Minkäikäiseksi asti korokeistuimessa? 10-vuotiaaksiko?
Kommentit (16)
ja hän istui korokeistuimessa n. 8 vuotiaaksi asti.
eli meidän 10v tyttö on nyt 137cm, joten nyt ei enää tartte =)
on eskarissa ainoiden joukossa jolla on istuin autossa (turvavyöistuin jossa on suvusuojat kans).
Aika välinpitämätöntä porukkaa...
Jos laki sanoo että 135 cm, on todellista vanhempien välinpitämättömyyttä antaa pienempien olla ilman istuinta. Meillä on tosi pitkä tyttö ja hän istui n. 10 vuotiaaksi korokeistuimessa. Pitkillä matkoilla tykkäsi kun pää ei nuokkunut minne sattuu. Mutta sitten kun pituutta alkoi olla jo reippaasti yli 140 alkoi pää osua korokkeen kanssa kattoon. Meillä nyt 130 cm poika, 8 v, ja hänkin on tosiaan kaveripiirinsä ainoita jolla on edelleen istuin. Osa kavereista on kyllä niin leveitä ja pitkiä ettei mahdukaan enää, mutta on myös pienempiä heppuja, joilla ei ole edes koroketta. Ostin meille varakorokkeen, sellaisen kevyen stryroksisen, jotta poika voi ottaa sen allensa kun matkustaa kavereiden kyydissä, ja kaverit matkustaessaan meidän autoissa myös. Sillä meillä ei turvallisuudesta tingitä. Jos joku muksu yrittää narista, niin kysyn matkustatko niin kuin minä määrään minun autossani vai haluatko kävellä ihan omaan tahtiin? enempää ei tarvitse neuvotella.
Järkyttävää huomata miten pienet lapset matkustaa autoissa. mutta vanhempien häpeä jos tulee kolari ja lapsi loukkaantuu vakavasti tai koulee ilmat turvavarusteita.
lastentarvikeliikkeessä, että nykysuositusten mukaan lasta kuuluisi pitää _turvavyöistuimessa_ 12-vuotiaaksi. Ei siis korokkeella, vaan istuimessa. Aika paksulta kuulosti moinen, mutten ole nyt tarkistanut suosituksia, kun ei ole ihan vielä ajankohtaista miettiä moista. Mutta en ole kyllä ikinä nähnyt 12-vuotiasta edes korokkeella, vähän epäilen, oliko tädillä nyt ihan oikeaa tietoa.
meillä on lapset istuneet korokkeella korkeintaan 5-6 -vuotiaaksi ja sitten pelkkiin turvavöihin. Meillähän ei ole edes niskatukia auton takapenkillä, joten jos ei halua niskojen katkeavan niin pitäisi ostaa oikein selkänojalliset istuimet. Eikä sellaisia mahdu edes kolme pikkuauton takapenkille...
Pituutta 116cm ja istuu edelleen selkänojallisessa turvavyöistuimessa. Koulun alettua otin selkänojan irti ja laitoin pelkän turvavyönohjaimen, mutta poika itse halusi selkänojan takaisin. Tuossa istuimessa saa selkänojaa nostettua, niin että riittää 135cm:lle asti. Kyllä meillä ainakin kolme tuollaista istuinta mahtuu takapenkille vierekkäin, ja ihan normi farmari on autona.
Lasten turvallisuus etusijalla. Tuossa selkänojallisessa istuimessahan on se paras puoli, että turvavyö on aina oikeassa kohdassa. Pelkän lannevyön kanssa matkustus on todella vaarallista ja kolmepistevyö on hengenvaarallinen, siihen voi kuristua äkkijarrutuksessa.
lapsen voi sitten siirtää turvaistuimesta korokkeelle?
mutta itse olen tosi lyhyt (150cm) ja mulla on usein autoissa ongelmana se, että turvavyö menee kaulan yli - hengenvaarallista siis minullakin tuo autoilu. Tosin nykyisessä autossamme vyön saa säädettyä alemmas. Ja itselläni on siis tosi lyhyt selkä ja suhteessa pitkät jalat.
Mistä löytää tuon lain 135 cm rajasta?
mutta laki (tieliikenneasetus, finlex.fi) määrittää sen 135cm. Meillä 8v, tyttö nyt sen mittainen.
Kesällä rupes vähän vänkää, että pitäis saada se selkänoja pois ja pelkkä koroke vaan, mutta sillon sain puhuttua jatkoaikaa sillä, että oli muutama pitkä reissu vielä edessä ja sanoin että on kivempi nukkua ku on se niskatuki siinä ettei pää retkua.
Ja toki perustelin kanssa sillä turvallisuudella. Niillä puheilla lupasin, että syksyllä voidaan kattoa, että mistä kohti se turvavyö menee ilman selkänojaa, että jos menee ihan nätisti niin sit voidaan irrottaa selkänoja. Mutta neiti on näköjään unohtanu koko jutun. =) Kyllä mä oon ajatellu käyttää ainaki koroketta (mielellään selkänojan kanssa) niin kauan ku lapset mahtuu niissä olemaan.
Tällä hetkellä takapenkillä kaks turvavyöistuinta ja yks jalustallinen turvakaukalo ja ihan hyvin mahtuu!
Eiköhän se ole vanhempien päätettävissä miten kauan lapsi istuimessa istuu, olipa lapsen oma halu mikä tahansa! Turha selittää ettei lapsi enää halua istua korokkeella/istuimessa.
ettei vyö mene kaulan poikki jne.