Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

silmässä vilkkuva sahalaitakuvio

Vierailija
09.08.2025 |

MIkähän "kohtaus" mulla oli pari tuntia sitten, kun vasemmassa silmässä alkoi näkyä vilkkuva sahalaitakuvio, kesti n. 15 minuuttia. Näkyi näkökentän vasemmalla laidalla. Oli hyvin häiritsevä, näkyi sekä silmät auki että kiinni. Mitään migreeniä mulla ei ole, ja päänsärkyäkin todella harvoin. Luin, että voisi olla lasiaisen irtoaminen tms., mutta voiko se kestää näin lyhyen aikaa? Muita oireita ei ollut, ja nyt näkö ihan normaali. Pelottaa, jos tuo uusiutuu esim. autolla ajaessa. Olen viisikymppinen nainen, ja perussairautena on korkea verenpaine, joka lääkityksellä normaali. Aika paljon vietän aikaa koneella mm. sudokuja tehden, mutta ei mulla aiemmin ole tällaista ollut.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaihi, tai Diabetes. käy lääkärissä.

Vierailija
22/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tiennytkään, että migreeni voisi olla päänsärytön. Täytyypä tutustua tähän tarkemmin. Niskat on kyllä jumissa, ja ajattelin, että sekin voisi tällaista aiheuttaa. 

-ap

Minulla on kaularangassa ja lannerangassa kulumaa, nikama-ahtaumia ym. Nykyisin aika usein, jos käännän päätäni liian nopeasti, näen "tähtiä" (siis kirkkaita pilkkuja, jotka liikkuvat näkökentän edessä). Ja myös päänsärytöntä migreeniä on (aurallinen migreeni). Käy ensin kuvauttamassa niskasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Chattaa/soita hoitajalle, niin hän arvioi tarvitaanko jatkotutkimuksia. Jos lasiaisen irtoamisesta kyse, niin hoitoa tarvitaan. 

Lasiaisen irtaumaan ei tarvitse hoitoa. Jos tulee mustaa näkökenttään niin verkkokalvossa häikkää johon tarvitsee hoitoa. 

Verkkokalvon irtauma oireili kuvan vääristymisenä, suorat viivat muuttuivat kiemuraisiksi. Mustaa tuli vasta myöhemmin, sitten olikin jo liian myöhäistä.

Vierailija
24/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopea veren sokerin muutos voi myös aiheuttaa. Mulla tuli hiljattain kun oli kauhea nälkä ja väsymys ja söin liian nopeasti kaurapuuroa. Sitten tietokoneen näytön vilkkuvalo ja kova helle teki sen.

Vierailija
25/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jokaisen tutkia sitä mitkä oireet auramigreenin kanssa voi altistaa aivoinfarktille.

Vierailija
26/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100% migreeni.

Niin minullakin luultiin, mutta se olikin liian paksu veri, joka aiheutti ohimeneviä veritulppia silmien hiusverisuonissa, jotka ovat hyvin kapeita.

Vierailija
27/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100% migreeni.

Niin minullakin luultiin, mutta se olikin liian paksu veri, joka aiheutti ohimeneviä veritulppia silmien hiusverisuonissa, jotka ovat hyvin kapeita.

Hyviä neuvoja olette kirjoittaneet. Tämä veren paksuus oli myös uusi asia mulle. Hemoglobiinihan mulla on korkea (n. 160), ja käyn verta luovuttamassa, jolloin se laskee. 

Vierailija
28/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nopea veren sokerin muutos voi myös aiheuttaa. Mulla tuli hiljattain kun oli kauhea nälkä ja väsymys ja söin liian nopeasti kaurapuuroa. Sitten tietokoneen näytön vilkkuvalo ja kova helle teki sen.

Minulle riittää tuohon pelkkä kaurapuuro säätilasta, nälän asteesta, syömisvauhdista ja oikeasta inskan annostelusta huolimatta. Olen vihdoin viimein oppinut vuosien jälkeen, että kaurapuuron kanssa on syötävä reilusti proteiinia.
T tuo edellinen DM1

Vierailija
29/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tiennytkään, että migreeni voisi olla päänsärytön. Täytyypä tutustua tähän tarkemmin. Niskat on kyllä jumissa, ja ajattelin, että sekin voisi tällaista aiheuttaa. 

-ap

Minäkään en tiennyt. Omatkin auralliset kohtaukseni olivat kaikki säryttömiä. Sen lisäksi mulle on tullut myös särkymigreenejä, ilman näköhäiriöitä.

Vierailija
30/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100% migreeni.

Hyviä neuvoja olette kirjoittaneet. Tämä veren paksuus oli myös uusi asia mulle. Hemoglobiinihan mulla on korkea (n. 160), ja käyn verta luovuttamassa, jolloin se laskee. 

Mene lääkäriin ja kerro näköoireista. Pitäisi tutkia veriarvot myös. Mikä on sinulla hematokriitti? Sinun pitäisi luultavasti käyttää Primaspan 100 verenohennukseen. Jos oireiden taustalla on verisairaus, et saisi luovuttaa verta! Siis se poistettu veri pitäisi heittää roskiin, eikä antaa sitä kenellekään.

Vierailija
31/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot HULLU, mun exällä oli muka samalaisia kohtauksia mutta paljastui että se on aivan hullu psyko!

Vierailija
32/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100% migreeni.

Mene lääkäriin ja kerro näköoireista. Pitäisi tutkia veriarvot myös. Mikä on sinulla hematokriitti? Sinun pitäisi luultavasti käyttää Primaspan 100 verenohennukseen. Jos oireiden taustalla on verisairaus, et saisi luovuttaa verta! Siis se poistettu veri pitäisi heittää roskiin, eikä antaa sitä kenellekään.

Onko muita oireita, esim näppylöitä iholla tai kutiaako ihoa n puoli tuntia suihkun jälkeen?

Vierailija
33/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100% migreeni.

Lisäksi... toi niskat jumissa -oire liittyy siihen verisairauteen, sekä korkeaan hemoglobiiniin että erityisesti yli 45 arvon hematrokriittiarvoihin. Jos olet käynyt luovuttamassa verta, olet ehkä huomannut, että se 'niskajumi' ihmeellisesti sattuu paranemaan just sen jälkeen. Googlaa polysytemia.

Vierailija
34/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin tulee seuraavana päivänä vasta sellainen tarkkarajainen kipu johonkin kohtaan päätä varsinkin ponnistuksen yhteydessä.

Itse näkökohtaus menee suht nopeasti ohi.

Sama täällä. Eli näköhäiriötä seuraa päänsärky, joka ei ole mitään jatkuvaa jyskytystä, jollaiseksi migreenikohtaukset kuvataan, vaan ihan vain tuollaista ponnistusten yhteydessä ilmaantuvaa. Vaikka jos koettaa kuntosalilla tehdä kyykkyjä. Yskiminen tuntuu pahalta myös. Ikään kuin kaikki sellainen, mikä hetkeksi kohottaa verenpainetta, tuntuu pahalta.

Vierailija
35/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auramigreeniä. Itsellä myös.

Vierailija
36/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa jokaisen tutkia sitä mitkä oireet auramigreenin kanssa voi altistaa aivoinfarktille.

No, kerro mitkä, jos kerran tiedät?

Vierailija
37/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se migreeniksi luokitellaan. Veikkaan monen lukemattoman vastauksen kertoneen sen jo tätä ennen.

Aloin lihoa 35 vuotiaana ja sain ensimmäisen silloin. Kun lihoin 3 vuodessa 20 kg kohtauksia oli usein. Kivuton sahalaita näkökentässä. Autoa oli huono ajaa.

Aloin laihduttamaan liikunnalla. Vähensin rasvoja ruokavaliosta. Sahalaitaa ei ole näkynyt nyt 5 vuoteen. Omalla kohdalla ne alkoivat töissä huonossa ruokavaliossa. Ja katosivat rasvoja vähentämällä ja liikunnalla. Suvussa on verenpainetta ja migreeniä. 

Kaikkiin ei toimi samat keinot. Kipase lääkärillä ja pohdi asiaa.

Vierailija
38/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se migreeniksi luokitellaan. Veikkaan monen lukemattoman vastauksen kertoneen sen jo tätä ennen.

Aloin lihoa 35 vuotiaana ja sain ensimmäisen silloin. Kun lihoin 3 vuodessa 20 kg kohtauksia oli usein. Kivuton sahalaita näkökentässä. Autoa oli huono ajaa.

Aloin laihduttamaan liikunnalla. Vähensin rasvoja ruokavaliosta. Sahalaitaa ei ole näkynyt nyt 5 vuoteen. Omalla kohdalla ne alkoivat töissä huonossa ruokavaliossa. Ja katosivat rasvoja vähentämällä ja liikunnalla. Suvussa on verenpainetta ja migreeniä. 

Kaikkiin ei toimi samat keinot. Kipase lääkärillä ja pohdi asiaa.

Niin helposti luokitellaan, vaikka se on osalla virhediagnoosi ja silloin jää vaarallinen verisairaus toteamatta ja hoitamatta.

Vierailija
39/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ikäni noita on saanut katsella. Se alkaa pienellä sokealla pisteellä ja välillä laajenee koko näkökenttään, välillä häipyy nopeammin.

Se on molemmissa silmissä, kun laittaa silmät kiinni. Itse migreeniä minulla oli joskus nuorena. En osaa pitää noita kummempana kuin kiusallisina. Lukeminen on mahdotonta sen aikana.

Ihan sama juttu. En edes tajunnut ennen kuin kolmekymppisenä että migreeni voi olla täysin kivuton mutta silmissä näkyy noita sahalaitakuvioita joissa on sateenkaarenvärit reunalla.

Ainoa haitta on tosiaan ollut että lukeminen tai auton ajaminen on suht mahdotonta mutta minulla tuollainen ei ole koskaan tullut autoa ajaessa vaan jos olen esim pompannut pystyyn päivätorkuilta. Kestää ehkä 5 minuuttia ja kaikki palautuu normaaliksi kun asettuu vaan takaisin makuulle.

Vierailija
40/47 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ikäni noita on saanut katsella. Se alkaa pienellä sokealla pisteellä ja välillä laajenee koko näkökenttään, välillä häipyy nopeammin.

Se on molemmissa silmissä, kun laittaa silmät kiinni. Itse migreeniä minulla oli joskus nuorena. En osaa pitää noita kummempana kuin kiusallisina. Lukeminen on mahdotonta sen aikana.

Ihan sama juttu. En edes tajunnut ennen kuin kolmekymppisenä että migreeni voi olla täysin kivuton mutta silmissä näkyy noita sahalaitakuvioita joissa on sateenkaarenvärit reunalla.

Ainoa haitta on tosiaan ollut että lukeminen tai auton ajaminen on suht mahdotonta mutta minulla tuollainen ei ole koskaan tullut autoa ajaessa vaan jos olen esim pompannut pystyyn päivätorkuilta. Kestää ehkä 5 minuuttia ja kaikki palautuu normaaliksi kun asettuu vaan takaisin makuulle.

Minullakin on ollut niitä nuoresta lähtien ja tihenevästi vanhempana. Migreeniksi sitä luultiin, kunnes todettiin polysytemia ja alettiin hoitaa sitä verenohennuksella. Kas, 'migreeni' loppui siihen, samoin mm. niskajumit. Migreeniä heitellään diagnoosiksi aivan liian helposti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi