silmässä vilkkuva sahalaitakuvio
MIkähän "kohtaus" mulla oli pari tuntia sitten, kun vasemmassa silmässä alkoi näkyä vilkkuva sahalaitakuvio, kesti n. 15 minuuttia. Näkyi näkökentän vasemmalla laidalla. Oli hyvin häiritsevä, näkyi sekä silmät auki että kiinni. Mitään migreeniä mulla ei ole, ja päänsärkyäkin todella harvoin. Luin, että voisi olla lasiaisen irtoaminen tms., mutta voiko se kestää näin lyhyen aikaa? Muita oireita ei ollut, ja nyt näkö ihan normaali. Pelottaa, jos tuo uusiutuu esim. autolla ajaessa. Olen viisikymppinen nainen, ja perussairautena on korkea verenpaine, joka lääkityksellä normaali. Aika paljon vietän aikaa koneella mm. sudokuja tehden, mutta ei mulla aiemmin ole tällaista ollut.
Kommentit (47)
Migreeniaura, itsellä on samanlaisia ilman päänsärkyä. Kestää just 15-30 min. Ennakko-oireina jano, väsymys ja suklaanhimo pari pv ennen. Triggerinä itsellä kirkkaat valot.
Minulla tuli tuollainen monta vuotta sitten. Tietääkseni ihan vaaraton.
Aurallinen migreeni. Pelottava, mutta yleensä vaaraton. Kannattaa kuitenkin käväistä lääkärissä.
Käy varmuuden vuodki
lääkärissä. Voi olla tia-kohtaus. Ennakoi aivohalvausta.
Chattaa/soita hoitajalle, niin hän arvioi tarvitaanko jatkotutkimuksia. Jos lasiaisen irtoamisesta kyse, niin hoitoa tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Silmänpohja paskana
Sinulla on aivot paskana, pelle.
En ole tiennytkään, että migreeni voisi olla päänsärytön. Täytyypä tutustua tähän tarkemmin. Niskat on kyllä jumissa, ja ajattelin, että sekin voisi tällaista aiheuttaa.
-ap
Noita tulee ja menee. Joskus ei vuosiin ja sitten muutama esim. kuukaudessa. Migreeninä minä olen sitä itselläni pitänyt, vaikka hyvin lievä enkä koskaan ole lääkärissä sen takia käynyt. Aika harmitonta.
Vierailija kirjoitti:
Noita tulee ja menee. Joskus ei vuosiin ja sitten muutama esim. kuukaudessa. Migreeninä minä olen sitä itselläni pitänyt, vaikka hyvin lievä enkä koskaan ole lääkärissä sen takia käynyt. Aika harmitonta.
Sama juttu täällä.
Mulla ainakin tulee seuraavana päivänä vasta sellainen tarkkarajainen kipu johonkin kohtaan päätä varsinkin ponnistuksen yhteydessä.
Itse näkökohtaus menee suht nopeasti ohi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lopettaa dokaaminen ja suonensisäisten huumeiden käyttö
Taidat olla vitsiniekka, ainakin omasta mielestäsi, en tee kumpaakaan.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Chattaa/soita hoitajalle, niin hän arvioi tarvitaanko jatkotutkimuksia. Jos lasiaisen irtoamisesta kyse, niin hoitoa tarvitaan.
Lasiaisen irtaumaan ei tarvitse hoitoa. Jos tulee mustaa näkökenttään niin verkkokalvossa häikkää johon tarvitsee hoitoa.
Koko ikäni noita on saanut katsella. Se alkaa pienellä sokealla pisteellä ja välillä laajenee koko näkökenttään, välillä häipyy nopeammin.
Se on molemmissa silmissä, kun laittaa silmät kiinni. Itse migreeniä minulla oli joskus nuorena. En osaa pitää noita kummempana kuin kiusallisina. Lukeminen on mahdotonta sen aikana.
Verensokerisi romahtivat nopeasti alas. Mulla on kohtalaisesti noista kokemusta, onneksi nykyään on laite, joka ilmoittaa asiasta, ennen kuin ilmiö menee pahaksi.
T DM1
PS: Tuo voi tapahtua täysin terveilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasiaisen irtaumaan ei tarvitse hoitoa. Jos tulee mustaa näkökenttään niin verkkokalvossa häikkää johon tarvitsee hoitoa.
Mielestäni tuo aura on eri kuin tuo lasiaisen irtauma. Molempia kokenut. Lasiainen aiheutti vilkkuvia valoja ikäänkuin hälyvaloja. Oli se hieman hankalaa, kun työskentelin silloin sellaisella linjalla, jossa niitä hälyjä piti seurata ja reagoida niihin.
Ihmetytti, kun ei hälyäänet toimineet ja näytöllä ei näkynyt häiriöilmoja. No se asia selvisi työterveyslääkärin määräämällä silmälääkärin käynnillä.
Sahalaitakuvioita näkyy tämän tästä lähinnä stressistä.
No eikö tuo juuri ole se migreeni.