Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuolinpesä, leski käyttänyt rahoja omiin sijoituksiin

Vierailija
12.08.2025 |

Nyt on kyllä todella surullinen olo. Kävi ilmi, että isäni on käyttänyt kuolinpesän rahoja omiin sijoituksiinsa.

Äidilläni ja isälläni on ollut TAI-tili. Tälle tilille on tullut äitini kuoleman jälkeen suht merkittävä summa rahaa. Raha on tullut omaisuudesta, joka oli vain äitini nimissä. Isälläni ei ole ollut siihen mitään hallintaoikeutta.

Nyt pesää selvitetään ja on käynyt ilmi, että isäni on toistuvasti nostanut tältä tililtä rahaa ja käyttänyt ne rahat.

Ne rahat olisivat kuuluneet kuolinpesälle.

Miten oma isä voi tehdä tuolla tavoin? Minua ei kiinnosta ne rahat, tulen ihan hyvin toimeen ilman niitäkin. Mutta että oma isä toimii lastensa selän takana tuolla tavoin?

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ovat avioliitossa, eikä mitään poissulkevaa määräystä ole, isänne perii kokonaan vaimonsa omaisuuden. Hänellä ei ole velvollisuutta antaa teille senttiäkään pesästä, vaan pääsette osille vasta hänen kuoltuaan. Siihen saakka isänne hallitsee jakamatonta kuolinpesää.

Heillä testamentti.

Ap

Kenelle ja minkä muotoinen?

Vierailija
22/86 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ovat avioliitossa, eikä mitään poissulkevaa määräystä ole, isänne perii kokonaan vaimonsa omaisuuden. Hänellä ei ole velvollisuutta antaa teille senttiäkään pesästä, vaan pääsette osille vasta hänen kuoltuaan. Siihen saakka isänne hallitsee jakamatonta kuolinpesää.  

Väärin. Aviopuoliso ei peri yhtään mitään, jos parilla on lapsia eikä ole keskinäistä testamenttia. Testamentillakaan ei voi ohittaa rintaperillisten eli parin lasten lakiosuutta. Yllättävän moni ei tiedä tätä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perijät ovat rahan ahneita loisia.  Maksan tililtä perikunnan kiinteistöverot, sähköt ja lämmityskulut. Silti valitetaan. Hauskinta tässä on että möin puolikkaan talosta toiselle lapselle. Muutin vuokralle ja tuhlaan omaisuuteni pois ennen kuin kuolen. 

ps. Irtisanoin kaikki sopimukset joissa oli nimeni. Turha valittaa kun ei ole sähköjä tai vettä. 

Vierailija
24/86 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko perunkirjoitus tehty? Sehän tehdään/on tehty äidin kuolinpäivän omaisuuden mukaisesti, eli kuolinpäivän pankkitilien saldot ja omaisuudet. Perukirjassa jaotellaan ensin kuolleen omaisuus ja sitten lesken omaisuus. 

Onko äidillä ja isällä muita perillisiä, kuin sinä ja mahdolliset muut yhteiset lapset? Oliko heillä testamenttia? Mitä siinä sanotaan? 

Kuka selvittää pesää? 

Vierailija
25/86 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa kannattaa todennäköisesti vaatia kuolinpesän jakoa. Se prosessi ei välttämättä tuo rahoja takaisin, mutta ainakin pääsee estämään että isä ei voi käyttää enää enempää kuolinpesän varoja. Plus kun jaon jälkeen saa vahvistuksen paljonko kuolinpesästä meni on tilaisuus tehdä verosuunnittelua ja vastaavia järjestelyjä.

Vierailija
26/86 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeuteen vaan ja rahat takas. Meille kävi niin että äitini kuoleman jälkeen isäni yritti nostaa äitini tililtä rahaa mutta olin tehnyt pankille ilmoituksen että vain minä voin sieltä nostaa ja isäni jotenkin yritti väärentää papereita. Pankista soitettiin minulle ja kysyttiin onko isälläni lupa nostaa 50 tonnia. Äitini ja isäni olivat eronneet jo 15 vuotta sitten ja heillä oli täysin oma elämä. Hautajaisten jälkeen isäni oli yrittänyt kavallusta. Minä oli se joka peri äitini kaiken omaisuuden mutta isä yritti huijata rahaa itselle.

Vierailija
27/86 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä ollaan ahneita taas. Kieli pitkällä odotetaan rahaa ja omaisuutta, jonka muut ovat omalla työllään keränneet. Ne eivät kuulu teille, vaan leskelle, jonka kanssa se omaisuus on kerrytetty.

Jos isällänne on laillinen oikeus, niin se on jälkikasvulta moraalitonta kieltää käyttämästä isän ja vaimonsa yhteisiä varoja.

Vierailija
28/86 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tilanteessa kannattaa todennäköisesti vaatia kuolinpesän jakoa. Se prosessi ei välttämättä tuo rahoja takaisin, mutta ainakin pääsee estämään että isä ei voi käyttää enää enempää kuolinpesän varoja. Plus kun jaon jälkeen saa vahvistuksen paljonko kuolinpesästä meni on tilaisuus tehdä verosuunnittelua ja vastaavia järjestelyjä.

Ei ole mitään kuolinpesän omaisuutta, jos varat ovat tilillä, johon isällä on käyttö- ja omistusoikeus. Silloin ne rahat ovat 100% isän. 

Vierailija
29/86 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeuteen vaan ja rahat takas. Meille kävi niin että äitini kuoleman jälkeen isäni yritti nostaa äitini tililtä rahaa mutta olin tehnyt pankille ilmoituksen että vain minä voin sieltä nostaa ja isäni jotenkin yritti väärentää papereita. Pankista soitettiin minulle ja kysyttiin onko isälläni lupa nostaa 50 tonnia. Äitini ja isäni olivat eronneet jo 15 vuotta sitten ja heillä oli täysin oma elämä. Hautajaisten jälkeen isäni oli yrittänyt kavallusta. Minä oli se joka peri äitini kaiken omaisuuden mutta isä yritti huijata rahaa itselle.

Minkäs pykälän nojalla meinaat saada isän omat rahat takaisin? Nythän ei ollut kyse eronneesta parista tai kavalluksesta, vaan siitä että isä on käyttänyt omia rahojaan. 

Vierailija
30/86 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon jaetaan täällä väärää tietoa.

Leski ei peri mitään ilman testamenttiä. Tehdään ositus 50/50 ja vainajan osuus jaetaan lapsille.

Vierailija
31/86 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään kuolinpesän omaisuutta, jos varat ovat tilillä, johon isällä on käyttö- ja omistusoikeus. Silloin ne rahat ovat 100% isän. 

Käsittääkseni perunkirjoituksessa määritellään vainajan omaisuus ja perijät. Jos vainajalla ja isällä on yhteinen tili, omaisuus tilillä varmaan yleensä kuuluu puoleksi vainajalle.

Tällöin vainajan omaisuutta ei saa käyttää ennen kuin perunkirjoitus on tehty ja perintö jaettu.

Vierailija
32/86 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkäs pykälän nojalla meinaat saada isän omat rahat takaisin? Nythän ei ollut kyse eronneesta parista tai kavalluksesta, vaan siitä että isä on käyttänyt omia rahojaan. 

On isän rahat ja sitten on kuolinpesän rahat. Nämä erotellaan perunkirjassa.

Vierailija
33/86 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On isän rahat ja sitten on kuolinpesän rahat. Nämä erotellaan perunkirjassa.

Niin on ja isän käyttämät rahat kuuluvat osioon "isän rahat", koska kyseessä on tili, johon isällä on omistusoikeus. Ottakee asioista selveevee

Vierailija
34/86 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leski ei peri mitään ilman testamenttiä. Tehdään ositus 50/50 ja vainajan osuus jaetaan lapsille.

Ei välttämättä. Avioehto voi muuttaa tilannetta.

Vierailija
35/86 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli ap. Kun isäsi kuolee, viimeistään silloin sinäkin pääset osingoille rahoista. 

Vierailija
36/86 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhoilla ihmisillä saattaa kadota kyky ymmärtää mikä on omaa ja mikä toisen omaa. 

Ei siihen korkeaa ikää tarvita, onnistuu nuoremmiltakin.

Luenteenpiirteet nimeltä epärehellisyys, itsekkyys ja ahneus.

Vierailija
37/86 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta yhteisen omaisuuden osalta. Se jaetaan kaikissa tapauksissa 50/50. Avioehdolla voi suojata vain omaa omaisuuttaan. 

Vierailija
38/86 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen tai tili.  Thaimaatili?   Thaimaan pankkeihin valuukin rahaa . 

Vierailija
39/86 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi, koska avioehtoa sovelletaan vain avioerotilanteessa. Leskeksi jäätyä omaisuus jaetaan aina 50/50 ja perinnön osuus määrittyy sen mukaan. 

Vierailija
40/86 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis jos se tili on jokoTA- tai TAI-tili, niin sillä olevat rahat on molempien - myös isäsi omaisuutta. Riippumatta siitä, mistä ne ovat tulleet. Ja jos se tili on TAI-tili, niin niitä voi myös ihan yksin sieltä käyttää.

Kyllä ne rahat kuuluvat kuolinpesälle. Hän on kajonnut perilliselle kuuluvaan omaisuuteen, sillä perinnönjakoa ei ole vielä tehty.

Jakamattomat pesät pitäisi aina selvittää ja mahdollinen perintö  jakaa heti, kun perunkirja ja veroviranomaisen päätös veroista on tehty. Silloin kukaan ei pysty varastamaan toisten omaisuutta. Tämä käytäntö suojaisi myös alaikäisten perillisten omaisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi