Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten semmoisen kimppalahjan kustannus oikein ja oikeudenmuksisesti jaetaan??

Vierailija
11.08.2025 |

Menee hermo. Tuttavat alkaa täyttää 40 ja 50 v ja kimpassa pyritään lahjat hankimaan, niin saadaan jotain järkevää sitten kasaan. Kun porukassa on sekä pariskuntia että sinkkuja, niin pariskunnat väittää että lahjaan osallistutaan per Perhekunta. Jolloin sinkku maksaa kuitenkkn kokonaisen perhekunnan osuuden, vaikka onkin yksin!? Miten tämä voi edes jonkun mielestä olla oikein?

Tiedän ainakin kaksi ns pariskuntaa, jossa nimenomaan se mies on lähinnä vapaamatkustaja, joka käyttää omat rahansa itseensä ja jokainen euro on hänelle kotiinpäin hänen harrastuksiin ja juomiseen. Ja juurikin näissä yhteisissä kustannuksissa juuri hän ja hänen tyyppisensä pitävät suurinta meteliä siitä, miten kuluja jaetaan.

Itse juhlissa se on se, joka syö ja juo eniten. Kotiinlähtiessä yhteiseen taksiin rojahtaa takapenkille ja teeskentelee nukkuvaa. Kotiportilla livahtaa ulos autosta notkeana kuin mikäkin ja urahtaa vaan jotain että pitää-mennä-kuselle. Surkea muijansa saa hoitaa kyydin miten pystyy.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen parisuhteen sisäinen taloudenpito ei kuulu sulle pätkän vertaa, muta kyläl lahjoihin osallistutaan kutsuttuna yksikkönä eli sinkku maksaa sen mitä maksaa ja pariskunta yhdessä sen mitä maksaa. 

Vierailija
22/67 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, pääasiassa osallistutaan perhekunnittain. Vai olisiko sinusta oikeudenmukaista että sinun puoliso osallistuisi yhtä suurella osuudella sinun sisaresi lahjaan kuin sinkkusiskosi. Yleensä toinen pariskunnan osapuoli on lahjan saajan kanssa läheinen tai lahjan saaja on tullut hänen kautta pariskunnan ystäväksi. Ja ennen kuin kitiset että sinkkuja aina sorretaan niin kannattaa muistaa että pariskunnilla on tuplasti enemmän muistettavia kun niitä tulee molemmilta puolilta. Siinä mielessä puntit ovat tasan.

Pariskunnasta kumpikin syö siellä juhlassa, nauttii mahdollisesta maksetusta musiikista jne. Sinkku ei voi syödä kahden edestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Per pää, jos siis sovitaan, että ostetaan asia X ja jaetaan sen hinta osallistujien kesken. Ite tosin suosin tapaa, että kerätään raha (kukin saa antaa oman halun/mahdollisuuksien mukaan) ja lahja valitaan sen mukaan mihin raha riittää.

Vierailija
24/67 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuminen vaikuttaa, ei parisuhde tai perheen teoreettinen koko. Näin ollen juhliin osallistuva sinkku maksaa yhden yksikön, parisuhteessa / perheessä juhliin osallistuvat aikuiset + teinit maksavat yhden yksikön per osallistuja. 

Terveisin viisihenkisen perheen aikuinen.

Vierailija
25/67 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisen parisuhteen sisäinen taloudenpito ei kuulu sulle pätkän vertaa, muta kyläl lahjoihin osallistutaan kutsuttuna yksikkönä eli sinkku maksaa sen mitä maksaa ja pariskunta yhdessä sen mitä maksaa. 

Vain jos lahja annetaan ilman juhlia tai jos pariskunnasta vain toinen osallistuu. Kaksi syö kuitenkin kahden edestä. 

Vierailija
26/67 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika epäoikeudenmukaista että perhe lapsineen vaikka 4 hlö juhlii, juo ja syö saman suuruisella maksulla kuin 1 kpl sinkku henkilö

Vierailija
27/67 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttavapiirissä kimppalahjaan on saanut laittaa sen summan kuin kukin pystyy ja haluaa, sitten katsotaan mitä summalla saadaan tai annetaanko lahjakortti tms.

Sinänsä ymmärrän kyllä että tuo on epäreilua jos sovitaan summa per osallistuja ja sitten yhdellä maksulla osallistuukin useampi, jopa kokonainen perhe. Niin sen ei kyllä pitäisi mennä. 

Meinaatko tosiaan että meidän nelihenkisen perheen pitäisi laittaa johonkin kimppalahjaan neljä kertaa enemmän rahaa kuin jonkun sinkun? Tai kaksikertaa enemmän kuin jonkun pariskunnan? Yleensä kyllä ajatellaan ettei lapset osta kenellekään lahjoja niin kauan kuin ovat alaikäisiä.

Jos tulette juhliin ja syötte neljä kertaa enemmän kuin se sinkku, niin tietenkin maksatte lahjaankin neljä kertaa

Tässä ei ole kyse mistää siipeilystä vaan yleistä käytännöstä, joka on muotoutunut pitkän ajan kuluessa.

No eikä ole muodostunut. Itse olet muodostanut pihiyttäsi tuollaisen käytännön. Ei taideta teitä kovin usein kutsua mukaan juhliin tai lahjoihin, jos syötätte koko perheen juhlissa mutta osallistutte lahjaan 1/4 summalla per pää. Itse en edes kehtaisi viedä perhettäni juhliin jos he eivät osallistuisi lahjatilille samalla summalla kuin muutkin. Noloa.

Vierailija
28/67 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos porukassa on esim 10henkilöä. Niin kyllä se lahjan loppusumma jaetaan 10henkilön kanssa. Aivan sama onko parisuhteita vaiko sinkkuja. Näin ainakin omakohtaisella kokemuksella 

10 kutsuttu mutta 9 tulee, pois jäi jonkun aviopuoliso... kuinka moneen nyt jaetaan.

Mä en oleta että mun puoliso osallistuu lahjoihin joita mä järkkään omille sukulaisille/kavereille/tutuille. Sama toisin päin: mihen sisarusten lapset on saaneet 20 vuodessa yhtä paljon kun mun vuodessa... en mä heidän asiamiehekseen ala :)

Vierailija
29/67 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttavapiirissä kimppalahjaan on saanut laittaa sen summan kuin kukin pystyy ja haluaa, sitten katsotaan mitä summalla saadaan tai annetaanko lahjakortti tms.

Sinänsä ymmärrän kyllä että tuo on epäreilua jos sovitaan summa per osallistuja ja sitten yhdellä maksulla osallistuukin useampi, jopa kokonainen perhe. Niin sen ei kyllä pitäisi mennä. 

Meinaatko tosiaan että meidän nelihenkisen perheen pitäisi laittaa johonkin kimppalahjaan neljä kertaa enemmän rahaa kuin jonkun sinkun? Tai kaksikertaa enemmän kuin jonkun pariskunnan? Yleensä kyllä ajatellaan ettei lapset osta kenellekään lahjoja niin kauan kuin ovat alaikäisiä.

No kyllä mun vanhemmat on vaikkapa yo-lahjaksi antanut isomman summan, kun me lapset ollaan oltu saman lahjan antajina kuin nyt, kun antavat lahjan vain heiltä kahdelta. Ihan normaalia hyvää käytöstä, että "maksetaan osallistujien mukaan", toki siis huomioiden ketkä perheestä osallistuu juhlaan (jos aikuisten juhla, niin vain aikuiset osallistuu lahjaan, jos koko perhe juhlii kaikki myös osallistuu lahjaan). Toki perheen olleessa kyseessä vois käyttää pienempien lasten kohdalta laskukaavaa, että lapsen osuus on vain 50% aikuisen osuudesta eli jos perheestä osallistuu vanhemmat ja kaksi alakoululaista, niin maksavat 3 osuutta.

Vierailija
30/67 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tänä kesänä häissä, joissa häälahjojen sijaan oli pyydetty laittamaan haluamansa summa hääparin lahjatilille. Mietin sopivan summan sen mukaan mitä voisin kuvitella heillä menevän tarjoiluihin per pää ja vähän ekstraa lahjaksi. Mieheni laittoi sen arvellun tarjoiluihin menevän summan, koska osallistui seurakseni juhliin mutta ei ole hääparille läheinen. 

Samoin ajattelen näissä kimppalahjoissa. Jotakuinkin sen verran olisi hyvä osallistua, mitä oma tai oman perheen osallistuminen juhliin maksaisi. Tällöin koko perheeltä on ihan kohtuullista odottaa isompaa summaa kuin sinkulta. Ja aina kannattaa muistaa että osallistuminen niin juhlatarjoiluihin kuin lahjoihinkin on vapaaehtoista, ne voi jättää väliinkin jos tuntuu ettei halua kuluja itselleen toisen ihmisen juhlista. 

Vierailija
31/67 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos ajatellaan, että jokainen talous antaisikin oman esimerkiksi aineellisen lahjan. Meinaatteko, että keskimäärin sinkku antaisi puolet halvemman lahjan kuin pariskunta? Itse näen, että lahjan arvon on keskimäärin samansuuruinen jokaisesta taloudesta. Eli myös kimppalahjassa jaettaisiin tasan talouksien kesken.

Vierailija
32/67 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että lahjaan osallistuminen on pääsylippu juhlaan? Jos juhlakalu on minut sinne kutsunut, minulla on ihan yhtäläinen oikeus osallistua, vaikka olisinkin joidenkin pitopöytäpoliisien mielestä osallistunut kimppalahjaan heidän mielestään liian pienellä summalla. Kimppalahjat, joihin olen osallistunut - sekä töissä että tuttavien ja sukulaisten kesken - on hoidettu nimenomaan sillä periaatteella, että jokainen osallistuu voimavarojensa mukaan ja sitten katsotaan, mitä rahalla saa. Ei ole tarvinnut jälkikäteen kitistä

Vierailija
33/67 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, pääasiassa osallistutaan perhekunnittain. Vai olisiko sinusta oikeudenmukaista että sinun puoliso osallistuisi yhtä suurella osuudella sinun sisaresi lahjaan kuin sinkkusiskosi. Yleensä toinen pariskunnan osapuoli on lahjan saajan kanssa läheinen tai lahjan saaja on tullut hänen kautta pariskunnan ystäväksi. Ja ennen kuin kitiset että sinkkuja aina sorretaan niin kannattaa muistaa että pariskunnilla on tuplasti enemmän muistettavia kun niitä tulee molemmilta puolilta. Siinä mielessä puntit ovat tasan.

Pariskunnasta kumpikin syö siellä juhlassa, nauttii mahdollisesta maksetusta musiikista jne. Sinkku ei voi syödä kahden edestä. 

Ihan sama kuinka paljon syö. Yleinen tapa on, että jokainen ruokakunta osallistuu yhteiseen lahjaan samalla summalla eikä sitä kerrota nuppiluvun mukaan. Jokainen voi sopia toisinkin, mutta yleinen tapa on tämä ellei ole sovittu jotain muuta.

Vierailija
34/67 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne maksajat osallistuvat myös niihin juhliin ja tarjoilujen syömiseen. Miehesi syö todennäköisesti 8han riittämiin ja maksatte vain yhdestä.

Vierailija
35/67 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos ajatellaan, että jokainen talous antaisikin oman esimerkiksi aineellisen lahjan. Meinaatteko, että keskimäärin sinkku antaisi puolet halvemman lahjan kuin pariskunta? Itse näen, että lahjan arvon on keskimäärin samansuuruinen jokaisesta taloudesta. Eli myös kimppalahjassa jaettaisiin tasan talouksien kesken.

Kuten moni on jo sanonut, eniten tässä vaikuttaa se juhliin osallistuminen ja juhlien laatu. Jos juhlia ei ole ollenkaan tai ne ovat pienimuotoiset juhlat sankarin kotona, en katso että lahjan arvolla on juurikaan merkitystä. Parhaalle ystävälle voin antaa jotain hyvin halpaa jos se on merkityksellistä ja tunnearvoa sisältävää. Mieheni voisi viedä vaikka viinipullon. 

Mutta jos tilanne on se, mihin ap:kin vähän viittaa, että juhlista on paljon kuluja, on hyvää käytöstä jos lahjakin on hieman arvokkaampi kahdelta kuin yhdeltä. Kahdesta juhlijasta kun on enemmän niitä kulujakin. 

Kukaanhan ei tässä tietenkään ole määrittämässä mikä on hyvä henkilökohtainen lahja ja paljonko sen pitäisi maksaa. Jokainen miettii asian omien arvojensa ja käytöstapojensa mukaan. 

Vierailija
36/67 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos porukassa on esim 10henkilöä. Niin kyllä se lahjan loppusumma jaetaan 10henkilön kanssa. Aivan sama onko parisuhteita vaiko sinkkuja. Näin ainakin omakohtaisella kokemuksella 

10 kutsuttu mutta 9 tulee, pois jäi jonkun aviopuoliso... kuinka moneen nyt jaetaan.

Mä en oleta että mun puoliso osallistuu lahjoihin joita mä järkkään omille sukulaisille/kavereille/tutuille. Sama toisin päin: mihen sisarusten lapset on saaneet 20 vuodessa yhtä paljon kun mun vuodessa... en mä heidän asiamiehekseen ala :)

Osallistuuko mies niihin juhliin? Voit tietenkin maksaa hänenkin osuutensa.

Vierailija
37/67 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En stressaisi. Sanoisin vaan että olet ajatellut antaa henkilökohtaisen lahjan. 

Vierailija
38/67 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että lahjaan osallistuminen on pääsylippu juhlaan? Jos juhlakalu on minut sinne kutsunut, minulla on ihan yhtäläinen oikeus osallistua, vaikka olisinkin joidenkin pitopöytäpoliisien mielestä osallistunut kimppalahjaan heidän mielestään liian pienellä summalla. Kimppalahjat, joihin olen osallistunut - sekä töissä että tuttavien ja sukulaisten kesken - on hoidettu nimenomaan sillä periaatteella, että jokainen osallistuu voimavarojensa mukaan ja sitten katsotaan, mitä rahalla saa. Ei ole tarvinnut jälkikäteen kitistä

Totta kai näin, jos on sovittu että voi osallistua lahjaan/juhlatilille haluamallaan summalla. Jos on tiukkaa rahasta niin ihan ok laittaa pieni summa, mutta kyllä silloin on vähän epäkohteliasta tuoda koko perhe syömään ja juomaan vaikka eivät olisi edes päähenkilölle läheisiä. Samoin se on epäkohteliasta jos summa on etukäteen sovittu, ja sitten neljä henkeä laittaakin kaikilta neljältä yhteensä saman verran kuin muut yksittäiset ihmiset. 

Vierailija
39/67 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus törmänny esim. polttareita järkätessä sellaiseen, että kaaso haluaa järjestää öky-bileet morsiamelle. Juu, onhan hän toki morsiamen paras ystävä. Sitten niitä 300 e osallistumismaksuja  per osallistuja pyydellään kaikilta osallistujilta, myös niiltä kaveri-tason kavereilta, jotka hyvässä lykyssä nähneet morsiamen viimeksi 4 v sitten. 

Pitäisi tehdä ennemmin siten, että ensin järjestetään keräys rahasta, johon jokainen saa laittaa niin paljon kuin oma pussi sietää (tietty joku alaraja pitää olla, esim. 50 e) ja sitten katsotaan, mitä niillä rahoilla voidaan tehdä.

Jos puhutaan juhlista, jonne hankitaan yhteislahjaa, niin totta kai lähdetään siitä, että lahjasumma on tietty PER HENKILÖ. Kyllähän juhlakalukin maksaa juhlien järjestämisestä pääluvun mukaisesti. Samoin, kun jos häihin menee vieraaksi yksi henkilö vs. nelihenkinen perhe, niin kyllä sen perheen pitää tuoda isompiarvoinen lahja, että hääpari saa edes ruokakulut katettua.

Vierailija
40/67 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus törmänny esim. polttareita järkätessä sellaiseen, että kaaso haluaa järjestää öky-bileet morsiamelle. Juu, onhan hän toki morsiamen paras ystävä. Sitten niitä 300 e osallistumismaksuja  per osallistuja pyydellään kaikilta osallistujilta, myös niiltä kaveri-tason kavereilta, jotka hyvässä lykyssä nähneet morsiamen viimeksi 4 v sitten. 

Pitäisi tehdä ennemmin siten, että ensin järjestetään keräys rahasta, johon jokainen saa laittaa niin paljon kuin oma pussi sietää (tietty joku alaraja pitää olla, esim. 50 e) ja sitten katsotaan, mitä niillä rahoilla voidaan tehdä.

Jos puhutaan juhlista, jonne hankitaan yhteislahjaa, niin totta kai lähdetään siitä, että lahjasumma on tietty PER HENKILÖ. Kyllähän juhlakalukin maksaa juhlien järjestämisestä pääluvun mukaisesti. Samoin, kun jos häihin menee vieraaksi yksi henkilö vs. nelihenkinen perhe, niin kyllä sen perheen pitää tuoda isompiarvoinen lahja, että

Tuollaisiin polttareihin voi jättää osallistumatta.

Minun piireissä yhteislahja ei ole koskaan ollut per henkilö vaan per ruokakunta. Sitä pidetään itsestäänselvyytenä eikä siitä ole koskaan kukaan valittanut.