Laitatteko ruokaa ulkomaanmatkoilla?
Ite oon lähdössä matkalle ja siellä tosi kallista ravintolaruoka ja jopa pikaruoka, joten päätin harkita ruoanlaittoa itse. Näin tulisi todennäköisesti halvemmaksi ja voisi olla ihan hauskaakin, kun kerta tarjoavat keittiön käytön. Mutta miten valita sellaiset ruoat, joista ei jää ylimääräisiä ruoka-aineita? Aika monen ruoan valmistamiseen tarvitaan rasvaa paistamisessa eikä voi tule säilymään lentokoneessa.
Kommentit (17)
Mikä ihmeen ongelma se on, jos jotain jäisi?
En ikinä, en halua tuhlata aikaa lomamatkalla ruoanlaittamiseen! Lomalla kuuluu nauttia ja syödä ravintolassa.
En. Menen lomalle rentoutumaan, en tekemään kotitöitä.
Arjessa kuitenkin joutuu syömään ravintolaruokaa lounaalla, joten lomalla on ihanaa mennä kauppaan katsomaan paikallisia raaka-aineita ja tehdä kaikessa rauhassa ruokaa.
Jätän rasvat sun muut sinne ulkomaille eli heitän roskiin. Suolaa, kahvia, ym. kuivaa olen rahdannut kotiin, mutta nykyään saa olla tarkkana, ettei tuo mitään kiellettyä.
Aika vähän laitan ruokaa, leensä mikrotan valmisruokia - siis matkoilla. Huoneistohotellissa onn yleensä ja sen takia, ettei tarvii monta kertaa pöivässä miettiä, missä syö ja mitä, kun kaupasta voi hakea huikopalaa varten aineksia jääkaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Arjessa kuitenkin joutuu syömään ravintolaruokaa lounaalla, joten lomalla on ihanaa mennä kauppaan katsomaan paikallisia raaka-aineita ja tehdä kaikessa rauhassa ruokaa.
Tämä juuri, parasta on jos saa kokeilla vaikka jotain äyriäisiä tai kaloja joita Suomessa ei oikein missään myydä.
Kai sielläkin on ruokakauppoja. Älä nyt täältä niitä kamoja raahaa.
Kyllä mä välillä olen tehnyt ruokaa lomallakin, kun kämpän yleensä vuokraan tai kotimajoituksesa. Jotain paikallista einestä ja nin mihin sä menet, että tietäis, mitä siell kannattaa kokeilla ja testata.
Ei se paistorasva/ öljy niin paljon maksa jos viikon on matkalla, laitan sitä leivänpäälle ja paistoon. Yleensö laitan ulkomailla lihaa ja kasviksia ja niiden rinnalle leipää jos hiilareita kaipaa. Ostaa suolan ja muutaman perus mausteen. Olen yleensä sitten Suomeen ottanut mausteet mukaan jos niitä on jäänyt yli.
Norjaanko menet, kun raflaruoka on kallista?
No, en ole laittanut koskaan huoneistohotellissakaan. Niissä on välillä ostettu välipalatarvikkeita tyyliin leipää, hilloa, kanamunia, juustoa, kinkkua ja kasviksia. Lisäksi juomat ja maitoa jääkaappiin. Vien Suomesta Juhla Mokan (joka ei meinaa viikkoa riittää), koska pidän suomalaisesta kahvista eniten. Välipalatarvikkeista on tehty sitten aamupaloja, jos ei ole jaksettu lähteä ravintolaan. Haettu vain tuore leipä aamulla. Tai sitten päivällä jotain leipää vähän tai paistettuja munia, jos ei ole iso nälkä ja aiotaan illempana syödä kunnolla. Tärkein on ollut limut, vedet ja kahvitarvikkeet.
Usein ollaan kyllä hotellissa, joten vain murukahvia voi huoneessa tehdä. Tosin all inclusivessa tietysti sitten kahvitkin otetaan baaritiskiltä.
Riipppuu vähän fiiliksestä. Usein otan hotellihuoneen tai apartomentoksen, jossa on vähintään pieni keittiö. Voin sitten herätä oman aikatauluni mukaan, paistaa munakkaani ja keittää kahvini. Näin, vaikka ne saisi muutamalla eurolla viereisestä ravintolasta.
Valinnanvapaus tuo minulle vapauden ja mukavuuden tunnetta.
Yleensä tehdään aamiainen ja päivällinen asunnossa ja lounas syödään ravintolassa.
Me ollaan aina useampi viikko reissussa ja asutaan huoneistohotellissa.
Joo. Omat pernat aina mukana. Paitti Australis.
En ole ikinä tehnyt, aina syöty paikallisia ruokia rafloissa.
Riippuu kohteesta. Välimeren lomakohteissa huoneistohotellien keittiövarustus on niin surkea, että kokkaus rajoittuu kananmunien keittoon. Kaupatkin ovat niitä minimarketteja, joissa tarjolla lähinnä hedelmiä, sipsejä ja kokista. Mutta jos olen jossakin kunnon huoneistossa, kaupungissa jossa on kauppoja, toreja, kauppahalleja tmv, joskus on kiva tehdä joku ateria kämpillä. Silloinkin menussa on ehkä joku salaatti, paistettu kala, katkarapupasta tai muu simppeli ruoka. Kotoa en todellakaan ikinä vie mitään eväitä tai raaka-aineita.
Laitetaan joskus huoneistohotelleissa itse ruokaa, pääasiassa Espanjassa. Suurin ongelma ovat olleet surkeat paistinpannut ja muut keittiöastiat. Enimmäkseen syödään ravintoloissa tai hotellin buffeteissa, mutta välillä on hyvää vaihtelua testata paikallista ruokakaupan tarjontaa. Espanjassa tarjonta ainakin vihanneksissa ja kalatuotteissa on erinomainen.
En todellakaan lomamatkalla laita ruokaa.