Mitä muiden lasten tai perheiden asioita teidän perheessänne halveksittiin?
Meillä alkoholismia, hakkaamista, barbienukeilla leikkimistä, nukkekotia, joulupukkiin uskomista. Äitien naisellisia vaatteita. Varmasti paljon muutakin, mutta en jaksa muistella tämän enempää.
Kommentit (56)
Juomista, tupakoimista ja huonoa raha-asioiden hoitoa kyllä hieman halveksittiin. Samoin sitä, jos lapset kulkivat likaisissa vaatteissa. Kuluneet, mutta siistit vaatteet olivat eri asia, mutta muistan äitini pitäneen sellaista perhettä "tosi surkeana", jossa lapsilla oli likaiset / epäsiistit vaatteet.
Mun äiti on aina halveksunut itsestä huolehtimista. Ei ole itsekään jöröjukkana kulkenut, mutta aina löytyy jotain sanomista. Liian paljon meikkiä/koruja, liian hienot ja/tai kalliit vaatteet, liian laitettu tukka... itse osti, jos mahdollista, kaiken ale-laarista. Ei sillä niin väliä vaikka huulipunan sävy ei sopinut, kunhan oli huulipunaa.
Halveksii ja on täysin ymmärtämätön sitä kohtaan, että joku muu elää eri tavalla kuin hän. Esim ei ymmärrä, miksi mä haluan työuran, edetä ja oppia uutta. Hän itse kävi vaan töissä. Miksi joku ei halua lapsia, kun "ovat parasta elämässä"?
Myös ihmisten koko on aina ollut äitini hampaissa. Liian pitkä (itse erittäin pieni), lihava, laiha, rumia tatuointeja, liian värikäs tukka, kalju (naisella). Hyi hyi, kauhea jos joku ei halua sulautua taustalla olevaan betoniseinään.
On kyllä aika raskasta seuraa, kun ihan kaikesta löytyy jotain halveksittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä halveksittiin kaikkia niitä perheitä, joiden vanhemmilta puuttui tohtorin tutkinto. (Tutkinnot piti olla nk. kovista tieteistä.)
Olivat kuulemma työväenluokkaisia, demarien, vihreiden yms puolueiden äänestäjiä, koska olivat kouluttamattomia. Näitä alempia ihmisiä vanhempani kohtelivat palvelijoinaan.
Tuo oli aika paha! Olen yhden kuullut vähän dissaavan kaikkia, jotka eivät ole maistereita, mutta kohtaamani tohtorit ovat kyllä osanneet käyttäytyä.
Nämä naureskelivat esimerkiksi peruskoulun opettajiani, koska nämä olivat matalakoulutettuja. Maisteri ei ollut yhtään mitään, eikä tohtorikaan, jos oli humanisti.
Olivatko he onnellisia?
Vierailija kirjoitti:
Sitä kun ihmiset osti kaupasta jotain, mitä voisi itse tehdä "Mirja osti kaupan simaa, ai kauhee mitä tuhlausta ja se on pahaakin! Mirja ei kyllä ite viitti mitään"
Alkoholin käyttö oli niin syvältä, ettei mitään rajaa. Samoin kortin peluu yms paheellisuus.
Lihavuutta halveksittiin, vaikka äiti oli itse lihava. Samoin halveksuttiin "huonohermoisuutta"; vähän yhdellä sun toisella ihmisellä oli "huonot hermot". Ja tämäkin vaikka äiti raivosi 24/7 itse.
Suuren ikäluokan vanhemmat kyseessä, vaikka kaikki varmaan jo arvasikin.
Kyllä! Kaikki pitää tehdä itse ja vaikeimman kautta! Paitsi jouluna laatikot, ne kun on niiiiin vaikeita tehdä, ettei ole ikinä edes kokeillut!
Vierailija kirjoitti:
Nukkekotia...Miten perustelivat?
T. Aikuinen nukkekotiharrastaja
Se oli kallista herrasväen humpuukia. T. Eri
Niitä ihmisiä, jotka eivät olleet koko ajan ahkeria, tai edes esittäneet sellaista. Äitini esim. haukkui naapureita laiskureiksi, jos siellä viikonloppuisin avattiin verhot ja laitettiin valot päälle vasta kello yhdeksältä. Meidän kotonamme oltiin herranen aika sentään hereillä viimeistään seitsemältä. Myös ruohonleikkausta ja lumitöitä jne. kytättiin, ja halveksuttiin jos naapurin nurmikko oli sentinkin liian pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Niitä ihmisiä, jotka eivät olleet koko ajan ahkeria, tai edes esittäneet sellaista. Äitini esim. haukkui naapureita laiskureiksi, jos siellä viikonloppuisin avattiin verhot ja laitettiin valot päälle vasta kello yhdeksältä. Meidän kotonamme oltiin herranen aika sentään hereillä viimeistään seitsemältä. Myös ruohonleikkausta ja lumitöitä jne. kytättiin, ja halveksuttiin jos naapurin nurmikko oli sentinkin liian pitkä.
Kysyn tässäkin: olivatko he onnellisia?
Vierailija kirjoitti:
Sitä kun ihmiset osti kaupasta jotain, mitä voisi itse tehdä "Mirja osti kaupan simaa, ai kauhee mitä tuhlausta ja se on pahaakin! Mirja ei kyllä ite viitti mitään"
Alkoholin käyttö oli niin syvältä, ettei mitään rajaa. Samoin kortin peluu yms paheellisuus.
Lihavuutta halveksittiin, vaikka äiti oli itse lihava. Samoin halveksuttiin "huonohermoisuutta"; vähän yhdellä sun toisella ihmisellä oli "huonot hermot". Ja tämäkin vaikka äiti raivosi 24/7 itse.
Suuren ikäluokan vanhemmat kyseessä, vaikka kaikki varmaan jo arvasikin.
Tutulta kuulostaa. Kaikki pitää tehdä itse. On laiskuutta ostaa leipä valmiina kaupasta. Hyvät ihmiset leipovat itse. Jne.
Vuokralla asumista. Heikosti koulutettuja päättäjiä politiikassa. Tupakointia. Huonoja kouluarvosanoja saavia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä halveksittiin kaikkia niitä perheitä, joiden vanhemmilta puuttui tohtorin tutkinto. (Tutkinnot piti olla nk. kovista tieteistä.)
Olivat kuulemma työväenluokkaisia, demarien, vihreiden yms puolueiden äänestäjiä, koska olivat kouluttamattomia. Näitä alempia ihmisiä vanhempani kohtelivat palvelijoinaan.
Tuo oli aika paha! Olen yhden kuullut vähän dissaavan kaikkia, jotka eivät ole maistereita, mutta kohtaamani tohtorit ovat kyllä osanneet käyttäytyä.
Nämä naureskelivat esimerkiksi peruskoulun opettajiani, koska nämä olivat matalakoulutettuja. Maisteri ei ollut yhtään mitään, eikä tohtorikaan, jos oli humanisti.
Siinäpä sitä sydämen sivistystä.
Ei kenenkään tekemisiä halveksittu vaan halveksuttiin itse ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Isä ei juurikaan ketään paitsi esim. uutta naapuria, joka viskoi rytättyjä tupakka-askeja metsään. Sanoi, että surkean sotkuista porukkaa. Ihan syystä kritisoi. Sikamaista käytöstä tuollainen roskaaminen.
Mutta äiti.... inhokkeja olivat:
- naiset, jotka panosti ulkonäköön, kävi usein kampaajalla, kosmetologilla, osti uusia vaatteita usein jne. Paheksunta kohdistui useimmiten siihen, että on hömppä ja tuhlari. (äitillä olisi ollut itsellä hyvin varaa kyllä eli siitä ei ollut kyse)
- naiset, jotka osti valmiita ruokia, kävi perheineen ulkona syömässä jne. Siihen aikaan ei vielä ostettu kotisiivouksia. Voisin kuvitella, että se olisi ollut uusi inhokkiykkönen. Laiskoja ja osaamattomia. Kaikki pitää tehdä itse ja kärsimyksen kautta, koska se on arvokkaampaa ja merkki hyvästä ihmisestä.
- ylipäätään ihmiset, jotka nautti elämästä, eivät raataneet aamusta iltaan ja pyrkivät minimoimaan omat kärsimykse
Sanoitpa hyvin, tuollaista meilläkin oli nimenomaan! Varsinkin tuo että äitiä varmaan harmitti kun häntä ei näkyvästi ihailtu tarpeeksi.
Keskiluokkaisia ja rikkaita. Puhuttiin herroista ja herrojen pennuista. Ihan kuin rikkaammat ihmiset eivät olisi ansainneet elämäänsä. Ja aina muka näitä herrojen pentuja suosittiin. En oikeasti osannut kouluttautua duunaria kummemmaksi, kun annettiin sellaiset eväät, enkä ymmärtänyt mitä mahdollisuuksia olisi ollut. Onneksi olen kuitenkin päätynyt hyväpalkkaiseen ammattiin ja mennyt ns.hyviin naimisiin (maailman ihanimman miehen kanssa) ja elämme nyt juuri sitä elämää, mitä vanhempani halveksivat. Omille lapsilleni aion opettaa, että korkealle kouluttautuminen kannattaa.
Myös ulkomaalaisia tai muuten erilaisia pilkattiin. Itse olen hyvin suvaitsevainen.
Äiti ihmetteli, että naapurin lapset eivät saaneet talvella leikkiä omalla pihalla. Opettaja-isä ei halunnut, että lumeen tulee lasten tekemiä jälkiä. Silloin oli vielä lunta.
Vierailija kirjoitti:
Äiti ihmetteli, että naapurin lapset eivät saaneet talvella leikkiä omalla pihalla. Opettaja-isä ei halunnut, että lumeen tulee lasten tekemiä jälkiä. Silloin oli vielä lunta.
Meillä sama.
Ei kyllä halveksuttu ketään, paitsi jos halveksunnaksi lasketaan jokin ihmisten pahuuden puntarointi, kuten jonkun viattoman pahoinpitely tms. Olen vanhemmiten ymmärtänyt miten vähän tai ollenkaan meillä puhuttiin kenenkään ominaisuuksista, rahoista tai niiden puutteesta, koulutuksesta tai asemasta. Ei ollut kateuksia tai kaunaa, kaipuita pois omasta elämästä. Se oli hyvä pohja kasvaa.