Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi lopettaa nauramista kun kuulen näistä suomalaisista keski- ja mediaanipalkoista :D

Vierailija
12.08.2025 |

Suomen keskipalkka 4100 ja mediaani 3300??!  Yeah, right :DD

Työskentelen asiantuntijahommissa alalla, jonka TES:n piirissä on kymmeniä tuhansia työntekijöitä.  Työn keskipalkka pyörii jossain 3100 eurossa. Mediaanista en osaa sanoa, mutta tuskinpa on parempi.

Nuo viralliset mediaanit ja keskipalkat on aikamoista huuhaata. Totuus on paljon luultua karumpi 😅

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdyn täysin AP:n kommentiin, ovat käytännössä täyttä puppua nämä mediaanipalkat, faktatietoa.

Ysärin alussa, miettiessäni opiskelualaa, yhtenä valintaperusteena oli päästä vähintään miesten keskipalkoille. Ajattelin sillä pärjääväni kohtuu hyvin. En ajatellut väärin. Nyt 30v myöhemmin palkka on kivunnut lähes pelkillä yleiskorotuksilla 5000 euroon.

Vierailija
22/91 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP elää omassa kuplassaan eikä tunne keskiarvoa ja mediaania. Mediaanista sinulla voi olla jokin käsitys mutta keskiarvoa et voi arvioida tietämällä muutamien ihmisten palkkoja. Tai sitten otanta on matalasti palkatulta alalta (asiantuntijatyössä). Tiedän esim. aloja joilla toimihenkilöiden mediaani on yli 4000 €.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuushan on et palkat ovat jämähtäneet   90 luvun tasolle ja elinkustannukset kivunneet senkin edestä.

Sähkölaskut ovat nousseet niistä ajoista yli 500% ja tähän on huomioitu siirtolasku.

Vierailija
24/91 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivousalan palkoista myös valehdellaan ja vääristellään tilastoja, hyvä että saa just ja just sen 2000e verojen jälkeen. Moni saa jopa alle tuon. Kaupungissa paremmat palkat kuin yksityisillä. 

Tiedän siivoajia, joilla käteen jää 1300/kk. Ja tehdasduunareita, joilla reilusti alle 2000/kk. Ei voi kuin ihmetellä näitä uutisia.

Vierailija
25/91 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itku pitkästä ilosta, suuti poru lyhykäisestä."

Vierailija
26/91 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdatte ne vähintään kymppitonnin kuussa saavat pomot ja pikkupomot, jotka hilaavat keskiarvoa ylöspäin.

Vierailija
27/91 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikkien palkkojen mediaani on 3300, on täysin mahdollista, että monen alan mediaani on 3100. Siinä ei ole mitään ihmeellistä. Kyllä noihin tilastoihin voi uskoa. Tilastokeskuksella ei ole mitään syitä vääristellä tilastoja.

Vierailija
28/91 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaatko yli (yläpeukku) vai alle (alapeukku) 3300?

Vierailija
29/91 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojana käteen jää kuukaudessa n. 1600-1700 e. Jäiskin jotain 2000 euroo. 

Vierailija
30/91 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kaikki tilastot vääristellään, näin on tehty vuosikausia. Ja mm. tilastokeskus on käytännössä sama kuin disinformaatio / misinformaatio keskus. Tilastoja muutellaan tukemaan etenkin kutakin rahastusagendaa tai peittelemään Suomen todellista tilannetta.

Vierailija
31/91 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kaikki tilastot vääristellään, näin on tehty vuosikausia. Ja mm. tilastokeskus on käytännössä sama kuin disinformaatio / misinformaatio keskus. Tilastoja muutellaan tukemaan etenkin kutakin rahastusagendaa tai peittelemään Suomen todellista tilannetta.

Foliota, ole hyvä.

Vierailija
32/91 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdyn täysin AP:n kommentiin, ovat käytännössä täyttä puppua nämä mediaanipalkat, faktatietoa.

Näin on. Me suomalaiset olemme pienipalkkaisia ja yhä surkeammaksi vain menee. Elinkeinoelämälle ei riitä koskaan mikään. Aina ovat vaatimassa lisää palkanalennuksia, työelämän heikennyksiä ja veronalennuksia. 

Vierailija
33/91 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en edes tarvitse mitään 3000€ palkkaa tai yli. Alle 2000€ palkalla saan ostettua kaiken mitä haluan ja tehtyä niitä asioita mitä haluan joten ei ole tarvetta saada enempää rahaa kuukaudessa.

Vierailija
34/91 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle maksetaan toimeentulotukeakin ainakin tuplaten sen, mitä tuo keskipalkka on. Siksi en voi ottaa työtä vastaan. Ikävä kannustinoukku minulla tässä nyt.

Vierailija
35/91 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en edes tarvitse mitään 3000€ palkkaa tai yli. Alle 2000€ palkalla saan ostettua kaiken mitä haluan ja tehtyä niitä asioita mitä haluan joten ei ole tarvetta saada enempää rahaa kuukaudessa.

Ja kaikinpuolin pystyn elää sellaista elämää kuin haluan ja paikassa missä haluan eli pienessä maalaiskylässä.

Vierailija
36/91 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työskentelen asiantuntijahommissa alalla, jonka TES:n piirissä on kymmeniä tuhansia työntekijöitä.  Työn keskipalkka pyörii jossain 3100 eurossa. Mediaanista en osaa sanoa, mutta tuskinpa on parempi."

Jos se "vakiopalkka" on 3100 euroa kuukaudessa niin laskemalla siihen kaikki lomarahat, ylityökorvaukset yms. päästään aivan varmasti ainakin tuohon suomalaisten keskipalkaan eli 3300 euroa kuussa.

Vierailija
37/91 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijatehtävissä ei vain mennä minkään TES-palkan kanssa. Itse työskentelen teknisen tukkukaupan åarissa. Tuotepäälliköiden palkat 4500-5500 euroa kuukaudessa ja myynnissä teknisen myyjän ansiot 4000+ euroa kuukaudessa. Avainasiakaspäälliköt ja myyntiryhmäpäälliköt sitten suuremmilla ansioilla. Firman tuloksen mukaan vuotuiset bonarit, normaalit lomarahat ja toki verovapaat kulukorvaukset.

Vierailija
38/91 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ollut usein keskusteluita missä jotkut huutaa pää punaisena, että sairaanhoitajilla on hyvät palkat. Sairaanhoitajat tienaa vähintään 4000€/kk! Ja työ helppoa!

Ei mene millään noilla tyypeillä jakeluun, että jos joku tienaa noin paljon sairaanhoitajana, niin kyse on vuorotyöstä, ylitöistä ja todennäköisesti erikoissairaanhoidosta.

Sitten kun mä kerron mun kuukausipalkan olevan kahdella kokemuslisällä n.2820€, niin mua ei uskota. Huudetaan lisistä yms. No mä teen päivätyötä eli en saa lisiä. Ylityökorvauksia saan aina välillä, mutta en mitään suuria summia. 

Eikä hoitoalan työt mitään helppoja ole. Ovat monessa paikassa fyysisesti ja psyykkisesti raskasta. Itsekin olen nyt sairauslomalla uupumuksen vuoksi. 

Vierailija
39/91 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle maksetaan toimeentulotukeakin ainakin tuplaten sen, mitä tuo keskipalkka on. Siksi en voi ottaa työtä vastaan. Ikävä kannustinoukku minulla tässä nyt.

No eikä makseta. Valehtele vähemmän.

Vierailija
40/91 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet asiantuntijahommissa ja pidät tilastoja huuhaana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän