Kuvitteleeko joku oikeasti että Suomessa on hyvä sosiaaliturva
Kun ei todellakaan ole vaan yksi Euroopan heikoimmista.
Kommentit (121)
Työttömällä ei ole työterveyshuoltoa eli lääkärikäynnit ja lääkkeet maksetaan 595 työmarkkinatuella, siitä maksetaan myös lasten lääkkeet.
Kaikki työttömät ei saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tammikuusta alkaen saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta valtiolla, julkisella ja yksityisellä.
Työnhakijana suostuisin tällaiseen diiliinvai 2-3pv viikossa sopimuksella. Loppuajan tarvitsen ammatillisen osaamiseni ylläpitämiseen muita mahdollisuuksia varten, verkostoitumiseen, jatkokouluttautumiseen, sekä muiden työpaikkojen kartoittamisen ja hakemiseen. Vuosi on lyhyt aika haastatteluprosessiin moniin paikkoihin, joten se pitää aloittaa hetimiten, jos on kerran tiedossa että pesti kestää vain vuoden.
Jos firmalla ei ole sitoutumis- ja kantokykyä edes vuoden päähän, eihän minun kannata sellaiseen luottaa tai sitoutua.
Jos työtön kieltäytyy työstä niin tulee karenssi. Mutta ei huolta nimittäin työkkäri ei tarjoa sulle töitä.
Työhakemuksia tehdään itse kotona yksin ja joka paikkaan on satoja hakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Työttömällä ei ole työterveyshuoltoa eli lääkärikäynnit ja lääkkeet maksetaan 595 työmarkkinatuella, siitä maksetaan myös lasten lääkkeet.
Kun potkulaki tulee voimaan niin menee paljon asuntoja ja kesämökkejä pilkkahintaan myyntiin. Ihmiset tarvitsevat ruokarahaa lapsille ja lääke rahaa ja vaaterahaa.
Kaikki oikeistolaiset uskovat niin.
Euromääräisesti voikin olla suuri itse tukien summa, mutta minua kiinnostaa, mitä sillä saa, vrt muut EU maat.
Itse kannatan ajatusta UBI:sta, vaikka menisi yksityisyys. Tähän ollaan joka tapauksessa menossa, koska AI vie työpaikkoja ja uusia aloja ei välttis synny, jolla työllistettäisiin kaikki.
-Kylmis
Vierailija kirjoitti:
Euromääräisesti voikin olla suuri itse tukien summa, mutta minua kiinnostaa, mitä sillä saa, vrt muut EU maat.
Itse kannatan ajatusta UBI:sta, vaikka menisi yksityisyys. Tähän ollaan joka tapauksessa menossa, koska AI vie työpaikkoja ja uusia aloja ei välttis synny, jolla työllistettäisiin kaikki.
-Kylmis
Jos sun puoliso tienaa 2200 brutto - verot ja eläkemaksut ja 2 lasta niin saat pelkän 595 netto työmarkkinatuen.
Noilla tuloilla ei saa yleistä asumistukea eikä toimeentulotukea.
Hallitus poisti lapsikorotukset ansiosidonnaisesta ja porrasti ansiosidonnaisen eli 2400 brutto palkalla saa ansiosidonnaista 2 kuukautta 1000 netto ja sitten tulee porrastus ja saa 800 netto ja toinen porrastus ja 750 netto.
Ansiosidonnaisen veroprosentti on isompi kuin samansuuruisen palkan, koska ei saa vähennyksiä.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus poisti lapsikorotukset ansiosidonnaisesta ja porrasti ansiosidonnaisen eli 2400 brutto palkalla saa ansiosidonnaista 2 kuukautta 1000 netto ja sitten tulee porrastus ja saa 800 netto ja toinen porrastus ja 750 netto.
Ansiosidonnaisen veroprosentti on isompi kuin samansuuruisen palkan, koska ei saa vähennyksiä.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen. Ennen se oli 6 kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Työtön kolmen alaikäisen yksinhuoltaja sai ainakin pari vuotta sitten tukia n 4400 euroa. Minkäköhänlainen palkka pitäisi olla, että saisi tuon nettona?
N 8000e
"Palkkatuki ei enää kerrytä työssäoloehtoa, paitsi tiettyjen erityisryhmien, kuten yli 60-vuotiaiden ja alentuneen työkyvyn henkilöiden osalta."
https://www.kuntaliitto.fi/blogi/2024/palkkatuki-ja-etuuskulujen-rahoit…
Palkkatuella voi päästä hyvinvointialueelle töihin ja yksityisiin yrityksiin ja jos on joku sairaus niin kaupungin yksikköön.
Palkkatukea saa 5-10 kuukautta ja toiset 10 kuukautta perään, kun vaihtaa työpaikkaa. Valtio maksaa 50 % tai 70 % palkasta riippuen terveydestä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä ja työttömällä ei ole työterveyshuoltoa eikä e-passia.
Vain niille työttömille Kela maksaa lääkärit ja lääkkeet, jotka saa toimeentulotukea.
Ja kaikki työttömät ei saa toimeentulotukea.
Lääkäri maksaa 30 euroa ja poliklinikka maksu 60 euroa.
Tervetuloa työttömäksi, kun potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Työttömille on kyllä terveystarkastuksia, joo pitää vähän ihan itse nähdä vaivaa ja soittaa se aika itselleen. Työttömille on myös osassa kaupunkeja ilmaisia uinti lippuja ja kuntosali lippuja. Myös työtön voi hakea toimeentulotukea lääkäri- ja lääke kuluihin vaikkei sitä muuten saisi.
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshuolto on usein vain työtapaturmia varten, ei mitään muuta varten. Edellisessä työpaikassa en tiennyt edes onko siellä tapaturmia varten mitään työterveyttä vai mennäänkö päivystykseen. Lasten lääkkeet maksetaan esim lapsilisistä
"Potkulaki etenee.
Asiallinen syy riittäisi potkuihin - tätä se tarkoittaa työntekijälle.
Uudessa laissa varoitusta ei tarvitsisi antaa, jos työntekijän olisi pitänyt ilman varoitustakin ymmärtää menettelynsä vakavuus ja moitittavuus.
Irtisanomiseen riittää huolimattomuus tai alisuoriutuminen.
Enää ei tarvita painavaa syytä irtisanomiseen eikä tarvitse tehdä kokonaisarviota.
Alle 50 hengen työpaikoilla poistuu takaisinottovelvollisuus. "
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011055773.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä ja työttömällä ei ole työterveyshuoltoa eikä e-passia.
Vain niille työttömille Kela maksaa lääkärit ja lääkkeet, jotka saa toimeentulotukea.
Ja kaikki työttömät ei saa toimeentulotukea.
Lääkäri maksaa 30 euroa ja poliklinikka maksu 60 euroa.
Tervetuloa työttömäksi, kun potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Työttömille on kyllä terveystarkastuksia, joo pitää vähän ihan itse nähdä vaivaa ja soittaa se aika itselleen. Työttömille on myös osassa kaupunkeja ilmaisia uinti lippuja ja kuntosali lippuja. Myös työtön voi hakea toimeentulotukea lääkäri- ja lääke kuluihin vaikkei sitä muuten saisi.
Ei ole terveystarkastusta kaikissa kaupungeissa. Ja luuletko ettei toimeentulotukea ole haettu, ei sitä saa, jos puoliso saa pientä palkkaa.
Eikä kaikissa kaupungeissa ole mitään uintilippuja eikä kuntosalilippuja. Siksi lapset uivat vain sen mitä koulussa uidaan, kun ei ole edes yleistä uimarantaa lähellä kesällä.
Vierailija kirjoitti:
EU on antanut noottia Suomelle liian heikosta sosiaaliturvasta. Millä poliitikot väistelee tätä tosiasiaa, maksaako Suomi sakkoa EU:lle ja kuittaa nootin sillä?
Tätä täällä hoetaan,ei ole mitään noottia vaan Suomi poikkeuksellisesti antoi edes mahdollisuuden tehdä noita kanteluita.Muut maat eivät antaneet.
Vierailija kirjoitti:
"Potkulaki etenee.
Asiallinen syy riittäisi potkuihin - tätä se tarkoittaa työntekijälle.
Uudessa laissa varoitusta ei tarvitsisi antaa, jos työntekijän olisi pitänyt ilman varoitustakin ymmärtää menettelynsä vakavuus ja moitittavuus.
Irtisanomiseen riittää huolimattomuus tai alisuoriutuminen.
Enää ei tarvita painavaa syytä irtisanomiseen eikä tarvitse tehdä kokonaisarviota.
Alle 50 hengen työpaikoilla poistuu takaisinottovelvollisuus. "
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011055773.html
Ei tarvitse myöskään enää sijoittaa toisiin tehtäviin, saa irtisanoa heti.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion.
Eli jatkossa jos et pysty tekemään nykyistä työtä niin työnantajan ei tarvitse järjestää sulle toista työtä.
Jos et pysty siivoamaan eläkeikään asti niin se on potkut ja työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Ei saa alisuoriutua.
Nythän kaupunki on järjestänyt selkävaivaiselle siivoojalle toimistotyötä. Jatkossa ei tarvitse.
Työnhakijana suostuisin tällaiseen diiliinvai 2-3pv viikossa sopimuksella. Loppuajan tarvitsen ammatillisen osaamiseni ylläpitämiseen muita mahdollisuuksia varten, verkostoitumiseen, jatkokouluttautumiseen, sekä muiden työpaikkojen kartoittamisen ja hakemiseen. Vuosi on lyhyt aika haastatteluprosessiin moniin paikkoihin, joten se pitää aloittaa hetimiten, jos on kerran tiedossa että pesti kestää vain vuoden.
Jos firmalla ei ole sitoutumis- ja kantokykyä edes vuoden päähän, eihän minun kannata sellaiseen luottaa tai sitoutua.