Nyt riittää. Haluan muuttaa pois Tampereelta ja äkkiä!
Kävin äsken keskustassa etsimässä uusia kenkiä. Ihmisten määrä, huonokäytöksisyys ja röyhkeys yllättivät todellakin. Tosin muita varmaan ei (?), itse en kovin usein poistu kotoani, mitä nyt töihin ja ruokakauppaan. Tein sellaisia havaintoja, että joka toinen vastaantulija on päihtynyt, ulkomaan turtistit katsovat touhua kulmat kurtussa. Huumekauppaa käydään täysin avoimesti keskellä kirkasta päivää. Hävettää.
Ja mikä siinä on, että täällä ihmiset ovat kamalan epäsiistejäkin! Jokainen pukeutukoot oman makunsa mukaisesti, mutta kyllä kaupungin yleinen siisteystaso on laskenut hurjaa vauhtia. Hämeenkatu on niin täynnä kusta ja muita tahmoja, että jatkuvasti katsottava eteensä. Astuin johonkin terävään, toivottavasti ei ollut huumeneula. Julkiset vessat (esimerkiksi Metsossa ja Sokoksessa) ovat niin bakteeripesäkkeitä kun kodittomat käyvät näissä.
Kaiken kruunaa se, että emme ole löytäneet perheellemme uutta sopivaa asuntoa (kolmio-neliö) pitkän etsinnän jälkeen. Tampereelle rakennetaan aivan järkyttävän kalliita, n. 50 neliön kolmioita, joihin emme yksinkertaisesti halua muuttaa. Hyvästi!
Kommentit (198)
Ohi aiheen: huomaako sen selkeästi, jos astuu huumeneulaan? Tunsin jotain terävää, mutta kun otin tennarin pois jalasta penkillä, ei näkynyt haavaa. Kotona nilkassa oli tippa verta.
Ap
Asun yhdessä rauhallisessa Tampereen lähiössä. Käyn pari kertaa vuodessa Tampereen keskustassa ja olen silloin yötä jossain hotellissa. Riittää hyvin ja ei tarvitse välttämättä lähteä kauemmas muihin kaupunkeihin. Riittää katseltavaa ja koettavaa.
Ennen kaunis kaupunki on tuhottu grynderien toimesta urbanisoimalla. Täynnä haisevia takkutukkia ja afrikkalalsia jätkiä. Ei ole enää ollenkaan sama idylinen kaupunki.
Onko tuo ongelma keskustassa iltaisin? Itse kun en ole vastaavaan törmännyt ja pidän Tampereesta todella paljon. Siis ainahan nyt näkee jotain epämääräistäkin kulkijaa, mutta enimmäkseen kuitenkin ihan tavallisia ihmisiä. Paljon nuoria opiskelijaikäisiä, tavallisia aikuisia ja vanhempaa väestöä. Omat käynnit Tampereella ajoittuu yleensä aamuun ja aamupäivään. Mun mielestä on ollut ihan turvallista ja siistiä kulkea siihen aikaan. Viimeksi kun olin Tampereella keskustassa joku sunnuntaiaamu noin kymmeneltä ihan melkein yksin sai kulkea Hämeenkatua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kakkosasunto Tampereen keskustassa ja viihdyn mainiosti. Taitaa ap olla vähintään sielultaan turkulainen, jos muiden epämuodikas pukeutuminen haittaa noin.
Kakkosasunto. Eli et ole tamperelainen.
En olekaan, mutta olen melkein koko kesän ollut Tampereella. En ymmärrä yhtään näitä näkemyksiä Tampereen keskustan levottomuudesta. Asuvatko kyseiset ihmiset jossain luostarissa tai Pirkkalassa? Terasseilla iloista puheensorinaa ja yleisesti ottaen elämää. No ei ytimessä asuminen/oleminen kaikkien makuun ole.
Monta isoa yleisötapahtumaa menossa ja ap valittaa, kun on liikaa ihmisiä liikkeellä. Hui kamala!
Tänään juuri juttelin parin keskieurooppalaisen valmentajan kanssa, he kehuivat, että mukava kaupunki. Nuoretkin oli olleet turvallisesti illalla ulkona.
Joskus ihmettelen, mihin aloittajan kaltaiset tyypit Suomen kaupunkeja vertaa. Saahan sitä muuttaa maalle tai pikkupaikkakunnille, jos ei töitä tai opiskelupaikkoja tarvitse. Maataloutta pyörittäville rispektiä, se on kovaa hommaa ja kaupunkilaisena maksan mieluusti suoraan tilallisille tuotteista. Mutta kovin monia maatalous ei elätä. Suurin osa töistä on kaupungeissa.
Kun ympärillä on paljon ihmisiä, näkee monenlaisia ihmisiä.
En minäkään muuten huolisi ahdasta ja kallista uutta kolmiota, asun kauniissa ja väljästi rakennetussa 50-luvun ympäristössä lähellä keskustaa. Puistoja, ei autokatoksia.
Vierailija kirjoitti:
Ohi aiheen: huomaako sen selkeästi, jos astuu huumeneulaan? Tunsin jotain terävää, mutta kun otin tennarin pois jalasta penkillä, ei näkynyt haavaa. Kotona nilkassa oli tippa verta.
Ap
Varmuuden vuoksi spt-, hiv- ja hepatiittitesteihin ja tetanuspiikki tarvittaessa.
Asun Tampereella ja ihan ok mesta tää on vielä nykyäänkin. TOSIN (käyn töissä keskustassa) olen pari kertaa keskustassa törmännyt huumeidenkäyttäjiin, jotka pyrkineet lähestymään (yksi mies joka varmaan olisi pumpannut rahaa, ja yksi sekaisin oleva nainen joka huusi aggressiivisesti vastaantulijoille). Joten jonkinlainen huumeongelma nostanut päätään viimevuosina kyllä. Muuten täällä aika normaali meno. Ratikassa ja busseissa yleisesti ystävällistä suhtautumista kanssaeläjiin esim ja hyvä tunnelma ja muutenkin keskustassa kävellessä. Esim. Jyväskylässä tuntuu että on sellanen vaivaantunut tunnelma ja ihmiset (perusjuntteja itsekin) tuijottaa arvostelevasti vastaantulijoita.
Ihan kuin niitä narkkeja ja juoppoja ei olisi muissakin kaupungeissa? Itellä yks kaveri asuu Tampereella, ja tullut yleensä kerran vuoteen tuolla käytyä. Asui aiemmin Hatanpäässä. Kuulemma joissain tuon alueen taloissa elettiin aika rauhatonta elämää. Talo, missä kaveri asui, niin vaikutti ihan asialliselta. Kerran tuli sit ajeltua Tampereella ristiin rastiin ihan huvin vuoksi. Ainakin auton ratin takaa vaikutti ihan kivalta kaupungilta. Tästä tosin on jo aikaa useita vuosia, niin asiat ovat ehtineet muuttua.
Pirkanmaalla Tampere on pahin paikka asua. Tampereella keskusta ja Hervanta ovat pahimpia paikkoja asua. Rikollisuus, ilkivalta, sotkuisuus, huumekauppa, katuväkivalta ja julkinen päihteidenkäyttö rehottavat. Poliiseja ja vartijoita ei näy Tampereella koskaan eikä missään. Piripäät, näpistelijät, huumehörhöt, juopot ja ammattivarkaat päivystävät Keskustorilla, Laikunlavalla, Hämeenkadulla, Vanhan kirkon edustalla, Koskipuistossa, Rautatieaseman nurkilla ja Tullintorilla. Huumekauppaa käydään keskellä kirkasta päivää.
Hervannan Kauppakeskus Duon edessä juopot ryyppäävät ja rähisevät. Juopot virtsaavat julkisesti Duon edustalle ja Hervannan vapaa-aikakeskuksen seinille. Kauppakeskus Duossa notkuu erittäin epämääräistä porukkaa. Vartija päivystää Duon Alkon portilla. Ahvenispuisto on täynnä juoppoja ja elämäntapanotkujia, joilla on keskellä kirkasta päivää kaljatölkki ja tupakka kourassa. Menisivät töihin! Ahvenisjärvi on likainen ja uimakelvoton. Ahvenisjärven ympäri kulkee luontopolku ja metsiköt ovat täynnä roskia ja vessapaperia. Eikö Hervannan kerrostaloissa ole ollenkaan wc-tiloja?
Kunniallinen ja rehellinen ihminen ei saa liikkua Tampereella rauhassa. Keskustorilla on heti joku piripää kerjäämässä rahaa juopotteluunsa. Menisivät töihin! Hämeenkadun reunoilla oli vielä viime kesänä penkkejä istumista varten. Kelan tukia nauttivat juopot, piripäät ja elämäntapanotkujat varasivat penkit niin, etteivät tavalliset ihmiset uskaltaneet kulkea. Nyt Hämeenkadulta on poistettu penkkejä.
Rautatieaseman nurkilla notkuu hyvin epämääräistä sakkia. Tullintorilla päätoimiset alkoholistit ja huumehörhöt istuvat portailla S-market Pendoliinon vieressä niin, että rehellinen ja kunniallinen ihminen ei uskalla mennä kauppaan. Tampereella pitää siis pelätä jopa ulkona liikkumista.
Pirkanmaalla on mukavaa, kunhan asuu jossain muualla kuin Tampereella!
Tervetuloa Joensuuhun. Ihmisen kokoinen kaupunki.
Kiitos kaikille asiallisista kommenteista
Ap
Sama täällä. Etsin pientä taloa 50-60 km päästä Tampereelta. Kävin just kaupassa ja joku Urpo kerjäsi rahaa. Oli jostain perähikiältä muuttanut.
Tampereella on tamperelaisia enää ehkä 40 prosenttia. Väestönvaihto on menossa, savolaiset ja muu perähikiä valtaa kaupungin.
mä olen tätä puhunut monta kertaa tampereesta, kun sitä aina kehutaan ja ylistetään vetovoimaisuudella mutta totuus tampereesta on ihan toisenlainen, ja tarkoitan että se on paskapaikka! siinä vaiheessa voin asua tampereella kun kaupunki on siivottu joka ainoalta narkkarilta ja ylimääräsiltä paskakasoilta. ja kaupunkisuunnittelu muuttuu toisenlaiseksi ja käytetään järkeä
Huomasin saman kun olimme kesällä siellä viikon. Hotelli oli aika lähellä keskustaa,muten uskaltanut 9v ja 11v sisaruksia laskea kahdestaan kiertelemään sinne.
Perheen kanssa kävimme parina edellisenä kesänä hotellilomalla Tampereella. Kosken reunat oli täynnä narkkeja keskellä päivää ja mihinkään ei voinut astua katsomatta. Todellakaan en olisi lapsia keskenään päästänyt kulkemaan. Ilman Särkänniemeä olisimme menneet muualle.
Tampere on ollut mulle suomen ihanin kaupunki oikeastaan mun koko ikäni, ja se on pilattu ihan muutamassa vuodessa täysin. Väkiv4ltaa ja huumek4uppaa keskellä päivää ja ulkomaan avustettavat möykkää joka paikassa päivät pitkät kun ei muutakaan tekemistä ole. Tosi surullista. Mikä päättäjiä vaivaa.
Olen junan tuoma ja voinen samaistua mielipiteisiin Tampereen keskustasta. Kovin on rähjäiseksi ja levottomaksi muuttunut. Tampereen lähiöissä on ihan mukavaa ja rauhallista olla. Myös luontoa ja järviä löytyy paljon, mutta vaatii sen, että tykkää asua juurikin luonnon lähellä mieluummin kuin keskustassa.
Ihmisiä tamperelaisissa on monenlaisissa, on tylyjä ja tosi kivoja. Täällä on niin valtavasti ihmisiä, että vaihtelua todellakin löytyy.
Sosiaalistaloudellinen polaariteetti näkyy nyt globaalisti, niin toki se näkyy Tampereellakin. Tämä alkaa olla jo verrattain suuri suomalaiseksi kaupungiksi.