Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä muiden lasten tai perheiden asioita teidän perheessänne halveksittiin?

Vierailija
12.08.2025 |

Meillä alkoholismia, hakkaamista, barbienukeilla leikkimistä, nukkekotia, joulupukkiin uskomista. Äitien naisellisia vaatteita. Varmasti paljon muutakin, mutta en jaksa muistella tämän enempää.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä ei juurikaan ketään paitsi esim. uutta naapuria, joka viskoi rytättyjä tupakka-askeja metsään. Sanoi, että surkean sotkuista porukkaa. Ihan syystä kritisoi. Sikamaista käytöstä tuollainen roskaaminen.

Mutta äiti.... inhokkeja olivat:

- naiset, jotka panosti ulkonäköön, kävi usein kampaajalla, kosmetologilla, osti uusia vaatteita usein jne. Paheksunta kohdistui useimmiten siihen, että on hömppä ja tuhlari. (äitillä olisi ollut itsellä hyvin varaa kyllä eli siitä ei ollut kyse)

- naiset, jotka osti valmiita ruokia, kävi perheineen ulkona syömässä jne. Siihen aikaan ei vielä ostettu kotisiivouksia. Voisin kuvitella, että se olisi ollut uusi inhokkiykkönen. Laiskoja ja osaamattomia. Kaikki pitää tehdä itse ja kärsimyksen kautta, koska se on arvokkaampaa ja merkki hyvästä ihmisestä.

- ylipäätään ihmiset, jotka nautti elämästä, eivät raataneet aamusta iltaan ja pyrkivät minimoimaan omat kärsimykset. Hänelle ei riittänyt, että ihminen käy töissä eikä edes elä sossurahoilla vaan jotenkin rahasta nauttiminekin on syntistä ja tekee ihmisestä huonomman. Arvokkaampaa on tyytyä vähään. Nukkua 35 vuotta vanhoilla kivikovilla joustinpatjoilla, valita aina huonoin mahdollinen hotelli, ostaa ilmalämpöpumppu, mutta olla käyttämättä sitä helteellä mukavuudenhaluunsa jne. Sitten ne ihmiset, jotka ostaa sen hyvän sängyn tai ottaa paremman hotellin, on jotenkin huonompia ja kertoo heidän huonosta luonteestaan.

Luulen, että takana on kotikasvatus, jossa kärsimyksen ideologia on keskiössä. Ihmisen arvo tulee siitä, kuinka vaatimaton osaa olla ja sitä pitäisi toisten ihailla. Tavallaan toisten valinnat ärsyttää, koska ne rikkoo sen, että hänen tapansa elää ei olisi paras ja oikea. Kysymys ei tosiaan ole rahasta... vanhemmillani olisi ollut keveästi varaa kaikkeen siihen, mitä nuo tutut "tuhlarit" ja "hömpät" hankki itselleen. Ehkä jotain piilokateutta, kun itse ei raski, niin toisetkaan ei saisi? Ehkä oli katkera, kun ympäristö ei ihaillut hänen urheuttaan.

Vierailija
22/56 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin käyttöä, hk:n sinistä, television katsomista.

näin 70-luvulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä ei juurikaan ketään paitsi esim. uutta naapuria, joka viskoi rytättyjä tupakka-askeja metsään. Sanoi, että surkean sotkuista porukkaa. Ihan syystä kritisoi. Sikamaista käytöstä tuollainen roskaaminen.

Mutta äiti.... inhokkeja olivat:

- naiset, jotka panosti ulkonäköön, kävi usein kampaajalla, kosmetologilla, osti uusia vaatteita usein jne. Paheksunta kohdistui useimmiten siihen, että on hömppä ja tuhlari. (äitillä olisi ollut itsellä hyvin varaa kyllä eli siitä ei ollut kyse)

- naiset, jotka osti valmiita ruokia, kävi perheineen ulkona syömässä jne. Siihen aikaan ei vielä ostettu kotisiivouksia. Voisin kuvitella, että se olisi ollut uusi inhokkiykkönen. Laiskoja ja osaamattomia. Kaikki pitää tehdä itse ja kärsimyksen kautta, koska se on arvokkaampaa ja merkki hyvästä ihmisestä.

- ylipäätään ihmiset, jotka nautti elämästä, eivät raataneet aamusta iltaan ja pyrkivät minimoimaan omat kärsimykse

Niin tuttua.

Vierailija
24/56 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti halveksi kotirouvia ja pilkkasi aina niitä selän takana. Sen mielestä naisella piti olla oma ura ja kotirouvat oli patalaiskoja vetelyksiä. Toinen mitä se inhosi oli romanit, niistä se sai suorastaan säväreitä. Muita ulkomaalaisia ja eksoottisen näköisiä se kyllä liehitteli ja oli niin mielin kielin kuin olla ja voi. Tämä oli siis 60- 80- luvuilla., kun Suomessa ulkomaalaiset olivat vielä harvinaisia.

Vierailija
25/56 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taatusti mitään!

Melko rankka sanamuoto aloituksessa. Minä en ole oppinut ketään halveksimaan kotini opetusten perusteella. Elän kunnioittaen toisia ihmisiä , edellyttäen kuitenkin että se kunnioitus on ansaittava.

Mikä kohta aloituksesta oli mielestäsi rankka? Ap

Sana on " halveksunta".

Vierailija
26/56 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden perheiden lapsia

Vierailija
27/56 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin punikkeja inhottiin koko perhe.

Vierailija
28/56 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero- ja uusperhehimmeleitä.

Epäluotettavuutta. Epärehellisyyttä. Valheellisuutta.

Vierailija
29/56 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asuvia :D

Vierailija
30/56 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taatusti mitään!

Melko rankka sanamuoto aloituksessa. Minä en ole oppinut ketään halveksimaan kotini opetusten perusteella. Elän kunnioittaen toisia ihmisiä , edellyttäen kuitenkin että se kunnioitus on ansaittava.

Sana on " halveksunta".

No sitä se nyt vain oli. Ap

Vierailija
31/56 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin punikkeja inhottiin koko perhe.

Mun vanhemmat oli tosi poroporvareita ja meillä myös, varsinkin äiti, inhosi kommunisteja. Kun mun serkku nai tunnetun vasemmistoaktivistin tyttären, niin se oli valtava skandaali, josta riitti puhuttavaa vuosiksi eteenpäin.

Vierailija
32/56 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taatusti mitään!

Sana on " halveksunta".

Minä tulkitsin aloituksen niin, että mitä asioita tuomittiin. Ei minun vanhempani ns halveksuneet mitään, mutta kirjoitin asiat, joita ei ymmärretty.

Vierailija
33/56 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti halveksi kotirouvia ja pilkkasi aina niitä selän takana. Sen mielestä naisella piti olla oma ura ja kotirouvat oli patalaiskoja vetelyksiä. Toinen mitä se inhosi oli romanit, niistä se sai suorastaan säväreitä. Muita ulkomaalaisia ja eksoottisen näköisiä se kyllä liehitteli ja oli niin mielin kielin kuin olla ja voi. Tämä oli siis 60- 80- luvuilla., kun Suomessa ulkomaalaiset olivat vielä harvinaisia.

Svenskatalande bättre folk Esbå eller Grankulla

Vierailija
34/56 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä halveksittiin kaikkia niitä perheitä, joiden vanhemmilta puuttui tohtorin tutkinto. (Tutkinnot piti olla nk. kovista tieteistä.)

Olivat kuulemma työväenluokkaisia, demarien, vihreiden yms puolueiden äänestäjiä, koska olivat kouluttamattomia. Näitä alempia ihmisiä vanhempani kohtelivat palvelijoinaan.

Vierailija
35/56 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista vanhempieni halveksuneen liiemmälti ketään. He olivat yleensä ymmärtäväisiä ihmisiä, jotka olivat kokeneet kovia. Ainoa asia, joka tulee mieleen, on renttumiesten arvostelu. Isä ei arvostanut miehiä, jotka eivät ottaneet vastuuta ja huolehtineet perheestään. Kaiketi taustalla oli yhden sukulaisen kokema ikävä juttu. Äitini taas halveksi Hitleriä yli kaiken, muttei muita. 

Vierailija
36/56 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Svenskatalande bättre folk Esbå eller Grankulla

Helsingfors.

Vierailija
37/56 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona ei halveksuttu mitään, eikä ketään, ainakaan lasten kuullen. Senpä takia olinkin ihan pyöristynyt ja korvat höröllä, kun kaverin kotona taasen sai kuulla vaikka mitä juoruja ja haukkumisia eri ihmisistä.

Vierailija
38/56 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä halveksittiin kaikkia niitä perheitä, joiden vanhemmilta puuttui tohtorin tutkinto. (Tutkinnot piti olla nk. kovista tieteistä.)

Olivat kuulemma työväenluokkaisia, demarien, vihreiden yms puolueiden äänestäjiä, koska olivat kouluttamattomia. Näitä alempia ihmisiä vanhempani kohtelivat palvelijoinaan.

Tuo oli aika paha! Olen yhden kuullut vähän dissaavan kaikkia, jotka eivät ole maistereita, mutta kohtaamani tohtorit ovat kyllä osanneet käyttäytyä.

Vierailija
39/56 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli aika paha! Olen yhden kuullut vähän dissaavan kaikkia, jotka eivät ole maistereita, mutta kohtaamani tohtorit ovat kyllä osanneet käyttäytyä.

Nämä naureskelivat esimerkiksi peruskoulun opettajiani, koska nämä olivat matalakoulutettuja. Maisteri ei ollut yhtään mitään, eikä tohtorikaan, jos oli humanisti.

Vierailija
40/56 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kun ihmiset osti kaupasta jotain, mitä voisi itse tehdä "Mirja osti kaupan simaa, ai kauhee mitä tuhlausta ja se on pahaakin! Mirja ei kyllä ite viitti mitään"

Alkoholin käyttö oli niin syvältä, ettei mitään rajaa. Samoin kortin peluu yms paheellisuus.

Lihavuutta halveksittiin, vaikka äiti oli itse lihava. Samoin halveksuttiin "huonohermoisuutta"; vähän yhdellä sun toisella ihmisellä oli "huonot hermot". Ja tämäkin vaikka äiti raivosi 24/7 itse. 

Suuren ikäluokan vanhemmat kyseessä, vaikka kaikki varmaan jo arvasikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi