Ihme valitusta ylisuurista eläkkeistä ja vaatimuksia eläkekatosta
Ette valittajat varmaan ymmärrä, että nämä suuria eläkkeitä saavat ovat maksaneet työuransa aikana enemmän eläkemaksuja kuin moni duunari maksaa veroja. He ovat pitäneet eläkejärjestelmää pystyssä ja maksaneet aikanaan monen Pihtiputaan mummon ja sokean Reetan eläkkeet.
Ette varmasti myöskään tiedosta sitäkään, että maksavat tälläkin hetkellä korkean progression lisäksi lähes 6 prosenttiyksikön verran raippaveroa, joka sotii ihmisten tasavertaista kohtelua vastaan.
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sä vitsin murjaisit. Suuret ikäluokateivät juuri itse ole eläkkeitään maksellut. Se jätettiin lasten lapsien huolehdittavaksi.
Kyllä jo 1980 luvulla työntekijät maksoivat noin 5% palkastaan eläkemaksuja, kun nyt se on 7,15%, joten ihan reilusti on maksettu jo tuolloin. Työnantajat sensijaan maksoivat 'vain' noin 10%, kun nykyään maksu on noin 18%.
Eli se todellinen ero on 25 % ja 15 %, koska tuo kaikki raha tulee työnantajalta.
Loppupelissä tuon maksaa tuotteiden/palveluiden kuluttaja korkeampina hintoina eli työnantajan on pakko leipoa hintoihinsa nuo eläkemaksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sä vitsin murjaisit. Suuret ikäluokateivät juuri itse ole eläkkeitään maksellut. Se jätettiin lasten lapsien huolehdittavaksi.
Vanhuuseläkkeellä on muitakin kuin suuria ikäluokkia, idiootti.
Ja aika moni 1946-1955 syntyneistä on siirtynyt jo taivaalliseen laulukuoroon.
Well, äitini on syntynyt 1936. Valitettavasti hän elää vielä, saa pientä työeläkettä eläkettä ja maksaa siitä veroa.
Ja on saanut eläkettä moninkertaisesti sen mitä on itse eläkemaksuja maksanut.
Kadehditko tätäkin?
Höh. Mistäs nyt tähän taas tuon typerän kateuskortin tempaisit kun kerroin miten asia todellisuudessa on. Sattuiko totuus ?
Minusta eläkkeissä pitäisi huomioda henkilön kokonaistulot, eli myös pääomatulot vaikuttaisivat eläkkeen määrään. Itse ihmettelen, että jos olet saanut hyvää palkkaa esim. yli 200000e vuosi eikä sinulla ole huomattavia pääomatuloja, niin mihin ihmeeseen on rahansa käyttänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Well, äitini on syntynyt 1936. Valitettavasti hän elää vielä, saa pientä työeläkettä eläkettä ja maksaa siitä veroa.
Kadehditko tätäkin?
Höh. Mistäs nyt tähän taas
Sinä nyt vain olet kateelllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kadehditko tätäkin?
Jankuti jankuti
Tajuatteko te eläkeläisille kateelliset. Mitä enemmän vouhkaatte eläkkeistä, sitä vähemmän tulette itse saamaan eläkettä. Säädetään uusia lakeja, jotka koskevat kaikki tulevia eläkeläisiä!
Vierailija kirjoitti:
Eläke katto 4000e/kk ihan riittävä.
Aika monella eläkemaksut tippuisi nollaan. Tämähän tulisi porrastetusti, mutta kyllä hyvätuloiset olisivat tämän puolella. Ne mielellään pistäisivät elåkemaksuissa säästyneet rahat itse sijoituksiin eläkepäiville! Paljon parempi tuotto, kun niillä omilla eläkemaksuilla!
Eiköhän isotuloinen ole uransa aikana investoinut myös osakkeisiin, asuntoon, pankkitiliinsä, sijoituskämppiin...en tajua miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa jättieläkettä vielä päälle. Kannatan eläkekattoa. Mun nähdäkseni 5000-6000 euroa kuussa sais olla maksimi + indeksikorotukset. Siitä verot pois, kai sillä maksaa kämppänsä vastikkeen/kulut ja aamupuurot ja näkkärinsä. Eläkkeen on tarkoitus olla vanhan sosiaaliturva eikä sijoitusrahasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti oikein kunnollinen sota olisi ainut joka korjaisi Suomen tilanteen. Heikot kaatuisivat vahvojen tieltä. Vahvat uudelleenrakentavat ja laittavat Suomen kuntoon.
Sodassa kaatuu yleensä nuoret ja keski-ikäiset miehet. Jäljelle jää pääasiassa vanhukset, lapset ja naiset. Sota on kyllä tehokas väestönvähennyskeino.
Paitsi mikäli vihollinen on venäjä ne pommittaa ja tappaa siivilt ensin.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän isotuloinen ole uransa aikana investoinut myös osakkeisiin, asuntoon, pankkitiliinsä, sijoituskämppiin...en tajua miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa jättieläkettä vielä päälle. Kannatan eläkekattoa. Mun nähdäkseni 5000-6000 euroa kuussa sais olla maksimi + indeksikorotukset. Siitä verot pois, kai sillä maksaa kämppänsä vastikkeen/kulut ja aamupuurot ja näkkärinsä. Eläkkeen on tarkoitus olla vanhan sosiaaliturva eikä sijoitusrahasto.
Vaikka omat eläkemaksut tulisivat nousemaan, niin pääasia, ettei rikas naapuri saisi isoa eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Kareellisen köyhälistön käninää. Kommarit tykkääs kun kellään ei olis mitään ja kokoomuslaiset näkis nälkää.
En ole ikinä kuullut yhdenkään vasemmistolaisen puolueen kannattavan politiikkaa, jossa osa kansasta näkisi nälkää tai että kenelläkään ei olisi mitään.
Sen sijaan ovat kannattaneet tasapuolisempaa tulonjakoa, jossa tuloerot eivät kasvaisi kohtuuttomiksi ja kaikilla olisi mahdollisuus pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Tajuatteko te eläkeläisille kateelliset. Mitä enemmän vouhkaatte eläkkeistä, sitä vähemmän tulette itse saamaan eläkettä. Säädetään uusia lakeja, jotka koskevat kaikki tulevia eläkeläisiä!
Eläkekatto koskisi aika pientä osaa eläkkeensaajista. Jotkut eläkkeet voivat olla kymmeniä tuhansia kuussa.
Ei ne eläkkeet nykyisin mitenkään kovin suuria ole. Itsellä 40 vuotta katkotonta työuraa takana, nykybrutto 6500/kk, ja eläke ensi vuoden alusta 2400/kk. Näin vaikka olen jatkanut 8 kk yli alimman eläkeiän. Eli netto tippuu alle puoleen.
Yli viiden tonnin eläke vaatisi ilmeisesti viimeistä pariakymmentä vuotta työelämässä yli 10 000 euron palkoilla. Aika vähän tällaisia ihmisiä on.
Kyse ei ole tasa-arvosta. Maksajat vähenee ja systeemi kaatuu.
Eri juttu olisi, jos eläkkeet olisi oikeasti rahastoitu täysimääräisesti.
naurattaa kun vihervassarien silmissä 2000 brutto on ökyeläke
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kareellisen köyhälistön käninää. Kommarit tykkääs kun kellään ei olis mitään ja kokoomuslaiset näkis nälkää.
En ole ikinä kuullut yhdenkään vasemmistolaisen puolueen kannattavan politiikkaa, jossa osa kansasta näkisi nälkää tai että kenelläkään ei olisi mitään.
Sen sijaan ovat kannattaneet tasapuolisempaa tulonjakoa, jossa tuloerot eivät kasvaisi kohtuuttomiksi ja kaikilla olisi mahdollisuus pärjätä.
eli työtätekemättömien elintaso olisi sama kuin 40 vuotta työtä tehneillä
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole tasa-arvosta. Maksajat vähenee ja systeemi kaatuu.
Eri juttu olisi, jos eläkkeet olisi oikeasti rahastoitu täysimääräisesti.
Millä rahalla olisi sitten maksettu ne eläkkeet, jotka alkoivat silloin kun työeläkejärjestelmä luotiin 60-luvun alussa? Silloin ei ollut kerättynä useimmille yhtään mitään (poislukien jotkut yksityiset eläkekassat).
Vai olisiko pitänyt ruveta maksamaan eläkkeitä vasta joskus 2000-luvun alussa, kun 60-luvulla työelämänsä aloittaneet olisivat ehtineet tehdä sen 30-40 vuotta töitä ja kerätä itselleen sitä rahastoa ja eläkepottia.
Vai olisiko silloisen työntekijäpolven pitänyt sekä maksaa edeltäjien eläkkeet, että samalla kerätä täysimääräistä rahastoa itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne eläkkeet nykyisin mitenkään kovin suuria ole. Itsellä 40 vuotta katkotonta työuraa takana, nykybrutto 6500/kk, ja eläke ensi vuoden alusta 2400/kk. Näin vaikka olen jatkanut 8 kk yli alimman eläkeiän. Eli netto tippuu alle puoleen.
Yli viiden tonnin eläke vaatisi ilmeisesti viimeistä pariakymmentä vuotta työelämässä yli 10 000 euron palkoilla. Aika vähän tällaisia ihmisiä on.
Valtion virastossa sain palkkaa 2400 brutto - verot ja eläkemaksut ja toisessa valtion virastossa 2200 brutto - verot ja eläkemaksut. Kokoaikatyö.
"Eläkemenojen kasvu voi johtaa hyvinvointivaltion alasajoon. Kun eläkemaksut tai muu työn verotus nousevat, työntekijöiden palkkaaminen tulee monelle työnantajalle liian kalliiksi. Sen seurauksena nuoret eivät työllisty ja jäävät riippuvaisiksi eläkettä saavista vanhemmistaan. Samalla heikko työllisyystilanne lisää edelleen eläkemaksujen nousupainetta erityisesti Suomen kaltaisessa jakojärjestelmässä, jossa eläkkeet rahoitetaan lähes kokonaan kunkin vuoden työssäkäyvien maksamilla eläkemaksuilla. "
https://www.eva.fi/blog/2020/10/30/elakemenojen-kasvu-voi-johtaa-hyvinv…