Älkää hyvät ihmiset jättäkö tippiä ravintolassa
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-alan palkat on jossain lama-aikojen tasolla. Todellakin jätän jos palvelu on hyvää.
Jätä vaan. Se on sinun päänsärky.
Ns palvelu on mielestäni nykyään kaikkialla jotakuinkin samanlaista. Mitä on siis hyvä palvelu?
Et taida kovin paljon käydä eri ravintoloissa? Palvelutasossa voi olla isoja eroja. Silti en tippaa hyvästä palvelusta, koska sellaista kulttuuria ei tarvita Suomeen. Palkan kuuluu tulla työnantajalta. Hyvä palvelu auttaa omalta osaltaan menemään uudestaan samaan paikkaan. Hyvä ruoka on vielä tärkeämpää, mutta jos palvelu on huonoa, hyväkään ruoka ei auta.
Tietysti jätän mutta en koskaan sillä luottokorttikoneella koska en usko että sen saa se jolle se on tarkoitettu vaan menee firman kassaan. Annan aina jonkun setelin suoraan käteen mitä nyt sattuu itsellä mukana olemaan.
En, koska ravintolan kuuluu maksaa henkilökunnan palkat Suomessa
Vierailija kirjoitti:
Tietysti jätän mutta en koskaan sillä luottokorttikoneella koska en usko että sen saa se jolle se on tarkoitettu vaan menee firman kassaan. Annan aina jonkun setelin suoraan käteen mitä nyt sattuu itsellä mukana olemaan.
Sama. Tarjoilijat ovat järjestäen iloisesti yllättyneitä kun annan rahan lähtiessä käteen. Mutta vain kun palvelu ylittää odotukset.
Ahaa, no eihän sinun ole pakko jättää, mutta minä jätän jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Etkö tiedä, että tarjoilijat silti joutuvat laittamaan myös käteistipin yhteiseen pottiin, jonka jakaa myös työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-alan palkat on jossain lama-aikojen tasolla. Todellakin jätän jos palvelu on hyvää.
Jätä vaan. Se on sinun päänsärky.
Ns palvelu on mielestäni nykyään kaikkialla jotakuinkin samanlaista. Mitä on siis hyvä palvelu?
Et taida kovin paljon käydä eri ravintoloissa? Palvelutasossa voi olla isoja eroja. Silti en tippaa hyvästä palvelusta, koska sellaista kulttuuria ei tarvita Suomeen. Palkan kuuluu tulla työnantajalta. Hyvä palvelu auttaa omalta osaltaan menemään uudestaan samaan paikkaan. Hyvä ruoka on vielä tärkeämpää, mutta jos palvelu on huonoa, hyväkään ruoka ei auta.
Asun ulkomailla; asunut neljässä eri maassa. Olen käynyt ja käyn edelleenkin paljon eri tyyppisissä ravintoloissa niin työnpuolesta kuin perheeni / ystävieni kanssakin. Suomessa käyn hyvin harvoin , joten suom. ravintolatkaan eivät ole minulle kovin tuttuja, totta.
Kokeilin kerran antaa tippiä, en saanut mitään siitä hyvästä. Aina saan hyvää palvelua jne. ihan tippaamattakin.
Tippidiootit saa jatkossa maksaa 20 - 30% enemmän kun asioivat mun firmassa, muille normihinnat.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei ainakaan palkat nouse jos alkavat laskea saavansa tipit jokaiselta asiakkaalta.
Ei mitään maksupäätteen vakiokäytäntö tippiä todellakaan tänne! Ulkkari asiakkaat joskus selkkaa väkinäisesti jotain kymmen senttisiään kassalla, ei aiheuta kuin hämminkiä. Suomalaiset antaa usein rehdin 2-4€ suoraan pitämälleen asiakaspalvelijalle, toisin kuin tuo yksi kommentti väittää, sen olen aina saanut henk. kohtaisesti pitää, ja sellainen ilahduttaa, kunhan siitä ei tosiaan tule ikinä mikään pakko kenellekään osapuolelle koska Suomen hintataso niin ravintoloissa kuin takseissakin on jo korkea. T: tarjoilija
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä juntteja oikein sikiää? Missä on käytöstavat ja muiden kulttuurien ja tapojen ymmärrys? Kuten edellä sanottiin, maassa maan tavalla. Suomessa suurin osaa ei tippaa koskaan ja hyvä niin. USA:ssa kuuluu tipata reilusti. Muuten olet paikallisia tapoja ymmärtämätön juntti ja silloin on parempia syödä omia eväitä.
meillä oli usassa kerran yhden ison kapungin keskustakämppä aulapalveluineen. Tämä aulapalvelu siis oli sellaista, että siellä seisoi joku aulapalvelija, joka ei oikeastaan koskaan tehnyt muuta kuin kysyi mitä kuuluu ja hyvää pivänjatkoa ja jolle saattoi sanoa vaikka jos hissi oli hiukan epäkuntoisen oloinen, tai lamppu palanut jossain ja hän sitten soitteli korjaajat. Alaovetolivat lukossa, joten hän toki avasi oven sitten talossa asuville nappia painamalla. Kaikki nämä asiat olisi voinut hoitaa automatiikalla, mutta kun siellä asui paljon ihmisiä, jotka tykkäsivät, että heitä pitää palvella, niin tällaista sitten oli tarjolla. Näille sitten piti antaa kuukausittain kuukausitippiä ja jouluisin erillinen joulutippi. Saivat ihan ok palkkakin, mutta tippiä piti silti aina jättää. Se oli hitsin rasittavaa, kun piti aina huolehtia siitä, että jossain kotona on tarpeeksi käteistä. Tuli mota kertaa suomea ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei ainakaan palkat nouse jos alkavat laskea saavansa tipit jokaiselta asiakkaalta.
Ja kohta jätetään tippiä ruokakaupan kassalle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö tiedä, että tarjoilijat silti joutuvat laittamaan myös käteistipin yhteiseen pottiin, jonka jakaa myös työnantaja.
En usko. Onko näin? Kuka tietää heidän saaneen tippiä? Jos ei jätä pöytään sitä. Me viimeksi sanottiin ettei laiteta tähän maksupäätteeseen tippiä ja annettiin vitonen käteen tarjoilijalle. Toivottavasti piti sen itse.
Kyllä jätän tippiä. Mä oon kato rikas, mulla on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jätän tippiä. Mä oon kato rikas, mulla on varaa.
En jätä tippiä. Mä oon kato rikas ja aion olla jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ravintolasta. Joissakin ravintoloissa tarjoilija saa pitää tippinsä eikä keittiöhenkilökunta saa tipeistä osuutta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sanokaaha tippidiootit onko oikein maksaa samasta palvelusta eri hinnat?
Tilaan tuopin olutta ruuan kaveriksi hintaan 10€ niin se olisi 1€ tippiä (ahneiden amerikkalaisten mielestä 2 - 3€)
Tilaan pullon kallista viiniä hintaan 1000€ jolloin tippi olisi 100€ (murikkalaisilla 200 - 300€)
Tarjoilu on identtinen, hinta eri.
Onhan se nyt tietenkin 100 kertainen vaiva kantaa pullo viiniä pöytään kuin tuoppi olutta. Varmasti vastaa sadan tuopin tarjoilua.
Maksaako ravintola mulle tippiä jos kieltäydyn tarjoilijan palveluista ja teen työn ite? Nimittäin jos tippaus olis pakollista kuten kehitysmaissa niin asiakkaalla pitäisi olla mahdollisuus valita ettei ota maksullista lisäpalvelua.
Pitäisi olla pakollinen ilmoitus ravintolan ulkopuolella, jossa ilmoitetaan että maksupääte pyytää perusteetonta tippiä. Silloin voisi välttää näitä ravintoloita. Ja sellaiset ravintolat ottaisivat riskin kun lähtevät kerjuun edistämiseen.