Voiko työkokeilusta työllistyä?
Mun kaveri on ollut nyt 20 vuotta töissä paikassa minkä sai työkokeilun kautta mutta se taitaa olla aika harvinaista?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Voi, olen itsekin palkannut työttömänä työnhakijana olleen työkokeilijan. Näytti kokeilun aikana asenteensa ja luotin siihen. Oli hyvä rekry
Okei no pitänee ehkä turvautua siihen sitten jos ei töitä kohta irtoa.
Miksipä eivät palkkaisi osaavaksi osoittautuvaa työkokeilijaa, jos vain rahaa on.
Vierailija kirjoitti:
Miksipä eivät palkkaisi osaavaksi osoittautuvaa työkokeilijaa, jos vain rahaa on.
Tykkäävät ketjuttaa kokeilijoita. Tällöin ei tarvitse palkkaa maksaa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkäävät ketjuttaa kokeilijoita. Tällöin ei tarvitse palkkaa maksaa ollenkaan.
Kyllä se on melkoinen lottovoitto saada työkokeilun kautta sellainen kaveri hommiin, joka oikeasti osaa ja pärjää. En ainakaan itse ottaisi riskiä, jos oikeasti hyvä duunari löytyy.
Yleensä kierrätetään 9 euroa/päivä- tyyppejä tekemään töitä joissa ei tarvita koulutusta ko. tehtävään. Näin ollen työnantaja säästää mojovasti kun ei tarvitse palkata omasta pussista ketään.
Kyllä, moni työnantaja palkkaa Kelan työttömyyskorvauksen suuruisella palkalla työttömän eli 550 euroa+ 180euroa kuussa käteen.
Vaikka et olisi yhtään päivää pois ja aina tulisit ajoissa paikalla ja tekisit työsi hyvin, et silti saa työpaikkaa. Reilua, eikö?
Harva työllistyy, mutta on joku onnistunut, ehkä ollut tuttava tai sukulainen.
Ei kai työkikeiluun ole pakko mennä? Korvauksia haluan vain nostaa. En jaksa tehdä töitä, kun silloin ei ole vapaa aikaa. Nykyinen järjestelmä on hyvä kun saa työttömyyskorvausta ja omaa aikaa on paljon kaikkeen kivaan tekemiseen kun ei ole töissä. Työttömänä on parempi olla!
Voi. Tiedän useitakin tapauksia ihan henk.koht. kaveripiiristä mutta myös työni kautta. Itsekin tavallaan, koska olen saanut vakituisen työpaikan kunnalta aiemman työkkäriharjoittelun kautta.
Tämän vuoksi nimenomaan kannattaa mennä työkokeiluun sellaiseen paikkaan jonne haluaisi töihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kierrätetään 9 euroa/päivä- tyyppejä tekemään töitä joissa ei tarvita koulutusta ko. tehtävään. Näin ollen työnantaja säästää mojovasti kun ei tarvitse palkata omasta pussista ketään.
Kyllä, moni työnantaja palkkaa Kelan työttömyyskorvauksen suuruisella palkalla työttömän eli 550 euroa+ 180euroa kuussa käteen.
9:n euron tyypistä työllistäjä saa verottoman 10,10 euron kulukorvauksen. 9:n euron palkan maksaa joku muu taho kuin työnantaja.
Tottakai voi, tuskin on kovin yleistä, kuten sanottu, jotkut yritykset käyttävät työharjoittelijoita ja -kokeilijoita hyväkseen. Itse sain hyvän työkokeilu-palkkatukityö kokemuksen, ja vaikken sinne työllistynytkään vakituiseksi, sain suosittelijan ja monta työkaveria joiden kanssa olen edelleen keskusteluväleissä.
Missään nimessä työkokeiluun ei kannata mennä asenteella, "en oo työsuhteessa, mitään en tee, ei mua kiinnosta."
Jos haluat töihin, töiden välttely työkokeilussa ei ainakaan kannata.
Jos yrityksen linja työkokeilijoihin ja harjoittelejiin epäilyttää, kannattaa seurata yrityksen työnhaku ilmoituksia vaikka vuoden verran. Useat työntekijähaut saman vuoden sisällä, samalla työntekijä määrällä kertoo olennaisen.
Toiset firmat tottakai pyörivät vaihtuvan työvoiman turvin, jos se ei haittaa, miksei käy kokeilemassa. Saahan siitä ainakin työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt töitä kaipaa? Kun Kela maksaa korvauksia!
Olet kyllä vähään tyytyväinen.
Ainakin olisi syytä tutkia kuinka moni työllistyy ja miten pitkäksi aikaa. Täällä yksi ravintola haki ennen aina kesän ja joulun ruuhkiin työkokeilijoita tekemään yksinkertaisemmat työt.
Kyllähän se mahdollista on mutta riippuu paikasta johon menee työkokeiluun. Itse olen ollut 14 vuotta koulunkäynninohjaajana kaupungilla, ensin 9 euron korvauksella työkokeilussa, sitten palkkatuella ja parin vuoden jälkeen sain vakituisen työn.
Kyllä voi.
Terveisin kokeilusta vakkariksi
Vaatii tosin vähän tuuriakin.
Ja firman joka ei hyväksikäytä työkokeilua
Voi, olen itsekin palkannut työttömänä työnhakijana olleen työkokeilijan. Näytti kokeilun aikana asenteensa ja luotin siihen. Oli hyvä rekry