Sydämen muljahtelu, milloin lääkäriin?
Minulla on aina aamuisin sydämen muljahtelua, tätä on nyt ollut reilu kuukauden. Tuntuu hieman puristavana kipuna ja muljahduksena. Tulee useampia peräkkäin ja tänäkin aamuna kesti about 30 min. Eikös muljahdukset kuitenkin ole yleensä vaarattomia? Kuitenkin nyt ahdistaa tämä tilanne ja päivä on pilalla sen vuoksi 1😄 Turhaankaan en halua lääkäriin mennä.
Kommentit (52)
Jos rytmihäiriöt ovat uusi oire niin ehdottomasti lääkäriin.
Minulla on ollut rytmihäiriöitä lapsuudesta saakka ja olen jo pääosin oppinut elämään niiden kanssa. Pumppu tutkittu, eikä pitäisi olla isompaa ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Heti.
Tuskin heti tarvitsee. Terveysasemat ei ole tänään edes auki
Väsymys, stressi, krapula, liikunta, tupakointi.
Jos on puristavaa kipua rinnan alueella, käsivarressa, leukaperissä , huonovointisuutta, niin kyse voi olla sydänkohtauksesta. Voi tulla myös nuorille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti.
Tuskin heti tarvitsee. Terveysasemat ei ole tänään edes auki
Päivystys ja EKG & laboratorio päivystää.
Kannattaa käydä tutkimuksissa. Yleensä riittää Esim. Holter- vuorokausimittaus (Ekg) ja kenties vielä kardiologin tekemä sydämen ultra. Mulle tehtiin noi kummatkin alkuvuodesta. Mulla ollut aina sydämen kammiolisälyöntejä ja muitakin muljahteluja. Todettiin ihan terveeksi noissa tutkimuksissa.
Riippuu lääkäristä. Työterveyslääkäri totesi pumpun puhelimessa terveeksi. Mutta oikeasti kannattaa tutkituttaa, itse en enää jaksa yrittää.
Voipi olla puristus vaikka anemiaa.
Itse odottelisin rauhassa esim. aivoinfarktia, joka muljahtelusta seurata, ennen lääkäriin lähtöä. Eipä sitä tyhjän takia kannata hötkyillä.
Käy lääkärissä ennenkuin muljahtaa viimeisen kerran.
Jos rintakipua ja pitkäaikaista arytmiaa esiintyy, silloin soitetaan 112 ihan vtun heti.
Etenkin naisilla sydäninfarkti oireilee epämääräisesti. Jos ap on keski-ikäinen nainen ja muljahtelu on uusi oire, kannattaa muutenkin tutkituttaa itsensä, koska vaihdevuosioireistoon kuuluu lisääntyneet rytmihäiriöt ja infarktiriski nousee.
MIehet on fysiikaltaan yksinkertaisempia olentoja, joiden oireet ovat paljon selkeämmin tunnistettavia.
Ensi hätään ap voisit kokeilla, toimisiko tämä:
Valsalvan koe eli Valsalvan manööveri tai arkikielessä valsalvaus on italialaisen lääkäri Antonio Valsalvan mukaan nimetty toimenpide tai lääketieteellinen koe, jossa henkilö sisäänhengityksen jälkeen sulkee uloshengitystiensä esimerkiksi sulkemalla kurkunpään tai vaihtoehtoisesti suun ja sieraimet, ja samalla hengitysteiden ollessa suljetut tekee voimakkaan uloshengitysliikkeen.[1]
Valsalvan kokeella on monia eri käyttötarkoituksia. Osa näistä liittyy parasympaattisen hermoston stimulaatioon, jota koe aiheuttaa. Valsalvan kokeella voidaan parasympaattisen stimulaation ansiosta esimerkiksi pysäyttää sydämen takykardiakohtaus.[1]
Vierailija kirjoitti:
Väsymys, stressi, krapula, liikunta, tupakointi.
Jos on puristavaa kipua rinnan alueella, käsivarressa, leukaperissä , huonovointisuutta, niin kyse voi olla sydänkohtauksesta. Voi tulla myös nuorille.
Huono olo on ollut tänään (yölläkin heräsin siihen) mutta ajattelin johtuvan syömingeistä. Hikoiluakin on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ikä? Stressiä?
34. En tiedä stressistä, mutta vuoteen en ole saanut nukuttua kun vauva heräilee paljon öisin.
Itsekullakin muljahtelee. Se voi olla pelkkää liiallista itsetarkkailua, mutta jos siihen liittyy kipua eikä tiheälyöntisyyskohtaus mene Valsalvalla ohi, on syytä soittaa 112.
Vierailija kirjoitti:
Itsekullakin muljahtelee. Se voi olla pelkkää liiallista itsetarkkailua, mutta jos siihen liittyy kipua eikä tiheälyöntisyyskohtaus mene Valsalvalla ohi, on syytä soittaa 112.
Siis tää, kun nuo kohtaukset stressaa ja niitä jää miettimään ja varmaan liikojakin tarkkailemaan. Kokeilen tuota Valsavaa seuraavalla kerralla. Kiitos.
No kai sinne ainakin soittaa voi, vaikka olisikin turhaa?
Miehen kaveri valitteli kolme viikkoa sitten vasemman käden puutumisesta. Sanoin että tuohan voi olla vaikka sydänkohtaus, mee lääkäriin. Sanoi jotain tyyliin "onpa valoisa ajattelutapa". Viikko sitten kaljalla ollessamme ravisteli sitä kättä ja sanoi että kihelmöi. Aattoaamuna naiskaverinsa löysi hänet kuolleena.
Rytmihäiriöt eivät ole vaarallisia jos ne ovat lyhytaikaisia eikä niihin liity kipua, tajunnanmenetystä tai muita erikoisia oireita. Jos rytmihäiriö ei mene ohi, rinnassa tuntuu puristava tunne ja/tai muita voimakkaita oireita, niin heti lääkräriin. Päivystykseen on mentävä tosiaan heti tai soitettava ambulanssi.
Mulla alko viime kesänä ihan puskista. Syytä en tiedä. Ei mitään ennen sitä. Päivällä muljuja ja kun nukkumaan niin silloin vasta rytmi meni ihan päin peetä. Kyllä unet karisi ja sehän vain pahensi. Lääkäriin ja b salpaajia mukaan. Kyllähän nuo auttoi muttei poista kokonaan. Ja en käytä alkoa vaan kuntoilen oikeastaan päivittäin. Meni vain pahemmaksi ja lopulta iski flimmeri johon verrattuna pelkkä muljahdus on mitätön joskin kiusallinen ongelma. Sydän löi 8 tuntia kovaa ihan sekaista mulju rytmiä. Luulin oikeasti kuolevani. Sairaalassa rytmi oikaistiin ja pumppu ultrattiin ja todettiin olevan normaali ja pumppaavan tehokkaasti. Uudet lääkkeet. Ei onneksi ole tuo uusiutunut vaikka muljuaa edelleen päivittäin ja aina jää pelko lähteekö taas siihen hulluun rytmiin. Mutta elämä on. Näillä mennään.
On syytä selvittää. Rytmihäiriöitä on useita eri tyyppejä. Puristava kipu ei kuulosta hyvälle.