Jos yhteiskunta ei pysty edes hoitamaan vanhuksia, mistä me oikein maksamme?
Miksi verotamme Euroopan maista koviten jos saamme sillä vastineeksi Etelä-Euroopan soten ja muut julkiset palvelut? Mihin ne verorahat menevät, byrokratian pyörittämiseen?
Itse maksan kolminkertaisesti terveydenhuollosta tällä hetkellä: julkinen, työterveys ja yksityinen terveysvakuutus (jos jään työttömäksi ja eläkepäiville). Eikö riittäisi edes vain kahdesta maksaminen?
Kommentit (381)
Vierailija kirjoitti:
Rahaa menee älyttömästi eu:lle ja takaisin ei saada mitään. Nato vie osan ja julkisen sektorin virat. Nämä ovat kymmeniä miljardeja. Maksetaan ihan maksamisen ilosta. Mitään ei saada.
Erotaan EU:sta ja nopeasti.
"Vanhuksen palveluasuminen voi maksaa 5000 euroa kuukaudessa.
Esimerkiksi Attendon asiakkaista vain pari prosenttia maksaa tehostetun asumisensa palveluineen itse.
Suurin osa palvelutalojen asukkaista saa yhteiskunnan tukea."
Typerintä nykyisessä vanhustenhoidon tilanteessa on se, että "eläkepommista" puhuttiin jo pari vuosikymmentä sitten. Käytännön tasolla ei ole tehty mitään varautumistoimia sen eteen, että suuret ikäluokat tulevat vanhusikään. Päinvastoin, karsitaan karsimistaan vanhuspalveluja. nimim. töissä vaan, ei muuta lehmää ojassa
Vierailija kirjoitti:
Rahaa menee älyttömästi eu:lle ja takaisin ei saada mitään. Nato vie osan ja julkisen sektorin virat. Nämä ovat kymmeniä miljardeja. Maksetaan ihan maksamisen ilosta. Mitään ei saada.
Ja sitten vielä halutaan 5% BKT:stä laittaa Natoon. Mennyt holtittomaksi jo.
Vierailija kirjoitti:
Verot alas lähelle nollaan ja kaikki huolehtivat itsestään sekä läheisistään. Se on oikeudenmukaisin järjestelmä.
Kaikki tuet nollaan ja Viron tasa-arvolnen verokohtelu. Jokainen maksaa veroa tuloista 25%. Jos haluat rikastua niin tee enemmmän töitä.
"Yhteensä Kela maksaa noin 16 miljardia etuuksia. Viime vuonna Kela maksoi euromääräisesti eniten eli 5 miljardia euroa sairausvakuutusetuuksia, joihin kuuluvat muun muassa lääkekorvaukset, sairaspäivärahat ja vanhempainpäivärahat."
https://tietotarjotin.fi/uutinen/792280/kela-maksaa-noin-16-miljardia-e…
Ongelma tulee mistä saadaan 10 miljardia puolustusmenoihin, kun työttömyyskorvausia maksetaan vain 4 miljardia.
Vanhuksia on niin paljon suhteessa meihin maksajiin, siksi rahat ei riitä. Niiden olisi pitänyt tehdä enemmän lapsia, mutta kun e-pilleri oli jo keksitty niin eipä tehneet.
Ja kun nykyisin vielä eletään niin pitkään, se aika jolloin eivät pärjää itsekseen kestää vuosikausia, kiitos lääketieteen kehityksen. Aikaisemmin kuolla kupsahdettiin nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verot alas lähelle nollaan ja kaikki huolehtivat itsestään sekä läheisistään. Se on oikeudenmukaisin järjestelmä.
Kaikki tuet nollaan ja Viron tasa-arvolnen verokohtelu. Jokainen maksaa veroa tuloista 25%. Jos haluat rikastua niin tee enemmmän töitä.
Työmäärä ei korreloi tulojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin nyt, kun vanhuksia alkavat olla ne, joille annettiin ymmärtää, että kyllä heistä yhteiskunta huolehtii. Työtä tehneet ja verot maksaneet, mutta nyt lupsys petetäänkin. Ei minunkaan hieman nuorempi ikäluokkani saanut sitä tietoa, että meidän olisi pitänyt itse alkaa erikseen säästää jotain lisäeläkettä. Tunnen, että minä ja minua vanhemmat ihmiset on petetty raskaasti.
Me 90-luvulla syntyneet olemme aiheuttaneet tämän ongelman? Ja me ollaan nyt teille jotain velkaa?
Vierailija kirjoitti:
Typerintä nykyisessä vanhustenhoidon tilanteessa on se, että "eläkepommista" puhuttiin jo pari vuosikymmentä sitten. Käytännön tasolla ei ole tehty mitään varautumistoimia sen eteen, että suuret ikäluokat tulevat vanhusikään. Päinvastoin, karsitaan karsimistaan vanhuspalveluja. nimim. töissä vaan, ei muuta lehmää ojassa
Jep! Muistan ala-asteella ysärinä opettaja oikein naureskeli, miten meidän sukupolvi tulee hoitamaan hänen sukupolveaan ja maksamaan vanhusten hoidosta suuria summia. No, eipä opekaan ihan kaikkea tiennyt 😂 maksakoot itse oman hoitonsa, heidän ikäpolvelleen sentään jäi jotain palkasta käteenkin!
Maksamme esimerkiksi EU:n toiseksi korkeimpia palkkoja lääkäreille. Vain Luxemburgissa on lääkäreillä hiukan korkeampi palkka kuin Suomessa, mutta siellä on muutenkin yleinen palkkataso korkea.
Maksamme siitä että Riikka ja Petteri saavat rällästää, työelämävalmentajat kiusata sinua päättömyyksillä ja pompotella työelämävalmennuskursseilla.
Vierailija kirjoitti:
"Vanhuksen palveluasuminen voi maksaa 5000 euroa kuukaudessa.
Esimerkiksi Attendon asiakkaista vain pari prosenttia maksaa tehostetun asumisensa palveluineen itse.
Suurin osa palvelutalojen asukkaista saa yhteiskunnan tukea."
Vanhan ajan kunnalliset vanhainkodit takaisin. Ja nämä sijoitustoiminnalla toimivat terveysfirmat pois. Syntyvyys laskee ja koulut voidaan muuttaa vanhainkodeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep! Muistan ala-asteella ysärinä opettaja oikein naureskeli, miten meidän sukupolvi tulee hoitamaan hänen sukupolveaan ja maksamaan vanhusten hoidosta suuria summia. No, eipä opekaan ihan kaikkea tiennyt 😂 maksakoot itse oman hoitonsa, heidän ikäpolvelleen sentään jäi jotain palkasta käteenkin!
Kun se olisikin niin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Maksamme esimerkiksi EU:n toiseksi korkeimpia palkkoja lääkäreille. Vain Luxemburgissa on lääkäreillä hiukan korkeampi palkka kuin Suomessa, mutta siellä on muutenkin yleinen palkkataso korkea.
Nuo strategiset virheet on tehty jo kauan sitten kaikkien pääpuolueiden tuella. Lääkäreiden tulotaso ei ole missään suhteessa verrattuna muihin akateemisiin ammatteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun se olisikin niin yksinkertaista.
Eläkeläisten eläkkeet on samansuuruisia ja isompia kuin matalapalkka alojen palkat. Ja moni nainen saa vain pätkätöitä.
Eläkeläiset voisi vähentää matkustamista ulkomaille ja säästää hoitoonsa.
Eläkeläiset omistavat yli puolet Suomen kesämökeistä myöskin.
50-luvulla syntyneet eivät tehneet omaan määräänsä nähden tarpeeksi uusia ihmisiä. Tässä nyt ollaan.
Suomesss on 700 000 verovaroilla työskentelevää ihmistä. Virkakoneisto on massiivinen koska meitä on alle 6 milj.