitää pestä hammasharjalla. Ties vaikka tulee ruotsin kunkku vieraaksi hetkenä minä hyvänsä.
En pihakivistä tiedä ja olen lapseton mutta voisin kuvitella, että muksut täytyy ruokkia joka päivä kuitenkin ja ne syötetään ennen itseä 🤔
Mutta joo, tää nyt on vaan naislogiikkaa, ilmeisesti mies ajattelee eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies muuttanut toimintamalleja ja taas työmatka. Kaikki arvaa mistä tässä on kyse.
Siitä että ap on pihtari
Tässä tapauksessa mies on se pihtari. Lopetin aloitteiden tekemisen heinäkuussa 2024, koska se olin aina minä. Arvatkaa onko mies tähän mennessä tehnyt yhtään aloitetta?
Niin että olisikin hänellä joku toinen, niin peli olis selvä, mutta ei tuo saa sitäkään aikaiseksi. Olen jopa kehottanut menemään etsimään jonkun joka kiinnostaa häntä, kun minä en kerran kiinnosta, mutta ei. Varmaan minun pitäisi sekin tehdä hänen puolestaan.
Ap.
Tää nyt kuulostaa siltä perinteiseltä. Mies ei halua enää olla yhdessä mutta ei saa aikaiseksi erota ennenkuin uusi on kuvioissa, siksi heittäytyy vastuuntunnottomaksi kakaraksi.
Meinasitko pitkäänkin jaksaa? Kun ei se ukko eroa saa aikaiseksi, palvelu pelaa ilmeisesti kuitenkin.
Älä tee sinäkään mitään sillä aikaa kun on siellä reissussa. Toki lapset pitää hoitaa ja ruokkia, mutta tiskit jää ja pyykit, jos loppuu puhtaat kesken, niin just sen verran pesee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri tekee tuota tahallaan muistuttaakseen miehelleen, miten paljon hän yleensä tekee kotitöitä. Kuulemma mies arvostaa taas kunnolla, kun tulee takaisin kotiin.
Tekeekö miehesi teillä suurimman osan kotitöistä?
Hah! Perushommat kuten tiskit, pyykit, ruoka, roskat hoidetaan yhdessä päivittäin. Kaiken muun jättää mulle.
Ap.
Eli mies luulee tekevänsä kaiken
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies muuttanut toimintamalleja ja taas työmatka. Kaikki arvaa mistä tässä on kyse.
Siitä että ap on pihtari
Tässä tapauksessa mies on se pihtari. Lopetin aloitteiden tekemisen heinäkuussa 2024, koska se olin aina minä. Arvatkaa onko mies tähän mennessä tehnyt yhtään aloitetta?
Niin että olisikin hänellä joku toinen, niin peli olis selvä, mutta ei tuo saa sitäkään aikaiseksi. Olen jopa kehottanut menemään etsimään jonkun joka kiinnostaa häntä, kun minä en kerran kiinnosta, mutta ei. Varmaan minun pitäisi sekin tehdä hänen puolestaan.
Ap.
Tää nyt kuulostaa siltä perinteiseltä. Mies ei halua enää olla yhdessä mutta ei saa aikaiseksi erota ennenkuin uusi on kuvioissa,
Palvelu ei mitenkään pelaa, kuten asian ilmaisit. Sanoin jo ainakin pariin otteeseen, että mies tekee oman osuutensa päivittäisistä kotiaskareista kuten minäkin. Paitsi nyt yhtäkkiä juuri ennen työreissua kaikki kotihommat mystisesti jää tai hoidetaan puolivillaisesti. Normaalissa arjessa suorittaa siis käskemättä ja pyytämättä puolet päivittäisistä jutuista. Eli noin 361-363 päivää vuodesta. Siksi tämä onkin melko hämmentävää.
Ja tuo nyt ei saisi uutta kuvioihin ikinä, jos se olisi puhtaasti hänestä ja hänen oma-aloitteisuudestaan kiinni 😂 ja jos joku hänet "nappaa", niin menkööt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri tekee tuota tahallaan muistuttaakseen miehelleen, miten paljon hän yleensä tekee kotitöitä. Kuulemma mies arvostaa taas kunnolla, kun tulee takaisin kotiin.
Tekeekö miehesi teillä suurimman osan kotitöistä?
Hah! Perushommat kuten tiskit, pyykit, ruoka, roskat hoidetaan yhdessä päivittäin. Kaiken muun jättää mulle.
Ap.
Eli mies luulee tekevänsä kaiken
Jep. Aina kun puhutaan niistä ei-päivittäisistä kotihommista, niin hän vetoaa nurmikonleikkuuseen. Siihen menee meillä 10 minuuttia.
Lupasin leikata nurmikon koko ensi kesän, mutta vastineeksi mies sitten imuroi, pyyhkii pölyt, siivoaa jääkaapin, suihkunurkan, vaihtaa lakanat, huolehtii lasten kausi- ja muut vaatteet ennakoivasti ajan tasalle ja niin edelleen koko vuoden ajan. Ei sanonut tuohon ehdotukseen mitään, en tiedä miksi, kun kuitenkin juuri minuuttia aiemmin oli niin voipunut siitä ruohonleikkuusta. Ajattelin, että ilahtuisi, jos vaihdetaan vastuut päikseen.
Ap.
Kuulostaa joltain ihme lapselliselta veetuilulta mieheltäsi. Ei normaali puoliso noin tekisi, varsinkin kun tietää, että toinen jää jo muutenkin tavallista raskaampaan tilanteeseen. Luulisi että haluais just nimenomaan helpottaa sitä toisen arkea sen minkä voi ennen lähtöä. Näin itse ajattelisin.
Mun entinen teki myös. Ekan kerran kun sanoi, että hän on vapaalla ja ei silloin tee mitään niin meni mulle kyllä perille. Me ei nähty muuten kuin hänen vapaapäivinään, joita oli yleensä 10 päivää putkeen. En mäkään tehnyt hänen vapaapäivinään mitään meidän yhteiseen elämään liittyvää ja siitä se sota syttyi kun ei ollut ruokaa, ei ollut hänen pyykit pestynä, en siivonnut hänen jälkiään, en tehnyt työpäivän päälle mitään muuta kuin harrastin illat ja kotona istuin sohvalla tai nukuin. Mun vapaapäivänä tein seuraavan työviikon ruoat valmiiksi vain itselleni ja pesin vain omat pyykkini.
Siinäpä hän vietti vapaapäiviään ja kiukutteli kun mitään palveluksia ei tehty.