Milloin R-vikaan puututaan?
Minulla on kohta 5-vuotias lapsi jolla r tulee aina l:nä. Milloin asiaa yritetään kenties korjata? Puheterapialla vai kuinka?
Kertokaapa tietämättömälle!
Kommentit (17)
Oma eskarilaiseni pääsi " ärräterapiaan" tammikuussa ja oppi soraärränsä pois kahdessa käyntikerrassa!
Ja suht säännöllisesti käytiin, muutaman kerran puolessa vuodessa. Eskarivuonna sitten kekkasi miten se sanotaan.
Ainakin Espoossa pääsee ns. r-kouluun 5-vuotiaana. Homma on parempi hoitaa kuntoon ennen eskari tai kouluikää, koska silloin tulee paljon muita uusia opeteltavia asioita. Kaveritkin alkavat kiinnittää silloin asiaan jo huomiota. Valitettavasti eri kunnissa asuvat ovat puheterapeuttien kiireen mukaan erilaisessa asemassa.
Meillä tyttö kävi r-koulun heti viisi täytettyään ja oppi noin kolmessa kuukaudessa. Puheterapeutilla kävimme viikon välein, lopussa harvimmin. Joku tarvii vain pientä opastusta ja oppii heti, toisella kestää kauemmin.
Löytyisiköhän netistä ohjeita, joiden avulla hommaa voisi harjoitella kotona?
Meillä esikoinen pääsi puheterapiaan jo 5v ärrävian vuoksi. Oli hyvä juttu, koska puheterapeutti huomasi hänellä myös l-vian ja s-vian, ja nekin hoidettiin. Käytiin kyllä pari vuotta siellä.. Kotiharjoittelua tehtiin liian vähän, mutta lopulta opittiin. Pitää itse jaksaa olla älyttömän kärsivällinen ja jaksaa kannustaa. Tehtävät ja harjoitukset ovat nykyään kyllä tosi kivoja ja lapsille suunniteltuja ja puheterapeutit samoin!
Kuopukselle pyysin niinikään 5-vuotisneuvolassa lähetteen. Sitten kun puheterapeutin aika tuli, olin itse vatsataudissa ja mies vei lapsen sinne. Saivat vain harjoituksia mukaan, ei vielä otettu puheterapiaan. KUulemma siksi, että suuri osa oppii vielä " itsestään" . Kai terapiaan pääsee vasta eskari-iässä. Mä olin ihan raivona, kun mies ei ollut osannut pyytää pontevammin terapiaa jo nyt. Kuopus oppi 4-vuotiaana lukemaan, tuntee siis hyvin kirjaimet ja hyvin voisi opetella sen ärränkin jo nyt. Mun kanssa ei halua yhtään harjoitella. Tosi rasittavaa.
Sekin oli muuten mielenkiintoista, että puheterapiasta tulleessa selvityksessä (sairaalakäynnin selvityksen tyylinen) oikein erikseen todettiin lapsen tulleen vastaanotolle isän kanssa. Nauratti ja suututti. Mä yleensä käytän lapset tuollaisilla käynneillä eikä silloin koskaan todeta, että " lapsi tuli äidin kanssa" . Tunsin samalla itseni huonoksi äidiksi, kun en ollut mukana.. Hassua.
itsellä kohta 5v tyttö ja aion kysäistä neuvolasta kun seuraavaksi mennään...
ei haittaa ainakaan meitä, eikä tyttökään ole moksiskaan!
kaverin lapsi oppi juuri ihan itse, kerkesi täyttämään 6v...
(tietoisesti tai tiedostamatta) niille, joiden kotona on motivaatiota harjoittaa lasta annettujen ohjeiden mukaan.
Soittele ja kysele aikaa neuvolasta.
Vierailija:
Sekin oli muuten mielenkiintoista, että puheterapiasta tulleessa selvityksessä (sairaalakäynnin selvityksen tyylinen) oikein erikseen todettiin lapsen tulleen vastaanotolle isän kanssa. Nauratti ja suututti. Mä yleensä käytän lapset tuollaisilla käynneillä eikä silloin koskaan todeta, että " lapsi tuli äidin kanssa" . Tunsin samalla itseni huonoksi äidiksi, kun en ollut mukana.. Hassua.
Meilla oli ihan sama juttu, on vaan jaanyt mieleen. Tytto on nyt jo reilu 6v, mutta isansa vei hanet kerran enuvolaan tyton ollessa 5kk ja tati oli kirjoittanut etta ' tuli isan kanssa' , ja etta ' isa hoitaa hyvin' . hui ja viela ulkomaalainen isa. Eipahan ole koskaan kirjoittanut minustakaan etta lapsi tuli aidin kanssa...
http: //www. teuva. fi/koulut/sepan_ahjo/puheope. html
esikoinen oppi puheterapiassa, mutta koska olin mukana ja näin opettamistekniikan, sain ärrän opetettua kuopukselle ihan itse. :)
Ei kuitenkaan lopulta tarvittu terapeuttia kun terapian pelossa tyttö oppikin ärrän ihan kotona yhtäkkiä.
Käynti oli yksi kerta vain sillä kunnalla on resurssipula. Ainoastaan ne joilla on useamman kirjaimien puuttumista (ei r ja/tai s) siis vaikeampia puutteita puheessa saavat terapiaa.
D - vihkonen saatiin de den den de de den yms. harjoitteita sillä r ja d muodostuu lähekkäin toisiaan toki oli siinä niitä r-harjoitteittakin. R tuli erittäin harvoin paikoilleen ehkä kerran pari kuukaudessa.
Noita harjotteita tehtiin kotona alkuun säännöllisesti ja sitten vähäisesti. Lasta ei haitannut asia eikä kotiväkeäkään, päiväkodissa ei edes ollut huomattu puutetta (ihemettelen tätä) .
R puuttui vielä kun meni ykköselle ja siellä sitten erityisopettajan luona kävi jakson viikottain, edelleen ei r tullut kuin satunnaisesti toki useammin kuin ennen.
Lasta tämä ei häirinnyt eikä joutunut kiusatuksi missään vaiheessa. Kotona rento suhtautuminen ja sanoin ettei haittaa vaikkei sitä oppisikaan, menestyä voi osaamatta ärrää ja viittasin presidenttiimme.
Kesälomalla ykkösen jälkeen ärrä napsahti paikoilleen.
Suosittelen rentoa suhtautumista asiaan ettei lapselle muodostu painetta ja saa kokea olevansa yhtä hyväksytty ja rakastettu ilman sitä ärrää kuin sen kanssa.
Tulipas pitkä stoori.
Tosin en tiiä jos lapsi ei osaa edes d:tä.. no joo keskiaeuroopassa käsittääkseni puheterapia aloitetaan jo 3 vuotisena jolloin syntyy paremmn tulosta... mutta maassa maan tavalla.. Meillä täällä kunnassa ei edes ole puheterapeuttia sitä on kyllä haettu varmaan 6 vuotta jo muttei vaan ole... Kun ei kukaan tahdo maalle asumaan...
No meillä vanhinpoika jo 15v ei osaa sanoa r kirjainta kunnolla mutta eipä tuo haittaa ei oppinut puheterapiassakaan sitä... Katsotaan nyt sitten oppiiko nuo 2 pienintä sitä myöskään. harjotellut ollaan kyllä.
kun jonkin aikaa jaksaa muistuttaa lasta ärrän paikasta. Eli kitalakeen voi laittaa hilloa tai painaa esim. lusikalla kevyesti. Ja sitten voi harjoitella päristämään kieltä ensin muuten vaan ja sitten kitalakea kohden. Kotikonstein opetettu meillä.
Mäkin luulin ensin, että on vain yksi käynti, mutta hoito jatkuu ja saimme kivoja tehtäviä ja harjoituksia. Käyntejä harvakseltaan, mutta seurannassa ollaan. Otapa esille neuvolassa.
Vanhin lapsi pääsi alle kouluikäisenä puheterapiaan, mutta ahkerasta harjoittelusta huolimatta ei oppinut ärrää ennen kuin koulussa 3. luokalla. Kaksi seuraavaa saivat vain ohjeet r-harjoitteluun, mutta hekin oppivat sen vasta koulussa, jossa kävivät erityisopella puheterapiassa. Yhtäkään lapsistamme ei ole koulussa kiusattu r-vian takia.
ennen puheterapeutin konsultaatiota.
Useimmiten asiaan kiinnitetään huomiota eskarissa tai ekalla luokalla.
t. puheterapeutiksi opiskeleva