silmässä vilkkuva sahalaitakuvio
MIkähän "kohtaus" mulla oli pari tuntia sitten, kun vasemmassa silmässä alkoi näkyä vilkkuva sahalaitakuvio, kesti n. 15 minuuttia. Näkyi näkökentän vasemmalla laidalla. Oli hyvin häiritsevä, näkyi sekä silmät auki että kiinni. Mitään migreeniä mulla ei ole, ja päänsärkyäkin todella harvoin. Luin, että voisi olla lasiaisen irtoaminen tms., mutta voiko se kestää näin lyhyen aikaa? Muita oireita ei ollut, ja nyt näkö ihan normaali. Pelottaa, jos tuo uusiutuu esim. autolla ajaessa. Olen viisikymppinen nainen, ja perussairautena on korkea verenpaine, joka lääkityksellä normaali. Aika paljon vietän aikaa koneella mm. sudokuja tehden, mutta ei mulla aiemmin ole tällaista ollut.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Chattaa/soita hoitajalle, niin hän arvioi tarvitaanko jatkotutkimuksia. Jos lasiaisen irtoamisesta kyse, niin hoitoa tarvitaan.
Ei sitä lasiaisen irtaumaa hoideta, vaan tarkistetaan, ettei ole verkkokalvon irtaumaa, joka pitää hoitaa.
Sitä salamointia näkee lasiaisen irtaumassa pimeässäkin, yleensä nukkumaan mennessä, kun sammuttanut valot.
Vierailija kirjoitti:
Aurallinen migreeni. Pelottava, mutta yleensä vaaraton. Kannattaa kuitenkin käväistä lääkärissä.
Minulla joskus ja diaknoosi aurallinen migreeni. Ei päänsärkyä. Nyt jos en laita geelitippoja kuiviin silmiini tulee sama oire?
Vuosia sitten olin konsertissa, jossa oli kirkkaita valoja. Strobovaloja. Tuli sahalaita kuviot näkökentän sivulle, ei päänsärkyä. Joku aika tämän jälkeen tuli näkökenttään kristallit. Olin töissä, ei mitään joka olisi provosoinut migreeniä. Taaskaan ei päänsärkyä. Nämä aurat häviävät minulle 20 minuutissa. Auroja ei ole ollut enää viiteen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chattaa/soita hoitajalle, niin hän arvioi tarvitaanko jatkotutkimuksia. Jos lasiaisen irtoamisesta kyse, niin hoitoa tarvitaan.
Lasiaisen irtaumaan ei tarvitse hoitoa. Jos tulee mustaa näkökenttään niin verkkokalvossa häikkää johon tarvitsee hoitoa.
Itsellä irronnut, työmatkaa kävelin, outo välähdys silmässä, hieman nokinen havaintokin, vaan sen jälkeen jäi irtaumasta pysyvä, varsinkin kirkkaalla häiritsevä liikkuva tumma osio. Kävin silmälääkärissä koska se jäi vaivaksi asti. Silmälääkäri lähetti silmäklinikalle. Korjausta ei tehty koska osa lasiaiskalvoa oli vielä irtoamatta.
Se on pirullista saada aurallinen migreeni työpäivän aikana, jos siihen liittyy sokea alue näkökentässä.
Selitäpä siinä, että juu en nyt tällä hetkellä näe mitään mitä näyttöpääte näyttää, mutta kokeillaan tunnin päästä uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
En ole tiennytkään, että migreeni voisi olla päänsärytön. Täytyypä tutustua tähän tarkemmin. Niskat on kyllä jumissa, ja ajattelin, että sekin voisi tällaista aiheuttaa.
-ap
Mulla on ollut samanlainen aurallinen migreeni ilman päänsärkyä. Kesti noin 30 minuuttia ja meni pois. Sen jälkeen oli hutera olo muutaman päivän. Ei ole tullut uudestaan.
Minulla oireili lasiaisen irtauma juuri noin. Silmän ulkokulmassa välkähteli. Kävin sitten lääkärissä ja sain lähetteen silmäpolille, jossa katsoivat, ettei verkkokalvolle ollut tullut vahinkoa. Silmiin tuli myös sellaista höttöä ja moskaa. Tuota välkehdintää oli minulla parina päivänä, ei sen jälkeen.