Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

silmässä vilkkuva sahalaitakuvio

Vierailija
09.08.2025 |

MIkähän "kohtaus" mulla oli pari tuntia sitten, kun vasemmassa silmässä alkoi näkyä vilkkuva sahalaitakuvio, kesti n. 15 minuuttia. Näkyi näkökentän vasemmalla laidalla. Oli hyvin häiritsevä, näkyi sekä silmät auki että kiinni. Mitään migreeniä mulla ei ole, ja päänsärkyäkin todella harvoin. Luin, että voisi olla lasiaisen irtoaminen tms., mutta voiko se kestää näin lyhyen aikaa? Muita oireita ei ollut, ja nyt näkö ihan normaali. Pelottaa, jos tuo uusiutuu esim. autolla ajaessa. Olen viisikymppinen nainen, ja perussairautena on korkea verenpaine, joka lääkityksellä normaali. Aika paljon vietän aikaa koneella mm. sudokuja tehden, mutta ei mulla aiemmin ole tällaista ollut.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö tuo juuri ole se migreeni.

Vierailija
2/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeniaura, itsellä on samanlaisia ilman päänsärkyä. Kestää just 15-30 min. Ennakko-oireina jano, väsymys ja suklaanhimo pari pv ennen. Triggerinä itsellä kirkkaat valot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli tuollainen monta vuotta sitten. Tietääkseni ihan vaaraton.

Vierailija
4/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eikös tuo ole aurallinen migreeni, kivuton sellainen.

Vierailija
5/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmänpohja paskana

Vierailija
6/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurallinen migreeni.  Pelottava, mutta yleensä vaaraton. Kannattaa kuitenkin käväistä lääkärissä.

Vierailija
7/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy varmuuden vuodki

lääkärissä. Voi olla tia-kohtaus. Ennakoi aivohalvausta.

Vierailija
8/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chattaa/soita hoitajalle, niin hän arvioi tarvitaanko jatkotutkimuksia. Jos lasiaisen irtoamisesta kyse, niin hoitoa tarvitaan. 

Vierailija
9/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmänpohja paskana

Sinulla on aivot paskana, pelle.

Vierailija
10/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tiennytkään, että migreeni voisi olla päänsärytön. Täytyypä tutustua tähän tarkemmin. Niskat on kyllä jumissa, ja ajattelin, että sekin voisi tällaista aiheuttaa. 

-ap

Vierailija
11/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

100% migreeni.

Vierailija
12/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita tulee ja menee. Joskus ei vuosiin ja sitten muutama esim. kuukaudessa. Migreeninä minä olen sitä itselläni pitänyt, vaikka hyvin lievä enkä koskaan ole lääkärissä sen takia käynyt. Aika harmitonta. 

Vierailija
13/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lopettaa dokaaminen ja suonensisäisten huumeiden käyttö

Vierailija
14/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita tulee ja menee. Joskus ei vuosiin ja sitten muutama esim. kuukaudessa. Migreeninä minä olen sitä itselläni pitänyt, vaikka hyvin lievä enkä koskaan ole lääkärissä sen takia käynyt. Aika harmitonta. 

Sama juttu täällä.

Vierailija
15/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin tulee seuraavana päivänä vasta sellainen tarkkarajainen kipu johonkin kohtaan päätä varsinkin ponnistuksen yhteydessä.

Itse näkökohtaus menee suht nopeasti ohi.

Vierailija
16/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lopettaa dokaaminen ja suonensisäisten huumeiden käyttö

Taidat olla vitsiniekka, ainakin omasta mielestäsi, en tee kumpaakaan.

-ap

Vierailija
17/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Chattaa/soita hoitajalle, niin hän arvioi tarvitaanko jatkotutkimuksia. Jos lasiaisen irtoamisesta kyse, niin hoitoa tarvitaan. 

Lasiaisen irtaumaan ei tarvitse hoitoa. Jos tulee mustaa näkökenttään niin verkkokalvossa häikkää johon tarvitsee hoitoa. 

Vierailija
18/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ikäni noita on saanut katsella. Se alkaa pienellä sokealla pisteellä ja välillä laajenee koko näkökenttään, välillä häipyy nopeammin.

Se on molemmissa silmissä, kun laittaa silmät kiinni. Itse migreeniä minulla oli joskus nuorena. En osaa pitää noita kummempana kuin kiusallisina. Lukeminen on mahdotonta sen aikana.

Vierailija
19/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verensokerisi romahtivat nopeasti alas. Mulla on kohtalaisesti noista kokemusta, onneksi nykyään on laite, joka ilmoittaa asiasta, ennen kuin ilmiö menee pahaksi.
T DM1
PS: Tuo voi tapahtua täysin terveilläkin.

Vierailija
20/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasiaisen irtaumaan ei tarvitse hoitoa. Jos tulee mustaa näkökenttään niin verkkokalvossa häikkää johon tarvitsee hoitoa. 

Mielestäni tuo aura on eri kuin tuo lasiaisen irtauma. Molempia kokenut. Lasiainen aiheutti vilkkuvia valoja ikäänkuin hälyvaloja. Oli se hieman hankalaa, kun työskentelin silloin sellaisella linjalla, jossa niitä hälyjä piti seurata ja reagoida niihin.

Ihmetytti, kun ei hälyäänet toimineet ja näytöllä ei näkynyt häiriöilmoja. No se asia selvisi työterveyslääkärin määräämällä silmälääkärin käynnillä.

Sahalaitakuvioita näkyy tämän tästä lähinnä stressistä.